F1-főnök: Miért kéne bolygatni a Hungaroringet?

image uploaded from ios (5)
2018.05.01. 16:23

Két éve Monacóban látott először személyesen F1-futamot, a hangulat, az autók és a pilóták pedig egyből lenyűgözték – kezdte a Nagy Futam alkalmából tartott kerekasztal-beszélgetésen Chase Carey, a Forma-1 elnöke. Elődje, Bernie Ecclestone a globálisan is jelen levő médiumokon kívül másoknak elég ritkán adott interjút vagy ült le a sajtóval, az ír-amerikai Carey viszont örömmel állt a kérdések elé. Ecclestone hasonló beszélgetésre sosem lett volna hajlandó.

Alig két éve a Liberty Media Group még nem volt az F1 tulajdonosa, így nem elnökként vett részt az amúgy is különleges Monacói Nagydíjon. Semmihez sem fogható a kocsik hangja, ereje testközelből, főleg a látvány, ahogy a garázsból kifordulva kilőnek, az pedig, hogy egyesek képesek ekkora sebesség mellett irányítani is ezeket a gépeket, egészen megkapó.

Nincs még egy sport, ami vetekedhetne a Forma-1-gyel,

ezt bizton állíthatom, hiszen egész életemben nagy sportrajongó voltam, majd később a munkám miatt is rengeteget kellett foglalkoznom a különböző sportágakkal" – mondja Carey, aki korábban média-óriásvállalatokat, többek között a DirecTV-t és a 21st Century Foxot (illetve annak jogelődjét) vezette, az ő irányítása alatt indult például a Fox Sports is, de fiatalkorában a rögbit is kipróbálta.

Carey másodszor jár Budapesten, tavaly a Magyar Nagydíj alatt látogatott el először hozzánk, hogy a Hungaroring vezetőségével a futam magyar szerződésének meghosszabbításáról tárgyaljanak. Ugyan sok ideje nem volt nézelődni a fővárosban, de az egyből megfogta, és mint elárulta, rengeteg városról mondják előre, hogy nagyon szép, de Budapest - és barátságos lakosai - teljesítették is az elvárásokat, sőt.

Budapestre a Nagy Futam miatt érkezett, 2017-ben hallott az eseményről, és ahogy minden hasonló kezdeményezést, úgy ezt is teljes mellszélességgel támogatják, hiszen mindennek örülnek, ami még több szurkolót hozhat a Forma-1-nek. Ráadásul a Nagy Futam az F1 utcai parádés terveibe is belevág, tavaly Londonban rendeztek nagy show-t, idén már Marseille is csatlakozik a sorhoz.

Az a kulcs, hogy a lehető legnagyobb legyen a kapcsolat a szurkolók és a sport, a kocsik, a pilóták a példaképek és a csapatok között, ettől lesz különleges, ezt már az első futamomon láttam. Mindent megteszünk, hogy a lehető legközelebb kerülhessenek a rajongók a Forma-1-hez.

Városi budapesti versenyt viszont nem ígér, mert bár törekszik arra az F1, hogy a jövőben minél több városi nagydíj legyen, fontos, hogy ezek egyensúlyban legyenek az épített pályákon rendezett futamokkal, ráadásul minden helyszínnek megvan az egyéni karaktere, a Hungaroringet pedig nem szabad megbolygatni. Nem 21 klónozott versenyre vágynak, hanem egyedi hangulatokra. A Hungaroring pedig egyedi, nem is kicsit.

Névjegy

1953-ban születet Írországban, de Amerikában nőtt fel, a Colgate, majd a Harvard egyetemekre járt.

1988-tól dolgozott a Fox tévés részlegénél, ahol vezérigazgatói posztig jutott, ő indította el a Fox Sportsot és FoxNewst is, kulcsszerepe volt a Fox első NFL-szerződésének letárgyalásában.

2003-tól a DirecTV vezérigazgatója lett, miután azt megvette a Fox-tulajdonos New Corporation, vezetésével lett újra nyereséges a műholdas tévészolgáltató.

2009-ben visszatért a News Corp. élére elnökként, majd a 21st Century Fox vezérigazgatója lett.

2017 januárjától a Formule One Group elnök-vezérigazgatója.

Ahogy a különleges helyszínek, úgy a karakteres pilóták is elengedhetetlenek az F1 számára, de Carey szerint nincs – és nem is kell – egyetlen olyan pilóta, aki megtestesítené az F1 szellemiségét. Mind a 20 versenyzőre büszke, és mind a 20 karakter kell ahhoz, hogy sikeresek, népszerűek legyenek az olyan rutinos versenyzőktől kezdve, mint Fernando Alonso, az olyan fiatalokig bezárólag, mint Max Verstappen.

"A pilótáink a hőseink."

Ráadásul a következő generáció is útban van, utalt az F2-es mezőnyre Carey, ahol az F1-nél is nemzetközibb a mezőny. "Szerencsére a digitális korban sok lehetőségünk van arra, hogy kapcsolatot teremtsünk a rajongók és hőseik között."

Carey kitért arra is, hogy erősíteni szeretnék az F1 népszerűségét a női rajongók között, külön kutatásokat végeztek arra, hogy ezt mivel tudnák megtenni. Büszkék arra, hogy az F1-en belül egészen magasra is eljutottak nők, elég csak a Williams-csapatfőnök Claire Williamsre gondolni, ugyanakkor nagyon sokat jelentene egy versenyzőnő az F1-ben.

A legbiztatóbb viszont Carey szerint az, hogy az F1 in Schools tervezőversenyen nagyon sok lány volt a nemzetközi csapatokban a malajziai döntőn.

"35 százalékuk női tervező, résztvevő volt, ami óriási ugrás a korábbi évekhez képest, igaz, szeretnénk, ha ez a szám hamarosan 50 százalék lenne. Nem megy egycsapásra a dolog, de haladunk. A fő fókusz azon van, hogy új szurkolókat nyerjünk meg a sportnak, miközben a régieket sem hanyagoljuk el, ezt az egyensúlyt kell szem előtt tartanunk"

– zárta a célok ismertetését Carey.

Milyen ember az új Ecclestone?

10 perc nem túl sok, de azért valamennyit le tudtunk szűrni Bernie Ecclestone utódjának személyiségéből. Az interjú előtt személyesen az összes - öt-hat - jelenlévő újságírónak bemutatkozott, kezet nyújtott. (Csoportos beszélgetésnél hasonlót Michael Schumachernél tapasztaltam.) Minden kérdésre igyekezett a lehető legbővebben választ adni, érződött, hogy tényleg fontos neki a Forma-1, és napestig tudna beszélni róla. Korrektul, barátságosan felelgetett, közben a kérdezőre nézett, de igyekezett a többiekkel is szemkontaktust tartani. Ha válaszában korábbi kérdésre utalt vissza, egy pillantást vetett arra aki korábban azt a kérdést feltette. Kifejezetten intelligens, nyitott, és kicsit sem öntelt vagy nagyképű embert ismerhettünk meg benne: egy pillanatig nem éreztük, hogy ez az ember a világ egyik legnagyobb sportbizniszének a feje.

Borítókép: Chase Carey. Fotó: Huszti István / Index.