Olivér
Index - In English In English Eng
Mindeközben ma
új poszt érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Remekül indulhatott a munkanap azok számára, akik elkapták az alábbi jelentet csütörtök reggel a kettes metrón:

30452225 412f8e4ebaaaf943cc60bf75477fa85d o
    Fotó: Olvasónk, Ted / Index

Cukiságfaktor: 10/10
    Egyensúlyérzék: 10/10
    Praktikum: 5/10

A nem mindennapi kutyás közlekedést egyébként olvasónk, Ted örökítette meg, ő ennyit fűzött hozzá:  "A reggel fél kilences csúcsban egy eltévedt roxforti diák Ron Weasley féle dísztalárban metróval sietett a 9 és 3/4. vágányhoz. A Kossuth Lajos téren leszállt és onnan gyalog folytatja útját. Mottó: Makesz az smafu!"

Egy eltévedt roxforti diák a budapesti metrón

Már csak az a kérdés, hogy az így szállított élő állat vajon poggyásznak számít-e, vagy egy szőrös szívű ellenőr még hiányolhatná róla a szájkosarat.

Kell szájkosár a vállon szállított kutyára?

• 129
      Miért, a hátizsákra is kell?
    • 118
      Kit érdekel a szájkosár, ha ilyen cuki?
    • 115
      Szőrös szívű BKK ellenőr vagyok, persze!
  • Szerdán megpróbáltunk bejutni a Mátrai Erőműbe, hogy felfedjünk pár részletet a rejtélyes gázterjedésről, ami miatt többen rosszul lettek múlt héten az erőműben. Bár egy orrpolipos portáson kívül senki nem nyilatkozott nekünk, így se volt teljesen hiábavaló a kitérő.

A halak többsége ugyan nyáron kipusztult a közeli Bene-patakból, amely most is szürkésen habzott, de a természet még nem adta meg magát teljesen. Az erőmű mögött kisebb szőlőföldet láttunk, az út közepén pedig 10-15 szarvasból álló csorda futott előttünk keresztbe, hogy aztán pár másodperc múlva eltűnjenek a mátrai erdőben.

Szerencsés pillanatban érkeztek, néhány percenként hatalmas teherautók száguldoztak el az úton, de akkor épp csak mi jártunk arra.

Kiszállva az autóból kellemetlen, záptojásra emlékeztető szagot éreztünk, de megnyugtató látvány volt a rémhírekkel mit sem törődő szarvascsorda.

Remélem, biztonságban elérték úti céljukat!

• Épp a legutóbbi Bukótér-adásban beszélgettünk arról, hogy amikor a Forma-1 Austinba érkezik, a NASA houstoni központjának közelsége miatt mindig csinálnak valami extra eseményt, amiben összekötik az F1-et és az űrkutatást.

A Red Bull idén mindenkin túltett, igaz, nem a NASA, hanem az orosz Roszkozmosz, és kölcsönkértek (értsd: kibéreltek) egy zéró gravitáció szimulálására berendezett repülőt, ami meghatározott szögű és sebességű, kontrollált zuhanás mellett nagyjából 22 másodpercig képes súlytalanságra a belső terében.

A Red Bull ezt az időt használta ki arra, hogy egy lebegő versenyautón, lebegő szerelőkkel és szerszámokkal csináljanak meg egy kerékcserét. Ehhez egy 16 fős szerelőcsapat kapott gyorstalpaló képzést űrhajózásból, hogy 15 másodpercenként forgatva megcsinálják az alábbi filmet.

Jó, annyit azért könnyítettek a helyzeten, hogy csak egy 400 kilós, vagyis motor nélküli 2005-ös RB1-es versenyautót (illetve annak az alapját) használtak, hogy amikor visszatér a gravitáció, akkor is könnyebb legyen rögzíteni azt. Persze gyakorolni is kellett eleget, a kerékcserénél ugyanis a használt kereket elvevő szerelők a plafonról "lógtak".

Red Bull zérógravitációs kerékcseréje
  • Kutatók az Ausztráliában található Murchison Widefield Array (MWA) nevű rádióteleszkópot arra használták, hogy megmutassák, milyen lenne, ha az emberi szem látná a rádióhullámokat, ezt egy Tejútrendszerről készült képpel prezentálták a szerdán.

A GLEAM képe, ami a Tejútrendszer középpontjában található. A piros a legalacsonyabb frekvencia színe, a zöld jelöli a középfrekvenciát, a kék pedig a legmagasabbat jelzi. Minden pont egy galaxis, körülbelül 300 000 rádió-galaxist figyeltek meg a GLEAM kutatás részeként.
    Fotó: Natasha Hurley-Walker / mwatelescope.org

A Tejútrendszer egy küllős spirálgalaxis, melyben a Naprendszer és a Földünk található. Galaxisunk vizsgálata olyan, mintha egy erdőt vizsgálnánk belülről. A fák látványát pedig eltakarná a gáz és a por.

Az alacsony frekvenciájú rádióhullámmal készült képeknek az az előnye, hogy sokkal részletesebb és a nagyobb struktúrák és jól láthatóak lesznek

– mondta Natasha Hurley-Walker, a Rádiócsillagászati Kutatóközpont Nemzetközi Központjának (ICRAR) asztrofizikusa.

Az új rálátás mellett a kutatóknak sikerült 27 hatalmas csillag maradványait is felfedezniük. Legalább nyolcszor nagyobb csillagok voltak, mint a Nap, mielőtt felrobbantak volna szupernóvaként.

A 27 újonnan felfedezett szupernóva-maradvány fotói
    Fotó: Natasha Hurley-Walker / Curtin/ICRAR/GLEAM Team

A szupernóva-maradványok felfedezése nem új, viszont az MWA-val vizsgáltak sokkal régebbiek, és távolabb vannak, mint amikről máig tudtunk.

Hurley-Walker szerint ez nagyon izgalmas, mert eddig nehezen található állapotban vizsgálhatják meg a szupernóva-maradványokat. Ezzel olyan, mintha a Tejútrendszert egy időben korábbi állapotában nézhetnék meg.

Emellett építenek egy új teleszkópot is, ami 2021-re készül el, több ezerszer érzékenyebb lesz és nagyobb felbontású a jelenleginél. Reményeik szerint ezzel az új eszközzel több ezer szupernóva-maradványt tudnak megtalálni, amik az elmúlt 100 000 évben képződtek a Tejútrendszer másik oldalán.

via CNN