Budapest

Ki kell adni a Széll Kálmán tér felújításának tételes elszámolását

2016. január 14., 15:30 Módosítva: 2016.05.10 10:40
47
Az Index jogerősen nyert a beruházás számláinak nyilvánosságra hozataláért indított perben, a BKK és a KÉSZ Zrt. elkezdheti összeállítani a csomagot. A siker részben a Margit híd számláiért 2009-ben indított, az első foktól az Alkotmánybíróságig vitt, öt éves pereskedésének is köszönhető.

A Fővárosi Törvényszék csütörtökön helyben hagyta a PKKB korábbi ítéletét, mely szerint az alperes BKK-nak és a KÉSZ Zrt.-nek ki kell adni a Széll Kálmán tér felújítási munkáinak tételes elszámolásait. A másodfokú döntés után az ítélet jogerőre emelkedett, az Index tárt karokkal várja az adathalmazt.

Az Index 2015 júniusában nyújtott be a BKK-nak közérdekű adatigénylést, amelyben a projekthez kapcsolódó összes elszámolást, a számlákhoz kapcsolódó teljesítésigazolást, az alvállalkozók teljes listáját, valamint az alvállalkozókkal megkötött szerződéseket kérte. A BKK kiadott egy teljesítési igazolást, valamint elküldte az alvállalkozók listáját. Viszont nem adták ki a teljesítési igazoláshoz tartozó tételes elszámolást, mert álláspontja szerint az "a kivitelező konzorcium üzleti tevékenységére nézve aránytalan sérelmet okoz". Nem kaptuk meg az alvállalkozók szerződéseit sem, ezért bírósághoz fordultunk.

Tovább

Tarlós: Szégyellje az magát, aki így bánik a szövetségesével

2016. január 13., 15:30 Módosítva: 2016.04.23 17:20
3447
Az államra haragudjanak azok, akik nem tudnak bejönni Budapestre, ha esetleg gond lenne a BKK agglomerációs járataival azért, mert az állam nem fizet értük a BKK-nak. Tarlós István lapunknak elmondta, hogy nem ért egyet Orbán Viktor Budapest-politikájával, és emberileg csalódott. Hozzátette, hogy ha leütik, mindig feláll, a lemondása szóba se jöhet. Kijelentette, hogy az ő főnöke a nép, a Jóisten és bizonyos kérdésekben a felesége. A rezsicsökkentés pedig arra volt jó, hogy nem maradt tartalék a fővárosi cégekben.

A napokban bejelentette, hogy lehet, mégis indulna a főpolgármesteri posztért 2019-ben. Kinek szólt az üzenet? Orbán Viktornak, a Fidesznek vagy Kocsis Máténak, aki már be lett harangozva utódnak?

Kocsis Máténak semmi esetre sem. Az ő személye az én szándékaim szerint egyáltalán nem volt benne ebben az üzenetben. 2019 októbere még messze van, és a Fideszben ezek a jelölések ritkán szoktak eldőlni négy évvel korábban. Nem feltétlenül üzengetek.

A jelölés nem jelenti azt, hogy valaki elindul, azonkívül pártjelölés nélkül is el lehet indulni. Indulhat függetlenként is.

Nem azt jelentettem be, hogy kvalifikálom magam 2019-re, csak arra utaltam, hogy egyelőre ebben az országban messze a legtöbb személyre szóló szavazatot én kaptam. Valamivel engem a budapestiek megbíztak. A miniszterelnök országépítő munkájához lojális vagyok, továbbra is támogatom, ellenben a Budapest-politikával nem értek egyet. Ennek most elég keményen hangot adtam. 

Mi a baj a Budapest-politikával?

Komolyan kérdezi? Nagyon sajnálom, hogy egyesek meggyőzték a miniszterelnököt arról, hogy elég a pénz arra, amire nem elég. Egy közel kétmilliós nagyváros tömegközlekedése sok pénzbe kerül. A BKK kötött az NFM-mel egy megállapodást, amit nem teljesített az NFM, 2015-ben egy fillért sem adott az agglomerációs közlekedésre. Csak el kellene olvasni a szerződést, a költségvetési törvényt és a Budapest ’21 megállapodást (a megállapodás – exkluzív Tarlós-széljegyzettel – letölthető innen). A BKK a múlt héten elküldte a felszólító levelet, hogy fizessenek, és ha 15 napon belül nem teszik, felmondjuk a szerződést. A fővárosi tömegközlekedés kérdésében én már a miniszterelnöknek se tudok engedni, nem értek egyet az ezzel kapcsolatos álláspontjával.

Tovább

Mintavétel miatt szedtek szét egy új trolit

2016. január 13., 06:58 Módosítva: 2016.01.13 12:33
192

„A 8004-es donorkocsi lett, hiányoznak a külső tükrök, a műszerfalból már kiszedtek kapcsolót, áramszedőt is raktak át törés miatt másik kocsira, az utastérben az összes felső rekesz nyitva.......és a tetejét még nem is néztük!″ – jelent meg az alábbi értesülés Index trolibuszos fórumán.

