Föladhattam volna rejtvénynek is ezt a képet, én ugyanis egész biztos nem jöttem volna rá, hogy Budapesten járunk. Egy kedves olvasónk szerint ez Zugló (s talán Budapest) két legrondább épületének egyike. A másikra - legalábbis így Norc.hu-s fotó alapján - nem tudok annyira haragudni, bár lehet, hogy a valóságban ugyanilyen sokkoló.
A kép pár napja került fel a Békéscsaba-figyelő blogra, ahol egy közelebbi fotó is van róla. Ha szeretnéd, hogy a Te fényképed is megjelenjen az Urbanistán, akassz rá egy urbanista címkét az Indafotón és máris ott van a jobb oldali sávban. [fotó: csabafigyelő]
Bár a magam részéről a PH Publo Palkó által énekelt, hunglish nyelvű dalainak voltam rajongója, ennek a számnak is van határozott előnye: látható benne a Deák téri metróállomás a felújítás előtt. (És egy pillanatra látszik benne a Malacka és a Tahó előző énekesnője is, na de ennek már tényleg semmi köze a témához.) [tipp: orgyen]
A tegnapi Zagaros poszton felbuzdulva egy egész albumnyi képet töltött föl Katatones (aka Katácska! alias Molnár Kata), melyeket az Elektrotechnikai Múzeumban lőtt. (A képre kattintva a diavetítőbe juttok.) Tök véletlen egybeesés, hogy Naknak is ma jelent meg egy nagyon klassz cikke a témáról, rengeteg archív és mai fotóval az Indexen.
Na ez most egy kicsit rendhagyó klip lesz: Budapest csak neonfényeivel képviselteti magát benne. Nagyobb felbontásban letölthető innen. [Tipp: orgyen]
+tipp: Judit (mágnásfertály), Gábor, crazymókus
Helikopterleszállós hotel a Belvárosban. Alig száz méterre az USA nagykövetségétől - című poszthoz kommentelte oda bélanéni az alábbiakat:
a helikopter leszálló mellett és ellen is vannak érvek, engem csak egy dolog bosszant: nem emlékszem, hogy bárkit is megkérdeztek volna a véleményéről egy lakossági fórum keretében. A szálloda tulajdonosa Gerendás József (lásd: tranzitonline.eu/2/hirek/hirek/2009-08-24/budapest-legujabb-luxus-szallodaja-a-hotel-president ) aki azonos a Belváros-Lipótvárosi önkormányzat képviselőjével. www.belvaros-lipotvaros.hu/index.php?pg=_kepviselok&id=29 Kíváncsi lennék, hogyan kapta meg az engedélyt.
Egy elég bénácska klip valamikor a nyolcvanas évekből (a dal 1984-es). Mindenesetre kiderül belőle, milyen volt Budapest huszonöt éve. Rájön valaki, hogy hol van az a sárga csigalépcső 1:13-nál? Akinek bejött a hangulat, az nézze meg a Csakazértis szerelem-et, mert tök ugyanilyen: ugyanaz a helyszín, itt sincs épkézláb forgatókönyv és a Berkesnek ebben is problémái támadnak egy autóval. [linktipp: Sadia]
Helikopterleszálló-pályás budapesti szállodáról már volt szó az Urbanistán, de az egyrészt csak egy látványterv volt, másrészt meg az alighanem egy kényszermegoldás. (Ott tulajdonképpen nem is heliportot tettek a szálló tetejére, hanem a pálya alá raktak egy hotelt: ugyanis a Baleseti Központ leszállójának helyén épül majd egyszer valami, ami kénytelen lesz ellátni a korábbi funkciót is.)
Na de kanyarodjunk csak vissza a Belvárosba. Ott ugyanis ha minden igaz, már szeptemberben átadnak egy szállodát a Hold utcában Hotel President néven. Kívülről semmi különös, végül is belülről sem - már amennyire egy tényleg pazar luxus szálló nem különös. Ami igazán egyedivé teszi, az a heliport:
Egy 16-17 emeletes épületet nem szokás felhőkarcolónak nevezni (még Érden sem), de ennek a háznak kijár ez a cím. Ugyanis ez lesz a világ legmagasabb faháza. A terv nem új, de az Inhabitat csak most kezdett el foglalkozni az elképzeléssel. A Norvég Barents (vagyis a Barrents-tenger mellékével foglalkozó) Intézet épülete természetesen mindenféle környezetvédelmi előírásoknak megfelel majd, széndioxid-semleges lesz stb., ami mondjuk egy fa toronyháztól el is várható.
"Már ősszel elkezdődik a bel-budai városrészközpont átalakulása: a tervek szerint 2010 végére a Moszkva teret, a Marczibányi teret és a Mechwart ligetet kávéházas, kis boltokkal tarkított sétálóutca, illetve forgalomcsillapított utak kötik össze." - írja a II. kerület honlapja.
[Sisy fotója, aki egy posztot is írt a témáról a blogjában.]
