Szüntesse meg az iskolakezdésre a fővárosi sávlezárásokat Karácsony Gergely főpolgármester, valamint "fejezzék be az autósüldözést"!
- írta pénteken a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a főpolgármesternek küldött levelében, amit az MTI szemlézett.
A beruházás kapcsolódik a Magyar Nemzeti Bank tulajdonában lévő egykori Postapalota megújításához, de valójában már a Széll Kálmán tér négy évvel ezelőtti átépítésekor tervbe vették, csak akkor nem jutott forrás a megvalósítására, bár a Főmterv tervezője, Schulek János által javasolt megoldás része volt az Építész Stúdió pályázati nyertes koncepciójának.
Leszállíthatják a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatairól azt, aki maszk vagy kendő nélkül utazik
– közölte a BKK pénteken az MTI-vel. A cég ezt azzal indokolta, hogy mivel a koronavírus jelentette veszély nem múlt el, az utasoknak továbbra is kötelező maszkkal, esetleg kendővel, sállal eltakarniuk az arcukat a fővárosi közösségi közlekedési járatokon és a megállókban is.
Villamospálya-felújítás miatt szombattól három hétig pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária körút és a Könyves Kálmán körút egy-egy szakaszán: augusztus 8. és 21. között az 1-es villamos két szakaszra osztva, a Bécsi út/Vörösvári út felől a Puskás Ferenc Stadionig, Kelenföld vasútállomás felől pedig csak a Közvágóhídig közlekedik.
A koronavírusra mutogatva vallotta be a BKV Zrt., hogy a 3-as metró néhány éve felújított szerelvényein most nyáron sem lesz légkondicionáló.
A járműveket 2016 és 2018 között 69 milliárd forintért újította fel – nem éppen hibátlanul – az orosz Metrovagonmas, de az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát. Ennek pótlására a Népszava kérdezett rá, mire a BKV azt válaszolta:
A járványügyi helyzet az élet minden területére kihatással van, így az M3 szerelvényeinek klimatizálását is befolyásolja. A BKV ugyan mindent megtesz a metrókocsik légkondicionálásának érdekében, de az már bizonyos, hogy idén nyáron minden feltétel teljesülése esetén is maximum a prototípus kocsikon lehet megvalósítani a klimatizálást.
A környezetvédelmi hatásvizsgálat részeként csütörtökig lehet írásban véleményt fűzni az Óbudai (Hajógyári)-szigeten tervezett gátépítésekhez. A határidőre az Óbudai Kutyás Egyesület hívta fel a figyelmet. Az iratból az is kiderül, hogy az ügyben augusztus 26-án tartanak egy közmeghallgatást is.
A korábban megrendelt CAF villamosok forgalomba állítását hátráltató technikai hibák és hiányosságok miatt nem utazhatnak még a budapestiek az új CAF Urbos szerelvényekkel, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szombaton az MTI-vel.
Újabb építési üteméhez ér a 4-es és a 6-os villamosvonal felújítása július 16-án, csütörtökön, írja közleményében a BKK. Augusztus 5-ig, szerdáig a villamosok a Széll Kálmán tér és a Corvin-negyed között közlekednek, a Corvin-negyed és Újbuda-központ, illetve a Móricz Zsigmond körtér között pótlóbusszal lehet utazni.
Hétfőtől megállás nélkül halad át az M3-as metró a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed állomáson felújítási munkálatok miatt, tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Az M3-as metró továbbra is a Nagyvárad tér és Újpest között közlekedik, a két lezárt metróállomás környezetét a Kálvin tér és a Népliget között közlekedő, M30-as jelzésű pótlóbusszal lehet majd elérni.
A busz használatát a BKK kifejezetten csak annak ajánlja, aki a két újonnan lezárt állomás környékére tart, írja az MTI.
Munkanapokon Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között, hétvégéken pedig Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között a metró helyett továbbra is pótlóbusszal lehet utazni.
Miközben a koronavírus-járvány miatti korlátozások világszerte a levegőminőség látványos (ámde átmeneti) javulását hozták, kontinensünkön Budapest az egyetlen város, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid-szint a korlátozások előtti időszakét – erre jutott az Európai Környezetvédelmi Ügynökség mfor.hu által szemlézett jelentése.
Büfékocsik és mobilizálható pavilonok üzemeltetésére pályázhatnak a vendéglátók, sorsolással dől el, ki kap engedélyt.
A Kúria döntése értelmében nem léphet hatályba egy önkormányzati rendelet parkolás ellenőrzésével kapcsolatos részlete, amely azt határozta volna meg, hogy a kerületi önkormányzatok miként alkalmazhatnak parkolóőröket – írja az MTI a bíróság határozatára hivatkozva.
