Az élet mulandó, a metróajtóhiba örök
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az esemény alkalmából összefoglaltuk az elmúlt fél év történéseit, mintegy a metróajtó ablakán át nézve.
2017. március 21. – Alig egy nappal az első felújított orosz szerelvény forgalomba állása után jött a hír: a Gyöngyösi utcai megállónál leszállították az utasokat ajtóhiba miatt.
Március 23. – Az orosz szerelvények már ki se gurultak a járműtelepről: az orosz mérnökök szünnapot kértek, hogy szoftvert frissítsenek a járművön.
Március 29. – Tarlós István kijelentette, hogy normális gyerekbetegségek a felújított 3-as metró hibái. A főpolgármester szerint akkor lesz baj, ha ilyenek még egy hónap múlva is jelentkeznek.
Június 8. – Ugorjuk át a gyermekbetegségek gyógyítására szánt egy hónapot, az időközben megtörtént számos hiba miatt a főpolgármester ismét megszólalt:
Ez valami Murphy-ügy lehet.
Két és fél hónap után a felújított orosz metró a legsúlyosabb – a Metróért Egyesület szerint biztonságkritikus – hibát produkálta: a Kálvin téri állomáson mindkét oldalon kinyílt az ajtósor. A hiba komoly balesethez vezethetett volna, de szerencsére senki nem esett ki a járműből.
Június 19. – A BKV is beszállt a javítgatásba egy csodakapcsolóval, ám az ajtók arra se hallgattak: megint összevissza nyíltak.
Június 21. – A szerelvény az ajtóhibák mellett dadogni is elkezdett.
Június 23. – A közlekedési hatóság megunta a szerencsétlenkedést, és kivonatta a felújított orosz szerelvényeket a forgalomból.
Június 29. – A főpolgármester sajtótájékoztatón bejelentette, hogy húsz orosz mérnök megtalálta a hibát: rosszul dugtak össze két kábelt.
Július 13. - A bejelentés megnyugtatta a hatóságot, visszaengedték a szerelvényeket a forgalomba.
Július 26. – Minden hiába, a metróajtók továbbra is rakoncátlankodtak. Új bűnbakot is találtak egy fakocka „személyében”.
Augusztus 2. – Bár a fakockát karanténba zárták, a metróajtóhibák nem maradtak abba. Rendőrségi nyomozás is indult az ügyben. Tarlós István itt már egyenesen szabotázzsal magyarázta a hibákat.
Augusztus 3. – Az oroszok is megelégelték a bénázást: kirúgták a metróvonatok felújításának vezetőjét, mindhiába, ismét előjött az ördögi hiba.
Augusztus 25. – A főpolgármester szabotázselmélete tovább kerekedett: „Méretre vágott fakocka, kavics és fémlap, most pedig videó van arról, hogyan manipulálták a vészféket. Nem kell ehhez paranoiásnak lenni, és nem kell politikai idiótaságot vinni a dologba: túl gyakran ismétlődik és túl könnyen állítható elő.”
A háttérben felsejlik a volt amerikai ügyvivő, André Goodfriend alakja
Hiba tehát nincs, szabotázs, az van. Egy Demokrata-interjúból hamarosan ki is derült, honnan érkezett a főpolgármesterhez a szabotázselmélet: saját, külön bejáratú biztonságpolitikai tanácsadójától, Földi László volt hírszerzőtől. Az interjúban pontosan meghatározza, hogy miért és kinek a módszerével szabotálják a metrót:
„Nagyon bosszantó (...) volt a metró ajtóvágatába csúsztatott, méretre vágott fakocka is. Kiszállították az embereket a szerelvényből, jó időre leállt a közlekedés, a legdühösebb utasok már olyanokat mondtak, hogy a városvezetés biztosan összejátszik az oroszokkal, s belekeverték Orbán Viktort és a kormánytagokat is, akik pedig eltűrik ezt, szerintük a nagy Putyin-barátság miatt. Ez így működik.”
„Egy csínyhez képest nagy műgonddal építették fel az akciót. Ez az első lépés valóban akár csínytevésnek tűnhet, amit viszont egy összehangolt ellenzéki sajtóroham követett, jöttek a szakértői vélemények, aztán a politikai elemzések, s már ott tartottunk, hogy miért engedi a kormány, hogy a főpolgármester az oroszokkal mutyizzon. André Goodfriend, az egykori amerikai ügyvivő honosította meg ezeket a módszereket.”