Magyar kéz rajzolta a DiCaprio medvéjét és a Star Wars 7 űrhajóit

2016.01.09. 19:25
Nemcsak Kylo Ren dublőre és az egyik rohamosztagos volt magyar Az ébredő Erő stábjában: Melich Gusztáv az Inustrial Light & Magic munkatársaként animált felrobbanó X-szárnyú vadászokat és TIE Fightereket a Star Wars 7-hez. De ő volt az is, aki megrajzolta a Leonardo DiCapriót lepofozó medvét A visszatérőben. A 46 éves, fanatikus filmrajongó jelenleg San Franciscóban él, e-mailben mesélte el nekünk, hogyan vezetett az útja a Műszaki Egyetemtől George Lucas legendás effektgyáráig, ahol olyan blockbustereken dolgozott, mint Transformers 4, A Hangya vagy az idén mozikba kerülő Warcraft.

Milyen konkrét jeleneteken dolgoztál Az ébredő Erőben?

Az űr- és egyéb csatajelenetekben X-Wing és TIE Fighter űrhajókat kellett felrobbantanom. Van egy jelenet a filmben, amikor a Finn hangosan üvöltve dicséri az X-Wing pilótáját a Takanoda bolygón. Na, ott összesen tíz TIE Fightert kellett megsemmisítenem!

De mit csinál pontosan egy "senior creature td"?

A Creature Technical Director nagyon sok mindent csinál, ráadásul ez cégenként változó. Az ILM-nél mi vagyunk a felelősek az összes digitális karakterért a filmekben, a haj, a ruha, az izom, a bőr kinézetéért, illetve magukért a szimulációkert is. De mi csináljuk az összes “rigid body” szimulációt is, például amikor házakat kell összedöntenünk, vagy robotokat kell felrobbantanunk. Vagy X-Wing és TIE Fightereket kell megsemmisítenünk, mint Az ébredő Erőben. A csapatban elég sokunk ért a programozáshoz is, ami nagyon fontos, amikor applikációkat kell kifejlesztenünk a minél élethűbb effektekhez.

Jó, jó, de mi az az Industrial Light & Magic?

George Lucas 1975-ös alapítású, filmes trükkökre szakosodott, Oscar-halmozó cége, jelenleg a The Walt Disney Company tulajdona. Az első munkáik idején Dennis Muren és Roger Christian repülőroncsokból és szétfűrészelt kacatokból építette meg az életnagyságú Millennium Falcont meg a birodalmi lépegetők makettjeit, az Indiana Jones és a Végzet temploma csillés üldözéséhez pedig egy komplett kisvasutas terepasztalt építettek egy miniatűr lávató köré. A cég az 1991-es Terminátor 2-ben próbálta ki először a CGI technológiát, és azóta is ez a fő profiljuk. Az ILM mára ki is nőtte a Lucasfilmet: évtizedek óta bérmunkában dolgoznak a legkülönfélébb stúdióknak, a munkáik 90 százaléka már nem is kötődik a Star Warshoz.

xwingtie.gif
Fotó: Industrial Light & Magic / The Walt Disney Company

Amíg Az ébredő Erőn dolgoztál, mennyit árultak el neked a sztoriból? Tudtad, hogy mi lesz a közepén a fordulat, vagy hogy mi lesz a vége?

Amikor elkezdek dolgozni egy új filmen, rögtön hozzáférésem van a teljes anyaghoz. Általában el is várják tőlünk, hogy megnézzük a teljes filmet az adott állapotában, ez szükséges ahhoz, hogy tisztában legyünk a munka során a legapróbb részletekkel is. Ez a Star Wars 7-nél is így volt, de én is, mint nagyon sokan még a csapatból, nem akartam semmit tudni a filmről, csak azokat a jeleneteket ismertem, amin dolgoztam. Így sikerült az összes spoilert is elkerülnöm.

Mennyi időt töltöttél el a Star Wars 7-tel?

2015 június elejétől október végéig dolgoztam a hetedik részen, kisebb megszakításokkal. A megszakítások alatt az új Disneyland - Star Tours Episode 7-en ride-dal, az Action Movie nevű mobileapp Episode 7 frissítésével, a hetedik rész reklámjával foglalkoztam. Valamint Leonardo DiCaprio új filmjével, A visszatérővel, ahol a legutolsó trailerben található összes medvés jelenet elkészítésében részt vettem.

Digitális medve rángatja DiCapriót
Digitális medve rángatja DiCapriót
Fotó: New Regency Pictures / Industrial Light & Magic (ILM

Hogyan szoktad elmagyarázni a munkádat az idősebb rokonaidnak? 

Ez nem egyszerű, sőt, sokszor majdnem lehetetlen. Annyit általában sikerül elmagyaráznom, hogy számítógéppel hozunk létre dolgokat, amiket megjelenítünk a nagy vásznon, de azt, hogy pontosan hogyan, azt már nem.

Milyen érzés volt moziban nézni Az ébredő Erőt?

