Hernádi Zsolt úgy látja, hogy az Európai Unió kapkod a szankciókkal, melyek szerinte a megfogalmazott célokat nem érik el, és rossz helyzetbe hozzák egész Európát. A Mol elnök-vezérigazgatója elmondta: az energiaárak egyelőre nem fognak jelentősen csökkenni. „A megújuló energiaforrások valóban olcsónak számíthatnak, ha megvan a beruházás, ám a szükséges kiegészítő beruházások költsége igen magas” – tette hozzá.
Hernádi kijelentette: ma már együtt élünk az inflációval, az áremelkedések minden téren velünk vannak, így szerinte
az ársapkáknak nincs rendes inflációfékező hatásuk, ezért már nem indokolt a hatósági ár az üzemanyagoknál.
Véleménye szerint amikor ilyen mértékű beavatkozás történik, diszfunkciók is jelentkeznek.
A Mol elnök-vezérigazgatója a Mandiner legfrissebb, csütörtöki számában megjelent interjúban úgy fogalmazott: „Kezd tarthatatlan lenni a helyzet, egyre több kútnál nincs üzemanyag, mert az import kiesése miatt szinte csak a Mol látja el az országot. Számos korlátozást kellett bevezetni az elképesztő mennyiségű visszaélés miatt, ám a kiskapukat így sem sikerül mind bezárni.”
Az interjúban – amely még a benzinársapka eltörlésének bejelentése előtt készült – azt is mondta:
A napokban hallottam olyan kútról, ahol az illegális árusoknál egy razzia során a hamis digitális órák mellett több tucat forgalmit is lefoglaltak. Az sem világos, minek tankolnak meg 600 liter üzemanyaggal kombájnt novemberben, amikor aligha zajlik aratás.
Arra a kérdésre, hogy mi fenyegetheti leginkább az ellátás biztonságát, azt válaszolta: „Elkezdett köhögni a Barátság kőolajvezeték, a kormány megtartotta a hirtelen árnövekedés tompítására szánt, ám máig velünk élő üzemanyagár-sapkát, közben a Dunai Finomítóban a tervezett karbantartási munkák második, őszi szakasza során műszaki problémák merültek fel, így a létesítmény csökkentett kapacitással tud csak működni.”
Hernádi szerint ha a Barátság vezeték kiesik, a délről érkező Adria vezeték marad opcióként, de tájékoztatása szerint a horvátok régóta nem bővítik a szűkületet, amivel lehetővé tennék, hogy ne csak Magyarország és Szlovákia, hanem Csehország is elegendő kőolajat tudjon felhozni a tengerről. Hozzáfűzte: a tarifát az európai átlag sokszorosára növelte a horvát szállító.
Mint beszámoltunk róla, Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön a cég vezetésének meghívására részt vett a Mol-csoport igazgatósági ülésén.
Egy, az osztrák határhoz közel élő olvasónk azt írta, hogy a határ menti diszkontbenzinkutakon akár 80-100 forinttal is olcsóbban lehet tankolni. Tájékoztatása szerint így Sopronban megszűnt a forgalom a kutakon, ott alig tankolnak, sokan átjárnak Ausztriába.
Egy gödöllői lakos azt az információt osztotta meg velünk, hogy minden helyi kút tele van üzemanyaggal. „Kicsit sem feltűnő, hogy most bezzeg van üzemanyag. Ez csak arra utal, hogy trükk volt az üzemanyagok hiánya. Persze nem is kellett sorban állással tankolni” – írta.
Egy XVII. kerületi olvasónk pedig azt közölte, hogy a Cinkotai úti OMV-töltőállomáson szerda este dízel volt, benzin viszont nem. Ugyancsak a fővárosból jelezték nekünk, hogy a XX. kerületi Ady Endre utcában a Moltól bérelt kúton volt üzemanyag, ott egész nap zavartalanul tankolhatnak az autósok.
Egy olvasónk, aki a Vas megyei Felsőcsatáron, Szombathely mellett él, azt írta, hogy a benzinárstop alatt mindig mindenhol, különösebb sorban állás nélkül kapott üzemanyagot, legfeljebb egy-két kocsi volt előtte. „Viszonylag gyakran tankolok, heti egy vagy két alkalommal. Az egész állítólagos hiányt hisztinek tartottam” – fogalmazott.
Márki-Zay Péter, Hódmezővásárhely polgármestere azt írta Facebook-oldalán, hogy szerinte eljött az ideje annak, hogy a kormány intézkedéseket hozzon a jövedéki adó, valamint az áfatartalom csökkentését illetően, úgy véli ugyanis, hogy ezzel meg lehetne kímélni a lakosságot a további áremelkedésektől.