Mivel a donorbusz-jelenség nem új a BKV-nál, már régebben is írtunk erről, ezért most is megkerestük a BKV-t és a BKK-t az ügyben.

A BKK válasza szerint a 8004-es pályaszámú trolibusz nem lett donor jármű. A jármű balesetet szenvedett, a javítást a BKV, mint a jármű üzemeltetője fogja végrehajtani. A jármű javításához szükséges technológiát kidolgozta, azt a gyártó felé jóváhagyásra megküldte. A javítási feladatok technológiájának gyártói jóváhagyása az esetleges garanciavesztés miatt szükséges. A gyártó jóváhagyását követően a javítás megtörténhet.

Tovább

A hétvégén nem áll meg a metró a Széll Kálmán téren

2016. január 12., 17:05 Módosítva: 2016.01.12 19:17
14

A Széll Kálmán tér felújítása miatt a 2-es metró szerelvényei nem állnak meg a téren péntek reggeltől a vasárnapi üzemzárásig - közölte a Budapesti Közlekedési Központ kedden. Emiatt a 22-es, a 22A és a 222-es buszok ebben az időszakban meghosszabbított útvonalon, a Batthyány térig közlekednek.

Tarlós kirúgná az NFM BKV-felelősét

2016. január 12., 14:38 Módosítva: 2016.01.12 14:38
1

Újabb fodrokat vetett a Ki finanszírozza a fővárosi tömegközlekedés agglomerációs járatait? kérdés kapcsán kitört kormány-főváros vita.

Tarlós István főpolgármester lényegében elküldte melegebb éghajlatra az ügyben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, mondván, hétfői állásfoglalása olyan mértékű tájékozatlanságról tesz tanúbizonyságot, hogy 

ha én lennék a miniszter, akkor azt, aki ezt az állásfoglalást fogalmazta, kirúgnám az állásából.

A szóban forgó közleményben a tárca azt merészelte állítani, hogy a BKK 2022-ig vállalta az agglomerációs busz- és HÉV-közlekedés korábbi színvonalon és hálózaton történő fenntartását. A költségekre a Budapest 21 megállapodásban foglaltak irányadók, a működtetési költségeket tehát a budapesti közlekedés finanszírozási rendszere fedezi.

Az NFM egyébiránt jelezte, hogy nyitott a finanszírozásról szóló tárgyalások lefolytatására, amelyre a nemzeti fejlesztési miniszter a következő kormányülésen kaphat felhatalmazást.

Tovább

Hat autó karambolozott a Váci úton

2016. január 12., 12:12 Módosítva: 2016.01.12 14:39
6

Hat autó ütközött össze a fővárosban, a Váci út és a Károlyi István utca kereszteződésében, írja a katasztrófavédelem. Az újpesti hivatásos tűzoltókat riasztották a balesethez. Csak egy sávon halad a forgalom, emiatt nagy a dugó. A buszok forgalmát is akadályozza a baleset.

Tovább

Tarlós belengette, hogy újraindul

2016. január 8., 12:07 Módosítva: 2016.01.08 15:37
16

Nem tartja elképzelhetetlennek, hogy indul a 2019-es főpolgármester-választáson, jelentette ki Tarlós István az idei első Budapest-infó tájékoztatón. Az elmúlt években eddig mindig arról beszélt, hogy 2019-ben visszavonul, ezért meglepetés a bejelentés.

Az okot firtató kérdésre elmondta, ha véglegesen eldönti, hogy kiszáll, elkezdik nem komolyan venni. Emellett felpaprikázta a helyzet, ami előállt. Itt, mint mondta, elsősorban az ellenzéki volt városvezető képviselők pofátlan megnyilvánulásaira gondolt.

A közösségi közlekedés törvényileg fővárosra testált finanszírozásával kapcsolatban közölte: furának tarja, hogy senki nem szólt neki a törvénymódosítást két nappal megelőző tárgyaláson, hogy két nap múlva a hátába fogják vágni a kést.

Az Orbán Viktorral tartott megbeszélés Tarlós szerint sokkal kevesebbet eredményezett, mint remélte. Elhangzott viszont a miniszterelnök részéről, hogy a fővárosnak nem kell vállalnia az agglomerációs közlekedést, semmisnek tekinti ezt a feladatot maga Orbán Viktor is, így például a HÉV-eket teljes hálózattal átvenné az állam.

Tarlós közölte: február 17-ig, a fővárosi költségvetés elfogadásáig biztos közlekednek az agglomerációs járatok, a többi már nem a főváros dolga.

Tovább

A troliutasok nem értik a sárga zóna titkát

2016. január 8., 07:24 Módosítva: 2016.01.08 19:31
663

Az új alacsonypadlós trolibuszok nagy kihívás elé állították a BKV utasait és a járművezetőit. A négy ajtó előtt a busz padlójára négy nagy sárga területet festettek fel, hogy az ajtókat biztonságosan zárhassák.

