Budapest

Ki nyerhet az ellenőr-utas bunyóban? Senki

2016. március 9., 09:01 Módosítva: 2018.02.14 11:14
468

Számos levél érkezett cikkünkre, ami arról szólt, hogy egy bliccelő dulakodásba keveredett két ellenőrrel Gazdagrétnél a buszon, vélelmezhetően eltörte a bakancsával a lábujját, ezután a rendőrök kiérkezéséiig a buszvezető rázárta az ajtókat az utasokra. A cikkből kiderült, hogy a BKV alkalmazottai jogtalanul korlátozták a dulakodásban nem résztvevő utasok személyi szabadságát, de mi van a bliccelővel? Egyáltalán meddig mehet el egy ellenőr a jogaival élve, és mit tehet egy utas, ha úgy érzi, jogaiban korlátozzák?

Normális esetben a két alapfeltétel teljesül, és nem alakul ki konfliktus az utas és az ellenőr között:

  1. Minden utasnak meg kell venni a jegyét, vagy bérletét, mert a BKV szolgáltatásáért fizetni kell. Ha nincs jegy, vagy bérlet, akkor meg kell adni az adatokat az ellenőrnek a pótdíjazás miatt.
  2. A BKK ellenőre nem közterület-felügyelő vagy rendőr, tehát nem akadályozhat mozgásában senkit, tulajdonképpen hozzá sem érhet, csak kérheti a jegyet, adatokat, maradást.

A gond akkor van, ha az utas sem tartja be szabályokat, és az ellenőr is túllép a hatáskörén, és testi kényszert próbál alkalmazni, hogy betartassa vele. Ebben a cikkben nem kívánunk senkit arra biztatni, hogy vegye semmibe az ellenőröket, mert nincs joguk feltartóztatni az utasokat, de több levelet is kaptunk ellenőri túlkapások miatt, ezért fontos tisztázni, mit lehet tenni egy ilyen helyzetben.

Tovább

A belvárosi felemás gyalogoslámpa rejtélye

2016. március 9., 06:50 Módosítva: 2016.03.09 14:33
98

Lévén, hogy munkahelyem nem messze helyezkedik el a Kossuth Lajos utca - Váci utca kereszteződésétől így egy igen érdekes és egyben veszélyes jelenségre lettem figyelmes, írta lapunknak Róbert. Történt ugyanis, hogy a zebrán átkelve, az arra éppen kikanyarodó autós hangos dudaszó kíséretében sürgette, miközben a gyalogoslámpa zöld volt. 

Szerinte viszont piros és bármily meglepő mindkettőnknek igaza lett, ahogy az a lenti egy nappal később készült videón is látszik. Ugyanis az egyik zöldet mutat a másik pirosat, és ez nem egyszeri alkalom, hanem állandó.

- tette hozzá.

Tovább

És már megint füstölt a 3-as metró

2016. március 8., 14:21 Módosítva: 2016.07.06 14:18
582

Háromnegyed 2 előtt nem sokkal érkezett a bejelentés, hogy a 3-as metró helyett pótlóbusz közlekedik a Nagyvárad tér a Deák tér között

járműhiba miatt.

A járműhiba egészen pontosan az volt, hogy

az egyik szerelvény füstölni kezdett a Ferenciek terénél.

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szerint a Kőbánya-Kispest felé tartó szerelvény egyik kocsija alól jött a füst. A szerelvényt és az állomást kiürítették. A tűzoltók hőkamerával keresték a meghibásodás helyét. 

Tovább

A parkolóőröket nem hatotta meg Tarlós

2016. március 8., 07:11 Módosítva: 2016.03.08 16:22
652

Mint arról hétfőn beszámoltunk, Tarlós István visszavonulót fújt, és várhatóan újra megváltozik a parkolási rendelet, amellyel a legutóbbi közgyűlés eltörölte az ötperces cetliváltó türelmi időt. Olvasóink leveleiből kiderül: a főpolgármester darázsfészekbe nyúlt.

Tarlós múlt pénteki sajtótájékoztatóján arra hivatkozott, hogy a Kúria döntése miatt törölték el az ötperces türelmi időt, de a jóhiszemű autósokat nem fogják megbüntetni a közterület-felügyelők, egyébként is ott van az SMS-parkolás. Mint kiderült, ez több sebből is vérzik.

  1. A Kúria döntése nem arra vonatkozott, hogy meg kell szüntetni az ötperces türelmi időt, hanem pont arra, hogy a korlátozás jogellenes.
  2. Mint számos olvasónk írta, az SMS-parkoláshoz is ki kell szállni, megkeresni az automatát, és megnézni a számát. Ha nincs meg elsőre a legközelebbi automata, baj lehet.
  3. A fővárosi közterület-felügyelet, új nevén a fővárosi önkormányzati rendészet, nem vagy alig foglalkozik a nemfizető parkolókkal. Akik foglalkoznak, azok a kerületi közterület-felügyelők, és a kerületi parkolóőrök. Nekik utasíthat bármit a főpolgármester, nem a fővárosi önkormányzathoz tartoznak, nem érdekli őket.
  4. Tarlós bejelentése, miszerint a jóhiszemű autósokat nem büntetik majd meg, már meg is dőlt. Olvasónk, Gyula a következőket írta:
Tovább

Fogva tartotta a BKV az utasokat a buszon

2016. március 8., 07:11 Módosítva: 2016.03.09 01:20
991
Több utast is bezárt 20-25 percre a BKV a Farkasréti temetőnél, mert egy bliccelő nő a bakancsával úgy rátaposott az ellenőrnő lábára, hogy eltört a lábujja, és ki kellett hívni a rendőrséget. Olvasónk szinte börtönbe érezte magát, a BKV szerint azonban elvárható volt az utasoktól, hogy tűrjenek a rendőrségi intézkedésig. Jogi szakértő szerint a BKV megsértette az utasok személyi szabadságát, valójában tanúfogás történt.

