- Sport
- Forma-1
- f1
- formula-1
- holland nagydíj
- futam
- max verstappen
- charles leclerc
- lewis hamilton
- red bull
- ferrari
- mercedes
- zandvoort
Újra hatalmasat bakizott a Ferrari, Verstappen nyert Zandvoortban
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Max Verstappen hazai nagydíjhétvégéje nem indult zökkenőmentesen. A Holland Nagydíj első szabadedzésén a címvédőt váltóhiba hátráltatta, aminek következtében a délutáni gyakorláson sem tudott számottevő információt szolgáltatni mérnökeinek. A pénteki nap legjobbjai Charles Leclerc és George Russell voltak, szombatra sem változtak sokat az erőviszonyok, a három élcsapat, a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes közel azonos köridőkre volt képes.
A zandvoorti időmérő a 2022-es F1-es idény legszorosabb kvalifikációja volt, ugyanis Max Verstappen pole-t szerzett, de csupán 21 ezredmásodperccel tudott nyerni a második helyet megszerző Charles Leclerc előtt. Sainz sem maradt le sokkal a harmadik helyen, a spanyol 92 ezredmásodperccel végzett Verstappen mögött. A Mercedes is bizakodva várta a rajtot, Hamilton a negyedik rajtkockából, Russell a hatodikból indulhatott.
Sunday's starting grid 👀#DutchGP #F1 pic.twitter.com/AGq7ZZmm9B
— Formula 1 (@F1) September 3, 2022
A Pirelli a pálya karakterisztikájából, főként a hosszú döntött kanyarokból adódóan a legkeményebb gumikiosztást biztosította a csapatok számára, a pilóták a C1-C2-C3 keverékekkel számolhattak. Az F1 hivatalos gumiszállítója a legideálisabbnak a futamra a két kiállást tartotta, valamint a legkeményebb keverékek csak egy kiállás esetén kerülhetnek elő. A legfontosabb tényező a futamra a jól megválasztott gumistratégia volt, amit a szombati időmérő után Carlos Sainz is kiemelt.
Az élről rajtolók a lágy keverékeket, a két Mercedes azonban a közepes keverékeket választotta a rajthoz, így a német gárda egyértelműen más ütemben tervezte a kiállásokat a Red Bullhoz és a Ferrarihoz képest.
Verstappen jó rajtot fogott, bezárta Leclerc előtt az ívet, és elsőként fordult. Hamilton agresszív manőverbe kezdett Sainz ellen, de pozíciószerzés nem történt, a brit maradt a negyedik helyen. Lando Norris rögtön lerajtolta Russellt, így a fiatal brit a rajt után már a hatodik helyen autózott. Russell alatt azonban jól működtek a közepes keverékű abroncsok, a negyedik körben visszavette az elvett pozícióját Norristól.
A tizedik körben már Charles Leclerc volt a leggyorsabb a zandvoorti aszfaltcsíkon, a lemaradása csupán 1,8 másodperc volt az élen autózó Max Verstappennel szemben. Ennek ellenére a holland címvédő jól menedzselte a tempót az élen.
Az abroncsok gyorsan elkezdtek elhasználódni a gumigyilkos Zandvoortban, a 12. körben viszonylag korán érkeztek is az első kerékcserék.
Sainz kiállását a Ferrari elrontotta, a bal hátsó abroncs hihetetlen módon nem volt kint a bokszkiállás során, így plusz 10 másodpercet vett igénybe az olaszok számára a kerékcsere.
LAP 15/72
— Formula 1 (@F1) September 4, 2022
Sainz pits but it's a slow stop 😫
Looks like the fresh left rear tyre wasn't ready to go on the car.
Meanwhile behind, Perez is unable to avoid a wheel gun lying on the ground.#DutchGP #F1 pic.twitter.com/axMZUUuFjX
Leclerc a 18. körben jelezte, hogy már nem ideálisak az abroncsai, azonnal be is jött a bokszba kerékcserére, amit a ferraris szerelők most viszonylag simán kiviteleztek. A 19. körben Verstappen is a bokszban járt, a címvédő közepes keverékeken folytatta.