Csakhogy (1):

Az utasok nem veszik észre az arányaiban elég nagy elég nagy sárga zónát, és nem állnak ki belőle. Tömött buszon ez nem is olyan könnyű.

Csakhogy (2):

A buszvezetőnek be kell tartani azt a szabályt, hogy addig nem csukhatja be az ajtót, amíg a sárga zónában állnak.

Tovább

Hó, forráshiány? Sebaj, a fél BKK-vezetés a Balatonon van

2016. január 7., 18:43 Módosítva: 2016.01.08 10:24
770
Hatvan BKK-s felső- és középvezető jelenleg is a balatonszemesi Hotel OTP-ben van vezetésfejlesztési tréningen, derült ki egy birtokunkba került BKK-s körlevélből, a következő hatvan pedig két hét múlva megy. Információink szerint a szerdától péntekig tartó tréning miatt többen is morgolódnak, hogy lenne a központban dolguk bőven, és az időjárás is rosszra fordulhat a fővárosban. Hab a tortán, hogy a BKK az OTP szállodáját bérli a továbbképzésre, míg a fenyvesi BKV üdülő 25 km-re üresen tátong.

A BKK januárban folytatja felső- és középvezetői vezetésfejlesztési tréningjét, aminek keretében kétszer 60 munkatárs két és fél napot tölt a balatonszemesi OTP Hotelben. Az első turnus szerdán indult el és pénteken érkezik haza a Balatonról. A program keretében "az alapvető vezetői ismereteket és készségeket dolgozzák fel és fejlesztik". A levél szerint a részvétel erősen ajánlott, mert "a sikeres megvalósításához elengedhetetlen, hogy mindenki részt vegyen a programon".

A szálloda szobaárait alapul véve a program biztosan több mint egymillió forintba kerül a BKK-nak. Ami egy prosperáló cég esetében bakfitty, de ott ahol finanszírozási hiány miatt a teljes HÉV-ágazat lepasszolását helyezik kilátásba, vagy forráshiány miatt nem járatják a vadonatúj mozgólépcsőket, kicsit furcsának tűnik. Ráadásul a balatonszemesi OTP Hoteltől 25 kilométerre üresen ásítozik a BKV balatonfenyvesi üdülője, ahol ha nagyon akarnak, ingyen is fejleszthetik képességeiket a BKK-s vezetők.

Úgy tudjuk, hogy több BKK-s forgalmi középvezető is morgolódik a tréning miatt, hiszen lenne dolguk a fővárosi központban. Ráadásul az időjárás is kiszámíthatatlan, egy újabb havazás közlekedési megint káoszt okozhat Budapesten.

Csütörtökön ráadásul a David Cameron látogatása miatti lezárások után a 2-es metró nem járt a sínekre szaladó ember miatt a Deák Ferenc tér és az Örs vezér tere között, de az azt megelőző szakaszokon is csak lassan közlekedtek szerelvények. Több utasnak a síneken át kellett eljutnia a legközelebbi megállóhoz, és többen is kifogásolták az időben érkező megfelelő tájékoztatás hiányát.

Tovább

Újra mozognak az 1-es villamos új mozgólépcsői

2016. január 7., 15:34 Módosítva: 2016.01.07 17:53
3
A BKK és a BKV talált embereket a szerkezet felügyeletére, amíg az elektronikus ellenőrzést beizzítják. A pénz továbbra is kevés, kevesebb lesz a bérelt biztonsági őr is, de átcsoportosítanak.

A BKK és a BKV Zrt. megállapodott az 1-es villamos vonalán található mozgólépcsők őrzésének feladataiban, közölte a BKK. Az egyezség értelmében a távfelügyeleti rendszer kialakításáig a BKK vállalja a szóban forgó mozgólépcsők biztosítását, így újra működnek a mozgólépcsők a vonalon. Mint arról beszámoltunk, január elsejével leálltak a mozgólépcsők a felújított 1-es villamos vonalán, mert az azokat felügyelő biztonságiakra nincs pénze a BKV-nak.

Jogszabály szerint a mozgólépcsők üzemeltetésének egyik feltétele azok távfelügyeletének megoldása, így például a távoli vészleállítás lehetőségének kiépítése. Ez a távfelügyeleti rendszer, azaz a mozgólépcsőket megfigyelő kamerák és a kameraközpont, a kivitelezési szerződéseknek megfelelően elkészült, azonban a mozgólépcsők távvezérlését még nem tartalmazza, ugyanis az az uniós villamosfejlesztési projektnek nem volt része. Erre a kiegészítő fejlesztésre a forrás biztosításával, a beruházás előkészítését követően várhatóan még ez évben sor kerülhet. A rendszer a távvezérlés kiépítése mellett, üzemügyeletesek foglalkoztatásával is biztonságosan üzemeltethető, ezért a kivitelező a rendszert a BKV Zrt. részére átadta és 2015 tavaszán üzembe helyezték.

A mostani megállapodás értelmében a BKK a továbbiakban is biztosítja a helyszíni üzemügyeleteseket a BKV Zrt. üzemeltetésében lévő mozgólépcsőkre, így azt a fővárosban közlekedők biztonságosan használhatják.