Bár erről a Budapestről szóló mongol klipről már az Index is írt pár éve, nélküle alighanem csonka maradna a budapesti klipek gyűjteménye. "Szép volt, jó volt, hajrá Magyarország!" és Budapestiin Namar - akármit is jelentsen. [Tipp: butaparaszt]
Élelmes vállalkozóknak már most érdemes levédeni a Trianon Kabarészínpad, a Hirosima Mulató és az Auschwitz Vidámpark ötletét, mert ha egy tömegkatasztrófát idéző élménypark jó üzlet lehet, akkor ezek is befuthatnak. Először komolyan azt hittem, hogy hülyülnek a hg.hu-sok, amikor azt írják "eredeti méretű Titanic és valódi tengerpart épülne Nagytarcsán" - de nem. Sőt ez még mind semmi, a toronyóra aranylánccal kifejezés pedig 2012-ben értelmét vesztheti.
Nekiálltam bogarászni az Indafotót, hogy életet leheljek a kimúlt hét képei sorozatba, amikor belebotlottam ebbe a kedves fotóba. A felirat csak a legnagyobb felbontásban vehető ki, de érdemes rákattintani. A magyar és angol zászlók, az ABS-sel felszerelt Trabant, az épület és a zseniális elnevezés tökéletes harmóniát alkot. Nem viccből vagy gúnnyal mondom: nekem kedvem szottyant besétálni a Csirke Plázába. [Fotó: Zavadil Borbála]
Stílusokon, bontásokon, ráépítéseken lehet vitatkozni, de a város közepén nehezen bocsájtom meg a zöldfelület-beépítést. Emiatt sajnos komoly előítéleteim vannak a Gellért-hegy vizét hasznosító, Rácz-fürdő helyén épülő Baglioni Hotel & Rácz Thermal Spa komplexummal. Mindenesetre év végére állítólag elkészül, és ebből az alkalomból egy csomó látványtervvel kiegészített cikket közöl az ecoline.hu. A nyolcmilliárdos projekt az egykori Ybl-féle terveket egészíti ki egy modern szállóval, meg egy csomó luxus dologgal. A vele párhuzamosan tervezett Citadelláig tartó siklóról egyelőre kevesebb szó esik. Mint az ecoline írja:
Ennek megépítéséhez az építési engedélyt megkapták, ha jogerőre emelkedne egy év alatt megépülhetne a sikló, amelynek ötlete már több mint száz éve, többek között Széchenyi fejében is felmerült. Valkó Csaba (az ingatlant fejlesztő Rác Beruházó Kft. egyik tulajdonosa) azonban egyelőre nem kívánt a jóslatokba bocsátkozni arról, hogy mikorra lesz meg ez a kiegészítő beruházás.
Egy éve indult az Urbanista, ami nem csak az öntömjénezésre ad kitűnő apropót, de arra is, hogy egy kis reciklálással ússzam meg a napi posztot. Ami a statisztikákat illeti, ez volt az első poszt a blog történetében, ez meg a legutolsó. A kettő közt közel nyolcszáz bejegyzés született. A legtöbbet természetesen azokat olvastátok, amelyek az Index cikkei közé keveredtek (az emeletes csepeli lakóhíd terve és a legdrágább budapesti utcák). A szimplán blogketreces anyagokból pedig magától értetődő módon a szexszel kapcsolatosakra voltatok legtöbben kíváncsiak: a szexszel fizetett albérletre, aztán egy másik hasonlóra, végül a pucér nővel hirdetett lakásra. Meglepő módon ebbe a toptársaságba keveredett a legélhetőbb városok listája is. Bár látogatottságban nem vette fel a versenyt a nagyokkal, nekem személyes kedvencem volt ez. A szülinapra elő akartam rukkolni pár újdonsággal, amelyekből (a megújított napi linkeket leszámítva nem sok minden lett). De mindenképpen jönnek, például a hét képei hamarosan feltámad valamilyen formában, mert azt sokan kértétek.
Szárszón nyaralok épp, ahol egész nap 15 megvadult gyerek vadul, üvölt, nyafog körülöttem, kivéve, amikor lemegyünk a strandra, mert akkor 150. Ennek ellenére meg tudom érteni, hogy Budapesten sem rózsás a helyzet, legalábbis Kutya Vacsorája szerint. Ugyanis hamarosan kezdődik a Red Bull Air Race, ami elég sok problémát okoz, legyen szó légszennyezésről vagy dugókról, na meg persze a zajról:
Határozottan olcsóbb szállásnak tűnik, mint a japán hat négyzetméteres lakás havi 110 ezerért, de nekem azért kicsit mégis sok ez negyven rugó. Főleg ezért a 10 négyzetméterért, ami nincs valami túl fényesen vagy ötletesen berendezve. Ráadásul ugyanennyiért ugyanennek a kerületnek egy jobb helyén kétszer ekkora lakást is kapni. [tipp: hgregory]
Nos nem is olyan rég volt arról szó, vajon milyenek lesznek a jövő fái Budapesten. Lehet, hogy mégsem a díszkörték vagy a robotfák lesznek a befutók, hanem a pálmák? Pesterzsébet végül is déli kerület...