Ferencváros polgármestere, Baranyi Krisztina péntek este osztotta meg Facebook-oldalán azokat a koncepcióterveket, amelyek szerint megvalósulnak a kerület által kért többletfunkciók az atlétikai stadion beruházásával kapcsolatban.
Új átjáró lesz a Széll Kálmán téren, írja Vitézy Dávid a Facebookon.
Budapesti Fejlesztési Központ (BKF) vezérigazgatója szerint a Várfok utca alatt már régóta tervben volt, hogy valahogy átjárást biztosítsanak a térről a Városmajor felé menet, de a tér felújításának programjából forráshiány miatt végül ezt törölték.
Több szabad parkolóhelyet, de áremelést is hozhat az új fővárosi parkolási rendszer, írja a Hvg.hu. A lap körbejárta Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki bejelentését: a belső kerületekben progresszív díjazási rendszert vezetnének be, vagyis időarányosan növekedne a parkolásért fizetendő összeg. Ebbe az is beletartozna, hogy az első negyedórában kedvezményesen, vagy akár teljesen ingyen lehessen parkolni.
Változik az M1-es kisföldalatti közlekedése két júniusi és egy júliusi hétvégén vágányfelújítás miatt – írja az MTI. A kisföldalatti vonalán az elhasználódott, felújításra szoruló síneket cserélik, ezért június 20-21-én és 27-28-án rövidített útvonalon, a Mexikói út és az Oktogon között járnak a szerelvények.
Az Oktogon és a Deák Ferenc tér között mindkét szombat-vasárnap az M1-es jelzésű pótlóbusszal vagy a 105-ös busszal lehet utazni.
A fővárosi Fidesz szerda délelőtt kirakott a Facebook-oldalára egy posztot, melyben egy Láng Zsolttal készült interjút népszerűsít; a II. kerület októberben leváltott polgármestere arról panaszkodik a Hír TV-n, hogy Karácsony Gergely főpolgármester még mindig nem kezdte meg a nagyon rossz állapotban lévő Lánchíd felújítását.
De elsősorban nem is az interjú az érdekes, hanem maga a poszt, melyet a Fidesz egy olyan ikonikus képpel rakott ki (majd vett le pár óra múlva), amin Karácsonyt a Budapesten történt pusztítással 1946-os népbírósági tárgyalása során szembesített Szálasi Ferenc helyére montírozták, és a főpolgármester ugyanúgy szemléli a német csapatok által felrobbantott Lánchidat, mint a nyilas „nemzetvezető”.
Június 15-től a járványveszély csökkenésére tekintettel nem csak az egészségügy működése tér vissza a rendes kerékvágásba, hanem a fővárosi önkormányzat pénteki tájékoztatása szerint a BKV járatain is megszűnnek a koronavírus miatti rendkívüli intézkedések.
Jövő keddtől teljes létszámmal végzik a fővárosi tömegközlekedési járatokon a jegyellenőrzést – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csütörtökön az MTI-vel.
A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel nem hívja össze a Fővárosi Közgyűlés rendes májusi ülését Karácsony Gergely főpolgármester, írja az MTI.
A budapest.hu oldalon közzétett tájékoztató szerint a főpolgármester több mint ötven előterjesztésről tervez dönteni.
Karácsony Gergely azt írta,
annak érdekében, hogy a döntéshozatal átláthatósága biztosított legyen, az előterjesztéseket a jellegük szerint közzéteszi, továbbá a Fővárosi Közgyűlés képviselőcsoportjainak vezetőivel a döntés meghozatala előtt egyeztet róluk.
Veszélyhelyzet idején - törvény alapján - a Fővárosi Közgyűlés feladat- és hatáskörét a főpolgármester gyakorolja.
A testület rendes márciusi és áprilisi ülése szintén elmaradt a koronavírus-járvány jelentette veszélyhelyzet miatt. A Fidesz fővárosi frakciója a napokban amiatt támadta a főpolgármestert, hogy szerintük Karácsony "a rendkívüli jogrend felhatalmazásával élve további 33 rendkívüli előterjesztésről döntött a Közgyűlés helyett, ezek közül egyről sem egyeztetett, igaz 6 darab előterjesztést legalább előzetesen megküldött véleményezésre. A maradék 27 előterjesztésről mi is a meghozott döntése után értesültünk".