A BKK-nak vállalkozói szerződése van egy biztonsági céggel, amely a mozgólépcsők üzemeltetésében is részt vesz.  A vagyonőri szolgáltatások törvény által előírt óradíjainak emelkedése hatással van a gazdálkodó szervezet megrendelésének mértékére. Emiatt a szerződésben megrendelt szolgáltatást a BKK idén januártól kevesebb óraszámmal rendelte meg. A létszám átcsoportosításával továbbra is biztosítható a szükséges munka.

Lebontják a 4-es metró vezetőfülkéit

2016. január 6., 11:22 Módosítva: 2016.01.06 22:46
779

Lezárult az M4-es metró utasforgalmi próbaüzeme 2015. december 30-án; a járművezető nélküli, teljesen automata vonatvezérlésű metróvonal megkapta a végleges használatbavételi engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, áll a főpolgármesteri hivatal közleményében. 

A metróvonal építése 2006-ban kezdődött, utasok először 2014. március 28-án szállhattak fel rá. A 7,3 kilométeres, tíz megállós M4-es metró két különálló alagútból áll, a budai végállomásáról, a kelenföldi vasútállomásról indulva a Bikás parknál, Újbuda-központnál, a Móricz Zsigmond körtéren, a Szent Gellért téren, a Fővám téren, a Kálvin téren, a Rákóczi téren és a II. János Pál pápa téren áll meg, a végállomása a pesti oldalon a Keleti pályaudvar.  

A vonalra összesen 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, egy légterű, automata vezérlésű metrószerelvény érkezett. Vonatkísérők csak az utasforgalmi próbaüzem idején – 2015 őszéig – voltak a szerelvényeken, hamarosan a járművekben található vezetőfülkéket is elbontják.

Közép-Kelet-Európában egyedül a budapesti M4-es metróvonalon alkalmaznak járművezető nélküli üzemet, de egész Európában alig található ilyen fejlettségű automata metróvonal. Az M4-es metrónál különösen magas, 99,96 % feletti a rendelkezésre állási szint, azaz nagyon kevés a meghibásodás, írják a közleményben.

Tovább

Nem sikerült kikönyörögni a 86-os buszt

2016. január 5., 16:18 Módosítva: 2016.01.06 13:15
1088
Lezajlott a január 16-án induló budai fonódó villamos miatti közlekedési változásokról szóló társadalmi egyeztetés: az utasoknak sikerült elérni, hogy a 7-es busz útvonala ne változzon meg, azt viszont nem, hogy megmaradjon a 86-os busz.

Több mint 2200-an véleményezték a BKK terveit a fonódó villamos miatti változásokról. Az utasok legnagyobb arányban a 7-es buszjárat útvonalának módosítását és a 86-os busz kiváltását kifogásolták, derül ki a BKK-s tájékoztató első verziójából. Konkrétan:

  • A 7-es busz ne a Budafoki úton keresztül közlekedjen, hanem – lehetőség szerint – maradjon meg a jelenlegi, Bartók Béla úti útvonala, mert a kerülő miatt túlságosan lassan lehetne eljutni a belvárosba.
  • A 86-os busz ne szűnjön meg – vagy legalább az északi szakasza működjön továbbra is –, mivel a Kiscelli utcától északra fekvő területről Dél-Buda és az M2-es metró megközelíthetősége nagymértékben romlana.

Az első pontban sikerült meggyőzni a BKK-t. A beérkezett észrevételek alapján az előzetesen meghirdetett tervezettel ellentétben továbbra is változatlanul közlekedik majd a 7-es, sőt, a 29-es, a 34-es, a 65-ös, a 65A, a 106-os, a 134-es és a 253-as autóbusz is.

A 86-os busz szerepét azonban a 9-es, az új 109-es és a meghosszabbított vonalú 111-es busz, a 17-es, a 19-es, a 41-es villamos és a teljes üzemidőben, hétvégén is közlekedő, a Budafoki út / Karinthy Frigyes út csomópontban is megálló 133-as busz veszi át, áll egy újabb közleményverzióban, amiből kimaradtak az egyeztetések adatai.

Tovább

Kirúgják a biztonsági őröket a BKV-tól

2016. január 5., 07:15 Módosítva: 2016.01.06 08:18
724
Január elsejével leálltak a mozgólépcsők a felújított 1-es villamos vonalán, mert az azokat felügyelő biztonságiakra nincs pénze a BKV-nak. A finanszírozási problémák miatt a metró biztonsági őri állománya drasztikus létszámcsökkentésen esik át.

Itt az első jele annak, hogy a kormány nem ad a főváros igényeinek megfelelő mennyiségű pénzt a BKV működtetésére: leálltak a felújított 1-es villamos mozgólépcsői.

