Budapest

A BKK felmondhatja a Bubi-szerződést

2014. június 4., 14:44 Módosítva: 2014.06.07 23:40
2459

A BKK a budapesti bérbiciklirendszer, a Bubi üzemeltetéséről szóló szerződés felmondását fontolgatja, értesült az Index. A főváros közlekedési cégénél az váltott ki ilyen reakciót, hogy a legutóbbi, május 30. és június 2. közötti belső tesztelésen a bérbringarendszer kompletten megbukott, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan.

Kedden este reagált a BKK a Bubi csúszásáról szóló hírekre, közleményükben elsimerik, a rendszer még nincs átadható állapotban így a T-Systems jelentős kötbért fizet. Bíznak abban, hogy július 16-ig sikerül orvosolni a problémákat, ekkor ugyanis a kötbérplafon miatt már tényleg csak a szerződésbontás lesz az egyetlen lehetőségük.

Tovább

Autóval ütközött a 3-as villamos

2014. június 3., 09:19 Módosítva: 2014.06.03 11:12
16

Személyautóval ütközött egy 3-as villamos kedd reggel.

Egy darabig pótlóbuszok közlekedtek az érintett szakaszon, 11 órára azonban helyreállt a villamosforgalom.

A BKK Facebook oldalán azt írja: „Feltételezhetően figyelmetlenségből kanyarodott villamos elé egy autóvezető a Nagy Lajos király útja és a Telepes utca kereszteződésében. Ütközés után a villamos több méteren keresztül tolta maga előtt az autót. Bár még tart a helyszínelés, az első információk szerint a villamoson senki sem sérült meg, az autóvezető pedig csak könnyebb sérüléseket szenvedett."

Egy órán belül két ember esett a metró elé az Ecserinél

2014. június 2., 21:14 Módosítva: 2014.06.03 11:39
212

Gázolt a 3-as metró az Ecseri útnál hétfő este, de mint kiderült, nem is egyszer. A BKK az Indexnek elmondta, 16:51-kor az M3-as metró Ecseri úti állomásán ismeretlen okból egy a metrópályára került. A forgalmi ügyeletes feszültségmentesítette a pályát, majd a monitoron látta, hogy az ember a helyszínről távozott. Az eset 3 percre akadályozta a metróforgalmat, metrópótlásra nem volt szükség.

Ezt követően 17:50-kor – eddig szintén ismeretlen okból – ugyanitt egy férfi a metróvágányra került, és bár a metró nem ütötte el, az eset következtében megsérült. A baleset okát a rendőrség vizsgálja. A helyszínelés ideje alatt a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között 30 pótlóbusz vitte az utasokat. Az M3-as metró forgalma 18:50-kor állt helyre.

Autó elé lökött egy idős nőt egy 18 éves fiú a Nagykörúton

2014. június 2., 19:58 Módosítva: 2014.06.03 13:02
31

Egy 85 éves hölgyet szállítottak délután a 4-6-os villamos 32-esek téri megállója mellől súlyos, életveszélyes állapotban kórházba - tudta meg a mentőktől az Index. A hölgy főleg lábsérüléseket szenvedett, nyílt töréseket, ezért van életveszélyben. Az idős nő a Blaha Lujza tér felé tartó sávban közlekedő autó elé esett, az autó elütötte.

Az Origo úgy tudja, egy sietségben lévő fiatal lökte meg a nőt.  A szemtanúk szerint az nem világos, hogy szándékos volt-e, vagy inkább a sietség miatt miatt történhetett-e a baleset.

Az ORFK az Indexnek megerősítette, hogy a térfigyelőkamerák felvételeiből és a tanúmeghallgatásokból biztossá vált, hogy egy 18 éves, budapesti fiú lökte fel az idős nőt, aki a Baross utca felől a József utca irányába szaladt. A körülményeket még nem tisztázták.

A 18 éves fiút a rendőrök előállították.

Elbaltázták a főváros szemétlerakóját

2014. június 2., 16:46 Módosítva: 2014.06.03 15:37
420

Mindennek az az oka, hogy Csömör önkormányzata, az eladó, nem teljesítette a főváros álláspontja szerint az adás-vételi szerződésben foglalt vállalását, miszerint az ingatlant tehermentesen, bányászati joggal együtt 2014 május végéig átadja. A csömöri polgármestert ugyanis hiába zaklatta levelekkel Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes az ügyben, sokáig nem kapott érdemi választ a bányászati jog megszerzéséről.

Tovább

140-nel cikázott át a Rákóczi hídon

2014. június 1., 20:19 Módosítva: 2014.06.02 12:14
63

140-nel cikázott a sávok között egy ámokfutó - derül ki az RTL Klub oldalára feltett videóból.

Akár tömegkarambol is lehetett volna ebből az előzésből a budapesti Rákóczi hídon. Az autós arra várt, hogy a belső sávban haladó autó lehúzódjon és utat engedjen neki, ám mivel ez nem történt meg, a két autó között nyitott utat magának - írja az RTL.

Focihuligánok miatt nem járt a metró

2014. június 1., 19:44 Módosítva: 2014.06.02 07:24
641

Az M2-es metró helyett pótlóbuszok közlekedtek a Deák Ferenc tér és az Örs vezér tere között szurkolói rendbontás miatt este hét és nyolc között - közölte Facebookján a BKK.

