Óriási változtatásokkal rajtol el a maratoni F1-es idény

f1 behari
2022.03.18. 06:07
Pénteken a bahreini szabadedzésekkel kezdetét veszi a 73. Formula–1-es világbajnoki idény, ami előtt összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat. Milyen változtatások történtek? Meddig tart az idény? Mikor lesz a Magyar Nagydíj? Kik az esélyesek? Az alábbiakban többek között ezeket is megpróbáltuk megválaszolni.

22 futam – nagy visszatérők

Az előző idényben 23 nagydíjat terveztek, végül 22-t rendeztek meg, ezzel új rekordot állított fel a sportág, most ezt a mennyiséget megismétlik. Visszatér a versenynaptárba a kétéves Covid-kihagyás után Ausztrália, Kanada, Japán és Szingapúr – a tavaly beugró Portugál, Stájer és Török Nagydíjakat nem rendezik meg.

Kínában lett volna a tervek szerint futam, de a koronavírus-járvány miatt idén ez elmarad, Szocsitól pedig elvették a rendezési jogot az orosz–ukrán háború miatt.

Van új bemutatkozónk, Miamiban május 8-án rendeznek futamot, a tavaly debütáló Katari Nagydíjat viszont idén kihagyják a labdarúgó-világbajnokság miatt, majd jövőre tér vissza ide a mezőny.

Idén hamarabb jön a zárás

Tavaly egészen december 12-ig izgulhattunk, hogy Max Verstappen és Lewis Hamilton csatájából ki kerül ki végül győztesen, ez idén biztosan nem ismétlődik meg, hiszen a 2022-es idényzárót november 20-án rendezik meg Abu-Dzabiban – épp a másnap kezdődő, és december 18-ig tartó labdarúgó-világbajnokság miatt.

Magyarországra július végén látogat a száguldó cirkusz, ezt követően nyári szünetre mennek a résztvevők és csak négy héttel később folytatódik az idény.

A 2022-es menetrend

  1. Bahreini Nagydíj – március 20.
  2. Szaúdi Nagydíj – március 27.
  3. Ausztrál Nagydíj – április 10.
  4. Emilia Romagna-i Nagydíj – április 24.
  5. Miami Nagydíj – május 8.
  6. Spanyol Nagydíj – május 22.
  7. Monacói Nagydíj – május 29.
  8. Azeri Nagydíj – június 12.
  9. Kanadai Nagydíj – június 19.
  10. Brit Nagydíj – július 3.
  11. Osztrák Nagydíj – július 10.
  12. Francia Nagydíj – július 24.
  13. Magyar Nagydíj – július 31.
  14. Belga Nagydíj – augusztus 28.
  15. Holland Nagydíj – szeptember 4.
  16. Olasz Nagydíj – szeptember 11.
  17. Szingapúri Nagydíj – október 2.
  18. Japán Nagydíj – október 9.
  19. Amerikai Nagydíj – október 23.
  20. Mexikói Nagydíj – október 30.
  21. Sao Pauló-i Nagydíj – november 13.
  22. Abu-dzabi Nagydíj – november 20.

Marad a sprint(futam), változik a pontozás

A tavaly bevezetett rendszer szerint idén is lesz három futam, amelynek rajtjáról egy sprintverseny dönt, amelyen az időmérőn elért helyezések függvényében indulnak a pilóták, majd a leintés sorrendjének megfelelően rajtolnak vasárnap.

Tavaly Nagy-Britanniában próbálták ki ezt először (az időmérőn második Max Verstappent intették le először, így övé lett a pole végül), majd Olaszországban (szintén a harmadik helyről startoló Verstappené lett az első kocka) és Sao Paulóban (itt a hollandot megelőzte Valtteri Bottas) is ez határozott a nagydíj rajtsorrendjéről.

Amíg azonban 2021-ben a 100 km-es miniversenyeken csak az első három helyezett kapott (3, 2, 1) pontot, idén jóval nagyobb jelentősége lesz a végső elszámolásnál, hiszen az első nyolc versenyzőt díjazzák (8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1).

A helyszínek közül a brazíliai megmaradt, Olaszországban Monza helyett Imolában (Emilia Romagna-i Nagydíj) köröznek szombaton is, valamint Ausztriában. A 2021-es kiírással szemben az időmérőn legjobb időt autózóé lesz hivatalosan a pole statisztikailag, de a sprintet (merthogy innentől sprintkvalifikáció vagy sprintfutam helyett csak így hívják majd) megnyerő rajtolhat az élről.

Mi történik, ha nem megy végig a futam?

A tavalyi belgiumi események után változtattak a nem teljesített futamok pontozásán. Eddig elég volt két kört megtenni ahhoz, hogy (fél)pontokat lehessen osztani, most már legalább két olyan körre lesz szükség ehhez, amely során zöld zászlók lengnek (vagyis valóban versenyezhetnek a felek, nem pedig egymást követik a biztonsági autó mögött). A további sávok:

  • Ha legalább két zöld zászlós kört teljesítettek a pilóták, de a verseny 25 százalékát még nem: az első öt kap pontot (6, 4, 3, 2, 1)
  • Ha a táv 25–50 százaléka között teljesítenek, akkor az első kilenc kap pontot (13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1)
  • Ha a táv 50–75 százaléka között teljesítenek, akkor az első tíz helyezett kap pontot (19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1)
  • Ha legalább a táv 75 százalékát teljesítik a pilóták, akkor teljes pontokat osztanak (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1)

Pilótaváltások – visszavonult a Jégember

Ami a csapatokat illeti, nincs újdonság, ugyanaz a tíz istálló viaskodik egymással, mint tavaly is (Alfa Romeo, AlphaTauri, Alpine, Aston Martin, Ferrari, Haas, McLaren, Mercedes, Red Bull, Williams).