Az ILM még a film bemutatása előtt kibérelt nekünk San Francisco belvárosában egy mozit, ahol az összes teremben a dolgozók nézhették a filmet a családtagjaikkal. Fantasztikus élmény volt, minden várakozásomat felülmúlta!

Nézőként a moziban el tudsz vonatkoztatni attól, hogy te is digitális trükkökön dolgozol?

Nem, és ez azt hiszem, szakmai ártalom. Aki ebben a szakmában eltölt annyi időt, mint én, megtanulja észrevenni a legapróbb hibákat is. Például hogy a darabok a robbanás során nem a megfelelő sebességgel repülnek, vagy két autó ütközése során az időzítéssel valami nem stimmel Vagy egy adott jelenetben a fény rossz irányból jön, vagy az árnyék túl erős, és még sorolhatnám. Ezek olyan dolgok, amik egy hozzáértő szemnek feltűnnek, viszont az átlagos néző számára valószínűleg nem észrevehetők.

Hány évesen láttál először Star Wars filmet? Mennyire volt maradandó élmény?

Még most is tisztán emlékszem, amikor az édesapám elvitt a Corvin moziba megnézni a Csillagok háborúját. Lehettem úgy 9-10 éves, de nagyon megragadott és az élmény, és egy életre rajongóvá tett. Utána hosszú hónapokig az iskola udvarán is egymást kergettük, mint Han Solo és Luke Skywalker, és természetesen mindenki Leia hercegnőbe volt szerelmes. Az eredeti Star Wars filmek még most is a kedvenc filmjeim közé tartoznak, amiket bármikor nagyon szívesen újranézek.

A régi vagy az új Star Wars trilógiát szereted jobban?

Az eredeti három filmet. A későbbi hármat is megnéztem, de számomra már nem jelentette ugyanazt az érzést, mint a régiek. A miértre nehéz választ adni. Az eredeti filmek nem voltak túlbonyolítva. Nem volt sok szereplő és helyszín, és a történet maga is elég egyszerű volt. A szereplők csak annyira voltak összetettek, amennyire épp szükséges volt, és ettől az egész könnyen érthető és szerethető volt.

Mikor döntöttél úgy, hogy a VFX iparban fogsz dolgozni? Esetleg pont a Star Wars-filmek hatására?

A Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki karara jártam, ahol az utolsó évben ismerkedtem meg a számítógépes animációval. A diplomamunkámat is ebben a témában írtam, de a nagy lökést Steven Spielberg Jurrassic Parkja adta. A technológia, amit az Industrial Light & Magic kifejlesztett a film készítése során, teljesen magával ragadott, és persze maga a film is. Ekkor döntöttem úgy, hogy én is ezt akarom csinálni.

De hogyan képezted magad szakemberré?

A Műegyetemen megkaptam a szükséges alapokat. Nagyszerű tanárok oktattak a matematikát, a fizikát és a programozást, amik mind nagyon fontosak ebben a szakmában. Aztán később, amikor kikerültem Amerikába, magamat kellett képeznem. Az én időmben még nem voltak weboldalak, könyvek vagy iskolák, ahol ezt a szakmát el lehet sajátítani. Mindent a filmek készítése során találtunk ki, és fejlesztettünk a megfelelő szintre.

tumblr lp98471usS1qa8ir9o1 r1 500.gif
Fotó: Warner Bros. / Heyday Films

Hogyan kerültél be 2001-ben az első Harry Potterbe?

Az első munkám az Egyesült Államokban, Hawaii-n volt, ahol a Final Fantasy – The Spirits Within című filmen dolgoztam két és fel évig az FX csapatban. Sajnos a film elmaradt az elvarásoktól, így nem készítettünk folytatást. Így 2001-ben több ajánlat közül a Sony Imageworks nevű céghez mentem, Los Angelesbe, ahol az első Harry Potter filmen dolgoztam. Ez egy hatalmas kihívás volt, mert a könyvek óriási sikert arattak, és hasonlót vártak el a filmtől is. Ezen a projekten a digitális karakterek megjelenítésén dolgoztam. Mi csináltuk a háromfejű kutyát, valamint az összes varázslócsemete “digital double”-jét. A kviddicsmeccshez az összes jelenetben nekünk kellett digitálisan létrehozni a játékosokat. Nehéz feladat volt, a digitális ruha- és hajszimuláció abban az időben meg igencsak gyerekcipőben járt.

Hogyan kerültél ezután a Mátrix stábjába? Melyik jeleneteken dolgoztál?

A Sonynál eltöltött egy év után kaptam egy ajánlatot a Centropolis FX nevű cégtől, hogy dolgozzak a Mátrix folytatásain. Ez egy olyan ajánlat volt, amire nem lehetett nemet mondani. A Mátrixot legalább ötször láttam, és a világa teljesen magával ragadott. Emlékszem, akkoriban mindenki ezeken a filmeken akart dolgozni. A Centropolisnál az FX csapat tagjaként rengeteg FX jeleneten dolgoztam, többek között amikor Neo az őrszem robotokkal harcolt.

