Szökőnap
5 °C
10 °C
Index - In English In English Eng
Mindeközben ma
új poszt érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • A horgászok segítségét kéri a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Állami Halőri Szolgálata egy, korábban a Gyékényesi kavicsbánya-tavakból többször megfogott ponty jelenlegi élőhelyének maghatározásában – írja a Nébih a honlapján.

    Erről a méretes pontyról van szó:

    87387847 2768488343235465 2204950349075185664 n.png
    Fotó: Nébih

    A Nébih Állami Halőri Szolgálatához érkezett bejelentés szerint a képen látható pontyot 2017-ben több alkalommal megfogták és a vízbe visszaengedték a 14-0063-1-5 kódszámú, nyilvántartott halgazdálkodási vízterületen. A bejelentés szerint a több mint 30 kg egyedsúlyú pontyot 2018-ban feltételezhetően már egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei halastóban fogták meg, ahol fényképet is készítettek róla.

    A Nébih által felkért szakértő megállapította, hogy a két különböző vízterületről megfogott ponty ugyanazon egyed.

    A keresett hal jellegzetes formájú és méretű, azonban elváltozások nem láthatóak rajta. Ugyanakkor a szakértő 8 olyan kulcsbélyeget is megállapított, amelyek alapján a ponty kétséget kizáró módon azonosítható.

    „Egy 30 kg egyedsúlyú ponty egyed felnevelése a halgazdálkodásra jogosult több évtizedes munkája, feketepiaci értéke éppen ezért 700-800.000 Ft. Minden természetet, horgászatot szerető ember érdeke, hogy nyilvántartott halgazdálkodási vízterületeink halállománya fennmaradjon. Az  Állami Halőri Szolgálat  célul tűzte ki a horgászattal-halászattal kapcsolatos feketegazdaság felszámolását, ebben kérjük most a horgászok segítségét” – írja a hatóság.

    Sajnos nem állnak az rendelkezésére olyan fényképfelvételek, melyek alapján a Nébih által közölt képen látható halastó teljes bizonyossággal azonosítható lenne. A Nébih ezért arra kér minden horgászt, hogy jelentkezzen náluk, ha úgy gondolja, hogy 2018-ban vagy azután valahol kifogta ezt a halat, és ha lehet, akkor a fogást igazoló képpel, ezzel segítve a hatóságot a hal jelenlegi tartózkodási helyének beazonosításában.

  • Minden negyedik év szökőév. Most, 2020 is. Ez egy dolgot jelent, vagyis igazából kettőt, de azzal, hogy miért van szökőév, és miért nem február 29-én van a szökőnap, most ez a bejegyzés nem foglalkozik, mert van egy részletes Ma is tanultam valamit-cikkünk erről, szóval maradjunk annál, hogy egy dolgot jelent:

    A szokásoktól eltérően nem 24-én van Mátyás-nap, mert minden negyedik február 24-e szökőnap.

    A próbálkozást értékeltem.
    A próbálkozást értékeltem.
    Fotó: Domschitz Mátyás / Index

    Persze ez nem érint olyan rengeteg embert, mintha mondjuk a Bencék névnapját napolnánk el, akikből 2018-ban 1523-mal lett több, és évek óta a legnépszerűbb fiúnévnek számít, miközben mi, Mátyások a KSH adatai szerint csak 242-vel lettünk többen. Ami azért elég szomorú, de hát, ha ennyire tartják a magyarok a lúdtenyésztő igazságosztókat, a jégtörőket meg az álruhás királyokat, akkor ez van.

    Persze, az érthető, hogy Rákosi miatt hosszú évekig senki nem akarta Mátyásnak hívni a gyerekét, de hát engem sem Rákosiról neveztek el. (Hanem édesapámról, aki egyébként ma, február 24-én felköszöntött névnapom alkalmából, pedig ő is pontosan tudja, hogy nem ma van a névnapja, és – ezzel szoros összefüggésben – az enyém se.)