Olvasónk néhány hete a 8-as buszon utazott Gazdagréti tér felől, amikor kellemetlen helyzetbe keveredett. A Farkasréti temetőnél felszállt két ellenőrnő, akit megtámadott egy bliccelő női utas. A dulakodás közben a buszvezető bezárta az ajtókat.

A tisztességes utasokat, a bliccelőt, mindenkit bezártak a buszba 20-25 percre, azzal hogy a rendőrség kiérkezéséiig nem hagyhatjuk el a buszt. A Sion lépcső megállóban bezárva vártunk a buszon, közben gondolkodtam hogy a BKV már börtönként és erőszakszervezetként is funkcionál.

– emlékezett vissza olvasónk.

Először a BKK-t kérdeztük, milyen jogi alapon zárták be az utasokat a buszba. A BKK szerint a buszvezető jogszerűen járt el, mert a bűncselekményt elkövetőt bárki elfoghatja, és átadhatja a rendőrségnek, a bliccelő pedig közfeladatot ellátó személy elleni erőszakoskodott, konkrétan eltörte a lábujját, amikor bakancsával rátaposott az ellenőrnő lábára. A többi utas fogva tartásáról azonban a válasz hallgatott.

Tovább

Új P+R és B+R parkoló épül Cinkotán

2016. március 5., 10:14 Módosítva: 2016.03.05 15:02
31

A már meglévő, az Ostoros út páratlan oldalán található parkoló átépítésével és bővítésével Cinkota HÉV állomásnál új P+R és - a kerékpárosoknak - B+R parkoló is lesz, írja az MTI a BKK közleménye alapján.

Hétfőtől az újjáépítés idejére a parkolót teljesen lezárják. A munkálatok keretében az eddig burkolatlan terület térkő- és aszfaltburkolatot kap, és kapacitása is jelentősen, 82-ről 165-re nő.

Mindezek mellett egy új, 40 férőhelyes, fedett kerékpártárolót is létesítenek, körülbelül száz méteren az Ostoros út is új burkolatot kap, valamint több mint hatszáz négyzetméteren megújulnak a zöldfelületek és hetven fát is ültetnek.

Várhatóan június végéig tartó munkálatok végeztével egy "korszerű, kamerákkal ellátott, díjmentes parkoló áll majd az ügyfelek rendelkezésére" - írta a BKK.

A kivitelezés alatt a Volánbusz Zrt. autóbuszainak a Vidám vásár úton alakítanak ki ideiglenes autóbusz-végállomást, a fővárosi 174-es és a 175-ös buszok az ideiglenesen forgalomba helyezett Állomás téri új autóbusz-végállomáson állnak meg. A munkálatok befejezését követően a Volánbusz Zrt. autóbuszainak végállomása mellé kerül az Ostoros út túloldaláról a 174-es és a 175-ös járatok végállomása is.

Fakivágással indul a József nádor téri mélygarázs építése

2016. március 5., 09:24 Módosítva: 2016.03.24 12:39
697

Hétfőtől várhatóan két évig módosított útvonalon jár a 15-ös és a 115-ös autóbusz, mert az V. kerületi József nádor téren mélygarázst építenek, írja az MTI a BKK közleménye alapján.

A Népszabadság cikke szerint a József nádor téren hamarosan kivágják a fákat és három emelet mély gödröt ásnak a mélygarázs építéshez. A 4,5 milliárd forintba kerülő beruházás két év alatt készül el. Az OTP Ingatlan Zrt. 10 évvel ezelőtt nyerte el az V. kerületi önkormányzat által kiírt pályázatot, de csak a héten vehette birtokba a területet, ugyanis a tender nyomán kötött szerződést többször is megtámadták. Vizsgálta a Nemzeti Nyomozó Iroda is, de a nyomozás eredménytelenül zárult, a jogvita pedig a Kúriáig jutott, amely tavaly helybenhagyta a szerződést.

Az OTP Ingatlan Zrt. vezérigazgatója a lapnak azt mondta, hogy a 16 hónaposra tervezett építkezés régészeti feltárással indul, a gödröt nyáron kezdik kiásni. A téren található 24 fából két átültethetőnek máshol keresnek helyet, a többit kivágják. A mélygarázs elkészülte után viszont 51 fából álló fasort telepítenek.

A téren két füvesített négyszöget is kialakítanak kovácsoltvas kerítéssel körbevéve, körülöttük padokat, kandelábereket és kerékpártárolókat helyeznek ki. A téren lesz egy Zsolnay és egy Herendi kút is. 

A háromszintes mélygarázsban 525 autó parkolhat majd egyidejűleg, 20-60 helyet pedig elektromos töltőállomással is felszerelnek.

Tovább

Óriási tűzijáték volt a Duna fölött

2016. március 4., 22:36 Módosítva: 2016.03.05 13:28
530

Izgatott üzenetet küldött az egyik kollégánk a szerkesztőségbe  a nemrég véget ért budapesti tűzijátékkal kapcsolatban:

Kiba... nagy és hangos volt. A Dunáról lőttek, uszályról. Olyan füst volt, hogy alig lehetett látni a pesti oldalt. Fél órán át tartott. A Vigadóban lehetett valami, onnan lézerezték a füstöt meg a szemközti házakat.

Fotó: Saly Noémi

Kollégánk úgy tudja, a kínai turisztikai hivatali delegációjának szólt a látványos durrogtatás. A környékbelieket viszont korábban nem értesítették erről, csak a Döbrentei utca 6. lakóit. Sőt, állítólag azt is hozzátették, nem kell aggódni a lézerfények miatt, mert a látványos show-hoz

biolézert használtak!