A Puskás Ferenc stadionnál kellett megállítani a forgalmat.

A rendbontás ahhoz köthető, hogy vasárnap a Ferencváros focicsapata játszott a Puskás Ferenc Stadionban. 2-0-ra megverte a Paksot, a Fradi bronzérmes lett az NB1-ben.

Füst volt a 4-es metró Gellért téri állomásán

2014. június 1., 12:26 Módosítva: 2014.06.01 19:47
114

Rövid időre leállították a metróközlekedést a 4-es vonalán, mert a Szent Gellért téri állomáson füstöt észleltek vasárnap délelőtt. Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek elmondta, mire a tűzoltók a helyszínre érkeztek, a füst megszűnt.

Az első vizsgálatok szerint az egyik mozgólépcső motorja füstölt. Az áramtalanítás után már nem volt gond, így a szellőztetés után visszaengedték az utasokat a Szent Gellért téri állomásra.

Tovább

Elsodort egy gyalogost a villamos Újpesten

2014. május 31., 12:47 Módosítva: 2014.05.31 21:34
11

Újpest központnál a 12-es villamos elsodort egy gyalogost. A baleset miatt autóbuszok járnak a 12-és 14-es villamosok vonalán az Angyalföldi kocsiszíntől Káposztásmegyer és Rákospalota irányába - közölte a BKK fődiszpécsere. A 12-es villamos helyett az Angyaföldi kocsiszíntől a Rákospalota, Kossuth utcai végállomásig autóbuszok járnak. A 14-es vonalon a villamosok a Lehel tér és a Frangepán utca között közlekednek, a Frangepán utcától a káposztásmegyeri végállomásig pedig autóbuszok szállítják az utasokat.

Nem emlékeznek a fekete férfi elhajtására

2014. május 30., 16:41 Módosítva: 2014.06.04 12:55
48

– Szeretnék kérni két korsót.

– Téged szívesen kiszolgálunk, az urat viszont nem. A múltkor előfordult, hogy afrikaiak molesztáltak egy magyar lányt, és azóta mi nem szolgáljuk ki őket.

Így emlékszik vissza arra a párbeszédre Lisa, aki egy Dublin-ban élő, Norvégiából származó, szomáliai és jemeni hátterű sráccal ment el bulizni Budapesten, az EP-választás előestéjén. A német-magyar származású, de magyarul jól beszélő nő szerint külföldi vendégét fekete bőre miatt nem szolgálták ki. A nő káromkodott egyet-kettőt, megjegyezte, hogy undorítónak találja ezt a viselkedést, majd elhagyták a helyet.

Az eset a Nagykörúton, egy, a Wesselényi utcához közeli helyen történt hajnali 5 és 6 között, ahova „nem illuminált állapotban” tértek be. Lisa úgy emlékszik, hogy az éjjel-nappal nyitvatartó kocsmában már nem ült senki, csak 2-3 biztonsági őr állt a bejárat előtt, akik azt is láthatták, hogy mielőtt bementek, vendégével barátságosan beszélgettek a kocsma előtt.

Tovább

Kiugrott a 75-ös troli áramszedője

2014. május 30., 15:27 Módosítva: 2014.05.30 21:37
14

Egy felsővezeték-hiba miatt kiugrott a helyéből az egyik 75-ös trolibusz áramszedője a Hollán Ernő utcában - tudtuk meg a BKK diszpécserétől. "Az ún. kiugrás balul sült el, ezért tört be a hátsó ablak" - magyarázta el, miért áll így a fotón látható áramszedő. Két ember könnyebben megsérült, de a trolit már elszállították a helyszínről. A 75-ös és 76-os trolit a Dózsa György út és a Jászai Mari tér között buszokkal pótolják.

tumblr n6dzedGig01qi6wa0o1 1280.png
Fotó: Alfabear / Tumblr

Horváth Csaba: Én alkalmas vagyok, Ló Béla nem az

2014. május 30., 12:07 Módosítva: 2014.05.30 16:37
13

Budapesten nem ment el az esély, versenyben van a baloldal az önkormányzati választásokon, mondta lapunknak Horváth Csaba, az MSZP alelnöke és főpolgármester-jelöltje. A politikus szerint azonban ha nincs együttműködés a baloldali pártok között, az a bukás forgatókönyve lesz.

02
Fotó: Huszti István

Horváth hozzátette: az együttműködésről szóló tárgyalásokat továbbra is ő vezeti az MSZP részéről, nem jelent változást az, hogy várhatóan Kunhalmi Ágnes lehet a szocialisták budapesti elnöke, és az sem, hogy az alacsony részvétel miatt a párt a fővárosban rosszul szerepelt az uniós választásokon.

Horváth közölte, szerinte győzni csak közös baloldali főpolgármester-jelölttel lehet, ezért ő elkötelezett a közös jelöltben. Ez a jelölt majd az lesz, aki a legszélesebb támogatottságot élvez a baloldali pártokban, és meg tudja szólítani a szavazók széles rétegeit. Ő magát ilyen jelöltnek tartja. Mint mondta,

lehet más is a közös jelölt, de fantomokat, Ló Bélákat és Zöld Piroskákat nem tud kezelni.

