Izgalmas versenyautó-történet a szomszédból: mit keresett nem is egy, de rögtön két Grand Prix Mercedes a kommunista Romániában?
Úgy tűnik a történelem viharai nemcsak Magyarországra sodortak egzotikus sportautókat, de Romániának is megvan a maga érdekfeszítő autótörténeti balladája. A Fortepan román testvérének, az Azopannak szerkesztői, illetve a Transindex újságírói március 8-án jelentettek meg egy cikket öt gyűrött, szakadozott szélű fényképről. A hozzájuk fűződő történetben sok a bizonytalan, homályos pont, annyi bizonyos, hogy két legendás Mercedes versenyautó is volt egy időben Kolozsváron.
A két világháború közötti békeévek autóversenyeit uraló ezüstnyilak az 1939-es évi Grand Prix versenysorozatban vettek részt. "A szezon utolsó versenye Lengyelország lerohanása után két nappal, egy Belgrád melletti pálya avatója volt. Az akkor kitörő világháború pedig nemcsak a versenyzők életét változtatta meg örökre, hanem az általuk vezetett autókét is. 1945-ben ugyanis az oroszok hadizsákmányként magukkal vitték ezeket a W154-es versenymodelleket, általuk került a Duna romániai szakaszának egyik kikötőjébe" – írja a Transindex.
Az autók – a 15-ös és a 7-es sorszámú Mercedesek, valószínűleg Manfred von Brauchitsch és Hermann Lang autói – ezután ma már nehezen tisztázható körülmények között Kolozsvárra kerültek, többször is átestek javításokon, felkészítették őket versenyekre. A 7-est végül 1971-ben adták el nyugatra (állítólag 80 000 dollárt, plusz két új Mercedest, illetve egy Volkswagen Bogárt kapott érte az állam), a 15-öst 1988-ban (400 ezer német márkát plusz egy Volkswagen Golf-ot adott érte az új, Svájcban élő tulaj). A történet további, intrikáktól sem mentes részleteiért érdemes átkattintani a Transindexre.