Tovább

Purhabbal csúnyították el a Stefánia út fáit

2016. március 4., 15:47 Módosítva: 2016.03.05 15:47
1355

Az elmúlt hetekben, a Stefánia út öreg, elhanyagolt fáit (jellemzően ostorfák), a főváros kertészeti vállalatának emberei darus-kosaras kocsikkal, ágdaráló aggregátokkal és láncfűrészekkel felszerelve megnyesték, megnyírták, megmetszették - kezdi szomorú beszámolóját Nagy Géza képzőművész.

Beszámolója szerint a Stefánia teljes hosszában hetekig tartott a hangos tevékenység. Olvasónk a következőket vette észre laikusként:

  • A visszavágásokat szakszerűtlennek, diszfunkcionálisnak és rondának tartja. "Mondhatni, hogy random kaszabolások. Nyoma sincs annak, hogy a műveletek során, a formára, a növény karakterére, az arányokra, a fasor-együttes összhangjára, a növény jövendőbeli formájának, fejlődésének alakítására stb. a legcsekélyebb figyelmet fordították volna" - írja.
  • Az ostorfák érett, megfeketedett bogyói pótolhatatlan télvégi táplálékforrásai a madaraknak. "Pontosan ebben az időszakban szokták ellepni a Stefánia út fasorát, az északról érkező, éhes madárrajok, a csonttollúak, jégmadarak népes és pompás csapatai, persze és a honos, itt telelő énekesmadarak. A galambok, a ritka örvös galambok és balkáni gerlék is ezzel táplálkoznak."
  • A Stefánia út fasorának odvait, üregeit széncinegék, kékcinegék, vörösbegyek, csuszkák használják lak- és költőhelyül. Szinte mindegyik odút lakták énekesmadarak. "Persze, tudom, hogy ezek az üregek, lyukak gombafertőzést, korhadást is okoznak, a nedvesség felgyülemlik bennük és a fa életének meghosszabbítása érdekében szükség lehet a szakszerű fagyógyászati beavatkozásra. Igen, de így, ekképpen?! Elképesztően gusztustalan és ronda, természetidegen anyagot injektáltak az üregekbe, mégpedig purhabot. Sárgán, gennyszerűen kitüremkedő, a fa törzsén lecsorgó, gyomorforgató hatású szintetikus váladékot" - panaszolja képzőművész és természetkedvelő olvasónk, aki szerint ráfért a gondozás a fákra, csak ennek mikéntjével nem volt elégedett.
Tovább

924 ezer Ft-ot fizetett be csütörtökön a BKK-nak egy 32-szeres bliccelő

2016. március 4., 13:02 Módosítva: 2016.03.05 08:52
674
Hét szám, hét hír. Ez volt a pénteki főpolgármesteri tájékoztató lényege:

924 000 Ft

Ekkora összeget fizetett be egy 32-szeres bliccelő csütörtökön a BKK kasszájába, miután a bíróságon elbukta a perét, ezt a sokkoló összeget Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója közölte meghívott vendégként Tarlós István sajtótájékoztatóján, azt demonstrálva, hogy a cég komolyabban veszi a pótdíjaztatást. Hozzátette: egy felmérés szerint a BKK utaselégedettségi indexe 46-ról 66%-ra, azaz 20%-kal emelkedett, főleg a komfort, a biztonság és az ár terén.

10, május

Ekkor adják át várhatóan a fonódó villamost a kész Széll Kálmán térrel együtt idén. A villamos lánchídi alagútja március 14-én kész lesz, onnantól folyamatos lesz a forgalom a vonalon.

-1 gyorsvillamos

Tarlós közölte: van olyan elképzelés, hogy az újpalotai gyorsvillamos kimarad tervezett fejlesztésekből, mert egyrészt megtérülési mutatója sem jó, másrészt a 3-as metró felújítására kell a pénz. 

Tovább

Többé nem lehet utólag bemutatni a parkolójegyet Budapesten

2016. március 4., 10:33 Módosítva: 2016.03.05 09:20
4226

Fű alatt változtattak a parkolási szabályokon Budapesten. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes előterjesztését február 17-én fogadta el a közgyűlés, az Mfor.hu szúrta ki az autósokat hátrányosan érintő módosítást.

Tovább

Hét buszjáratot szüntetne meg a BKK

2016. március 3., 15:37 Módosítva: 2016.03.04 11:37
333

Átdolgozott javaslatot készített a BKK a 4-es metró indításával kapcsolatban a párhuzamos felszíni buszjáratok megszüntetéséről, és most kíváncsi az utasok véleményére.

  1. Eszerint megszűnne a 233-as, mert a javaslat szerint a 101E, a 114, a 33 és a 133 pótolja.
  2. Szintén örökre behúzná a féket a 107-es, mert a javaslat szerint Budán a 7-es, a 114-es, a 213-as és a 214-es busz pótolja, Pesten pedig az Újpalotáig megnyújtott 8-as busz veszi át a szerepét.
  3. Elbúcsúzhatnak a 252-es busztól a kelenvölgyiek, mert a BKK szerint erre a vonalra elég, sőt még jobb is lesz a 154-es, 153-as.
  4. Temethetik a Villányi úton a 240-es és a 253-as buszt, helyettük a 17 és 61-es villamosok csilingelnek, a Budaörsi úton pedig a 139, 140, 140A és 142-es buszok viszik majd az utasaikat.
  5. Budafokon nem jár majd a 258-as tovább, a javaslat szerint a 250-es hétköznap csúcsidőben sűrítéssel átveszi a feladatát.
  6. A 153A megszüntetéséről a javaslat annyit mond, hogy a racionalizálás nyomán gyorsul az eljutás a XI. kerület központjához.
  7. A 178-as járat megrövidül: a Keleti pályaudvar helyett a Lánchídon át a Deák Ferenc térig közlekedik.