Retekblog írt néhány levelet, melyben számos újdonságra hívta fel a figyelmemet.
1. A Szabadság-hídon végre teljes a világítás. Ezt ugyan mások is írták már korábban, de most egy képet is kaptam.
2. A Csak a szépre blog fotópályázatot hirdet, ahol még nyeremény is van
3. Az Urbanista 6. lett a Goldenblogon, egyúttal megtudtam azt is, hogy jelölték. Ezért persze köszönet mindenkinek, aki rá voksolt és remélem jövőre a top 10-ben lesz a Városképp, a 8ker, a Forrás Budapest és a Szépre is.
Bevallom kicsit bosszant, amikor úton-útfélen a jáki templommal példálóznak, mert ha középkori magyar építészetről van szó, mindig ez a kötelező illusztráció. Pedig azért Kassától Kolozsvárig van egy pár jelentősebb, ma is álló építmény ebből az időszakból. Erről persze szegény templom nem tehet és azt is el kell ismerni, hogy ma tényleg ez a leggyönyörűbb középkori épület Magyarországon. Híres kapuzatát pedig mindenki ismeri, ha máshonnan nem, hát a Vajdahunyadvár Jáki kápolnájából. Nos ennek a templomnak a tornya roggyant meg most. Mint a műemlékem.hu írja:
A vendégek kényelmét egy közvetlenül a kocsmába vezető, bár kissé félrecsúszott zebra is fokozza Millagro nagymamájának falujában (melynek neve ugyan nem szerepelt a levélben, de ha valakit nagyon érdekel, a felirat alapján pillanatok alatt megtalálja). Ha valahol, hát itt igaz a rejtői "kilépés bizonytalan" szöveg: az óvatlan vendégek a lépcsőről lesétálva azonnal az úttesten találják magukat. Különösen akkor lesz majd klassz, amikor egyszer lámpás gyalogátkelőhelyé alakítják a zebrát: az egyik jelzőlámpa ugyanis csak a kocsmában fér majd el. Csak zöldnél lehet kijönni a sörözőből. "Két piros múlva indulok, addig még megiszunk egy kört."
A Magyar Szentföld Templom (II. kerület, Heinrich István utca 3-5.) az egyik legmostohább sorsú budapesti épület - bár azért páran biztos versengenek ezért a címért. Már magának a tervezőjének is elég hányatott élete volt, hiszen Molnár Farkas maradhatott volna Bauhaus tag Németországban és ha enged Gropius biztatásának, Breuer Marcellhez hasonló sztárépítész lehetett volna Amerikában. Ám ő itt maradt, ahol viszont nagyon nem bírták az avantgarde elképzeléseket. Ezért is volt fontos, hogy végül ő tervezhette a magyar Szentföld Templomot, mely szentföldi helyek hű mását rendezte volna körbe kápolnák formájában, közrefogva a fő teret, amit egy óriási betonhéj kupola fedett volna. Molnár 45-ben meghalt egy bombatámadásban, művét pedig soha nem fejezték be. A meglevő kápolnarészekbe különböző intézmények költöztek, az épület állapota pedig "természetesen" mára siralmas lett. Szinte magától értetődő az is, hogy rendezetlen tulajdonviszonyok bonyolítják dolgot. Mint a Helyi Téma írta pár hete:
A környezetet hűtő és levegőt tisztító műfa tényleg elképesztő marhaság, viszont arra kitűnően megfelelt a poszt, hogy jobbnál jobb kommenteket generáljon. Miután BerciXcore felvetette, hogy fővárosunk levegőjét csak kifejezetten ide fejlesztett robotfa bírná ki, Tyberius azonnal el is képzelte a megvalósítást:
Igen, a nagy terhelésre való tekintettel gyártatnánk külön Műfa Budapestet, mondjuk a nagykörúton döglődő fák kiváltására. A Siemens nyerné el a tendert, de kiderülne, hogy a más városokban eladott műfáik alumínium törzse túl gyenge, ezért újra kéne tervezni a mieinket acéltörzzsel. A késésért fizetett kötbérből vennénk 50 Volvo Műbokrot, de a környezetet hűtő fícsör nélkül, amit utólag kellene beleszereltetni jó pénzért. Aztán megérkeznének a műfák, de még akkor se lenne vége a szívásnak, mert egy csomót állnának mindenféle műszaki hiba miatt. Aztán 1-2 év múlva kiderülne, hogy az acéltörzs túl nehéz, ezért egy nyáron fel kéne túrni a fél Nagykörutat, hogy felújítsák a gyökereik alatt a talajt.
És még csak az első néhány év történetét mondtam el... :)
Rovataink a Facebookon