Orbán Viktor 2004-ben – amikor még ellenzékben volt, és a benzinár emelkedett – a jövedéki adó és az áfatartalom csökkentése mellett állt ki
– fogalmazott a korábbi miniszterelnök-jelölt.
A Mindenki Magyarországa Mozgalom alapító elnöke szerint azonnal cselekedni kellene, mert a lakossági terhek az egekbe szöktek. Azt írta, hogy a Fidesz állításaival szemben ez nem a szankciók következménye, hanem „a kormány elhibázott politikájának következtében” teremtődött meg ez a helyzet.
Egy olvasónk jelezte, hogy a Pest megyei Vecsésen nagyon sok embernek nem sikerült benzinhez jutnia, ami egy fővárosi agglomerációban fekvő város esetében jelentős problémákat okoz. Rengeteg dolgozónak van ugyanis szüksége autóra a mindennapi bejáráshoz.
Olvasónk arról számolt be, hogy az OMV és a Shell töltőállomásán sem volt benzin Vecsésen, ahogy a közeli Üllőn és Gyálon sem.
Benzin nélkül maradt fél Vecsés
– írta.
Egy másik, székesfehérvári olvasónk arról tájékoztatott bennünket, hogy tudott tankolni. Még az áremelés előtti órákban is meg tudta ezt tenni, egy fehérvári Mol-kútnál 95-ös benzinre volt szüksége. Azt írta: csak két autó volt előtte. „Gázolaj és 100-as benzin viszont akkor nem volt ezen a helyen” – közölte.
Egy szegedi lakos pedig arról számolt be, hogy a Makai úti Mol-kúton mindenféle üzemanyagot lehetett kapni csütörtök reggel, szerdán 17 óra környékén viszont még semmilyen üzemanyag nem volt ott. Olvasónk Torgyán József ikonikus „a kisgazdapárt nélkülem olyan lenne, mint a vőlegény szerszám nélkül” idézetére utalva azt írta nekünk:
Benzinkút benzin nélkül olyan, mint vőlegény szerszám nélkül.
Nagy Feró, a Beatrice frontembere is elmondta véleményét a benzinárstop eltörlésével kapcsolatban. A Kossuth-díjas zenész, énekes úgy fogalmazott: nincs most itt az ideje a hibák keresésének, helyesli a kormány döntését.
„Végre helyére kerülnek a dolgok” – nyilatkozta a Ripostnak a rocksztár.
Drágább lesz az üzemanyag, de volt eddig is drága. Hozzászoktam. Legyen annyi az ára, amennyi kell hogy legyen, mi pedig spóroljunk úgy, ahogy az EU diktálja
– fogalmazott a „nemzet csótánya”.
A Magyar Közlönyben megjelentek után a kormány hivatalos Facebook-oldalán azt írták, hogy a Brüsszelben meghozott döntések miatt egész Európában szankciós benzinárak vannak. Az ebből keletkező pluszbevételt a kormányzat elvonja a cégektől, és tájékoztatásuk szerint átirányítják azt a rezsivédelmi alapba.
„Az eddigi 40-ről 95 százalékra emeltük a szankciós extraprofitra vonatkozó adó mértékét” – közölték.
A Molra 95 százalékos extraprofitadót vetettünk ki
– derül ki a bejegyzésből.
Horn Gábor, a Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke azt mondta: a benzinárstop már tavaly novemberben, a bevezetése pillanatában elbukott.
Ez egy végtelenül álságos, elfogadhatatlan lépés volt, jól szemléltette a rendszer gátlástalanságát a gazdasági szempontoktól függetlenül is
– fogalmazott a korábbi országgyűlési képviselő, államtitkár.
Horn Gábor azt nyilatkozta az ATV-nek, hogy nyáron már minden szakember, pártállástól függetlenül azt mondta: a benzinárstop „csak ámítás és nagy ára lesz”.
A korábbi SZDSZ-es politikus hozzátette: a benzinárstop bevezetésekor nem volt háború, ahogy szankciók sem, azaz „hazugság, hogy emiatt lett volna szükség erre”.
Horn Gábor szerint „rettenetes” gazdasági és társadalmi következmények is lehetnek, ez is bizonyítja, hogy „ez egy káros intézkedés volt”. Úgy fogalmazott: ő egy nagy autóval jár, 480 forintos benzinnel, „ezt azokkal is megfizettették, akik viszont nem is vezetnek, nincs autójuk. Ez végtelenül igazságtalan és elfogadhatatlan.”
Varju László, a DK parlamenti képviselője, az árnyékkormány energia- és rezsiügyi árnyékminisztere azt írta közösségi oldalán, hogy a megjelent kormányrendelet nemcsak a 480 forintos ársapkát szüntette meg, hanem ebben a körben a jövedéki adót is megemelte literenként 25 forinttal. Ezért a tankoláskor a rekordmagas, 27 százalékos áfa mellett benzin esetében 120 forint/liter+ áfa (152,4 forint), gázolaj esetében 110,35 forint/liter + áfa (140,1 forint) jövedéki adót is fizetünk.