Ez lenne tehát az új budai buszhálózat, de még nem írták alá: egy elementáris lakossági felháborodás még megmenthet egy szeretett járatot. Március 16-ig itt teheti meg, éljen állampolgári jogaival!

Tovább

Kő- és vasbetondarabok hullottak le a Petőfi hídról

2016. március 2., 10:12 Módosítva: 2016.03.02 16:56
316

Tégla méretű kő- és vasbetondarabok hullottak le szerda délelőtt Budapesten a Petőfi hídról a budai alsó rakpartra - közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság. A tűzoltók létrás kocsiról eltávolították a hídról a még veszélyesen lógó darabokat, erre az időre lezárták a Petőfi hídnál a budai alsó rakpartot.  A tűzoltók azóta befejezték a munkát, újra járható a budai alsó rakpart.

Senki sem sérült meg, anyagi kár sem keletkezett. A hídmester bevonásával indítottak vizsgálatot, aki megállapította, hogy burkolati elemek hullottak le a hídról.

2011-ben írtunk arról, hogy a Petőfi híd felújításra szorul. A Petőfi híd korrózióvédelmét 20 évre tervezték, már több mint 30 éves.

A Petőfi híd a II. világháború utáni újjáépítését követően 1980-ban volt utoljára teljes körűen felújítva. 1996-ban a Nagykörút felújításával együtt átépítették a villamosvágányokat, valamint az útpálya burkolatát. Pályaszint alatti acélszerkezeti, korrózióvédelmi felújítás viszont nem volt, így a korrózióvédelmi bevonat elérte a 30 éves kort. A meglévő alkid-gyanta bevonat akkori tervezett élettartama 15-20 év.

A 2010-es fővizsgálat kimutatta, hogy a Petőfi híd, különösen a vágányzóna víztelenítési rendszere tönkrement. A hídfőkben lévő helyiségek átázottak, a híd acélszerkezetén, a pályaszint alatt jelentős korróziós károsodások láthatók.

A vasbeton pályalemez a dilatációk környékén ázik, a szigetelés tönkrement - írjuk a 2011-es cikben. A járdakonzolokra épített 12 cm vastag vasbeton járdalemez jelentős korróziós károkat szenvedett, különösen a kábelaknák környezetében.

10 milliárdos felújítás kéne

A híd szükséges felújítási munkáit – a hídfőktől, pillérektől kezdve a közvilágítási kandeláberekig – magában foglaló beruházás becsült költsége a Boráros téri kapcsolódó felüljáró felújítási munkáival együtt mai áron 10 milliárd forint, ami például a kiegészítő beruházásokkal (a Boráros téri aluljáró rendezése, szintbeli gyalogoskapcsolatok létesítése) még jelentősen növekedhet.

A rekonstrukció eseti forgalomkorlátozások mellett elvégezhető, teljes, hónapokig tartó hídzár nélkül.

Megújul a Teleki tér és a Csömöri út egy szakasza

2016. március 1., 13:07 Módosítva: 2016.03.01 15:57
17

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közzétette a tavaszi útfelújítási programot, amiből kiderül, hogy hamarosan rendbe teszik a XVI. kerületi Csömöri út János utca és Szlovák utca közötti részét, és a X. kerületi Keresztúri utat a vasúti átjárótól a Határmalom utcáig.

Csömöri-út-Nyitrai-Dávid
Fotó: Nyitrai David / BKK - Budapesti Közlekedési Központ
Tovább

Tarlósnak Habony nem parancsolhat

2016. február 27., 11:33 Módosítva: 2016.02.28 08:21
119

Vegye mindenki tudomásul, hogy Tarlós Istvánnak sem Habony Árpád, sem Lázár János, de még Orbán Viktor sem adhat utasításokat - ez a fő üzenete annak az interjúnak, amit a Magyar Nemzet készített a Budapest főpolgármesterével. Amikor az újságíró azt kérdezi Tarlóstól, hogy mit csinál Habony Árpádnak  a városházán és mekkora befolyása van Budapest ügyeire, a főpolgármester azt mondja 

Csak nem gondolja komolyan, hogy nekem Habony Árpád utasításokat adhat? A főpolgármester nem rúgható ki, nem utasítgatható. Fejezzük be ezt a sületlen játékot!

 

Tovább

Így bontják az ikonikus Kontrax irodaházat

2016. február 26., 15:00 Módosítva: 2016.02.27 14:10
162

Bontják a Kontrax Irodaházat, a kilencvenes évek egyik ikonikus épületét a Hungária körút és az Egressy út sarkán - írja a Blikk. Az Építészfórum szerint a '90-es évek elején egy addig itthon nem látott, szokatlanul magas építészeti minőségként jelent meg. A Kontrax irodaház az évek során használaton kívülivé vált, lepusztult, végül pedig bontásra ítélték.

Az irodatechnikai berendezéseket, faxokat és telefonokat forgalmazó és a sárga oldalak üzleti telefonkönyvet is kiadó cég gyors felemelkedése után jött a csőd 1993-ban.

A cég csődje után még 23 évig húzta, egy időben egy kozmetikai cég logója virított rajta, de üresen állt.

Az irodaház első üteme üveg függönyfalakkal egy olyan építészeti és műszaki minőséget hordozott, ami a tőlünk nyugatra fekvő országokban mint vállalati emblémaként és szimbólum ma is természetes és mindennapos - emlékszik vissza az Építészfórum. A Molnár Péter, Sylvester Ádám és Vajai Tamás által megálmodott épület hosszú éveken keresztül állta és kiállta az idő próbáját, a ház volt mások mellett filmforgatás high-tech helyszíne is, a belsőépítészeti tervek a nagy hírű chicagói SOM irodában készültek.

Az elmúlt években a korát évekkel megelőző épület az enyészeté lett, a környék hajléktalanjainak szállása lett, és kifosztották. 