Véleménye szerint először az együttműködés elveit kell elfogadni, aztán, a folyamat végén lehet szó a személyekről.

Épeszű országokban az egységesebb városi működés felé haladnak, itt úgy tűnik, nem, mondta Horváth Csaba a Fidesz fővárosi közgyűlést átalakító terveiről. (Ami szerint a fővárosi közgyűlést 23 kerületi polgármester + tíz listán megválasztott képviselő alkotná.) Ha ez így lesz, 23 kis Budapest lesz, komoly működési zavarokkal, tette hozzá. Horváth véleménye szerint most is van 23 féle érdek, amit eddig a főváros úgy-ahogy összehangolt az összbudapesti érdeket képviselve. De a tervezett változás szétszakítja, gyengíti a fővárost. A tervnek a politikai szála, ami szerint a Fidesz ezzel a módszerrel szinte kizárná az ellenzéket a fővárosi közgyűlésből, a fentiekhez képest csak a kisebbik rossz, mondta Horváth.

Tiltakoznak a Frankel Leó leaszfaltozása ellen

2014. május 30., 10:16 Módosítva: 2014.05.30 21:21
220

A lakók állítólag csak a kivitelező útlezárást jelző értesítéséből tudták meg, hogy a II. kerületi önkormányzat egy nagyobb útfelújítási program keretében leaszfaltozza a Frankel Leó utca Margit körút és Fekete Sas utca közötti szakaszát. Hétfőn már el is kezdték bontani a régi burkolatot, a mi képeink a szerdai állapotot tükrözik.

DSC 0619
Fotó: Bődey János

A lakók egy része inkább a macskaköves burkolat megtartására (vagy annak felújítására) szavazna, ezért alakítottak egy Facebook-csoportot (ehhez a cikk írásáig 206-an csatlakoztak), több alkalommal egyeztettek az önkormányzattal, illetve aláírást is gyűjtenek a macskakő megmentéséért.

A petícióban azt írják:

Mi, akik itt lakunk, élünk, dolgozunk ebben a régi, patinás városrészben szeretnénk megőrizni ennek a fákkal szegélyezett kis utcának a hangulatát. A bazaltkocka hosszú évtizedek óta használatos, míg az aszfalt sokkal gyakoribb felújítást igényel mint a macskakő s felesleges hulladékkal jár.

Szeretnénk, hogy a felújítás során a régi macskakő kerüljön vissza az utcára burkolatként mind az esztétikai mind a tartósság és használhatóság szempontjait figyelembe véve.

Tovább

Karambolozott a 120-as busz

2014. május 29., 20:14 Módosítva: 2014.05.30 08:00
2

Többen megsérültek, amikor egy 120-as busz személyautóval ütközött össze Budapesten, a XIII. kerületi Göncöl utcában csütörtök este - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata és a BKV fődiszpécsere az MTI-vel.

A sérültek állapotáról részleteket egyelőre nem tudni. A forgalmat rendőrök irányítják.

Három plázában volt bombariadó

2014. május 29., 19:29 Módosítva: 2014.05.30 07:30
355

Bombariadó volt az Allee, a Mammut és a Westend bevásárlóközpontokban, amiket a rendőrség kiürített csütörtök este. András Tamás, az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese az Indexnek elmondta, hogy fenyegető tartalmú bejelentés érkezett a rendőrségre a három bevásárlóközponttal kapcsolatban, ezért szükségesnek érezték azok kiürítését.

Alle bevásárlóközpont
Alle bevásárlóközpont
Fotó: Olvasónk

A rendőrök átvizsgálta az épületeket, de nem találtak bombákat.

20140529 192622
Fotó: Szabó Péter

A Westendben éppen az indexes Fekete leves-vetítés zajlott, amikor bombariadót hirdettek. Munkatársunknak a mozi egyik dolgozója azt mondta hogy még sosem volt ilyen, hogy díszbemutató szakad félbe, és marad teljesen el.

Westend City Center
Westend City Center
Fotó: Füzy Árpád

Egy Westendben dolgozó bolti alkalmazott elmesélte, hogy egyszer csak jöttek a biztonsági őrök, akik megkérték, pakoljanak össze, mert bombariadó van. Többet nem is mondtak nekik, csak szaladtak végig az épületen, megállították a mozgólépcsőket, és kiürítették az egész épületet. Az összepakolásra is alig hagytak nekik időt.

Az Alleeban este nyolc órakor azt mondták a vásárlóknak, hogy még vagy másfél óra az átvizsgálás. "Egy csomóan kaptak pokrócokat az itteni bárokból. Az Allee melletti vásárnak jól megy, főleg a sörösnek meg a lángososnak" - írta kollégánk a helyszínről.

Azért mozijegyet árultak

Felháborodott olvasónk a Mammut mozijából küldött nekünk fotót, ami szerint az este nyolcas előadásra még eladták nekik a jegyet. "Ahhoz képest, hogy 19:29-kor közzétettétek ezt a cikket, a Mammutban 19:36-kor még volt arcuk eladni nekünk mozijegyet... 100%, hogy tudták, hogy nem lesz film nyolckor. Mire öt perccel később visszamentünk, már le volt húzva a rács" - írja. A mozit nem tudtuk elérni, mert ki volt ürítve.

