További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
További négy hónapig nem lesz még új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest most június végére ígéri az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek: ha június 30-ig nincs engedély, szerződést bontanak.
Újabb négy hónapot késik az új Alstom metrókocsik forgalomba állása a 2-es metró vonalán, derült ki a BKV és a francia járműgyár felső vezetésének tárgyalásán. Értesüléseink szerint Kocsis István, a BKV vezérigazgatója bejelentette, ha június 30-ig nem szerzi meg az Alstom a végleges típusengedélyt a metrókocsikra, akkor a BKV felbontja a szerződést velük.
Ez esetben lehet, hogy újabb három évet kellene várni az elöregedett orosz metrókocsik lecserélésére, de a BKV úgy döntött, hogy nem tűri tovább az ígérgetést. A BKV nyomatékosításul kikötötte, hogy ha a típusengedély megszerzésének az ütemterve nem éri el április végére a megfelelő készültséget, akkor lehívja a 14 millió eurós, úgynevezett jóteljesítési garanciát.
Legutóbb, január elején arról számoltunk be, hogy több vizsgálatot meg kell még ismételni a közlekedési hatóság szerint az új Alstom metrókocsikkal kapcsolatban, ezért legkorábban februárra várható a végleges típusengedély, márciusra, de inkább áprilisra pedig a szerelvények forgalomba állása.
Ehhez képest, ha június 30-ra megkapja az Alstom a végleges típusengedélyt a közlekedési hatóságtól, akkor júliusra, de inkább augusztusra állhatnak forgalomba az új szerelvények. A késést, mint korábban is, a szobányi méretű műszaki dokumentáció elkészítésének elhúzódása okozza.
Mint megtudtuk, vita, nyitott műszaki kérdés már nincsen a megrendelő és a szállító között, a prototípus próbajáratának első üteme megvolt, de az NKH előírt még 1500 km próbafutást. A közlekedési hatóság kizárólag a műszaki dokumentációra adja, adhatja ki a végleges engedélyt. A dokumentációnak tartalmaznia kell például, hogy tízféle fedélzeti szoftverrendszer egyenként és külön-külön mindenféle szempontból megfelel, vagy hogy mindig és tökéletesen záródnak-e az ajtók.
Úgy tudjuk, hogy a konfliktust már előre sejteni lehetett a BKV és az Alstom között. Ezért Demszky Gábor főpolgármester, mint korábban a metróalagút-építő cég (Vincy) esetében, most is diplomáciai eszközöket vetett be, és magához kérette a múlt héten a francia nagykövetet.
Nem a legutóbbi ígéret volt az első be nem vált jóslat, a metrókocsiknak ugyanis már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek meg. Lassan egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.
Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.
Az Alstom nagyon sok pénzt, több mint egymilliárd forintot kért az átszerelésért. A BKV viszont a metrókocsik üzembehelyezésének csúszása miatt követel kötbért. A ki kinek tartozik és mennyivel vita legalább egy éve folyik az Alstom és a BKV között.
Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben.
Az Alstom Transport és a BKV március 2-án tartott egyeztetésén az Alstom bemutatta azt a teszt programot, amelynek megvalósításával az új metrószerelvények forgalomba helyezhetők, áll a cég közleményében. Az Alstom által bemutatott teszt program ugyanakkor nemcsak az Alstom, de a BKV számára is meghatároz feladatokat.
Az Alstom Transport ezért felhívja a figyelmet a minden felet - beleértve a BKV-t és a Nemzeti Közlekedési Hatóságot is - érintő együttműködés fontosságára, az egyes felek kötelezettségeinek betartása és a végleges típusengedély megszerzése érdekében.
A közlemény szerint az Alstom Transport számottevő tapasztalattal rendelkezik a metróprojektek terén, amelyek megvalósítása azonban nemcsak a gyártó, de a megrendelő és a hatóságok részéről is igényel erőfeszítéseket.