Persze nem az áram fogyott ki, hanem a mozgólépcsőt felügyelő biztonsági őrök bérére nem jut pénz. A mozgólépcsőt pedig azért kell felügyelniük az őröknek, mert még mindig nem készült el az ehhez szükséges (a metróhoz hasonló) számítógépes távfelügyeleti rendszer. De mivel se távfelügyelet, se pénz, a mozgólépcsőket le kellett állítani.

De nemcsak az 1-es villamos vonalán van probléma. Mint megtudtuk, az év elejétől a metró biztonsági őri állománya is drasztikus létszámcsökkentésen esik át. Ez azt jelenti, hogy egyfelől ugyan kevesebb utaskonfliktus lesz a metróbejáratoknál, viszont valószínűleg megnő a bliccelők száma. 

Kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t és a BKV-t, válasz a frissítésben.

Tovább

Megbokrosodott az 1-es villamos a felüljáró előtt

2016. január 4., 16:12 Módosítva: 2016.01.05 09:13
121

Nem tud átmenni az 1-es villamos a Kacsóh Pongrác úti felüljárón, a Lehel utcánál megállt. Éljen a hóhelyzet!

– tudósított alkalmilag a helyszínen tartózkodó fotósunk.

Ezután olyan gyorsan követték egymást az események, hogy mi is csak kapkodtuk a fejünket.

Na várjatok most nekivágtunk!!!!

– írta 5 perc múlva.

Két perc elteltével ismét bejelentkezett, hogy sikerült a villamosnak leküzdeni az enyhe emelkedőt havas időben is:

Átmentünk, biztos kereket cseréltünk. Vagy feltette a hóláncot. Mindenesetre volt egy cigiszünetnyi idő a híd lábánál.

Két centi hó, úgy tűnik, ennyi kalamajkát tud okozni a BKV-nak a nemrég felújított 1-es vonalon. Ez van. Ha bárki hasonlót tapasztal írjon nekünk.

Tovább

Lebontanák a Déli pályaudvart, park lenne a helyén

2016. január 2., 09:13 Módosítva: 2016.01.21 16:14
989

Hamarosan lebontják a budapesti Déli pályaudvart, a helyét a Vérmező park meghosszabbítása foglalná le – értesült kormányközeli forrásokból a Magyar HírlapA lap szerint a vasúti síneket felszedik, a helyükön P+R parkolót létesítenének, így a Budára érkező autósok, villamosokkal, buszokkal és metróval utazhatnak tovább a belvárosba.

A magyar Hírlap úgy tudja, a Déli jelenlegi fejpályaudvar szerepét Kelenföldi veszi majd át, mivel ebben a szerepben a falomlás utáni bezárás idején is jól teljesített.  Az utóbbi években Kelenföld szerepe egyértelműen megnőtt, a 4-es metrónak is itt van az utolsó megállója és az agglomerációba induló Volán-járatok végállomása is itt található.

A Déli pályaudvar bezárásáról szóló pletykák egyébként 70 éve rendszeresek, legutóbb tavaly márciusban volt róla szó.

Tovább

Jó évet zártak a fővárosi fürdők

2016. január 1., 14:22 Módosítva: 2016.01.01 15:33
84
Jó évet zárt a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt., tavaly csaknem 4 millióan keresték fel a fővárosi fürdőket, mondta Czinege Szilvia, a cég marketingigazgatója az MTI szerint.

2014-ben 3,5 millió, 2015-ben pedig mintegy 3,9 millió vendégük volt. Nagyon jó nyári szezont is zártak tavaly, de emellett az állandó fürdőknél is "parádés" volt a forgalomnövekedés, emelte ki az M1-nek nyilatkozó marketingigazgató. Decemberben is több mint 20 százalékkal emelkedett a fürdőzők száma. Csak december 30-án csaknem 14 ezer vendége volt állandó fürdőiknek - emelte ki (na ná amúgy, év végi Cinetrip volt aznap).

Tovább

Körözik a Combinón randalírozó társaságot

2015. december 29., 16:44 Módosítva: 2015.12.30 00:59
16

A II. kerületi rendőrkapitányság rongálás gyanúja miatt keresi azt a három férfit, akik hétfőn este negyed kilenc körül a Széll Kálmán tér felé közlekedő 4-es villamoson randalíroztak. A Margit híd budai hídfőjénél a villamosvezető felszólította a társaságot, hogy szálljanak le a villamosról, mert értesítette a rendőrséget.

20152912152624
Fotó: Police.hu

Miután leszálltak a járműről, az egyik férfi a kezében lévő üveget a villamos első szélvédőjének dobta. Az üveg összetört, a villamos szélvédője berepedt. A három elkövető a Frankel Leó utcán keresztül a Fő utca irányába elmenekült a helyszínről.

Tovább

Péntektől szellősebbek lesznek a pesti trolik

2015. december 29., 11:27 Módosítva: 2015.12.30 08:41
2

Péntektől több változás lesz a budapesti közösségi közlekedésben, írja a BKK. Ezek a 900-as éjszakai buszt, a 75-ös, a 79-es és a 82-es trolikat, valamint a 224-es, a 168E, a 161-es, a 161A, a 162-es, a 162A és a 262-es buszokat érintik.