Max Verstappen ismét hozta a megrendíthetetlen formáját a futamon: a 28. körben a kiállásukat még nem abszolváló két Mercedest is átugorva a holland ismét visszaállt az élre. A Mercedes kizárólag az egykiállásos stratégiára játszott, Hamilton a 30. körben megkapta a kemény keverékű abroncsokat, egy körrel később pedig Russell is. A kemény abroncsok kitűnően működtek a Mercedesen, Hamilton és Russell a 45. körben már a 3-4. helyen autózott, a második helyen autózó Leclerc-t is kezdték nyomás alá helyezni.
A 48. körben Cunoda Juki technikai problémák miatt a pálya szélére húzódott, így VSC-szakasz következett, amit a legtöbb csapat ki is használt.
LAP 48/72
— Formula 1 (@F1) September 4, 2022
Tsunoda comes back in to the pits for running repairs before coming out again and immediately encountering problems again. He's parked up at the side of the track.
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR ⚠️ pic.twitter.com/iWdoYsfImt
Verstappen, Hamilton és Russell is időveszteség nélküli kerékcserén járt, és új szett abroncsokra váltott. A Mercedes vérszemet kapott, Hamilton csapatrádión spannolta fel magát és csapatát. A VSC-szakasz gyorsan véget ért, amivel végül a Mercedes nem nyert sokat, Hamilton lemaradása 12 másodperc volt az élen autózó Verstappennel szemben.
Bottas autója a célegyenes végén megállt, ez a Mercedes számára egy JOKERkártya volt, Verstappen 12 másodpercnyi előnye rögtön elveszett.
A holland kijött lágy keverékekért, Hamilton a közepes abroncsokon azonban kint maradt, így a brit átvette a vezetést a Holland Nagydíjon. Russell is lágyakra váltott, a harmadik hely így is adott volt számára.
A 61. körben a virtuális safety car szakasz megszűnt, Hamilton azonban nem jól indított, a célegyenesben Verstappen közel tudott maradni, a Mercedes szélárnyékát kihasználva simán átvette a vezetést Hamiltontól. Russell lágy keverékeken sem kímélte a hétszeres világbajnokot, a 65. körben átvette a második helyet tőle. A 65. körben Leclerc is otthagyta Hamiltont, akinek egyértelműen elúszott a futam ezzel a biztonsági autós szakasszal.
Max Verstappenre ismét nem volt ellenszer, a hazai futamán is győzedelmeskedett. A második helyen a jól taktikázó George Russell végzett, a harmadik Charles Leclerc lett.
The top 10 finishers 👀#DutchGP #F1 pic.twitter.com/sOsOHDYiYA
— Formula 1 (@F1) September 4, 2022
Futam utáni interjúk
Max Verstappen:
Ez nem volt egy sima verseny, egész futam során fókuszálni kellett, de jó döntéseket hoztunk. Volt, hogy úgy gondoltam, esélyem sincs a győzelemre, amikor Hamilton átvette a vezetést. Az újraindítás jól sikerült, nagyon jól működött az autó, jól menedzseltük az abroncsokat, különleges győzelem ez számomra.
George Russell:
Elég szoros volt a mai, csapaton belül is. Önbizalmat adott ez a futam, a Mercedes közeledik az élen állókhoz, és ez fantasztikus, a sok munka meghozza a gyümölcsét.
Charles Leclerc:
A Mercedes a keményeken is nagyon gyors volt, most ez a harmadik hely jött össze, lesz mit kielemeznünk a futam után. A hátrányom sajnos nőtt a vb-tabellán, megpróbáljuk a legtöbbet kihozni a helyzetből.
Jövő héten a Ferrari hazai pályán versenyez. Monzában, az Olasz Nagydíjjal folytatódik az F1 2022-es szezonja.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Joe Portlock / Formula 1 / Getty Images)