Zöldet kap a budai fonódó villamos?
- Májusig ráérnek a fonódóvillamos-projekt engedélyei
- Fonódó vita: kisajátítás vagy bosszúbuszsáv
- Óbuda támogatja a budai fonódó villamoshálózatot
- Csak a vita fonódik, a budai villamos nem
- Összegubancolódott a fonódó villamosok ügye
- Demszky elvonta a fonódó villamosokat
- A II. kerület megfúrná a 17-es villamos meghosszabbítását
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Budapesti Közlekedési Központ a II. kerületi önkormányzat elképzelései szerint módosította a budai fonódó villamos terveit, így információink szerint zöldet kap a Margit híd alatt áthaladó villamosvágány építése, ami összeköti az északi és a déli hálózatokat.
A fonódóvillamos-projektről éveken át kemény, sértődésektől sem mentes vita volt a II. kerület és a fővárosi önkormányzat között. A birkózás végül 2011 májusában azzal a kompromisszummal ért véget, hogy a beruházást kettébontják: a kerületnek is elfogadható, a Bécsi út felől a Széll Kálmán felé haladó ág előkészítése elkezdődött, a nehezebb dió, a Margit híd alatt áthaladó, Bem rakparti ágról (a 17-es és a 19-es villamosok összekötéséről) pedig tovább folyt az egyeztetés.
A hosszú egyeztetés során a BKK a kerületnek az összes felvetését elfogadta és beépítette a tervbe. Így például a lakosságnak megfelelőbb helyen, a Fő utcában, a megszűnő autóbuszsáv helyén lesznek a parkolóhelyek, amiket az eredeti terv eléggé eldugott volna. A módosított tervek szerint a Margit híd alatti kritikus szakaszon ugyanannyi jármű fog áthaladni az átépítés után, mint jelenleg, így a mostaninál nagyobb dugókra már nem kell számítani. Ezért a kerület információink szerint már nem áll bele még egyszer a vitába, mivel céljainak a zömét elérte.
Változás a részletes tervekben, hogy a 86-os busz csak a Margit hídig (ott átmegy a hídon), vagy esetleg a Batthyány térig közlekedik csak. A beruházás 2014 elején kezdődhet meg és 2015 végén fejeződhet be. A költség a Széll Kálmán tér - Tímár u közötti szakaszon 9 milliárd forint, amit az unió 90%-ban finanszíroz, és 3,5 milliárd forint a Germanus Gyula park - Batthyány tér közötti szakaszon (ezt az unió 70%-ban finanszírozza). A részletes tervek ppt-ben ide kattintva letölthetők.
A BKK honlapja szerint a Bem rakparti vonal a 17-es villamos jelenlegi végállomását elhagyva áthalad majd a Margit híd alatt, ahol a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, a váltakozó irányú villamosforgalmat pedig jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A kerékpárút végig megmarad, csak a Bem téri megállónál kell egy rövid szakaszon a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak együtt haladniuk.
A Margit hídnál az óbudai irányú megálló a Vidra utcában lesz, közel a Széll Kálmán tér felől érkező villamosok megállójához, így a várakozó utasok mindig az előbb érkező villamosra szállhatnak fel. A Batthyány tér felé közlekedő villamosok megállója a 17-es járat jelenlegi végállomásának a helyén lesz, de a peron a sínek másik oldalára kerül.
A vonal infrastruktúrája teljesen megújul a Margit híd és a Tímár utca között, a felújítás kiterjed Frankel Leó utca és Bécsi út kockaköves szakaszaira is. A villamosok az átépítés után már nem kerülhetnek dugóba, mint most, mert külön pályán lesznek. A megállókba akadálymentes közlekedésre alkalmas peronok épülnek, és új, alacsonypadlós villamosok is érkezhetnek a vonalra.
A Széll Kálmán tér felé haladó villamosok a Török utca bal oldalán haladnak a Margit körút felé, míg az óbudai irány a nagykörúti vonalról annak Margit híd, budai hídfő megállója előtt ágazik le észak felé, és a Frankel Leó utcán keresztül éri el az óbudai vonalat.
A Széll Kálmán téri irány megállója a Margit körút–Török utca sarka előtt, a Bem mozinál, a baloldali járdán, az óbudai irányé a Frankel Leó utca és a Vidra utca sarkán lesz.
A BKK szerint a közúti kapacitás, az utak áteresztőképessége nem csökken majd. Mivel a Margit híd alatt haladó kétirányú villamos csak egy forgalmi sávnyi területet foglal el, a jelenleg dél felé haladó sáv megmarad, a buszsáv megszűnik. Az Árpád fejedelem útja és az alsó rakpart közötti forgalmat a villamos nem keresztezi, mivel csak a lehajtót követően tér át az út másik oldalára.
Tumultus a lakossági fórumon
Csütörtök este a fonódó villamosokról tartott BKK-s lakossági fórumon olyan sok volt az érdeklődő, hogy sokan, mintegy harmincan nem tudtak bejutni a terembe, mert az megtelt. A vita kissé el is durvult az épület előtt, mint az a VEKE Facebook-oldalán közzétett videón látszik. (Nekik további igény esetén a BKK még egy fórumot tart.)
A bejutottak közül sok felszólaló a villamosok okozta rezgéshatástól tartott, mások pedig attól, hogy az átalakítás nagy dugókat okoz, ami miatt megnő a zaj- és füstterhelés. Volt, aki szerint a Bem rakparti ág felesleges, mert a HÉV megteremtette az összeköttetést a Batthyány tér és a Margit híd között. Olyan vélemény is volt, hogy a HÉV-alagút födémje nem biztos, hogy bírja majd a fölötte haladó villamosokat. Többen viszint támogatásukról biztosították a projektet.