A pilótákat tekintve természetesen azért már akadtak változások, a 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen 19 F1-es idény után akasztotta szögre a sisakját.

Helyére Valtteri Bottas ment az Alfa Romeóhoz, aki a Williamstől érkező George Russell miatt veszítette el a helyét a Mercedesnél.

Utóbbi helyére a korábbi Red Bull-pilóta Alexander Albon ülhet be, az Alfa Romeo pedig rögvest két új pilótával megy, hiszen Antonio Giovinazzi helyén az F1 első kínai versenyzője, Csou Kuan-jü (angolos írásképpel Guanyu Zhou) versenyez.

Még az idénynyitó előtt is akadtak változások, a már említett helyzet miatt az orosz Nyikita Mazepinnek felbontották a szerződését a Haasnál, Kevin Magnussen ugrik be a helyére, Sebastian Vettel pedig koronavírus miatt marad le az első futamról, őt Nico Hülkenberg helyettesíti az Aston Martinnál. 

S mi változik a biztonsági autós szakasznál?

A nagy visszhangot kiváltó abu-dzabi idényzáró után itt is módosítottak. Az új szabályozás szerint most már nem kell megvárni azt, hogy a lekörözöttek felérjenek a körük visszavétele után a mezőnyre, hogy ezt követően egy körrel később álljon ki a biztonsági autó, és folytatódhasson a verseny, hanem attól kezdve számít a plusz egy biztonsági autós kör, hogy megkapják a lekörözés visszavételére az engedélyt a pilóták.

AZ IDÉNYZÁRÓN MONDJUK EZZEL EGYÜTT SEM LETT VOLNA LEHETŐSÉGE ELŐZNI VERSTAPPENNEK A SZABÁLYOK SZERINT.

Ugyancsak fontos szabályozás, hogy a bármely pilóta visszaveheti a körét kitételt az összes váltotta fel, mint ismert, az utolsó futamon csak az első két versenyző közötti lekörözötteket vették ki, így például a harmadik helyezettnek nem volt esélye csatázni a második helyért.

Az idény vége felé egyre többet kritizált Michael Masit azóta el is távolították versenyigazgatói tisztségéből, helyét a korábbi DTM-versenyigazgató Niels Wittich és a WEC-nél hasonló posztot betöltő Eduardo Freitas közösen vette át.

Újra ezüst az „ezüstnyíl”

A legutóbbi nyolc konstruktőri világbajnok címet megnyerő (és hét egyéni elsőséget begyűjtő) Mercedes 2019 után ismét ezüst színekben pompázik a fekete festés helyett, a Haasról lekerültek az orosz zászló színei, az Alpine-nál pedig az új szponzor miatt bejött a rózsaszín szín is.

A Ferrari arányaiban kicsit feketébb lett, mint volt, a Williams kék festése is módosult némileg az idei kiírásra.

Kik az esélyesek?

A címvédő Verstappen autózta a legjobb időt az idény előtti bahreini teszten, amelyen Lewis Hamilton összességében csak a vert mezőnyben végzett, de hát a beállítások közötti differenciák, valamint a tény, hogy minden csapat mást próbálgat ezeken az eseményeken, nem feltétlenül tükrözik a valós erőviszonyokat.

A Mercedes brit pilótája mindenesetre úgy érzi, hogy jelenleg nem esélyesek a győzelemre, és a Ferrari várhatja legjobb helyzetből a rajtot, majd a Red Bull jön, és ők a McLarennel lehetnek nagy harcban.

Charles Leclerc nem tudja elhelyezni a „vörösöket” egyelőre, úgy véli, nagy szoros lesz a verseny a csapatok között.

A fogadóirodákat mindenesetre Hamilton óvatoskodása nem hatotta meg, az idénynyitóra csak Verstappent tartják esélyesebbnek (őket a két Ferrari, Leclerc és Carlos Sainz követi, megelőzve a két nagy csapattársát, George Russellt és Sergio Pérezt), a világbajnoki címre viszont így is a hétszeres elsőt várják favoritnak, kicsivel Verstappen előtt (itt Leclerc, Russell, Sainz a top öt sorrendje).

Végezetül pedig íme, a legfontosabb újítások az F1-es autóépítéseknél a 2022-es idényre

A sportágban nagy változtatásokra került sor (eredetileg 2021-ben lettek volna ezek bevezetve, de a koronavírus-járvány miatt ezt halasztották), ezeket a Boxutcában foglalták össze Wéber Gáborék:

FORMULA–1, BAHREINI NAGYDÍJ

PÉNTEK

  • 13.00–14.00: 1. szabadedzés
  • 16.00–17.00: 2. szabadedzés

SZOMBAT

  • 13.00–14.00: 3. szabadedzés
  • 16.00: időmérő

VASÁRNAP

  • 16.00: verseny

(Borítókép: A 2022-es idény várható főszereplői, Charles Leclerc, Carlos Sainz, George Russell, Lewis Hamilton, Max Verstappen és Sergio Pérez – Mazen Mahdi / AFP)