Metrót akarnak, egyelőre villamosuk se lesz

2016. február 24., 12:31 Módosítva: 2016.09.21 15:57
590

Hajdú Lászlót, Újpalota DK-s polgármesterét maga Tarlós István főpolgármester tájékoztatta arról, hogy nem kezdődik meg a városrészt a Keleti pályaudvarral összekötő gyorsvillamos.  „Most mi magunk értük el azt, hogy ha ilyen balhés ez, akkor máshová viszik a pénzt” – idézi a polgármester kerületi tévének adott interjúját az Ittlakunk.hu.

rakoczi-thokoly
Fotó: BKK - Budapesti Közlekedési Központ
Tovább

Kiírták a pályázatot a 3-as metró felújítására

2016. február 22., 19:48 Módosítva: 2016.02.22 23:00
39
A BKV Zrt. nyílt közbeszerzést írt ki a budapesti M3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó kiviteli tervek elkészítésére - a felhívás a hétfői Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

A kiírás szerint a feladat a 17,3 kilométer hosszúságú vonal teljes felújításának a tervezése, amelyből 15,5 kilométer alagútban fut. Ezen belül az ajánlatnak tartalmaznia kell a Deák téri - M2-es és M3-as vonal - összekötő vágány alagútjának részleges felújítását, a 19 metróállomás teljes körű felújítását, az Újpest Városközponttól a Határ útig. 

A Kőbánya-Kispest felszíni állomást csak részlegesen kell felújítani, viszont része a munkának a Kőér utcai járműtelep részleges felújítása és fejlesztése, továbbá a Szabó Ervin téri diszpécserház részleges átalakítása is.

Az ajánlatkérés nem tartalmazza a vasúti pálya, továbbá a mozgólépcsők és liftek felújításának a tervezését, viszont az állomásokon meg kell tervezni a belső beépítést, a burkolatokat, a világítást és a bútorzatot is. Része a munkának a kijárati épületek felújításának tervezése, továbbá az érintett felszíni területek áttervezése.

Az ajánlattételi határidő március 21. A kiíró megjegyzése szerint a BKV a 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszak Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programja (IKOP) keretében támogatási igényt kíván benyújtani a tervezési szerződés finanszírozására. 

Tarlós István főpolgármester február elején jelentette be, hogy elkészült a 3-as metró infrastrukturális felújításának ütemterve, amely szerint a végső átadási határidő 2019. szeptember 30.

Az elkészült ütemterv szerint a felszíni pótlások kiépítése már 2016 első félévében megkezdődne, és a metrófelújítás első ütemének is 2016. november-decemberben meg kell kezdődnie - mondta Tarlós István.

Keddtől újra a teljes vonalon jár a szentendrei HÉV

2016. február 22., 18:27 Módosítva: 2016.02.22 19:57
84

Keddtől újra a teljes vonalon jár a szentendrei (H5-ös) HÉV - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán hétfőn.

Azt írták, hogy a terveknek megfelelően befejezik az ágyazatcserét a Bem rakparti alagútban, ezért a HÉV ismét a Batthyány tér és Békásmegyer, illetve Szentendre között szállítja az utasokat.

A munka ütemezésénél a BKK kiemelt figyelmet fordított arra, hogy ne a budai fonódó villamoshálózat forgalomkorlátozásaival egyidejűleg építkezzenek a H5-ös HÉV alagútjában. A munka egy hónapig folyt az alagútban.

Megint átvariálják a forgalmi rendet a Budaörsi útnál

2016. február 22., 17:08 Módosítva: 2016.02.23 09:29
15
Megváltozik a forgalmi rend az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszán, a kifelé vezető irányba keddtől - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A Budaörsi úti új közúti csomópont építésének következő üteme kedd reggeltől várhatóan három hétig tart - közölte a BKK hétfőn az MTI-vel.

  • Megkezdik a városból kifelé vezető szélső útpálya és a járdák felbontását,
  • valamint a kifelé haladó BKK- és Volán-buszok Sasadi út nevű megállóhelyének átépítését.
  • Az aszfaltozás miatt a munkaterület mellett a főpálya szétválik a Budaörsi úton a városból kifelé haladó irányban, a Rahó utcánál.

Két forgalmi sáv a Budaörsi út hegy felőli oldalán, egy pedig a munkaterület másik oldalán, az ellenkező irányú sávban vezet majd az M1-M7-es autópálya felé, így a Budaörsi úton továbbra is kétszer három sávon haladhat a forgalom.

A befelé vezető oldalon a főpálya három sávja már egymás mellett, az újonnan megépült útpályán halad majd. Folytatódik a Boldizsár utcai csomópont átépítése, a járművek a Balatoni út új, emelt pályáján közlekedhetnek a városközpont felé. A Március utcába és a Rimaszombati útra ki- és behajtani a Budaörsi út felől, a főpályáról lehet majd.

Megjegyezték, hogy az 53-as busz Sasadi út nevű megállóhelyét a Mindszenty József bíboros tér felé hetven méterrel előbbre, a Sasadi útra helyezik.

A városból kifelé tartó 139-es, 140-es, 140A, 142-es, 150-es, 239-es, 240-es, 252-es, 253-as, 908-as, 940-es, 941-es, 972-es és 972B buszok Sasadi út nevű megállóhelyét kilencven méterrel előbbre helyezik a Budaörsi úton, a Sasadi út és a Beregszász út közé épített peronszigetre - olvasható a közleményben.

Bedugulhat Óbuda egy része március 15-ig

2016. február 22., 12:16 Módosítva: 2016.02.22 15:14
5

Korlátozzák a forgalmat Budapesten a III. kerületben, a Pomázi út és az Aranyhegyi út környékén hétfő reggeltől előreláthatólag március 15-éig, jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Tovább

Márciustól jár az 56 méteres CAF az 1-es villamos vonalán

2016. február 22., 11:36 Módosítva: 2016.02.22 17:25
826

A BKK közleménye szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta a hosszú CAF villamosok típusengedélyét, valamint az első szerelvény üzembe helyezési engedélyét, így március végén forgalomba állhat Budapesten a világ leghosszabb villamosa.