Őrszem robotok akcióban - Mátrix: Újratöltve (2003)
Őrszem robotok akcióban - Mátrix: Újratöltve (2003)
Fotó: Warner Bros. / Village Roadshow Pictures

Mikor döntöttél úgy, hogy átigazolsz az ILM-hez?

A Centropolis FX utan visszamentem a Sonyhoz, ahol még nyolc évet voltam, és számos nagy filmen dolgoztam. 2009-ben átmentem a Dreamworkshöz, és olyan animációs filmeken dolgoztam, mint az utolsó Shrek, a Megaagy és a Croodék. 2012-ben keresett meg a Digital Domain, egy fantasztikus cég, amely korábban olyan filmek effektjein dolgozott, mint a Titanic, a Terminator és az Apollo 13. Itt a Vasember 3 FX csapatának tagja lettem.

Az Industrial Light & Magic 2014 márciusában keresett meg, hogy lenne-e kedvem a Transformers 4-en dolgozni. Ez egy háromhónapos ajánlat volt, ami magában foglalt egy lehetséges extra hónapot a Tini nindzsa teknőcök filmen is, ha elégedettek a munkámmal. Azóta is itt vagyok és olyan filmeken dolgozhattam, mint A Hangya, a Visszatérő, vagy a jövőre megjelenő Warcraft. De dolgoztam a Los Angeles-i Disneylandben lévő Star Tours Ride új Star Wars 7 frissítésen, valamint több Star Wars 7 reklámon is. A múlt hónapban pedig elkezdtünk egy új, hatalmas projektet, ami 2017-ben kerül majd mozikba.

Mennyire követed naprakészen a konkurens cégek, a Weta és Moving Company trükkjeivel készült filmeket?

Amennyire csak tudom. Nagyra becsülöm ezeket a cégeket és a munkájukat. A nagy FX filmeket pedig általában az első hétvégén megnézzük egy jó moziban a kollégákkal, és sokat beszelünk róla: mi az, ami tetszett, mi az, ami nem, mi az, amit mi jobban csináltunk volna. Érdekes egyébként, hogy pont ezt a két céget említetted, mert a Wetától és az MPC-től mar többször kaptam megkeresést, hogy lenne-e kedvem náluk dolgozni.

És van értelme továbbállni az ILM-től? Vagy ez már a szakma csúcsa?

Remélem, hogy az elkövetkezendő 15 évet is ebben a szakmában tölthetem, és továbbra is olyan fantasztikus emberekkel dolgozhatok majd, mint eddig. Számomra az ILM mindenképpen a szakma csúcsát jelenti, és a tervem az, hogy ameddig csak lehet, itt maradjak.

Ma már életvitelszerűen San Franciscóban élsz. Milyen volt megszokni az ottani környezetet?

A Los Angelesben eltöltött 13 év után költöztem San Franciscóba. A két hely nagyon különböző, és még mindig próbálom megszokni a különbségeket. A legnagyobb kényelmetlenség nekem az éghajlat, mert itt San Franciscóban mindig hűvös van, a tél pedig kimondottan hideg. Ez Los Angelesről nem nagyon mondható el. Viszont az autópályák kevésbé zsúfoltak, és a tömegközlekedés is jobb. És mivel San Francisco nem annyira szétterült, ezert itt sokkal többet lehet sétálni és kerékpározni, ami szerintem nagyszerű dolog.

A belvárosi ILM irodában dolgozol, vagy a híres Skywalker Ranch-en?

Az Industrial Ligh & Magic presidiói irodájában dolgozom, ami a Golden Gate híd déli csücskénél található, egy gyönyörű parkban. Ez egy fantasztikus környezet az alkotáshoz. Az ILM épületegyüttese pedig olyan, mint egy VFX múzeum, ahol az elmúlt 40 év munkáinak díszletei találhatók minden sarokban.

A folyosón, a falakon annak a több mint háromszáz filmnek a plakátja van felfüggesztve, amin dolgoztunk, és van egy fal, ahol az összes stábfotó megtalálható a filmjeinkhez. Ez egy nagyon különleges hely, és emlékszem, mikor először sétáltam körbe, beleborzongtam.

Van-e valami tanácsod annak a középiskolás filmrajongónak, aki egész jól rajzol, és minden álma, hogy egyszer az Industrial Light&Magicnek dolgozhasson?

Ez egy nagyon nehéz szakma. Rengeteg tudást és kitartást igényel, és nagyon sokat kell dolgozni. A projektek utolsó pár hónapjában a heti hét nap és a napi 12 óra munka az megszokott. A határidők miatt állandó a stressz, ehhez jön még hozza a kemény versenyhelyzet, hogy mindenki ezeknél a cégeknél akar dolgozni, és ezért mindig a legjobbadat kell nyújtani. Azt hiszem, ma külföldről, kezdőként elég nehéz bekerülni a San Francisco-i ILM-hez. Rengeteg a tehetséges amerikai fiatal, akik itt kaptak képzést, csupa jó helyen. De a tanácsom még is az lenne, hogy az álmok azért vannak, hogy megvalósítsuk őket!