WP 20140529 20 38 10 Pro
Fotó: Olvasónk

BKV: 136 milliós kár balesetek miatt

2014. május 29., 07:16 Módosítva: 2014.05.29 09:36
1

Tavaly összesen 136 millió forintos kár érte a BKV járműveit. A kár több mint kétharmadát "idegen" felek okozták, írja a Népszava.

A vállalat által okozott károkat a felelősségbiztosítások térítik meg. A BKV tavaly 813 millió forintot fordított biztosítási díjakra. Ha a cég saját vagyonában okoz kárt, a biztosító nem fizet. Ha a dolgozó saját hibájából okoz kárt, a kollektív szerződés akár négyhavi bérnek megfelelő kártérítési kötelezettséget is megállapíthat. Ilyen esetekben a dolgozót fel is menthetik a munkavégzés alól vagy elbocsáthatják. Néha ez nem munkáltatói mérlegelés kérdése, hanem a hatóság vonja be a  vezetői engedélyt.

Jaj, jön a nyári menetrend a BKK-nál

2014. május 28., 10:25 Módosítva: 2014.05.28 15:03
1

Itt a nyár - kezdi közleményét a BKK, majd azzal a szomorú hírrel folytatja, hogy június 16-tól életbe lép a tanítási szünetben érvényes menetrend, és módosul néhány járat közlekedési rendje is: 

  • Június 16-ától a menetrendi táblákon a világoskék csíkozással jelölt indulásokat kell figyelni. A tanítási szünetben érvényes menetrend általában a reggeli és a délutáni csúcsidei indulásokat érinti, amely igazodik az év ezen időszakában jellemzően csökkenő utasforgalomhoz.
  • a Margitszigetre közlekedő 26-os busz vonalán a június 21-22-ei hétvégétől kezdve szombaton, vasárnap és ünnepnapokon nagyobb befogadóképességű, csuklós autóbuszok közlekednek.
  • június 2-ától a 74A trolibusz hajnali indulási időpontjait úgy hangolják át, hogy a Mexikói út végállomáson a troliról a metróra, valamint a metróról a trolira való átszálláskor minél kevesebbet kelljen az utasoknak várakoznia.
  • Június 1-jétől az Újbuda, Függetlenségi park felé (az Apród utca és a Lánchíd utca zárása miatt módosított útvonalon) közlekedő 86-os busz megáll az 5-ös, a 178-as és a 956-os járatok által használt, Erzsébet híd irányú Alagút utca megállóban, ezzel átszállási kapcsolatot teremtve ezekre a járatokra.
  •  Június 16-ától megváltozik az 54-es busz Pestszentimre, Ültetvény utca végállomási közlekedése. Az eddigi le- és felszállóhelyet kettébontják, így a jövőben végállomási leszállóhelyül a jelenlegi Pestszentimre, Ültetvény utca szolgál majd, míg a pestszentimrei végállomásról a Boráros tér irányába indulók a jelenlegi Ültetvény utca megállóban tudnak felszállni a járatra.
  • Június 14-étől a 212-es busz svábhegyi végállomási közlekedése is megváltozik. A jelenlegi Svábhegy leszállóhely – ahogy a 21-es és a 21A busz is – a jövőben megállóként szolgál, ahonnan a busz továbbhalad a fogaskerekű átjáróján a 21-es és a 21A Széll Kálmán tér irányú megállójáig, amely a jövőben a 212-es végállomási leszállóhelye lesz. A végállomási felszállóhely, illetve a Boráros tér irányú megállók nem változnak.

Légkalapáccsal bontják a várfal lőréseit

2014. május 28., 09:25 Módosítva: 2014.08.15 14:20
215

Egy budai mélygarázs építése miatt szerda reggel légkalapáccsal kezdték el bontani a budai Vár falának lőréseit – írta egy olvasónk.  Egy másik olvasónk is szemtanúja volt annak, ahogy munkások bontják el a  II. világháború után épített falakat.

Fotósunk délelőtt 10 órakor járt a helyszínen. Elmondása alapján a Széchenyi Könyvtár tövében, a Szent György tér alatt található körülbelül 30 méteres falszakaszon összesen 25-30-an dolgoztak, két daruval. Fél tizenegykor már csak egy 6-8 méter hosszú szakasz volt hátra a bontásból.

A budavári önkormányzatot egyelőre nem sikerült elérnünk az ügyben.

Tovább

Lehet-e büntetni peronzáron kívül?

2014. május 23., 10:52 Módosítva: 2014.05.23 21:28
240

A bliccelők elleni hadviselésben új módszert fedezett fel olvasónk: a metrókijáratnál az ellenőrök első védelmi vonala mögött láncban álló közterület-felügyelők alkotnak a peronzáron kívül második védelmi láncot arra az esetre, hogy egy utas átslisszanna az első vonalon, és nem akarna megállni az utána kiabáló ellenőröknek. A BKK szerint rendben van a módszer, jogi szakértők azonban aggályosnak tartják, hogy peronzárat átlépett, azaz az utazását hivatalosan is befejező utast gyakorlatilag így tudják mégis megbírságolni.