A tanúsítványra továbbra nyolc Budapesten lévő villamos vár még, illetve érkezik még három szerelvény a következő hónapokban, így az új járműből összesen 12 közlekedik majd az 1-es villamos vonalán.

Tovább

Leszedték az első Uber rendszámot.Hogy történt?

2016. február 19., 23:46 Módosítva: 2016.03.08 20:49
1086
Péntek délután megtörtént az első drasztikus lépés az Uber ellen, leszedték a rendszámot egy autóról. De hogyan szúrták ki, hogy UBER? Ott kellett hagyni az autót a helyszínen? Mikor lesz rajta megint rendszám? Mennyibe fáj mindez? Szájbarágó.
Honnan tudták az ellenőrök, hogy az autó UBER?
A BKK Taxiszolgáltatás Ellenőrzési Csoportjának munkatársai hívták az autót a Mester utcába, és a reptérre vitették magukat.
Se készpénz, se bankkártya nem került elő, nem is volt fizetés, nem?
Az utazás végén az UBER alkalmazása levont a bankszámláról elgy össszeget, így megvalósult és bizonyítottá is vált a díj ellenében történő személyszállítás.
A BKK-sok intézkedtek? Van erre jogkörük?
Nincs, ezért nem is ők, hanem azok a rendőrök intézkedtek, akik a BKK-val egyeztetve már várták őket a reptéren.
Screen Shot 2016-02-19 at 23.26.30.png
Fotó: hellotaxi.hu
Mit állapítottak meg a rendőrök?
Azt, hogy a sofőr “A” pontból “B” pontba díj ellenében szállította az utasokat.
Vagyis?
Vagyis taxi szolgáltatást végzett, amihez sem igazolványa, sem engedélye nem volt, valamint a kocsi sem felelt meg a rendeleti előírásoknak.
Mit léptek erre a rendőrök?
Bevonták a jármű forgalmi engedélyét, és elvették a rendszámot is.
Akkor a sofőrnek ott is kellett hagynia az autót?
Nem, kapott egy hazáig szóló útvonalengedélyt, amivel haza tudott menni.
És hogy szerezheti vissza a sofőr a rendszámot?
A rendőrök eljárást kezdeményeztek ellene, aminek a végén majd bírságot szabnak ki. Ha majd azt befizette, visszakaphatja.
Mennyibe kerülhet neki mindez?
Fónagy János azt mondta, hogy a kormányrendelet szerint a személyi és tárgyi feltételek hiányakor maximum 800 ezer forintos bírságot szabnak ki. Ebből 600 ezer lehet az engedély nélküli személyszállítás, és további 200 ezer, ha a sofőrnek nem volt adószáma sem.
Mi lesz így az Uberrel?
Az Uber képviselője azt nyilatkozta, hogy nem hátrálnak, és mindenben támogatják sofőrjeiket. Hogy mindez mit jelent a gyakorlatban, hamarosan kiderül.

Nyárra elkészül az első két felújított metrókocsi

2016. február 19., 13:24 Módosítva: 2016.02.19 20:37
7

Március 15-től több autót lehet majd kitiltani a forgalomból a szmogriadó riasztási fokozata esetén – fogalmazott Tarlós István budapesti főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján. A legszennyezőbb gépjárművek kategóriáját kibővítették, az autók egyharmada lesz kitiltható.

kipufogó füst

A főváros ez évi költségvetéséről azt mondta, „az adott körülmények között végrehajtható”. Kiemelte, hogy több mint 10 milliárd forintot fordít a költségvetés 15 kerületben útfelújításra, több mint 70 fontos közlekedési útvonalat fognak felújítani év végéig, ígérte.

Habony, tányércsörgés, hármas metró

Újra felmerült, Habony Árpád milyen minőségében jött be beszélgetni az agglomerációs járatok kérdéséről a Városházára. Tarlós azt mondta, sosem tagadta le, hogy Habony ott járt, de a további kérdéseket szenilis csapongásnak nevezte. „Habony Árpád-i minőségében járt itt” – ismételte többször. „Előfordul, hogy néha beszélünk, az ördög vigye el” – magyarázta, kikérve magának, hogy magyarázkodnia kelljen. Tarlós kiemelte, sosem állította, hogy a miniszterelnök küldte Habonyt, akivel, mint mondta, egy dologban hasonlítanak egymásra: egyikük sem párttag a Fideszben. Magánbeszélgetést folytattak, nem közügy, miről – mondta, egyszer azt is kifejtve, hogy jószolgálati küldetést hajtott létre, de ennek részleteire nem tért ki.

Tovább

30 másodperces zöld fékezi a fonódó villamosokat

2016. február 19., 10:20 Módosítva: 2016.02.19 18:29
201

Több olvasónk panaszkodott, hogy a Kolosy téren és a mellette lévő megállók között feltorlódnak a villamosok. A Kolosy téri megállónál ugyanis a forgalomirányítás a Szépvölgyi úti autós keresztforgalmat támogatja. Így fordulhat elő, hogy 90 másodperc piros után csak 30 másodperc zöldet kap a 17-es és a 19 -es villamos:

A  villamos áthaladását tovább lassítja, hogy a Bécsi út ezen szakaszán az autóforgalom is a sínen zajlik, ezért már néhány gépjármű is megakadályozza, hogy a szerelvény a megállóba gördülhessen, így általában 2 pirosat is végig kell várnia.

