F1: szikrák, izzó fékek, hajmeresztő ötletek

2014.04.24. 21:53

Az F1 Stratégiai Munkacsoportja azon gondolkozik, hogy lehetne még látványosabbá, izgalmasabbá tenni a Forma-1-et. A legfrissebb fejlesztések miatt már nem olyan drámaiak a versenyek, mint 1-2 generációval, 20-30 évvel korábban, ezért emelhetett szót pár élcsapat.

Az istállók közül a csoportnak többek között a Ferrari, a Red Bull, a McLaren, a Mercedes, a Williams és Lotus is tagja, de rajtuk kívül még további 12 döntéshozó ül a testületben, ők beszélik át a következő hetekben az ötleteket.

A felvetések többsége a költségek csökkentésére irányul, többek között az autók kinézetét is megváltoztatnák, hogy azokat olcsóbb legyen előállítani, de egyszerűsítenének a mostani rendkívül aerodinamikus fékcsatornákon is, hogy ismét izzanak a féktárcsák használat közben, tudta meg az Autosport.

Az aktív felfüggesztések visszatérése is napirenden van, ezek pedig magukkal hozhatják az autók mögött magasra felcsapó szikrákat. Ilyet 1994 óta alig láthattunk, hiszen azóta már nem engedik olyan alacsonyra építeni a kasztnikat, illetve 20 éve kötelezővé tettek egy fából készült fenéklemezt is, ami ha leér sem szikrázik. Az előtt titánlemezek voltak a versenyautók alján, azok szikráztak, ahogy az aszfalthoz értek.

479761703
Fotó: Rainer W. Schlegelmilch

Kicsit merészebbnek tűnik az az elképzelés, hogy kisebb aerodinamikai változtatás után olyasmi csíkot húzzanak maguk mögött a kocsik, mint az égen a repülők - talán ez a legbizarrabb, és elsőre mindenképp kivitelezhetetlennek, sőt, abszurdnak látszó agyszülemény.

De nem csak az autókon, hanem akár a versenyeken is módosítanának. Bizonyos elképzelések szerint a Safety Car kiállása után álló rajt következhetne, míg a kerékcseréket a mostani technológia radikális fejlesztésével gyorsítanák fel még jobban, pedig már jelenleg is 2 másodperc alatt van a rekord.

Az SC utáni állórajt a jelenlegi repülőrajtnál sokkal jobban sújtaná az előnyüket a biztonsági autó miatt amúgy is elveszítő pilótákat, a 2 mp pedig már így is irreális.

Ha a Stratégiai Csoport el is fogad bármilyen változtatást a következő hetekben tartott ülésein, azt később az F1 Bizottságnak (Commission) és az FIA Motorsport Világtanácsának is jóvá kell hagynia, ám ez általában már formaság.