A lenti képet olvasónk küldte be azzal, hogy elvileg a peronzáron kívül már nem vonhatják felelősségre azt az utast, akinek nincs jegye, mégis szemtanúja volt, hogy egy fiút ott fogtak körbe az egyenruhások. (A képen látszik, hogy a közterület-felügyelők az utazás végét jelentő fehér vonalon kívül állnak.)

nyugati
Fotó: Olvasónk fotója

BKK üzletszabályzat:

1.23.1.24. A metrón, a földalatti vasúton és a HÉV azon állomásain és megállóiban, ahol peronzár vonal van felfestve, az utazás megkezdésének a felfestett bejárati, befejezésének a kijárati peronzár vonal átlépése minősül.

Tehát a vonalon kívül már nem lehetne „zaklatni” az utast. Mi akkor mégis az oka annak, hogy a közteresek ott „állnak lesben”? - kérdeztük a BKK-tól, valamint továbbá azt is, hogy:

  • Mi erre a szabály? Ha esetleg menekülő utast tartóztatnak fel, akkor visszatoloncolják a peronzár mögé? 
  • Vagy kint járnak el vele szemben? Ha az üzletszabályzat szerint befejezte az utazást, akkor mi alapján járnak el egyáltalán?

A BKK válasza szerint a közfeladatot ellátó BKK-jegyellenőrök eddig is a peronzárvonalon belül végezték a metróban az utazási jogosultság ellenőrzését, mint ahogy erre a BKK hatályos üzletszabályzata felhatalmazást ad. A közterület-felügyelőket az üzletszabályzat nem köti, ugyanis a közterület-felügyelők hivatalos személyek, munkaterületük nem korlátozódik kizárólag a peronzárvonalon belüli utasforgalmi területre.

A közterület-felügyelők feladata a metróállomásokon a renitens utasok megfékezése, feltartóztatása, akik a peronzárvonalon belül ellenőrzést végző és az érvényes utazási jogosultsággal nem rendelkezőkkel szemben pótdíjazási eljárást kezdeményező jegyellenőrökkel nem hajlandók együttműködni, illetve velük szemben támadólag, agresszívan lépnek fel. A jegyellenőri intézkedés tulajdonképpen már a peronzárvonalon belül megkezdődik. Amennyiben az utas az ellenőrzési vagy pótdíjazási eljárás közben átlépi a peronzárvonalat, hogy távozzon, akkor lépnek közbe a peronzárvonalon kívül várakozó közterület-felügyelők, akik hatósági jogkörüknél fogva a jogosulatlanul utazókat visszatartják és igazoltatják. A felügyelők nem pótdíjaznak, a pótdíjazás tehát nem a peronzárvonalon kívül történik. Társaságunk a közterület-felügyelők által ily módon felvett utasok adatait – a törvény lehetőségével élve – hivatalos úton kikéri a pótdíjkövetelés behajtásához.

- írta a BKK sajtóosztálya.

Aha...

Megkérdezett jogi szakértők szerint azonban ez erősen aggályos. A vonalon kívül nem tartóztathatnak fel utasokat, mert a gyanú szerint jogosulatlanul utaztak. Egyrészt nem feladatuk egy magánjogi szerződés (utazási feltételek) betartásának az ellenőrzése, másrészt a vonalon kívül már nem lehet bizonyítani a jogosulatlan utazást, hiszen az utasnak már nem kell magánál tartani a jegyét. 

Az viszont tény jogi szakértők szerint is, hogy a közterület-felügyelők bárkit, bármikor igazoltathatnak, igazán indok se kell hozzá, elég ha azt mondják, hogy szúrópróbaszerűen tették. Csakhogy, ha nem találtak semmi törvénybe ütközőt, akkor aggályos rögzíteni az igazoltatott adatait és továbbítani azt annak kikérésére egy részvénytársaságnak. Tehát nem lehetne összekötni az igazoltatást a BKK részére történő adatszolgáltatással, nem is szólva arról, hogy a BKK mi alapján azonosítja, hogy kinek az adatait kéri ki.

Lezárják a budai alsó rakpartot

2014. május 23., 08:13 Módosítva: 2014.05.23 15:35
58

Lezárják a budai alsó rakpart Rákóczi híd és Margit híd közötti szakaszát, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ma este tíztől holnap este nyolcig egyik irányban sem lehet rajta közlekedni. Emiatt dugók lehetnek a Műegyetem rakparton, a Szent Gellért rakparton, az Attila úton, a Fő utcában és a Bem rakparton, a pesti alsó rakpart, illetve a Hungária körgyűrű használatát javasolják. A tömegközlekedésben nem lesz változás.

Tovább

Két év után megint felújítják a Dob utcát

2014. május 22., 16:51 Módosítva: 2014.05.23 09:27
533

Aki arra járt, meghökkenve láthatta, hogy ismét burkolják a Dob utca elejét, pedig nemrég újították fel. Az utca most a kiskörút és a Rumbach Sebestyén utca között le van zárva. Az önkormányzathoz fordultunk magyarázatért.