Holnaptól újabb 62 villamoskocsin lehet kerékpárt szállítani, jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A budai fonódó villamoshálózaton a 17-es, a 41-es, az 56-os, az 59-es és a 61-es vonalakon közlekedő, valamennyi Tátra típusú villamost alkalmassá tették a biciklik szállítására, amit a járműveken piktogrammal jelölnek.
A fejlesztésnek köszönhetően jelentősen nőtt a kerékpárszállításra alkalmas villamosszerelvények száma a fővárosban, mivel eddig csak 80 ilyen jármű közlekedett.
Kocsinként legfeljebb egy kerékpár szállítható, a bicikliket a kocsi végében felszerelt tépőzárral kell rögzíteni. Azokat a kerékpárokat – például a fekvőbiciklit –, amelyeket kialakításuk miatt nem lehet rögzíteni a tépőzárral, nem szabad a villamosokon szállítani. A kerékpárszállítás nem ingyenes szolgatatás, a biciklinek külön jegyet vagy bérletet kell venni.
A hűvösvölgyi villamosokon a kerékpárszállítás lehetőségét 2017-ben vezették be, 2018-ban pedig hétvégénként a 4-es metróban is lehetővé tették a bringaszállítást.
A kormány a jövő évi költségvetésben biztosítja az ígért 3,2 milliárd forintot a fővárosi buszbeszerzésre, osztotta meg a Twitteren Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Fürjes Balázs a Twitteren közzétette Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter május 18-i keltezésű, Karácsony Gergely főpolgármesterhez írt levelét. A levél szerint ugyan a kormány a járványügyi védekezés érdekében a buszbeszerzés támogatására szánt 3,2 milliárd forintot elvonta, az összeg ugyanakkor szerepel a 2021-es költségvetés tervezetében. A BKV így megrendelheti a 17 szóló és a 17 csuklós buszt.
Tény:a kormány biztosítja az ígért 3,2 Mrd Ft-ot a fővárosi buszbeszerzésre.A levél alapján a buszok megrendelhetőek,a pénz benne van a költségvetés tervezetében.A török Mercedes gyár leállt a járvány miatt,szállítás csak 21-ben lehet,fizetni is akkor kell.#Budapestnemcsatater pic.twitter.com/PgeRR0spnP
— Fürjes Balázs (@BalazsFurjes) May 21, 2020
Kemény hangú üzenetekben támadja egymást a VIII. kerület ellenzéki polgármestere és fideszes országgyűlési képviselője a Józsefvárostól a járvány elleni védekezésre elvont több mint 1 milliárd forint miatt. Pikó András polgármester szerint Kocsis Máté és a Fidesz elárulta és cserben hagyta a kerületet, Kocsis Máté szerint pedig Pikó András csúsztat, miközben elkótyavetyélte a városrész vagyonát.
Május elején a Belügyminisztérium arról értesítette a kerületet, hogy a kormány 1 milliárd 125 millió forint fejlesztési támogatást csoportosít át Józsefvárostól a járvány elleni védekezésre. A kerület ezt a pénzt eredetileg bölcsőde- és óvodafejlesztésre, a Horváth Mihály tér fejlesztésére, a Semmelweis Egyetem II. számú Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika előtti parkoló fejlesztésére, közbiztonsági fejlesztésekre és önkormányzati bérlakásfejlesztésekre költötte volna. Pikó András polgármester rendkívül aránytalannak tartotta az elvonás mértékét, tekintve hogy a kormány a veszélyhelyzet bejelentése óta 9 milliárd forintot költött el sporttámogatásokra. Pikó az elvonás miatt már korábban lemondásra szólította fel Kocsis Mátét, a kerület fideszes országgyűlési képviselőjét.
Budapest régi adóssága, hogy a főváros fáiról nincs mindenki számára hozzáférhető, naprakész leltár, amiből a városlakók és a fák gondozásával foglalkozó szakemberek tájékozódhatnának. Ilyen fakataszter sok nyugati nagyvárosban, például Bécsben régóta létezik, Budapesten viszont még a kiemelt, legjelentősebb parkok faállománya sem volt eddig rendesen felmérve. Még a Városligetnek is csak 2016-ban lett fakatasztere, de ezt azóta felülírta a parkfelújítás okozta rengeteg változás.
Most azonban BP Fatár néven a főváros egy ingyenesen letölthető nyilvános fa- és parkkataszter applikációt készített,
amelynek segítségével a budapestiek közreműködhetnek a városi zöldfelületek megóvásában és fejlesztésében. A fővárosi önkormányzat közleménye szerint kiemelt cél, hogy óvják és fejlesszék meglévő zöldfelületeket és újakat alakítsanak ki városszerte. Ehhez pedig fontos eszköz a naprakész fa és park adatbázis és hibabejelentő alkalmazás.