Tovább

NGM: 2022-ig Budapest feladata megszervezni az agglomeréciós közlekedést

2015. december 24., 09:24 Módosítva: 2015.12.25 09:03
33

Az agglomerációs közlekedés biztosítása nem kötelező fővárosi feladat, de egy hatályos megállapodás szerint Budapestnek a BKK-n keresztül azt 2022-ig meg kell szerveznie - írja az MTI a Magyar Idők értesülésére hivatkozva.

 A lap a Nemzetgazdasági Minisztériumot kérdezte az ügyről, akik szerint a BKV Budapest határán túli járatainak finanszírozásánál elsősorban a Fővárosi Önkormányzat és az érintett Pest megyei önkormányzatok párbeszéde lehet a mérvadó. Ennek során a kormányt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mint a helyközi közlekedésért felelős szaktárca képviselheti. A minisztérium szerint a 2015-ös tárgyalásokon számba vették a megoldási lehetőségeket, ennek eredményeként pedig megszülettek a szükséges jogszabály-módosítások, amelyek garantálják a BKV hosszú távú finanszírozását.

Tarlós István főpolgármester korábban előszörbelengette, hogy ha csökkentik a fővárosi tömegközlekedés központi támogatását, akkor a városhatárt átszelő járatok, például a HÉV-ek eztán nem mennek majd el a végállomásukig. Később közölte, ő nem állította, hogy nem járnak majd a HÉV-ek, csak azt mondta, az agglomerációs településeknek eztán az állammal kell majd tárgyalniuk a finanszírozásról.

Éljen! Ismét Szalóczy Pál mondja be az M3-as megállóinak nevét

2015. december 23., 18:03 Módosítva: 2015.12.24 09:54
75

2015. december 24-étől Szalóczy Pál hangja lesz hallható az M3-as metró szerelvényein is – ahogyan az az M2-es és az M4-es vonalon már megszokott –, továbbá ezen a vonalon is megjelenik az angol nyelvű hangos utastájékoztatás - közölte a BKK. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. azért döntött az orosz metrószerelvények hangrendszerének korszerűsítéséről, hogy megelőzze az elöregedett beszédszintetizátorok egyre gyakoribb meghibásodását. A hangrendszer cseréjét a jelenleg a vonalon közlekedő metrókocsik döntő többségén végezték el, néhány szerelvényen azonban továbbra is a jelenlegi hangbemondás lesz hallható .

Az új technika azt is lehetővé teszi, hogy a metróvonal esetleges forgalmi zavarai, vagy az előre tervezett karbantartások esetén előre rögzített, jól érthető tájékoztatás hangozhasson el nemcsak magyar, de angol nyelven is. A fejlesztés további előnye, hogy az állomásra érkezéskor elhangzó bemondás – mint amilyen az „Újpest-Városkapu” –, valamint az állomásról való induláskor hallható tájékoztatás – például „A Forgách utca következik.” – automatikusan elhangzik, ehhez a járművezetőknek nem lesz már szüksége gombnyomásra.

Vége az agglomerációs BKV-járatoknak

2015. december 22., 10:32 Módosítva: 2016.01.04 20:34
1810

A BKV finanszírozásáról szóló, napokban módosított törvény nem azt tartalmazza, amit a főváros kezdeményezett, hanem olyan áron oldja meg a problémát, hogy Budapest többi feladatát teszi forráshiányossá, mondta sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester. Hozzátette, hogy a miniszterelnökkel folytatott hétfői tárgyaláson kisebb lépéseket tettek ugyan, de nem tudtak megegyezni a kérdésben.

Mint arról beszámoltunk, a napokban a parlament egy olyan törvénymódosítást fogadott el, hogy a fővárosnak saját iparűzési adóbevételéből kell megoldania teljes egészében a BKV finanszírozását. Ehhez a kerületi adóbevételekből még átcsoportosítottak 3 milliárd forintot.

Tovább

Mi lesz, ha Tarlós megállítja a HÉV-eket?

2015. december 18., 16:12 Módosítva: 2015.12.19 16:21
525
Tarlós István már többször is fenyegetőzött azzal, hogy a főváros lepasszolja az agglomerációs járatokat, sőt az egész BKV-t az államnak, ha nem segítenek neki a veszteséges mamutcég finanszírozásában. A parlament kedden lényegében úgy döntött, hogy az állam nem segít, sőt kötelezte a fővárost, hogy a veszteségeket maga fedezze az általa beszedett iparűzési adóból. Ha Tarlós beváltja korábbi fenyegetését, jövőre 350 ezer agglomerációs lakos vakarhatja a fejét, hogyan jusson be a lakóhelyéről Budapestre.

A főpolgármester érvelése egyszerű: a BKK és a BKV 26 agglomerációs település 350 ezer lakosát szállítja járatain, ami évente 12 milliárd forintba kerül (összesen 16 milliárdba, amit részben ellensúlyoz a 4 milliárdos jegybevétel). A közlekedési cég a főváros álláspontja szerint úgy nyújtja ezt a szolgáltatást, hogy semmilyen törvény nem kötelezi rá, ráadásul részben ezért veszteséges a fővárosi tömegközlekedés.

