Újabb hatalmas pénznyelőt venne a kormány?
További Állás cikkek
Az európai piacra gyártó acélipari cégek mindenhol a költségeik lefaragásán dolgoznak, Dunaújváros legnagyobb, ikonikus cége, a Dunaferr is már júniusban jelezte, hogy megválik az irodai dolgozói jelentős részétől, mivel az iparági átlagnál sokkal többen dolgoznak náluk, sokkal több pénzért. A 7500 főt foglalkoztató egykori Sztálin Vasmű múlt csütörtökön jelentette be részletesebben, hogy hozzávetőleg 1500 fő kerül utcára több lépcsőben.
Erre már felkapta a fejét az addig hallgató kormány is: Varga Mihály másnap bejelentette, hogy gyorsan odamegy tájékozódni. A Nemzetgazdasági Minisztérium pedig azzal próbálta nyugtatni a kedélyeket, hogy hivatalosan úgyis csak 890 Dunaferr-alkalmazottról van szó (ami tulajdonképpen igaz is, hiszen a többi 600 kölcsönzött munkaerő vagy a leányvállalatok alkalmazottai).
A legnagyobb pénztemető
Korábbi cikkünkben a Sólyom légitársaságnál nagyobb pénznyelőt kerestünk. Olvasóink arra szavaztak, hogy a legrosszabb üzlet ma beszállni a vas- és acélgyártásba, valamint megvenni a Dunaferrt.
A hétfői kormányülés előtt Vargával megbeszélték a helyzetet, aki először bejelentette, hogy a kormány minden segítséget megad, de nem merült fel a Dunaferr visszaállamosítása. Majd a kormányülés után pár órával elmondta, hogy pontosan a visszaállamosításban gondolkoznak, nem is az elbocsátások miatt, hanem mert ők tulajdonképpen már a privatizációt is ellenezték. Ha jobban meg akarjuk érteni helyzetet, akkor a Dunaferrnél érdemes kezdeni.
Régóta túl sokan vannak
A 2004-es privatizációkor már sejthette a kormány, hogy a hatékony működéshez lényegesen kevesebb dolgozó is elég lehet; ugyanis a szerződésben rögzítették, hogy 2010-ig csak nyugdíjazással csökkenhet a munkaerőállomány, amit a tulajdonosok be is tartottak.
A válsággal azonban súlyosan visszaesett az acél iránti kereslet, döntően az autóipar és a drámai mélyrepülésbe kezdő építőipar teljesítményének hatására ma 27 százalékkal kevesebb acélra van szükség Európában, mint a válság előtt, és a kilátások sem különösebben biztatók.
Az ISD Dunaferr eredménye | Milliárd forintban |
2006 | 25,9 |
2007 | 33,2 |
2008 | 1,7 |
2009 | −31,1 |
2010 | −8,5 |
2011 | −20,4 |
2012 | −29,2 |
Eközben az acélipari költségek nagyjából 40 százalékát kitevő energia ára folyamatosan emelkedett, ahogy az alapanyagoké is, ráadásul az unióban szigorodtak a környezetvédelmi előírások. Ezért az általános iparági trend a jelentős költségcsökkentés, különösen az európai piacokra gyártó cégeknél.
A Dunaferr vezérigazgatója ezért mondta még júniusban, hogy a tavaly 30 milliárd forintos mínuszt termelő vállalatnál a válságban „elfogytak a belső tartalékok”, a vállalatcsoport teljes vesztesége 113 milliárd forint volt. Másrészt 30-40 százalékkal több dolgozójuk van, mint hasonló méreteknél az iparági átlag, akik átlagosan messze többet is keresnek, mint a versenytársaknál, ezért muszáj már mindenképp leépíteni.
„Amikor a céghez jöttem, úgy tűnt, hogy itt több ember tologat papírokat, mint ahány acélt gyárt” – mondta Jevgenyij Tankilevics; a Dunaferr ezért elsősorban a tagvállalatoknál lévő megkettőzött irodai háttérfunkciókat akarja felszámolni. Emiatt bízhatnak abban, hogy egy ekkora elbocsátásnál sem fogja a termelést semmiféle hátrány érni.
A Dunaferr-csoport társaságai | Munkajogi létszám | Kölcsönzött munkavállalók létszáma |
ISD DUNAFERR Zrt. | 5217 | 561 |
ISD Kokszoló Kft. | 684 | 47 |
ISD Power Kft. | 501 | 1 |
DUTRADE Zrt. | 286 | 72 |
ISD Portolan Kft. | 97 | - |
TÜKI Zrt. | 31 | - |
ISD Vámügynökség Kft. | 10 | 1 |
ISD Ferromark Kft. | 9 | 3 |
ÖKO-FERR Kht. | 2 | - |
Összesen | 6837 | 685 |
Termelőegységet így nem is zárnak be, sőt szeretnék növelni a termelésüket. A hozzáadott értéket növelő beruházásokkal a vállalat kibocsátása 25-30 százalékkal is nőhet jövőre, a menedzsment szerint kétség sem férhet hozzá, hogy az orosz állami és ukrán tulajdonosok hosszú távon gondolkoznak a cégben.
Már csak azért sem, mert már eddig is folyamatosan lélegeztetőgépen tartották az egész cégcsoportot azzal, hogy egyre komolyabb fizetési haladékokkal szállították a Dunaferrnek a félkész terméknek számító acélbugát. „A saját erőnkből pár hónapot élne csak a cég” – mondta Mezőközy András szóvivő. Az is a hosszabb távú elkötelezettség jele, hogy bár csak egy kohóval, de meg akarják tartani a régóta komoly veszteséget termelő nyersvasgyártást is, egy későbbi kedvezőbb környezetben bízva.