Sokszor 2-3 szerelvény is feltorlódik a megállók között, így a dugóban állva a menetrendet sem tudják tartani, az utasok pedig az álló járművekben kénytelenek vesztegelni. A kedvezőtlenül beállított lámpák az Amfiteátrum és a Zsigmond tér felöli forgalmat is megfogják.

Megkérdeztük a BKK-t, átállítják-e a lámpaváltási ciklusokat a panaszok miatt. Amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

HÉV-vel vagy villamossal menjen tovább Csepel?

2016. február 18., 11:08 Módosítva: 2016.02.18 18:18
681
A megpályázott 2024-es olimpia budapesti koncepciótervében több fejlesztés között a legnagyobb vihart a csepeli HÉV villamossá alakítása kavarta. Sokak szerint a HÉV szállítási kapacitását nehéz villamosokkal pótolni, sőt a villamos nem tud majd olyan gyorsan haladni sem, mint a HÉV, ezért a csepelieknek lassabbá és kényelmetlenebbé válik a bejutás a városba. De valóban így van? Összehasonlítottuk a számokat,

 és a következő jött ki:

  • Villamossal lehet pótolni a HÉV-eket, de az ülőhely mindenképpen kevesebb lesz —> a villamos kényelmetlenebb lesz.
  • A menetidő mindenképpen nő 3-4 perccel—> a villamos lassabb lesz.

A tervek

Az úgynevezett master plan kissé elnagyoltan vázolja fel az elképzeléseket. Más lesz a közlekedés az olimpia alatt, és más előtte-utána. Kezdjük az utóbbival. Először is megszűnne a csepeli HÉV. A vonalán, a Kvassay hídig felhasználva a vágányait, villamos közlekedne. A szigetcsúcs után új vágányokat építenének ki 800 méter hosszan a Közvágóhídig, ahol az új, 7-es számra hallgató csepeli villamos belefonódna a) a 2-es villamos vonalába, b) az 1-es villamos vonalába. 

Tovább

Szigorodott a szmogriadó: az autók 30%-át ki lehet tiltani a fővárosból

2016. február 17., 10:28 Módosítva: 2016.02.17 19:28
220

Sok pénzről és beruházásról döntött ma a fővárosi közgyűlés: szavaztak a 2017-es budapesti vizes világbajnokság és a 3-as metró felújítása körüli beruházásokról és beszerzésekről, valamint a fővárosi önkormányzat 2016-os költségvetéséről is. Emellett szigorították a szmogriadót, illetve szavaztak a budapesti fürdők felújítására szánt hitel felvételéről is.

„Minden eddiginél nagyobb nehézségek"

Az első napirendi pont a költségvetés volt, amelyet a közgyűlés megszavazott. Ebből kiderült, hogy a főváros 228 milliárd bevétellel és 313 milliárd kiadással számol. A különbözetet a tervezet szerint maradványpénzből és hitelből finanszíroznák.

Az egyik előterjesztő, Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes szerint megalapozott, vállalható költségvetés a 2016-os. Mint kifejtette: magasabb iparűzési adóval számoltak, lesznek fejlesztési források uniós, állami és fővárosi forrásból; továbbá a közösségi közlekedés finanszírozása is megoldódni látszik azzal, hogy a kormány átveszi az agglomerációs közlekedés finanszírozását a fővárostól.

Ellenzéki képviselők nem voltak ilyen bizakodóak. Gy. Németh Erzsébet DK-s politikus szerint például nonszensz, hogy a könyvvizsgáló egy állami nyilatkozatot, egy 12,4 milliárdos ígéretet beépített a költségvetésbe (agglomerációs járatok), illetve számolnak 21 milliárd forintnyi Főgáz-részvény eladásával. Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgármestere szerint az eladósodás és vagyonfelélés költségvetése a 2016-os. Kocsis Máté józsefvárosi polgármester zárta a vitát, aki szerint súlytalanok az ellenérvek, a fővárosi költségvetésről pedig elmondható, hogy stabil, kiszámítható.

Tarlós-humor: a főpolgármester szerint, amikor az MSZP-s képviselők számon kérnek bármit a 2010 utáni fővárosi vezetésen, az olyan, mintha a szövetségesek néhány nappal a bombázás után megkérdezték volna Drezdát, hogy miért vannak még mindig romos házak.

3-as metró és annak pótlóbuszai

A közgyűlés megszavazta, hogy a közgyűlés kötelezettséget vállal a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciójának előkészítéséhez szükséges 2 milliárd forint biztosítására, és jóváhagyta a kiviteli tervek elkészítéséhez kapcsolódó fejlesztési megállapodást és engedélyokiratot.

A közgyűlés egyik eredeti pontja volt, hogy az idei költségvetésből biztosítják a 3-as metró felújítása miatt szükséges 150 darab új, alacsony padlós, csuklós pótlóbusz beszerzésére szükséges 13,37 milliárd forintot. A testület ezzel egyben hatályon kívül is helyezte azt a korábbi döntést, hogy a BKV Zrt. hitelt vehet föl az autóbuszok beszerzésére. Ezt a napirendi pontot azonban az előterjesztő most visszavonta, így lekerült a napirendről.

Megszavazták ugyanakkor a hűvösvölgyi támfal 600 milliós felújítását, illetve egy nemzetközi klímavédelmi kezdeményezés akciótervének elfogadását is.

Vizes vb

A közgyűlés megszavazta a 2017-es vizes világbajnokság megrendezéséhez kapcsolódó döntéseket is. Többek között:

  • a világbajnokság egyik központi helyszínéül szolgáló Margitsziget csatornázásáról és a gerincút felújításáról összesen úgy 3,5 milliárd forint értékben;
  • a különböző rendezvényhelyszínek közötti Dráva utcai közlekedési csomópont átépítéséről és a Dráva utca felújításáról, ami mintegy 1,8 milliárd forintba kerül;
  • a pesti rakpart Kossuth tér és Dagály fürdő közötti szakaszának felújításáról, amire gyalogos és biciklis utat építenének (ez nagyjából bruttó 6,2 milliárd forintba kerül, amelyhez bruttó 5,6 milliárd forint kormányzati támogatás várható);
  • kikötők építéséről a Kossuth Lajos tér, a Batthyány tér és a Dagály uszoda közötti vízi közlekedéshez, bruttó félmilliárd forint kormányzati pénzből.