Miközben a magyarok elszegényednek az elszálló üzemanyag-, energia- és élelmiszerárak miatt, közben Orbánék pofátlanul nyerészkednek. Nemcsak nem tudnak kormányozni, de tisztességtelenek is
– írta az országgyűlési képviselő.
Kedd este azonnali hatállyal megszűnt a hatósági árkorlátozás az üzemanyagra, amely több mint egy évig fogta a magyar autósok kezét. Kíváncsiak vagyunk az Ön véleményére és tapasztalatára is.
Önnek sikerült üzemanyaghoz jutnia Budapesten vagy vidéken a benzinárstop beszüntetése óta? Ossza meg velünk történetét, írásban várjuk a tankolási mizériával összefüggő tapasztalatait.
Egy gyáli gyorsétterem is jelentős változtatásokra kényszerült amiatt, hogy a kormány döntése értelmében eltörölték a benzinárstopot. Arról tájékoztatták vendégeiket, megrendelőiket, hogy reagálniuk kellett a megváltozott helyzetre, ezért jelentősen megnőttek a kiszállítási költségek.
A kiszállítás egyébként magántulajdonban lévő járművel történik, mint az kiderült a gyorsétterem egyik posztja alatt írt kommentből.
A kiszállítási költségek a következőképpen módosultak:
Egy herédi pizzéria pedig azt jelentette be, hogy 4000 forint alatt kiszállítási díjat számolnak fel helyben is, ami azt jelenti, hogy a Heves megyében található Herédre a 4000 forint alatti rendelést plusz 200 forintért teljesítik.
Nagykökényesre a kiszállítás 500 forint, Lőrincire és Kerekharasztra továbbra is 500 forint, míg Zagyvaszántóra 700 forint.
A benzinárstop megszűnésével a továbbiakban a benzin literenkénti irányadó ára 641, míg a gázolajé 699 forint. A zaol.hu utánajárt, hogy ezek után mi történt a zalai benzinkutakon.
A teskándi magánbenzinkút ügyvezető-tulajdonosa, Molnár Tibor azt mondta, hogy a kúton az utóbbi napokban a benzinre 20 litert, a dízelre 40 liter vásárlási limitet kellett bevezetniük. Ezt addig tartják, amíg meg nem érkezik a rendelt mennyiség. Nehézséget jelent nekik az is, hogy az utolsó negyedévre nem kaptak állami kompenzációt, holott betartottak minden jogszabályt, adatszolgáltatási kötelezettséget úgy, hogy mellette állták a vállalkozás költségeit, fizették a dolgozókat.
Úgy vélik: még néhány hónapba beletelik, mire visszaáll minden a régi kerékvágásba.
Nagykanizsán, a Mol és az ÖMV Garay utcai töltőállomásán nem alakultak ki hosszú sorok szerdán, gyenge volt a forgalom. A Mol kanizsai töltőállomásán a 95-ös benzinért 641, míg egy liter gázolajért 699 forintot kellett fizetni. Az ÖMV töltőállomásán valamivel drágábban lehetett üzemanyaghoz jutni, a 95-ös benzinért 643, a gázolajért 700 forintot kértek.
Zalalövőn szerdán sem volt zavartalan az üzemanyag-ellátás, a város egyetlen töltőállomásán is érvényben volt a 10 literes mennyiségi korlátozás, amit még korábban, éppen a folyamatos kiszolgálás biztosítása érdekében vezettek be.
Lentiben és Rédicsen a MOL üzemanyagtöltő állomásain szerdán volt üzemanyag. Az árstop felfüggesztése után a magasabb árak miatt nem tapasztaltak elégedetlenséget a vásárlók részéről.
A kúton tankolók úgy tűnik, számítottak erre. Lentiben a forgalom kicsivel esett csak vissza, Rédicsen viszont megszaporodtak a kamionok. A szlovén határ előtti utolsó kúton tranzakciónként 100 litert vételezhetnek. Az árstop kivezetése után kijelenthető, hogy megszűnt a pánikvásárlás, várhatóan heteken belül normalizálódik a helyzet, ennyi idő kell, mire újratöltik a kutakat, utána nem lesz üzemanyaghiány.
Szlovéniában a 95-ös benzin ára 1,366 euró, a gázolajat pedig 1,556 euróért adják. Az euró árfolyamától függően lehet, hogy megéri majd a határtérségből átjárni a szlovén kutakra tankolni.