    Egyébként, ha összeszedünk minden szökőnapkárosultat, akkor már nem is vagyunk olyan kevesen. Talán jobb is, ha ebben a posztban előrelátóan felkészítünk mindenkit a megfelelő február végi névnapi köszöntésekre (meg aztán vissza lehet majd nézni ezt a kis útmutatót 2024-ben, '28-ban, '32-ben stb.):

    • február 25-én nehogy a Gézákat köszöntse fel, hanem a Mátyásokat (előre is köszönöm szépen),
    • aztán 26-án már jöhetnek a Gézák, de az Edinákra még csak ne is gondoljon
    • 27-éig, akkor már nyugodtan felköszöntheti őket!
    • 28-án ne ijedjen meg, hogy Bátor-névnap lesz, és az Ákosokat is nyugodtan köszöntse fel,
    • ha ez mind sikerült, akkor már csak az Elemérek maradnak, őket 29-én kell felköszönteni.
  • Ha beteg formájában szerencsére nem is, a maszkok iránti érdeklődés formájában már megérkezett a koronavírus a magyarországi patikákba. Nem is olyan egyszerű ugyanis maszkot venni: az egyik gyógyszertárban már nem is volt, egy másikban pedig mondták, hogy hiánycikk, ezért jöjjünk mielőbb, ha egy egész dobozzal akarunk venni. (Ez 50 darabot jelent.)

    Van annak is némi ironikus stichje, hogy a nemrég érkezett maszkok Kínában készültek.

    Darabja 200 forint, egy ilyen pakk tehát 10 ezerbe kerül. Most örülhetünk, hogy van, a gyógyszertárban, két hete állítólag még nagyobb volt az igény, egy ideig hiány is volt belőle. 

    Aztán küldött a gyártó, ötszörös áron.

    Egy hónapja ugyanez a doboz kétezer forintba került volna. Persze, ez nem új dolog, hirtelen ez az öt évvel ezelőtti sztori jut eszembe.

    Ötszörösére emelik a maszk árát?

    • 1147
      Kereslet van, tiszta sor
    • 1013
      Hogy a macska rúgja meg!
  • Az, hogy amit az interneten látunk vagy olvasunk, nem feltétlenül kell elhinni, az nem újdonság, és hogy milyen tartalmaknál fontos az egészséges szkepticizmus, az nagyon változó, a közösségi oldalak például egyelőre mérsékelt sikerrel tudták felvenni a harcot az álhírekkel, a téves információkkal és politikai hazugságokkal szemben, és ezeknek olykor komolyabb következményei lehetnek. Valamivel ártalmatlanabb az, ha egy influenszer hazudik vagy csúsztat, a transzparencia náluk sem mindig működik. 

    Erre próbálta felhívni a figyelmet Natalia Taylor, a majdnem kétmilliós követőtáborral rendelkező vlogger. A lány nemrég olyan képeket töltött fel az Instagramjára, amikkel azt sugallta, hogy éppen Balin nyaral. Mondjuk kicsit gyanús lehetett volna, hogy csak beltéri fotókat tett közzé, illetve az is, hogy a képeken néhol látszik egy-egy árcédula. Mert, hogy az igazság az, hogy Taylor nem utazott el Indonéziába, csak egy közeli Ikeába ment el pózolgatni. Az a kevés "helyszíni felvétel", amit Instagram Storyba rakott, azt vagy a barátai küldték neki, vagy ő találta azokat az interneten. 

    Natalia Taylor végül magát buktatta le, egy 14 perces videóban mesélte el, hogy mi volt a célja ezzel a projekttel. Szerinte nem árt, ha néha emlékeztetjük magunkat arra, hogy nem kell annyira komolyan venni a közösségi oldalakat és az azokon megosztott posztokat. De ha már itt tartunk, lehet, hogy ez egy rejtett reklám volt a svéd bútoróriásnak.

    (Forrás: CNN)