"A Dob utca Károly körút – Kazinczy utca közötti szakaszának 2012-es felújítása után többször vált szükségessé a térkő burkolat javítása" - kezdték a magyarázatot. Valóban, az a felújítás annyira rosszul sikerült, hogy már az átadás után két héttel maguktól kiugráltak a kövek - jegyezte meg egy arrafelé lakó kollégánk.

Az önkormányzat kivizsgálta a beruházás előéletét, forgalomszámlálást végzett, és tanulmányozta a közlekedési szokásokat az érintett útszakaszon. Megállapították, hogy az átmenő forgalom nagysága és sebessége okozza a Dob utca burkolatának meghibásodásait. Azonnali egyeztetéseket kezdtek a Budapesti Közlekedési Központtal az áthaladó forgalom sebességcsökkentése és a forgalom mértékének visszaszorítása érdekében.

Fekvőrendőrök elhelyezését és traffipaxos sebességmérést kezdeményeztek.

"Az aszfaltozás csupán ideiglenes beavatkozást jelent, aminek célja a balesetveszély elhárítása" - írták az eddigi félmegoldásokra. "A beruházás kivitelezője garanciálisan javítja a burkolati hibákat" - közölte az önkormányzat illetékese. Abban bíznak, a forgalomtechnikai intézkedések megoldást jelentenek a Dob utca térkőburkolatának problémáira.

Az Urbanista egy hete számolt be arról, hogyan veti le magáról a burkolatot a Dob utca.

Robbanás történt a XIII. kerületben

2014. május 22., 08:20 Módosítva: 2014.05.22 15:49
40

Robbanás történt egy kábelalagútban Budapesten, a XIII. kerületi Párkány utca és Révész utca sarkán csütörtök reggel – közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-vel.

Kisdi Máté elmondta: a robbanás következtében az aknafedél megemelkedett, a járda burkolata megsérült, az aknából füst szállt fel. A tűzoltók a gázszolgáltató szakembereivel közösen végzett mérések során robbanásveszélyes anyag jelenlétét mutatták ki. Senki sem sérült meg, és a közeli lakások közműszolgáltatásaiban nem keletkezett zavar. 

Tovább

Újra előveszik a városligeti műjégbotrányt

2014. május 21., 11:14 Módosítva: 2014.05.21 19:56
12

Május 27-én ül össze legközelebb a Fővárosi Önkormányzat Pénzügyi Ellenőrző Bizottsága. Az ülés egyik témája a műjégpályaügy lesz. A bizottság még februárban hozott egy határozat arról, hogy tisztázni akarja a műjégpálya-beruházás kapcsán felmerült ellentmondásokat. A februári határozatban összeszedték a kérdéseket, a most benyújtott előterjesztésben vannak a válaszok, amiket a Beruházási Főosztály azóta összeszedett.

A jégpályának a hűtőrendszerével volt gond: a problémák már a 2011–12-es szezonban kijöttek, 2012–13-ban és az idei szezonban kiderült, hogy ahogy egy közgyűlési előterjesztés fogalmazott:

a rendszer megközelítőleg sem képes a külső hőmérsékleti viszonyoknak megfelelő jégminőség előállítására, nem ritkán a jégfelület megtartása sem megoldható.

A Beruházási Főosztály most főleg azzal foglalkozott, ki volt a felelős a használhatatlannak bizonyult hűtőközeg kiválasztásáért.

Az első kérdés az volt, hogy a Főváros Közgyűlés a Városligeti Műjégpálya beruházás kapcsán a hűtőközeg típusáról is döntött-e. A válasz szerint a közgyűlés egy 2008-as határozatban hagyta jóvá a megvalósíthatósági tanulmány alapján a projekt műszaki tartalmát. A tanulmány viszont a hűtőközeg típusára nem tért ki. Így jóváhagyása nem jelentette azt, hogy kötelezően meghatározták volna a hűtőközeg típusát.

A második kérdés az volt, hogy a tenderben az ajánlatkérő megfogalmazta-e a hűtőközeg típusát. Azt derítették ki, hogy nem:  a kiviteli tervekre vonatkozó kiírás is a megvalósíthatósági tanulmányra épült, ezért az sem tartalmazott kötelező előírást a hűtőközeg típusára vonatkozóan, ennek a megválasztását is tervezési feladatnak minősítette.

A Beruházási Főosztály arra jutott, hogy menet közben, az eredeti tervekhez képest a kiviteli tervekben a hűtőközeg típusa megváltozott. A rendelkezésükre álló iratanyagban nem találtak olyan dokumentumot, amit erre, a hűtőközeg megváltoztatására vonatkozott volna. Az előterjesztésben a tervezőtől kapott szóbeli információra hivatkoznak. Eszerint a Városligeti Műjégpálya akkori vezetője szerette volna elkerülni a jelentős mennyiségű etilénglikol tárolását és az ebből adódó mérgezési kockázatot, és ezért kérte meg a tervezőt a hűtőközeg megváltoztatására.

A Beruházási Főosztály azt is kiderítette mostanra, hogy a végleges használatbavételi engedélynek nem volt feltétele a hűtéstechnikai rendszer hibátlan működése. Az építési szerződésben pedig hiába volt előírva, nem folytattak le a hűtéstechnikánál 48 órás hibátlan próbaüzemet.