Kiszelly Zoltán, a Századvég Politikai Elemzések Központjának igazgatója szerint a kormány politikai döntést hozott a benzinárstop eltörlésének bejelentésével, mégpedig a Nagy Márton gazdasági miniszter által is hangsúlyozott két szempont, az ellátásbiztonság és a Mol-kapacitásnak a figyelembevételével. Az elemző az ATV-nek elmondta: feltehetően maradhatott volna az év végéig az ársapka a kormány korábbi döntésének megfelelően, de az osztrákoknál elhúzódott a stratégiai tartaléknak a visszapótlása – amit tőlünk kaptak és még nem adták vissza – és a százhalombattai olajfinomító javítása.
Az ellátásbiztonság a legfontosabb, a szocializmusból tudjuk azt, hogy hiába a fix ár, ha nincs termék, és ez igaz akkor is, ha politikailag jobb lett volna, ha január 1-jével vezetik ki a benzinárstopot és nem három héttel karácsony előtt
– jelentette ki Kiszelly.
A kivezetésről azt mondta: ez várható lépés volt a kormány részéről és nem fogja befolyásolni a Fidesz népszerűségét, mert a kivezetés fokozatos volt, a bejelentést utolsó mozzanatként lehet értékelni, és az a legfontosabb, hogy a kutakon mindenki tudjon tankolni. Szerinte az lett volna a Fidesznek a népszerűségvesztésre okot adó dolog, ha karácsonykor alakultak volna ki hatalmas sorok a kutaknál, „és a családok nem juthattak volna el vidékre, a nagymamához”.
Pogátsa Zoltán közgazdász szerint az Európai Unió egészét nézve az elmúlt hetekben azonos szinten volt a fogyasztás, ezzel szemben Magyarországon egyre több üzemanyagot vásároltak. Úgy véli, erre két magyarázat lehet.
Vagy az van, hogy az olcsó benzinből sokan betáraztak arra az időszakra, hogyha a sapkát felemelnék. Vagy az van, hogy csempészték a szomszédos országokba
– nyilatkozta az ATV Híradónak Pogátsa Zoltán, aki szerint a helyzet napokon belül rendeződhet.
A keddi esti, rendkívüli Kormányinfón még nem kerültek szóba konkrét számok, de most először egy kormánytag megszólalt a benzinárstop eltörlésének várható inflációs hatásáról. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szerda este a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. rendezvényén kérdésre válaszolva arról beszélt, hogy az üzemanyagok hatósági árának kivezetése 2-2,3 százalékponttal emeli az inflációs mutatót – írja a Portfolio.hu.
Szerinte ez jórészt már idén decemberben jelentkezik, így jövő decemberben kiesik. Nagy Márton úgy véli, ez hozzájárulhat ahhoz, hogy 2023 végére már egy számjegyű legyen az infláció.
A KSH adatai szerint idén októberben 21,1 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak az egy évvel korábbihoz képest, míg szeptemberhez viszonyítva 2 százalékkal volt magasabb az infláció. A legfrissebb, novemberre vonatkozó adatok szerint pedig 22,5 százalékkal nőttek az árak az előző év azonos hónapjához képest.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kedd este jelentette be a kormány döntését, amely szerint azonnali hatállyal kivezetik a benzinárstopot, vagyis már senki nem tankolhat 480 forintért üzemanyagot Magyarországon.
Az elmúlt napokban egyre nagyobb méreteket öltött az üzemanyaghiány a magyar kutakon, a töltőállomások közelében kígyózó sorok voltak láthatók országszerte. A Mol korábban arról tájékoztatott, látja a pánikvásárlás hatásait, de leszögezte, az ársapka miatt nem tud több üzemanyagot behozni külföldről.
A benzinárstop eltörléséről azért született döntés, hogy a pánikvásárlás megszűnjön és a folyamatos üzemanyag-ellátás biztosítva legyen.
Nagy veszteséget okozott a Molnak az árstop, annak örüljünk, hogy ez az intézkedés ennyi ideig fennmaradhatott. Ez fájdalmas időszak volt, de a kérdés az ellátásbiztonságról szól, a probléma már veszélyeztette az ország működőképességét. Itt már nem kockázatról volt szó, bekövetkezett egy esemény, amire reagálni kellett. A kis benzinkutaknak szánt szállításokat folyamatosan növeljük, arra buzdítjuk őket, hogy melegítsék fel a régi kapcsolataikat
– mondta kedden Hernádi Zsolt.
Az árstop feloldása után érdekes kérdés lehet, hogy a többi európai országban milyen áron juthatunk hozzá a benzinhez és a dízelhez. Összeszedtük, miként viszonyulnak a magyar árak a külföldiekhez.
A kommunikáción alapuló politizálást be kell fejezni, ez pedig nemcsak a magyar kormányra vonatkozik, hanem a magyar ellenzékre is – így reagált Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke a kedd esti döntésre.
A szerdai hírfolyamunkat ide kattintva érheti el.