- Sport
- Forma-1
- f1
- forma-1
- valtteri bottas
- charles leclerc
- lewis hamilton
- lando norris
- alex albon
- max verstappen
- mercedes
- ferrari
- mclaren
- red bull
Káosz, dráma és büntetések sora után Bottas, Leclerc, Norris az idény első dobogóján
További Forma-1 cikkek
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
- Lewis Hamilton diktálta a tempót a Las Vegas-i Nagydíj első napján
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
A rajt előtt kisebb drámával indult a koronavírus-járvány miatt több hónapos halasztással kezdődő 2020-as Forma-1-es idény, ugyanis röviddel a kezdés előtt derült ki, a címvédő Lewis Hamilton mégis elveszti a 2. rajthelyét a szombati időmérőn elkövetett vétsége miatt. A fellebbezést a Red Bull adta be, amely így két pilótáját is Hamilton előtt tudta a rajtnál, a pole pozíció viszont nem változott, a szombaton pályacsúcsot autózó Valtteri Bottas kezdett az élről a szezonra feketére festett Mercedesszel.
A rajtnál Bottas nagyon simán el tudott húzni, az első kör végére már több mint 2 másodperc előnye volt Max Verstappen előtt, Hamilton viszont beragadt Alex Albon Red Bullja mögé, így nem változott a sorrend az első ötösben. Sőt, hátrébb is csak egy helycsere volt, Sebastian Vettel jött fel a 10. pozícióba a Ferrarival, a top 10-ben más változás nem volt.
Albon és Hamilton hamar megelőzték a McLarennel remek időmérőt záró Lando Norrist, majd Albon a 9. körig tudta tartani Hamiltont, aki egyből a Bottas mögött leszakadó Verstappen után eredt.
Sokáig viszont nem tartott az üldözés, Verstappen Red Bullja ugyanis a 11. körben drasztikusan lelassult, a technikai hiba után pedig nagyon simán hagyta állva a holland pilótát a teljes mezőny. Verstappen kiesésével újra a két Mercedes volt az élen Bottas, Hamilton sorrendben, mögöttük Albon, Norris és Pérez, majd Leclerc következtek. Verstappen egy kerékcserével egybekötött kormánycserében és újraindításban bízott, de hamar kiderült, hogy ennél nagyobb a baj, és végül betolták a kocsiját a Red Bull garázsába.
Hasonló sorsra jutott még a 20. kör előtt Daniel Ricciardo Renault-ja is – eközben pedig már a 8. helyig ugrott fel Sebastian Vettel a Ferrarival, aki több pilótatársához hasonlóan a lelassuló, végül a futamot is feladó Lance Stroll mellett ment el.
A futam nagyjából harmadánál, a 26. körben a biztonsági autó rántotta össze a mezőnyt – a Haas-pilóta Kevin Magnussen állt meg az egyik bukótérben, miután elfékezte magát. A safety car érkezése után szinte a a teljes mezőny kerékcserét eszközölt, a sorrend viszont változatlan maradt az első tíz között.
A hosszú körökig pályán maradó biztonsági autó mögött először került komolyabb főszerepbe a Mercedes 2020-as nagy fejlesztése, a DAS nevű kormánymű, amivel többek között könnyebben ideális üzemi hőmérsékleten tudják tartani a gumikat. A két Mercedes-pilóta lázasan állítgatta a pénteken szabályosnak talált rendszert, és gyorsan állva is hagyták a safety car távozása után a mezőnyt.
Nem mindenkinek volt ennyire sima az újraindulás, Sebastian Vettel a hetedik helyért küzdve beszúrt leendő ferraris utódja, Carlos Sainz mellé, de mivel nem volt elég területe a fékezésre, megpördült és az utolsó előtti helyig csúszott vissza az elhamarkodott manőver után. Végül a 10. helyen zárt.
A biztonsági autós szakasz után két pilóta kapott erőre, Sergio Pérez Norrist előzve a negyedik helyre került, Hamilton pedig végig Bottas közvetlen közelében autózott, ám végül nem tudta megelőzni. Mivel közben a csapat szenzorhibát észlelt a váltónál, így mindkét pilótát arra kérték, a lehető legnagyobb mértékben kerüljék a rázóköveket.
Sorban két biztonsági autós szakasz segített a Mercedesnek a váltó kímélésében, előbb George Russell állt félre a Williamsszel, majd közvetlenül az újraindulás után Kimi Räikkönen Alfa Romeójáról szakadt le a jobb első kerék – feltehetőleg a boxkiállás során nem rögzítették megfelelően.
A safety car harmadik kiállása után hihetetlen felgyorsultak az események az utolsó 10 körre. A váltóproblémák mellett ekkor már a harmadik helyen, friss lágy gumikkal autózó Albon miatt is aggódhattak a világbajnok csapat pilótái – thai versenyző szinte azonnal megtámadta Hamiltont, de elsiette az előzést, összeakadt a kereke a Mercedesszel, és biztos dobogós helyről esett ki. A versenybírók Hamiltont látták vétkesnek az ügyben, így 5 másodperces időbüntetést adtak a világbajnoknak, akinek ezen ment el a dobogója – 2 tizeden múlt, hogy nem szerezte meg a harmadik helyet. Albon később ki is esett, technikai hibával állt félre.
Hamilton után büntetést kapott a dobogós helyre pályázó Sergio Pérez is, a boxutcában bemért gyorshajtás miatt kapott ő is 5 másodpercet, ezzel biztossá vált, hogy nem végez az első három között, ráadásul egy hiba miatt vissza is esett. Ezután Danyiil Kvjat AlphaTauriján lett defekt, a sok kieső után pedig csak 11 versenyző maradt a pályán – az újonc Nicholas Latifi a Williamsszel zárt egyedül pont nélkül.
Bottas végül rajt-cél győzelmet aratott a 71 körös versenyen. A Mercedes két év kihagyás után tudott nyerni Spielbergben, ám hiába nagyon erős az autójuk, egyelőre megszoríthatónak tűnnek. Bottas mögött – Hamilton büntetésének köszönhetően – Leclerc lett a második a Ferrarival, Lando Norris (McLaren) pedig pályafutása legjobb F1-eredményét elérve a harmadik lett, és egyben az F1 történetének harmadik legfiatalabb dobogósává is vált Verstappen és Stroll után.
A mezőny egy hétig Ausztriában marad, péntektől ugyancsak Spielbergben a Stájer Nagydíj versenyhétvégéje veszi majd kezdetét.
(Borítókép: Valtteri Bottas ünnepli győzelmét a futam után. Fotó: Joe Klamar/Pool / Reuters)