További Forma-1 cikkek
-
Rá sem lehet ismerni a Hungaroringre, szinte a földdel tették egyenlővé
- Bejelentették, hol folytatja pályafutását a Ferraritól távozó Carlos Sainz
- George Russellt futamgyőzelme után kizárták, Lewis Hamilton örökölte meg az első helyet
- Verstappen agyonverte a mezőnyt Belgiumban, Leclerc indulhat az élről
- Verstappen zárt az élen az első szabadedzésen, nagy büntetést kapott
A Red Bull, illetve a Renault formáját - ha lehet annak nevezni - már elemezgettük a napokban, a Ferrari képességeiről is elmélkedtünk, most újra a volt WTCC-pilótát, a SEAT Eurocup idei versenyzőjét, egyben az MTVA Forma-1-szakkommentátorát kérdeztük arról, mi a helyzet a nyitófutam előtt.
"A Lotus járt a legrosszabbul, valójában mintha egy métert sem mentek volna, de továbbra is úgy gondolom, hogy a renault-s csapatok a motorjuk miatt szenvednek elsősorban, köztük a Red Bull is" - vetette fel Wéber a még mindig legérdekesebb kérdést, vagyis hogy hol tarthat a világbajnok istálló. Vetteléknél csak a Marussia és a Lotus ment kevesebb kört, köridőben is a mezőny utolsó harmadában voltak az RBR-ek Bahreinben. (A tesztek számszerű eredményeit itt böngészhetik.)
![Felipe Massa](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/562/5629/56297/5629730_1f8c4f9bb085765f6b406c41297eff52_wm.jpg)
"90 százalékban a Renault hibája a gyengélkedés, az RBR Ausztráliára valószínűleg megoldja, amije még nem működik rendesen, azért nem is javultak a bahreini nyolc nap alatt sem, mert a legjobb megoldást keresték a problémáikra. A Renault-nál viszont nagy gond van az akkumulátorral, a turbóvezérléssel, a szoftverrel, vagyis a bajok gyökere a motorgyártónál található. A Red Bull nagyon lassú köröket ment, ahogy a többi renault-s istálló is, vagyis valószínűleg javarészt aksi, illetve ERS (az energia-visszanyerő rendszer, vagyis a felspécizett KERS) nélkül, leginkább azért, hogy legalább hajtsák a motort."
Furcsa lehet, de Lewis Hamilton Bahreinben, miután végzett, azt mondta, a Red Bull remek kocsi.
"Az ellenfelek dicsérték az RB10-est, ők azért már láttak pár autót maguk körül, és a Mercedes állítólag ki is számolta, hogy a kanyarokban tényleg nagyon gyors a gép. Viszont ez most jóval kevesebbet ér, mint az utóbbi években, a turbók érkezésével jelenleg a motor a lényeg. Majd persze kiegyenlítődik az egész, és visszaáll a szokásos helyzet, az aerodinamika fontossága, de a fejlesztések e korai szakaszában még a motorokon, illetve motorvezérléseken van a hangsúly" - vázolta a szezon egyik lényegét Wéber, vagyis hogy a turbó és a komplex energia-visszanyerés tényleg gyökeresen megváltoztatja a Forma-1-et, legalábbis egy időre. Eddig a motorok nagyjából egyformák voltak, legyen az Mercedes, Ferrari vagy Renault, most viszont nagyon is különbözőek, mindegyik mást tud, így hiába szuper egy kasztni, ha Renault van benne, nem fog menni.
![Gutierrez Sauberét visszatolják, mással is történt ilyen](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/562/5629/56297/5629736_4d6a13925f138214df7499121f3dc9a6_wm.jpg)
"Motoroknál a Mercedes fölötte áll a Ferrarinak, a Renault csak a harmadik, és náluk az a kérdés, hogy egyáltalán valamelyik befejezi-e a versenyt. Ezt azért sosem gondoltuk volna. Már a rajtkísérleteknél kijött a motorok jelentősége, a Mercedesek rendben elindultak, a Ferrari is nagyjából, viszont a Renault már itt elakadt, a rajtgyakorlatoknál - pedig 100 km/órás sebességig csak a V6-os dolgozhat a szabályok szerint."
Bár a motorok közötti sorrend egyértelmű, a csapatok között ilyet felállítani sokkal nehezebb, valójában lehetetlen, mert nem látunk bele a kártyákba rendesen, illetve csak nagyon korlátozottan.
![Vettel maga tolta vissza a Red Bull-Renault-t](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/563/5635/56353/5635398_658e4818ea09b6e3ac7717404908f8a1_wm.jpg)
"Erősorrendet nem állítanék, nemigen lenne értelme, azt mondanám,az él környékén van a Mercedes és a Williams, illetve a Force India, majd a McLaren. A Ferrari a Mercedesek mögött lehet mintegy 3-4-5 tizedmásodperccel, de minden pálya- és körülményfüggő, gondolok itt például a hőmérsékletre. Ráadásul a Ferrari talán szándékosan sem ment jó időt, miközben a Williams meg akarta mutatni az új szponzorainak (Martini), mit tud az autó, a gyári Mercedes meg nem akarta hagyni magát, a legjobb Merci-motoros akart lenni. Van egy olyan érzésem is, hogy a mercedesesek közül a Force India altat, abban a kocsiban sok lehet, végülis két napot megnyert Bahreinben, méghozzá egymás utánit, nem rossz idővel, és a hosszú etapjai nagyon jók voltak."
Vagyis valóban előfordulhat, amiről már szóltunk a hétvége óta, hogy egy-két csapat hiába nem tudja az autója határait maga sem, blöfföl, és majd csak Melbourne-ben járatja csúcsra a kocsit.
![Nico Rosberg](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/562/5629/56297/5629740_64ecbb3e85090a000604a0bcf8dd88d8_wm.jpg)
Ami talán a legnagyobb lutri, az a megbízhatóság, mindhárom típusú motor, a Mercedes is sokszor lerobbant, az összes csapatával. A Williams Mercedese volt a legjobb egy leállással, de ki tudja, nem a szezonban lesznek-e kevésbé szerencsések.
"Megbízhatóságban ők sem voltak tökéletesek, minden csapatnak volt gondja az autójával, igazából csak Ausztráliában derülnek ki a dolgok. Meglepne, ha a Ferrari legelöl lenne, de ott megy majd valahol a Merci-motorosok között" - mondta Wéber.
Ami viszont a legérdekesebb lehet az egész szezonban, legalábbis az elején, hogy a hétvége három napja más-más erősorrendet mutathat.
![Fernando Alonso](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/562/5629/56297/5629752_7a84257fe1e4503dd64584ebacfd0c3d_wm.jpg)
Wéber ezt így vázolja: "Előfordulhat, hogy más lesz az időmérő és más a futam. Valaki egy-egy körön remekel, a kvalifikációt simán végigcsinálja, majd a versenyen szenvedni fog a rosszabb fogyasztás miatt, mivel csak hibátlanul működő ERS-rendszer segítségével lehet komoly időveszteség nélkül teljesíteni a távot, egyáltalán célba érni. Épp ezért sok kiesésre számítok, a mezőny mintegy 40%-a szerintem nem látja meg a kockás zászlót".