Az oroszok máshol is számolhatnak velünk
Ezért is lenne furcsa, ha az állam egy délután alatt támadt ötlettől vezérelve olyan áron megvenné a céget, amiért a tulajdonos boldogan eladná. Egyrészt a leépítésre mindenképp szükség lenne a versenyképes működéshez, másrészt az életben maradásának egyetlen köldökzsinórját vesztené el a cégcsoport, az olcsó félkész terméket. Zsebpénzért pedig aligha fognak megválni egy olyan óriásvállalattól, aminél hosszú távra terveznek.
Hosszú távon terveznek
A Dunaferr-vállalatcsoport az elmúlt tíz évben, a privatizáció óta több jelentős beruházást is végrehajtott. A fejlesztésekről az MTI közölt összeállítást.
- 2006-ban fejezték be az I-es nagyolvasztó 10 millió eurós rekonstrukcióját.
- 2007-ben a vállalatcsoport 49 milliárd forintot költött beruházásra: ebből az összegből egyebek között 10,7 milliárd forintos költséggel fejlesztették a meleghengerművet, 11 milliárd forintot fordítottak a hideghengermű korszerűsítésére, s megkezdték az új horganyzó építését.
- 2008-ban Gyurcsány Ferenc miniszterelnök avatta fel az ISD Dunaferr 160 millió eurós beruházását: a mintegy 40 milliárd forint értékű fejlesztéssel a hideghengermű első üteme fejeződött be. Szintén 2008-ban egy 1,5 milliárd forintos környezetvédelmi beruházással évi mintegy 2 ezer köbméter szálló portól mentesítették Dunaújváros levegőjét.
- 2009-ben 280 millió forintból felújították az I. nagyolvasztót a hatékony és biztonságos technológiai működés érdekében.
- 2012-ben tízmilliárd forintos beruházás fejeződött be az ISD Dunaferr Zrt.-nél: a meleghengermű kapacitását növelő, úgynevezett léptetőgerendás hevítő kemencét helyeztek üzembe.
- 2013. áprilisában jelentette be a Dunaferr, hogy folytatódik a válság előtt megkezdett modernizációs program a meleghengerműben, ezért mintegy hárommilliárd forint értékű fejlesztést hajtanak végre.
- 2013. június 15-én felavatták az ISD Kokszoló Kft. új technológiai vízkezelő telepét Dunaújvárosban. A hárommilliárd forintos beruházással a kokszolási folyamat során keletkező vizekből a nitrogént és a szerves összetevőket biológiai úton tudják eltávolítani.
- Szintén ezen a napon jelentette be a vállalatcsoport cégvezetője, hogy megkezdődik az év elején leállított 1-es számú kohó felújítása. A kivitelezés összköltsége nagyságrendileg 3-4 milliárd forintra tehető, és várhatóan az év végére fejeződik be.
Sokan ezért arra következtetnek, hogy az állam egyéb orosz ügyeivel együtt, így a tervezett erőműépítésekkel, gázszerződésekkel vagy a paksi bővítéssel sikerülhet tárgyalóasztalhoz ültetni a Dunaferrben is tulajdonos orosz állami Vnyesekonombank vezetőit, akik tavaly még szóba se álltak velünk. De ugyanúgy ők követelnek tőlünk még 120 millió eurót a Malév csődje óta, biztosan érdekelné őket az is, ha esetleg ki akarnánk fizetni.
Többen éppen ezért úgy vélik, a kormány részéről a vételi ajánlat inkább csak kommunikációs fogás lehet. Utólag el lehet mondani, hogy ők mindent megtettek a munkahelyek megmentéséért, de az orosz fél nem volt hajlandó eladni a céget.
Érdekes, de attól még lesz elbocsátás
A Dunaferrnél azt mondták, hogy ők is meglepődtek az államosítási terveken, mindenesetre a szándékot jelzik majd a tulajdonosnak, és addig is folytatják a bejelentett leépítési folyamatot, mivel erre a vezetés szerint mindenféleképp szükség van, a tulajdonostól függetlenül áll fenn a túlfoglakoztatás.
Pénteken találkoznak az üzemi tanáccsal; ők 15 nap alatt véleményezhetik az elbocsátási terveket, megkezdődnek a név szerinti kijelölések, aztán az első hullámban jó eséllyel 250 alkalmazottnak mondhatnak fel november környékén, hogy aztán április végéig elrendeződjön mind a 890 dolgozó sorsa. A kölcsönzött munkaerőtől pedig értelemszerűen hamarabb is meg tudnak válni.
Mindenesetre Dunaújvárosra nézve nem túlzás attól tartani, hogy a nem egészen 50 ezres városra rászabaduló munkanélküliekkel nem fognak tudni mit kezdeni helyben. Az olyan ötletek, mint hogy a Hankook majd átveszi őket, nem hangzanak igazán hitelesnek, hiszen a Hankook összesen nagyjából 2200 főt foglalkoztatott eddig.
A kormány minden segítsége valami időszaki segély vagy jobb esetben átképzési ajánlat lehet a munkanélkülivé válóknak, de bármilyen megoldásra is jut, szerencsésebb, ha azt nem egy délután akarja kitalálni. Különben a városra érezhető lecsúszás, a volt dunaferresekre pedig a presztízsnek számító közmunkaprogram vár.