További Forma-1 cikkek
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
- Lewis Hamilton diktálta a tempót a Las Vegas-i Nagydíj első napján
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
Csütörtök reggel fél tízkor elkezdődött Párizsban az FIA-világtanács ülése, amiben a McLarent és a Ferrarit érintő Forma-1-es kémügyben hoznak döntést.
Az angol istállónak az ipari kémkedés vádjára kell felelnie, miután bebizonyosodott, főtervezőjének birtokába jutottak a rivális olasz csapat titkos technikai dokumentumai.
A McLarennél elutasítják a sportszerűtlenséget, állítják, csak egyetlen alkalmazottjuk tudott a bizalmas iratokról. A Ferrari szerint ez nem igaz, ráadásul egyetlen szakember is befolyásolhatta a világbajnokságot.
A brit The Guardian című lap csütörtöki számában idéz a dossziéból, amit a Ferrari a McLaren-mérnök Mike Coughlan ellen indított perben a londoni bíróságnak és az ügyben tanácskozó FIA-nak is elküldött.
"A különbség a két csapat között olyan kicsi, hogy a McLaren magasabb pontszáma valószínűleg az angol istálló főtervezőjéhez került Ferrari-tervrajzok következménye - áll a Ferrari beadványában. - Az, hogy Coughlan kezében voltak a Ferrari információi, sportszerűtlen előnyhöz juttatta a McLarent."
A McLaren 27 pont előnnyel vezeti a konstruktőr-vb-t a Ferrrari előtt, pilótái, Lewis Hamilton és Fernando Alonso tizenegy, illetve kilenc ponttal vannak az első ferraris, Felipe Massa előtt.
A McLaren hangsúlyozza, az övé, illetve az ellenfél autója között semmilyen beazonosítható hasonlóság nincs. Az olaszok szerint ez semmit nem jelent, hiszen csupán azzal, hogy egy alkalmazottjuk látta a terveiket, előnyt szereztek az angolok.
"A főtervező a három-négy szakemberből álló, kulcsfontosságú fejlesztőcsoport tagja, minden területen óriási a befolyása az autó teljesítményére" - írja a Ferrari.
Így derülhetett fény az F2007-es autó szabálytalan fenéklemezére, amit az FIA a McLaren kezdeményezésére tiltott be. A Ferraritól azóta kirúgott, a bizalmas iratok kiszivárogtatásával gyanúsított Nigel Stepney viszont nem csak erre, de a Ferrari fékrendszerére és hátsó szárny-megoldásaira is felhívta Coughlan figyelmét.
A McLarennél az ügy egy hónappal ezelőtti kipattanása óta felfüggesztett mérnök a Ferrari szerint többször is megmutatta a papírokat mclarenes munkatársainak. Jelentésük öt ilyen esetet említ: többek között Jonathan Neale menedzser igazgató, Paddy Lowe technikai igazgató és a gárda második embere, Martin Whitmarsh is látta a terveket.
A Ferrari már az ügy lehetséges negatív következményeit is összeszedte: "A team 5,5 millió eurót bukik, ha nem nyeri meg a konstruktőrök világbajnokságát, a presztízsveszteség mellett".
Nem tudni, az FIA megbünteti-e a McLarent, a szabályok szerint a felmentéstől kezdve a figyelmeztetésen át a pontlevonásig, illetve a világbajnoksából való kizárásig bármit kaphat az angol istálló.
Az Olaszországban rendszerint legjobban értesült lap, a Gazzetta dello Sport helyszíni tudósítója arról ír, egyfutamos eltiltásról beszélnek a párizsi FIA-székház környékén, de döntés csak később, még csütörtökön várható.
Bárhogy is büntetik viszont a McLarent, az fellebbezni fog, és az FIA fellebbviteli bíróságának joga van a világtanács döntését enyhíteni, súlyosbítani, teljesen megváltoztatni, azaz előfordulhat: a csapatot csütörtökön kizárják egy nagydíjról, de néhány hét múlva a bíróság ezt a döntést megsemmisíti, felmentve a McLarent.