Tudják, miért igazán fájó hülyeség a Budapest-Esztergom vasútvonalon elköltött 44 milliárd forint?
A múlt héten adták át a dicsőségesen felújított Budapest-Esztergom vasútvonalat. A munka 44 milliárd forintba került, és az 53 kilométeres utat 5 perccel tett gyorsabbá – de ezt már megírtuk.
És igen, az már önmagában felháborító, hogy 44 milliárdot 5 percre költsünk – még ha nem is olyan durva, mint 137 milliárdot adni 8 percért –, és a percenkénti majdnem 9 milliárd forint olyan összeg, amire talán még Zimány Linda is elismerően bólintana, de nem is ez a legdurvább ebben a történetben. Hanem tudják mi?
Az 53 kilométert ugyanis az Elvira szerint 1 óra 26 perc alatt teszik meg. Igen, 86 perc alatt. Igen, ez majdnem nagyjából 37 km/órás átlagsebességet jelent. Igen, kötött pályán. Igen, egy zsírúj vonalon.
Ugyanezt az utat az Árpád hídi Volán-pályaudvartól a buszok 1 óra 15 perc alatt teljesítik. Igen, közúton, a csak helyenként felújított-átépített, most is épülő 10-es úton (na jó, nem a csúcsidőszak dugóiban). Vagyis a felújítás utáni vasút 11 perccel lassabb a buszjáratnál. A képet ugyan némileg árnyalja, hogy szeptembertől a MÁV ígérete szerint lesznek 73 perc alatt (a busznál két perccel gyorsabban) közlekedő vonatok, de csak Esztergom felé (a másik irányba 79 perc lesz a csúcs).
És elvileg az is árnyalná a képet, hogy a fővárosban a Nyugati közelebb van a városközponthoz, mint a buszpályaudvar, Esztergomban viszont pont fordítva, ott a buszpályaudvar van közelebb a belvároshoz, szóval 1:1.
Ráadásul a buszok csúcsidőszakban félóránként járnak, a vonatok viszont csak óránként.
És még ráadásul: a teljes árú vonatjegy 1120 forintba kerül a két város között, a teljes árú buszjegy pedig 840 forintba.
Vagyis a lassabb és ritkábban közlekedő vonatot – ami legalább szép, és lehet rajta pisilni – 33 százalékkal drágábban vehetjük igénybe, mint a gyorsabban és gyakrabban közlekedő buszt.
Mit is mondhatnánk? Hajrá, MÁV, innen szép nyerni.