"A BP Fatár térképes felülettel segíti az eligazodást, az ismeretterjesztést és a tudatos parkhasználatot a FŐKERT fenntartásában lévő zöldterületeken. Jelenleg a fővárosi kiemelt parkok területei, azok minden fája, utcabútora, játszótere, ivókútja, kerti építménye megtalálható az alkalmazásban GPS jel alapján, illetve az applikációban történő rákereséssel.
Ez megközelítőleg 4 500 000 négyzetméter zöldterületet jelent, az azokon lévő 85 000 darab felvett objektummal és 47 000 darab fával. Minden egyes objektumnak, fának saját adatlapja van, amelyen az adatok és képi információk mellett a használó célzott bejelentést is tehet a fenntartó felé, amennyiben valamilyen problémát észlel."
A BP Fatár még egyáltalán nincs kész, hiszen a városban közterületen becslések szerint közel 1 millió fa él. Az applikáció a következő lépésben a kiemelt fasorokkal bővül, ezek felvételezése, adatfrissítése zajlik. A főváros felveszi a kapcsolatot a kerületekkel is annak érdekében, hogy az applikációt egy későbbi verziójában a kerületi kezelésű fákkal és parkokkal is ki lehessen bővíteni.
Négyszemélyes függőszékek lennének rajta a mostani kétszemélyesek helyett, összesen 80 darab, egymástól szűk 30 méterre elhelyezve.
Megdöbbentő látvány fogadja a Gyermekvasút mellett sétálót a Normafa közelében, a nemrég kialakított új elkerülő úttól nem messze. Egy hatalmas területen szinte minden növényzetet kiirtottak, munkagépek dolgoznak, csak néhány idősebb fa és egy magányos, furcsa vityilló áll az új pusztaság közepén. Amit ráadásul egy frissen felhúzott drótkerítés övez, elrekesztve az eddig használt gyalogutat. A Gyermekvasút mellett végig sem lehet menni, legfeljebb a köves mezsgye szélén botladozva, a kerítés mellett. Pontosan így nézne ki egy hatalmas lakópark-beruházás indítása, nem véletlen, hogy a Normafa - természetesen blog friss posztjában feltételezi, hogy erről lehet szó. Pedig nem: ez nem az, aminek látszik, a tét viszont hatalmas, a főváros egyik legértékesebb telkének sorsa.
A szóban forgó telek 2 hektáros, a legnagyobb az egész környéken. Két utca között terül el, a Csillagvizsgáló útra számozódik (1-2. szám), és lenyúlik egészen a Sötétvágás utcáig. De ezek csak hivatalosan utcák, a valóságban mindkettő inkább erdei ösvény, leaszfaltozva egyik sincs. Az új kerítés a Csillagvizsgáló utat rekesztette el. Áll a telek közepén egy valaha elegáns, kopott, öreg villa is, amiben lakik néhány család önkormányzati bérlakásokban. A házat eddig körülvevő kerítés most is a helyén van, de a telek többi része szabadon átjárható volt, valószínűleg senki nem is tudta, hogy nem közterületen sétál.
Társadalmi egyeztetés indul szerdán a Petőfi híd, a Boráros tér és környezete felújításáról, írja az MTI a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása alapján. Ezen az oldalon várják a véleményeket május 12-ig.
„Nagy bátorság lenne most kiírni a Lánchíd felújítását célzó közbeszerzési pályázatot” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes. A fővárosi önkormányzat az elmaradó bevételek miatt újratervezi az idei költségvetést. Várhatóan 60 milliárd forint értékű fejlesztést és beszerzést fagyasztanak be. A javaslatot egy-két napon belül benyújtják a Fővárosi Közgyűlésnek.
A Normafára hétvégén nem tanácsos felmenni a tömeg és a járványveszély miatt, de ha egy csendes hétköznap délutánon végigsétálunk a Jánoshegy felé vezető ösvényen a hegygerincen, meglepő látvány tárul a szemünk elé. Ahogy az út a Vasas síház után bekanyarodik az erdőbe, jobb felől szokatlanul tágas lett a tér, és a szórványos fák között lelátni a városra: eltűnt a Budai Sport Hotel behemót tömbje, amely eltakarta a kilátást. A faragott székelykapu a felirattal még a helyén van, és látszik mögötte a hatalmas törmelékhalom is, ami az egykori szállodából megmaradt. A bontás még tart, de a látvány máris előnyére változott.