 

Szmogriadó

A fővárosi közgyűlés megszavazta a szmogriadóról szóló rendelet módosítását is. A rendelet komoly szigorításon ment át, a szmoghelyzeti riasztási fokozatban forgalomkorlátozással érintettek köre jelentősen bővült. Karácsony Gergely szerint gyakorlatilag az időjárástól függ, hogy van-e szmogriadó, mert az autósforgalmon nem múlik, bármikor lehetne, így ő még szigorítana is, Gy. Németh Erzsébet szerint azonban túl szigorú lesz a rendelet, és a tiltás helyett valami komplexebb megoldásra lenne szükség. A rendelet módosítását itt olvashatja el.

Röviden: az eddigi szabályozás szerint  a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata miatt elrendelt – például a szálló por esetén 6 órától 22 óráig tartó – forgalomkorlátozás esetén az autók 7-8%-a (46-76 ezer) volt kizárva a forgalomból (ha az agglomerációs vagy azon belül a budapesti adatokat vesszük figyelembe), a mostani szabályozással viszont – az előbbi érintett kört a 2-es, illetve 4-es jelű környezetvédelmi osztállyal bővítve – a gépjárművek 29-32%-a (mintegy 186-307 ezer) zárható ki.

Hitel a gyógyfürdők felújítására

A főváros megszavazott egy 1,9 milliárdos hitelfelvételt, melyet fürdők felújítására fordítanának: 1,2 milliárdot a Palatinus Fürdő főépületének rekonstrukciójára és téliesítésére, 500 milliót a Széchenyi Gyógyfürdő gépészeti korszerűsítésére és 200 millió forintot a Paskál Strandfürdő téliesítésére. A hitelt hétéves futamidővel vennék fel. A felújításoknál 3 milliárd saját forrást használnának fel a hitel mellett.

Az 5 legjobb pillanat a Baán–Karácsony-féle Városliget-vitából

2016. február 16., 17:17 Módosítva: 2016.11.29 20:23
638
Hosszan vitázott Baán László kormánybiztos és Karácsony Gergley zuglói polgármester a Városliget beépítéséről, aztán egyszercsak felpattant a közönségből egy kertész. Kigyűjtöttük a legfontosabb pillanatokat.

1. Nem így tervezünk várost, ahogy a Liget-projekt zajlik

...de azért Karácsony <3 Ba>

2. Urbanisztikai álom vagy rémálom?

3. Felpattant a közönségből egy kertész és hevesen érvelt

4. Tarlós nem rajong az ötletért

5. Parkba rakni épületeket hungarikum, de kérdés, hogy jó-e

Flirt motorvonatok jöhetnek az NDK-s HÉV helyett

2016. február 15., 06:49 Módosítva: 2016.02.15 20:58
610

Uniós forrásokból több százmilliárd forintból újítják fel a HÉV vasúti pályáit, a felújított vonalakon a Flirt könnyített változata járhat majd a régi kocsik helyett, írja a Magyar Idők

A lap értesülései szerint a városhatáron átlépő HÉV-pályákat  a MÁV szabványait is figyelembe véve újítják fel. Ezeket új szakaszok építésével össze is kötik az állami vasúttársaság elővárosi vonalaival.

Tovább

Szmogriadó esetén az autók 30 százalékát kizárnák a forgalomból

2016. február 12., 13:01 Módosítva: 2016.02.12 22:41
201
  • Módosíthatja a szmogriadóról szóló rendeletet jövő szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, az erről szóló előterjesztés bővítené a szmoghelyzeti riasztási fokozatban a forgalomkorlátozás által érintett járművek körét: a korábbi korlátozás által érintett környezetvédelmi osztályokba sorolt járműveken túl a bővítés érinti az Euro-2-es benzines és dízelüzeműeket is. Ha elfogadják az előterjesztést, akkor az eddig a járművek 7-8 százalékát érintő korlátozás az autók 29-32 százalékát (mintegy 186-307 ezer) érintené. A következő korlátozási lépcsőt az Euro-3 szabályoknak megfelelő dízelüzemű járművek környezetvédelmi osztályai (7-es és 8-as együtt) jelenthetnék, ezzel a korlátozás által érintett autók aránya 38-41 százalékra nőhetne (240-395 ezer).
  • A közgyűlés szerdán tárgyalja majd azt is, hogy a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) 1,9 milliárd forintos hitelt venne fel három fürdő fejlesztéséhez. Ebből 1,2 milliárdot a Palatinus Fürdő főépületének rekonstrukciójára és téliesítésére fordítanának. Félmilliárd forintot a Széchenyi Gyógyfürdő gépészeti korszerűsítésére, 200 milliót pedig a Paskál Strandfürdő téliesítésére használnának fel.
  • A 2017-es, Budapesten megrendezendő vizes világbajnoksághoz kapcsolódó egyes fejlesztések megvalósításáról is határozhat a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán. A testület dönthet a világbajnokság egyik központi helyszínéül szolgáló Margitsziget csatornázásáról és a gerincút felújításáról összesen mintegy 3,5 milliárd forint értékben.
  • A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán dönthet arról is, hogy az idei költségvetésből biztosítják a 3-as metró infrastruktúrájának rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlást biztosító autóbuszok beszerzésének forrását. A javaslat elfogadásával a testület kötelezettséget vállal 150 darab új, alacsonypadlós, csuklós autóbusz beszerzésére 13 milliárd 370 millió forint összegben.