Mit léphetne Tarlós?

Ha Tarlós István rögtön (mondjuk január 1-től) hozzányúl az agglomerációs járatokhoz, akkor a következőket teheti:

  1. A főváros kötelezi a BKV-t, hogy a HÉV-ek a városhatáron forduljanak vissza, és csak Budapesten belül szállítsák az utasokat.
  2. A főváros arra hivatkozva, hogy egy közszolgáltató céget nem lehet veszteségre kényszeríteni, felmondhatja a szerződést az agglomerációba járó buszokat üzemeltető Volánbusszal.

Kik maradnának HÉV nélkül?

Az alábbi településekről válna nehézzé a városba jutás, ha nem járnának ki az agglomerációba a HÉV-ek:

  • Szentendre, Pomáz, Budakalász – H5
  • Ráckeve, Szigetszentmárton, Szigetcsép, Tököl, Szigetújfalu, Szigetszentmiklós, Szigethalom, Dunaharaszti (lényegében az egész Csepel-sziget) – H6
  • Gödöllő, Mogyoród, Kerepes, Kistarcsa, Csömör – H8 és H9

Mindkét lépés nagyon fájhat egy csomó embernek. Óriási tumultusok alakulhatnak ki reggelente Szentendrén vagy Gödöllőn, nem is beszélve a Csepel-szigetről. A Volánbusz nem is valószínű, hogy el tudná szállítani az ott rekedt utasokat a sárga buszaival. Erős konfliktushelyzetet eredményezne az is, amikor a HÉV mondjuk Békásmegyerre érve felszólítaná az utasokat, hogy szálljanak le, mert a szerelvény nem megy tovább. Mindemellett a HÉV-ek határközeli visszafordítása technikailag könnyen megoldható.

Tovább

Rigónak hívják az új budapesti Oyster Cardot

2015. december 18., 14:57 Módosítva: 2015.12.18 22:23
760

Megkezdték a BKK-nál az elektronikus jegyrendszer első próbaüzemét: kiosztották a dolgozói tesztkártyákat. A több száz dolgozói tesztkártyával a rendszer működéséhez szükséges szoftverelemeket és gyártósorokat tesztelik a szakemberek. A rendszer a tervek szerint 2018-tól teljes egészében működik. 

A tesztkártyák kibocsátásával párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, adatkapcsolatok és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a Scheidt&Bachmannal közösen, másrészt a FUTÁR rendszerhez hasonlóan a több mint 2500 fővárosi közösségi közlekedési járműre kell felszerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapukat és HÉV-vonalakat folyamatosan kötik be a rendszerbe 2017 végéig.

Tovább

Újabb jegy- és bérletkiadó automatákat telepít a BKK

2015. december 16., 15:01 Módosítva: 2015.12.16 15:01
1

A BKK jövő év elejéig újabb 48 darab jegy- és bérletkiadó automatát helyez üzembe Budapesten és az agglomerációban. A készülékeket olyan megállókba helyezik ki, ahol eddig még nem volt lehetőség ilyen módon jegyeket és bérleteket vásárolni, illetve azokon a helyszíneken, ahol szükséges a jelenlegi kapacitás további bővítése. Az automaták pontos helyéről a térképes keresőn lehet tájékozódni. Eddig összesen 300 darab jegykiadó automatát helyeztek üzembe.

Újabb 20 midibusz jön tavasszal

2015. december 15., 11:45 Módosítva: 2015.12.15 11:48
1

A nemzetgazdasági miniszter és a BKV vezérigazgatója aláírtak egy 20 midibusz és azok üzemeltetéséhez szükséges töltőoszlopok beszerzéséről szóló szerződést. A minisztérium a szerződés értelmében 4 milliárd forint összegű, vissza nem térítendő támogatást nyújt a közlekedési vállalat részére.

Az új, Modulo Medio Electric elektromos midi autóbuszok jövő tavasztól járnak majd Budapesten, de azt egyelőre nem árulta el a BKV közleménye, hogy milyen útvonalakon járnak majd. Az alacsonypadlós járművek 8 méter hosszúak lesznek, és 61 utast tudnak szállítani.

Legutóbb november 19-én álltak forgalomba midibuszok Budapesten, a török Karsan buszgyár Támadás nevű buszai a Budai Várban járnak.

140 milliárdnál is többe kerülhet a 3-as metró

2015. december 15., 09:26 Módosítva: 2015.12.15 13:28
186
Utolérte a négyesmetró-betegség a 3-as metrót is: még csak a tervezésnél tartanak, de egyre emelkedik a vonal felújítási költsége. Szeptemberben Tarlós István 125 milliárd forintos becsült költségről beszélt, múlt héten pedig már 132 milliárd forintra emlékezett. A sajtótájékoztató után otthagyott jegyzeteiben viszont 139 milliárd forint szerepel, ráadásul a minimálisan 15 százalékos önkormányzati önrész nélkül számítva.