Február végén derült ki, hogy a hűtőrendszer átalakítása, a hibák kijavítása 580 millió forintos többletköltséget jelent. A Fővárosi Önkormányzat perekkel próbálja a hűtési rendszer hibás működéséből eredő kárait érvényesíteni.

Itt most beszorult egy hajó a Lánchíd alá?

2014. május 20., 20:44 Módosítva: 2014.05.21 14:02
925

Kollégánk azzal a szenzációval hívott minket kedd este, hogy beszorult egy hajó a Lánchíd alá, és küldött képet is:

photo 2
Fotó: Index

A képen az Európa hajó látszik szorult helyzetben, ezért megkerestük az üzemeltető céget. Tóth Mihály, az Európa hajó kommunikációs tisztje elmondta, a képen nem az van, aminek látszik: a hajó nem beszorult, hanem épp bemérték a szintjét, mikor szemfüles kollégánk fotózott.

"A Dunán magas a vízállás, a Lánchíd a városban a legalacsonyabb híd, az Európa pedig a legmagasabb hajó, ezért ilyenkor be szoktuk mérni, hogy befér-e a Lánchíd alá" - közölte Tóth Mihály. A bemérés eredménye az lett, hogy a hajó befér a híd alá, el tud hajózni alatta, de a legfelső szintet, a panorámaszintet le kell zárni, mert aki azon tartózkodna, beverhetné a fejét.

Érdekességként elmondta, hogy a 90 éves Attila hajónak a kéménye olyan magas, hogy be tud szorulni a híd aljába, ezért a kéménye behajthatós.

Beesett egy nő a budavári sikló alá

2014. május 20., 14:54 Módosítva: 2014.05.21 09:01
19

Egy nő beesett a budavári sikló pályájára kedd kora délután, a sérültet a helyszínen látják el a mentők – közölte az MTI. A rendőrök egyelőre információt gyűjtenek a baleset körülményeiről.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője azt mondta: a középkorú nő súlyos koponyasérülést, végtagtöréseket és belső sérüléseket szenvedett. A rohamkocsi személyzete életmentő beavatkozással igyekezett stabilizálni a sérült állapotát, és miután szállíthatóvá vált, az ügyeletes traumatológiára vitték életveszélyes állapotban.

siklo 3
Fotó: Egyker.blog.hu

A Budapesti Közlekedési Központ sajtóügyeletese azt közölte, hogy a baleset miatt nem jár a sikló.

siklo 2
Fotó: Egyker.blog.hu

Újra hoppon maradt az Orangeways

2014. május 20., 08:06 Módosítva: 2014.09.03 16:15
4

Hiába kérte az Orangeways City Kft. a közbeszerzési eljárást lezáró döntés megsemmisítését, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) elutasította a cég jogorvoslati kérelmét – derül ki a Népszabadság keddi számából.

Bár az Orangeways idén márciusban megnyerte a  BKK által kiírt midibusztendert, a BKK viszont 8 nappal később eredménytelennek nyilvánította a közbeszerzést, mivel épp a pályázat lezárása előtt számolták fel az Orangeways egyik partnerét, ami igazolni tudta volna az előírt referenciákat.

Bár a hiánypótlás lehetséges volt, a BKK hiányosságok és hibák tömkelegét találta az Orangeways a benyújtott dokumentumok értékelésénél, ezért kizárta a céget. A másik induló, a VT-Arriva Kft. visszalépett, a BKK az eljárást eredménytelennek nyilvánította, és új tendert ígért.

Összeverekedett két buszsofőr Budapesten

2014. május 19., 12:37 Módosítva: 2014.05.20 09:54
847

A VEKE Facebook-oldala szerint hétfőn délelőtt negyed 11 körül összeverekedett egy BKV-s és egy VT-arrivás (a BKV-alvállalkozó VT-Transman utódcége) járművezető az Apor Vilmos téren. 

A bunyó elég súlyos lehetett, ugyanis mentőt hívtak, amely kb. fél 11-re ért oda. 

– írták.

Mindkét járművezető a 105-ös járaton dolgozott, az összeszólalkozás oka állítólag az volt, hogy a VT-s kocsi ráállt a BKV-sra, ezt annak a sofőrje nehezményezte, mire válaszként behúztak neki. 

A BKK közleményében azt írta, egyikük könnyebben megsérült. A kiérkező rendőrök a másik járművezetőt a helyszínen meghallgatták, majd elengedték. Az esetet a rendőrségen kívül a járművezetők munkáltatója, a két szolgáltató, a BKV és a VT-Arriva közösen is vizsgálja.

Nem volt kezdő a Combinót megzúzó tanulóvezető

2014. május 19., 10:23 Módosítva: 2014.05.22 18:00
355

Nagyon elmérte a fékezést a Combino villamost vasárnap este baknak csattintó vezető: későn, 55 méterrel a bak előtt vette vissza nullára a sebességet, és fékezni is csak az utolsó pillanatban kezdett el. Van olyan gyanú, hogy az oktató nem volt a fülkében, ugyanis ha ott lett volna, akkor ő vészfékezett volna. Ha így történt, akkor bár mindkét vezetőt felelősség terheli a baleset miatt, az oktatót inkább.

