Hamilton csak nem szerelmes megint?
További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Egymás után kétszer is kikapott csapattársától Lewis Hamilton az időmérőn, négy futam után egy döntetlenre áll Bottasszal. Ez nem lenne akkora nagy szám, hiszen történt már ilyen a múltban is, csakhogy most egy újonc csapattárs verte meg, aki csak pár hónapja érkezett a Mercedeshez, amelynél ő 2013 óta versenyez.
Valtteri Bottas a harmadik futamra jött bele, Bahreinben pole pozíciót szerzett az angolt megelőzve, majd Szocsiban harmadik lett a Ferrarik mögött, míg Hamilton csak negyedik. Ráadásul egy „élettel”, fél másodperccel lemaradva, ami ugyanazzal a kocsival rengetegnek számít.
A futamon ennek megfelelően nagy lett a különbség, a finn győzött,
Ez volt a legrosszabb hétvégéje a tavaly júliusi, bakui nagydíj óta, amikor összetörte az autóját az időmérőn, és csak tizediknek kvalifikált. A versenye viszont akkor alig lett rosszabb a mostaninál, feljött ötödiknek, Szocsiban viszont a rajt után teljes szabadesés következett, az első három tempóját követni sem tudta.
Ami ennél is meglepőbb: a britnek fogalma sincs, miért. Nem tudja, mi történt, miért nem ment alatta a kocsi, miközben Bottasé repült. Tavaly egyébként Bakuban is hasonló történt, akkori csapattársa, Nico Rosberg pole-ból nyert. És tíz nappal a futam után a Mercedes-csapatfőnök Toto Wolff még mindig nem tudta, mi volt a gond, mert nem csak egy specifikus dologról lehet szó, hanem több összetevőről. Azt mondta, non-stop kell dolgozniuk, hogy rájöjjenek a hibákra, maximum akkor sikerülhet. Csütörtökön aztán ezt maga Hamilton is megerősítette, sok helyen ment el kevés tized, de alapjában véve a gumikkal volt baja, nem tudta belőlük kihozni a maximumot.
Hamilton a pontversenyben amúgy nem áll rosszul, Vettel vezet 86-tal, Hamiltonnak 73, Bottasnak 63 pontja van, de a tendencia a Kínai GP óta negatív: 1. hely, 2. hely, 4. hely a háromszoros bajnoknak.
Mi változott tavalyhoz képest?
Ezt kell megvizsgálnunk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk Hamilton problémáinak nyitjához. Az autó új, versenyen a Ferrari egy nagy fejlesztésének köszönhetően már meg tudja verni, Szocsiban egy körön is gyorsabb volt, de csak minimális különbséggel előzte Vettel és Räikkönen Bottast.
Az előző három pole-t a Mercedes vitte el, a szezon elején kettőt Hamilton, majd egyet Bottas. Egy körön még mindig lehet egy kis előnyük a fergetegesen erős Mercedes-motor miatt. Vagyis az autó nagyjából olyan jó, mint a tavalyi, más kérdés, hogy erre a szintre feljött a Ferrari is.
Ami új körülmény Hamiltonnak, az a csapattársa, Bottas. Nico Rosberg múlt év végén váratlanul visszavonult, a Mercedes pedig a finnt találta a helyére. Bottasszal teljesen más a kapcsolata Hamiltonnak, mint Rosberggel volt. Amikor Bahreinben Bottas megverte a pole-ért, mosolyogva pózolt mellette Hamilton, még rá is mutatott, hogy ő a lényeg.
Szocsiban is látványosan gratulált a csapattársnak a győzelméhez, megölelte sisakban és sisak nélkül, és hülyéskedett a győzelmi fotózáskor. Pedig csak negyedik lett, pocsék versennyel, vagyis ez merőben új tőle.
Ami két okból is hiba:
- ha alulbecsüli, visszaüthet a pontversenyben, de az istállón belüli erőviszonyokban is;
- nagyon úgy tűnik, ha nincs ellenségkép, Hamilton kevésbé teljesít.
A brit pilótának 2014 első harmadában még Rosberggel is remek volt a viszonya, aztán jött a monacói véletlen a némettől, amivel az időmérőn megszerezte a pole-t, majd másnap elvitte futamgyőzelmet. Hamilton elkezdte gyűlölni. Bottas nyílt lapokkal játszik, nem lehet hibáztatni vagy haragudni rá, és ha valaki így győzi le Hamiltont, azt ő elismeri és elfogadja.
Csakhogy – egyelőre – úgy tűnik, így nem tud ellene rendesen felpörögni, arra a szintre, amikor kijön belőle a győzelemhez szükséges plusz néhány százalék. Vagyis, amint azt a minap már említettük, Hamiltonnak lehet, hogy gyűlölnie kell a győzelemhez.
Nem ritka az ilyesmi. Fernando Alonso például mindig akkor volt a legjobb, ha úgy érezte, a világ összeesküdött ellene. Remek példa erre 2007, a nürburgringi verseny, amikor Massával hadakozott a győzelemért, ami csak pár koccanás után lett meg, majd a lihegőszobában beszólt a brazilnak, és azt mondogatta, egyedül harcolok az egész világgal. Hamiltontól ilyen megnyilvánulást nem láttunk, de a "küzdeni", a "visszatérni" és az "erősebben" neki is a kedvenc kifejezései közé tartozik.
Az első négy futamon Hamilton mindent csinált, csak nem küzdött, erősnek meg végképp nem látszott.
Hamilton nagy lelke van a dologban?
Van még egy körülmény, amit óvakodva említenénk meg, más pilótával kapcsolatban szóba sem jöhetne, de Hamiltonnál nem lehet elmenni emellett: a szerelem. Ugyanis újra feltűnt az életében Nicole Scherzinger, akivel 2008 és 2015 között hol járt, hol nem, és akinek óriási szerepe volt a 2014-es vb-győzelemben, amikor hat év után újra bajnok tudott lenni.
Emlékezetes az egyik mélypontjuk, 2013 nyarán Hamilton úgy nyert a Hungaroringen - első győzelme volt a Mercivel -, hogy majdnem elsírta magát. És nem az örömtől, később kibökte, személyes problémák miatt. Többet nem mondott, de akkoriban épp külön voltak Nicole-lal.
A két évvel ezelőtti szakítás véglegesnek tűnt, ám Hamilton április közepén instagramra posztolt egy kis videót, ami alatt Scherzinger volt lánycsapatának (Pussycat Dolls) egyik száma ment, a képre pedig azt írta:
Nicole énekelte ezt nekem, gyönyörű dal. Régi szép idők.
És közben úgy nézett, mint aki a következő pillanatban elsírja magát. A Hamilton-probléma tehát bonyolult, mint maga az ember is, de a hétvégén újra van futam, Barcelonában sok minden kiderülhet abból, hogyan teljesít.
Lehetett egy sima kihagyás is Szocsi, mint tavaly Baku, ám ha Bottas újra veri, kezdhetünk válságról beszélni.