Bár legutóbbi, december 11-i sajtótájékoztatóján Tarlós István 132 milliárd forintra emlékezett, amikor érdeklődtünk a 3-as metró felújításának aktuális költségbecslése felől, a sajtóteremben felejtett jegyzeteiben 139 milliárd forint szerepel, külön csillagozással, miszerint az összeg támogatási keret önrész nélkül. (Az otthagyott szövegjegyzetet azért hoztuk el, hogy pontosan idézhessük a főpolgármester szavait.) Ha azt vesszük, hogy az önkormányzati önrész minimálisan a beruházás értékének a 15 százaléka szokott lenni, akkor a 3-as metró felújításának az ára aktuálisan 163,5 milliárd forint. 

Ebben az összegben nincs benne a metrópótlásra beszerezni kívánt 150 csuklós busz ára, ami további több mint tízmilliárd forint lesz a főpolgármester szerint. Sőt nincs benne a 37 metrószerelvény (222 metrókocsi) felújításának az ára sem, ami plusz 69 milliárd forint. Összegezve 242,5 milliárd forintnál járunk, úgy, hogy maximális uniós támogatást feltételeztünk, amire a 3-as metrónak jelenlegi információink szerint nem nagy az esélye. Szeptemberben maga a főpolgármester fogalmazott úgy lapunknak: nem biztos, hogy a főváros megkapja az uniós támogatást a vonalfelújításra.

Tovább

Még egy dugóval kevesebb: újra megnyitották a Bem rakpartot

2015. december 14., 12:19 Módosítva: 2015.12.14 17:15
4

Újra járható a Bem rakpart a Batthyány tér és a Bem József tér között. A felújított útszakaszt december 13-án este 7 órától nyitották meg az autóforgalom előtt. 

Annyi változott, hogy ezen a szakaszon a korábbi kettő helyett csak egy sáv lesz, az út két oldalán viszont a szegéllyel párhuzamoson lehet majd parkolni. A Fő utcában is visszaáll az eredeti forgalmi rend: az ismét teljes hosszában a Clark Ádám tér felé lesz egyirányú. Egy forgalmi sáv mellett közös autóbusz- és kerékpársáv is lesz. 

Tűz egy kelenföldi panelházban

2015. december 12., 08:34 Módosítva: 2015.12.12 14:26
32

Tűz volt egy kelenföldi panelház 8. emeletén szombat hajnalban. A tűz és a füst miatt 27 embernek kellett elhagynia az otthonát, írja az MTI.

a lakókat a 7., 8. és a 9. emeletről kellett az utcára menekíteni. Három lakót - akik az erkélyen ragadtak - létrával hoztak le, személyi sérülés nem történt.

A tüzet eloltották.

Bel-Buda lassan fellélegezhet

2015. december 11., 15:46 Módosítva: 2015.12.11 18:05
6

A BKK tájékoztatása szerint Vasárnap estétől újranyitják a Bem rakpartot a Batthyány tér és a Bem József tér között az autósoknak. A korábbi két forgalmi sáv helyett egyben lehet majd közlekedni, és két oldalt a szegéllyel párhuzamoson lehet majd parkolni.

Ehhez kapcsolódóan a Fő utcában is visszaáll az eredeti forgalmi rend: ismét teljes hosszában, a Clark Ádám tér felé lesz egyirányú. A parkolás a korábbi forgalmi rend visszaállítása után is megengedett lesz.

A biciklisek a Vám utca és a Bem tér közötti szakaszon is a megújult bicikliúton tekerhetnek.

Tarlós: Még drágább lesz a 3-as metró

2015. december 11., 13:45 Módosítva: 2015.12.11 23:27
1861
125 milliárd forintról 132 milliárd forintra növekedett a 3-as metró becsült felújítási költsége, a hat nagy városi futóversenyből elmaradhat három, szigorításokra számíthatnak a fővárosi kerékpárosok, a főváros kezdeményezheti a KRESZ-vizsga bevezetését számukra.

A 3-as metró infrastruktúra felújításának költsége a korábbi 125 milliárd forintról 132-re növekedett, elsősorban az akadálymentesítés költségei miatt. A főváros által felkért szakemberek most azon törik a fejüket, hogyan lehetne kivédeni a nagyon drága liftek beépítését egy olyan átemelő szerkezettel, ami használhatóvá tenné a mozgólépcsőket a mozgássérültek és babakocsisok számára is, jelentette be a főpolgármester a sokak által már csak Tarlós-infóként emlegetett szokásos kétheti sajtótájékoztatóján.

Tarlós elmondta, hogy elsősorban a BKV finanszírozásának a kérdésében december 21-én egyeztet személyesen Orbán Viktor miniszterelnökkel. Közölte, hogy a hiányzó állami támogatás miatt reális esély, hogy a főváros nem tudja biztosítani az agglomerációs tömegközlekedést, ami amúgy sem a feladata.

Tovább