Mint megtudtuk, a tanulóvezető nem zöldfülű kezdő volt, korábban már más típuson dolgozott. Teljesen kezdőket ugyanis nem raknak Combinóra. Az is valószínű, hogy nem aludt el, vagy nem lett rosszul, mert éberségi berendezés van a Combinón. Viszont valami történhetett, mert a számítások szerint 18 km/órával csattant a villamos a baknak.

A Bécsi úti végállomásnál van egy új váltó, az első olyan váltó, amin 10 km/óra helyett 35-tel is át lehet menni. Egyes feltételezések szerint ezt próbálgathatta a vezető, és elfelejtett fékezni. De hogy ez történt-e, azt a jelenleg is folyó vizsgálat deríti ki.

Az biztos, hogy a kár százmilliós. A villamos első részét azonban lehet javítani, ezért a megzúzott szerelvénnyel néhány hónap múlva már újra lehet utazni a Nagykörúton.

Frissítés:

Szakszervezeti forrásból úgy értesültünk, hogy a tanuló járművezető egyfajta tudatvesztéses pillanatra hivatkozik a baleset okául. Jelenleg is kivizsgálják. (A balesetben nem szenvedett nagyobb sérülést.)

Egy magát megnevezni nem kívánó villamosvezetőtől megtudtuk azt is, hogy a tanulójárat típusképzés miatt közlekedett a vonalon. Nem csak ez, összesen négy Combino volt kint. Szeptembertől az új 56 méteres CAF villamosok érkezéséig ugyanis részben Combinókkal tervezik kiadni a felújított 1-es forgalmát, és ehhez jó sok embert ki kell képezni. Az új jogszabályok miatt a járművezetőknek 30 órát kell vezetniük tanulóvillamoson, mielőtt hatósági vizsgát tesznek.

A Bécsi úton a végállomási berendezés hasonlít egy nagyvasúti berendezésre, nagyvasúti jellegű váltók vannak, egyenes irányban valamennyin 40-nel lehet menni, kivéve a végállomási peron előtti négy váltót. Itt eddig 10-zel lehetett haladni a talpfák állapota miatt, a felújítás óta 15-tel lehet menni, de semmiképpen sem 35-tel. Korábban egyébként az volt a jellemző vezetéstechnika, hogy a villamos miután lejött a váltókról felgyorsult 20-22-re, és utána állt meg. Ez most sem nagyon változott.

A Combinón van éberségi berendezés. A működési elve az, hogy minél gyorsabban megy a villamos, annál sűrűbben kell nyugtázni a jelzését, illetve nyomogatni az éberségi berendezés gombját. Ez nem folyamatos nyomva tartást jelent, hanem impulzus alapút, tehát a berendezés akkor is kényszerfékez, ha folyamatosan nyomják a gombot, és akkor is, ha egyáltalán nem nyomják. 

A villamosvezető szerint az történhetett, hogy az oktató a fülkében volt, ő próbálta megállítani a villamost. A peron feléig hallotta, hogy a vezető nyomkodja az éberségi berendezés nyomógombját, és behaladás közben beszélt is a tanulóval, a peron végénél derült ki, hogy baj van, és akkor próbált cselekedni.

 

Szombattól újra megnyitják a Citadellát

2014. május 16., 13:10 Módosítva: 2014.05.16 16:39
3

Szombat reggel 8 órától részlegesen újra megnyitják a Citadellát, a turisták megközelíthetik majd a Szabadság szobrot és közvetlen környékét, írja az MTI. A területet május elején zárták le, hogy a Gellért-hegy tetején lévő vendéglátóhelyeket birtokba vehesse a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV). Erre azért volt szükség, mert a Citadellán vendéglátóhelyet üzemeltető vállalkozók olyan módon használták a területet, ami nem felelt meg a világörökségről szóló törvény előírásainak.

Tovább

Sokat hozhat még a 4-es metró Budapestnek

2014. május 15., 17:57 Módosítva: 2014.06.18 15:08
243

„Ha kicsit hunyorítva nézzük, egész európai szintű teret látunk" – mondta a 4-es metró őrmezői kijáratáról Erő Zoltán, a 4-es metró állomásainak építész generáltervezője, a Palatium Stúdió Kft. vezető tervezője. Az építész a Magyar Urbanisztikai Társaság országos konferenciáján arról beszélt, hogy milyen hatásai lehetnek a 4-es metró átadásának a városfejlesztésre.

A 4-es metró őrmezei kijáratához tervezett Budapest One Office látványterve. Forrás: Mérték Építészeti Stúdió Kft.
A 4-es metró őrmezei kijáratához tervezett Budapest One Office látványterve. Forrás: Mérték Építészeti Stúdió Kft.

Erő Zoltán szerint komoly előrelépés a város életében, hogy a metróállomások megépítésével az érintett csomópontok is megújultak, aminek

 
egyik legfontosabb hozadéka a gyalogosok által használható terek bővülése.

Erre példaként a Kálvin teret hozta fel, amelynek gyalogosbarát átépítése már egy 1998-as tanulmánytervben is szerepelt, de szerencsére ez a szempont a későbbi tervezés során sem sikkadt el. Az építész elmondása szerint nagyrészt a tervezők munkáján múlott például, hogy a Kiskörút egységes, „K”-mintájú kockakő-burkolatot kapott.

Tovább