Lebontották a Looping Start
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Városligetben járók vagy a Kacsóh Pongrác úti felüljárón autózók talán már észrevették, hogy pár napja, hete valami hiányzik a megszokott városképből. Eltűnt a Looping Star a Vidámparkból. Február elején darus kocsik vonultak fel a Budapesti Vidámpark területén, és a munkások nekiálltak szétszedni az egykor okkersárga pályatestet, majd az acélállványzatot.
Körülbelül két hét alatt darabjaira bontották a sokak által kedvelt hátborzongató játékot, alkatrészeit konténerekbe pakolták, és a kamionok a Varannó utcai hátsó kijáraton elszállították a vidámparkból a Looping Start. Ottjártunkkor már csak a szétszerelt állványzat pár darabját és a kocsikat láttuk a kiürített területen.
A Looping Star amúgy sosem volt igazán a budapestieké, a vidámpark lízingelte a skót tulajdonosoktól, az üzemeltetés is a skótok kezében volt. A Looping Starnak voltak, illetve vannnak testvérei: tervezője, a német Anton Schwarzkopf, illetve cége, a Schwarzkopf Industries több mint kétszáz különféle hullámvasutat épített szerte a világban.
A Looping Starra keresztelt, a budapestire hasonlító verzióból is több működik a vidámparkokban, így többek között Angliában, Hollandiában, Belgiumban, Japánban.
A 2000-ben beüzemelt budapesti Looping Star 1995-től 1998-ig Thunder Loop Express néven egy skóciai vidámparkban (Loudon Castle Family Theme Park) borzongatta az izgalomra vágyókat, azelőtt eredeti nevén 1981-től 1994-ig az angliai Dreamlandben zakatolt. A Looping Star 591 méter hosszú pályáján két perc alatt száguldhatott végig egyszerre huszonnégy látogató. Csúcssebessége 77 km/óra volt, legmagasabb pontja 24,5 méter volt, ahonnan a városligeti fákra, illetve a Hungária körúti forgalomra nyílt kilátás.
Sokan emlékezhetnek még rá, hogy a Looping Starnak volt egy elődje is, a Pinfari Z64-es modellje, a Ciklon, ami 1975-től 1986-ig működött a vidámparkban. A szintén acélszerkezetes régebbi hullámvasút jóval egyszerűbb volt mint utódja, fejreállítós hurok nem is volt benne, csupán meredek lejtők és emelkedők, hullámok, spirálok váltakoztak a pályáján. (Ilyen békebeli, szívbarát hullámvasútból jelenleg öt működik a világban.)
A Budapesti Vidámpark február 12-én egy rövid közleményben tudatta honlapján, hogy befejeződött a Looping Star magyarországi pályafutása. A hullámvasutat „pénzügyi, műszaki, üzemeltetési okok miatt” kellett lebontani, ebből leginkább arra lehet következtetni, hogy a csaknem harmincéves szerkezet már elavultnak számított, és egyre több pénzt emésztett fel a karbantartása.
A vidámpark tájékoztatása szerint a „Looping Star helyén új, a kor színvonalának megfelelő játékok” lesznek, amikről a 2009-es év szezonnyitója előtt számol majd be a vezetőség. A vidámpark honlapján látható videóból is megtudhatjuk, hogy 2009-re több új, korszerű játék várja majd a látogatókat, és nagy változásokra lehet számítani. A park leginkább a kisgyerekes családok felé nyit, a szellemvasút körüli területet meseparkká alakítják át, igazi dzsungelhangulatú környezet lesz, magát a szellemvasutat is ennek megfelelően építik át, tréfás dzsungelvasúttá változtatva a kissé idejétmúlt rémisztgetős játékot.
A vidámparkot körbejárva szemmel látható az átalakulás. Nemcsak a Looping Star, de a Vadvízi Utazás nevű, hullámvasút-jellegű játékot is lebontották (noha a honlapon még ott van a felsorolásban), így a következő szezonban már nem lehet a négyszemélyes, fatörzs alakú csónakokkal a „gyorsfolyású vízesésen keresztül” siklani. Elvitték a fejreállós kalózhajót is, ami sztintén sokak kedvence volt.
A Looping Starért könnyet hullatók a vidámpark sorsáért is aggódhatnak, jelenleg ugyanis bizonytalan, hogy mi történik a közeljövőben a szórakozutató intézménnyel. A két évvel ezelőtti értesülések után a tavaly novemberi városházi hírek már egyértelműen arról szóltak, hogy Fővárosi Állat-, Növénykert és Élménypark néven összevonnák az állatkertet és a vidámparkot. A tervek szerint a vidámpark régi, műemléki játékai, így a faszerkezetes hullámvasút, az óriáskerék, az elvarázsolt kastély, a lovas körhinta a Városligetben maradnának, a többit viszont máshová költöztetnék.
A területnövelő összevonást az indokolja, hogy az évi egymillió látogatót fogadó Fővárosi Állat- és Növénykert az ország legnagyobb közgyűjteménye, és jelenlegi területén nem fejleszthető tovább. Műemléki jellege miatt az állatkert nem költöztethető el, a szomszédos vidámparki területre terjeszkedhet csak tovább.
Arról, hogy hová költözne a műemléki játékait hátrahagyó vidámpark, egyelőre nincs semmiféle megerősített információ, a szóbeszédben többek között a Kőbányai Sörgyár régi területét, a Népligetet, illetve a Csepel-sziget északi csücskét is említették a jólértesültek.