Plakátkampány: beindult az úthenger

2010.03.26. 11:23 Módosítva: 2010.03.26. 11:23
A szabadságharc és forradalom viszonylag békés megünneplése után újult erővel vetették magukat a pártok az utcai kampányba. A három új plakátot utcára dobó MSZP már a harmadik hullámnál tart, belehúzott az LMP, és feltámadt a Fidesz-KDNP pártszövetség: Orbán Viktor vezetésével végre megismerhetjük az összes jelöltjüket.

Alig több mint két hét van hátra az országgyűlési képviselőválasztások első fordulójáig, és ez meg is látszik az utcai kampányon. Plakátfigyelő,
-gyűjtő sorozatunkat folytatva rengeteg új politikai hirdetést láttunk a március 15. óta eltelt bő egy hétben.

Az MSZP három új óriásplakátot jelentetett meg nagy tömegben, ezzel már a harmadik hullámnál járnak a tavaszi kampányban (az első volt a szocialista jelölteket bemutató szlogenparádé, a második a mindenkit felülíró Mesterházy Attila-dömping). A teljesen új képi világú – a korábbiakkal csupán a használt betűtípusban, a szlogenben (ÚJ JELÖLT, ÚJ PROGRAM) és a pártlogóban egyező – plakátok ezúttal a politikai üzenetre helyezik a hangsúlyt. "Ha békés, biztonságos országot akar, AZ MSZP A VÁLASZTÁS!" – így az egyik. "Ha biztos nyugdíjat akar, AZ MSZP A VÁLASZTÁS!" – így a másik. "Ha félti a szabadságát, AZ MSZP A VÁLASZTÁS!" – mondja a harmadik.

A rövid, populista politikai üzenetek elemzésébe nem mennénk bele, csupán két dologra világítanánk rá: szinte azonnal ironikus-gúnyos festékszórós támadások érték a plakátokat, többnyire "MSZP A VÁLASZTÁS VESZTESE" üzenetté alakítva azok fő szövegét, illetve a "Ha félti a szabadságát, AZ MSZP A VÁLASZTÁS!" szlogen kétfenekűségét kihasználva állandósult a viccelődés a börtöntől, szabadságvesztéstől joggal félő, korrupt, tolvaj politikusok rovására.

Az új szocialista plakátok grafikus dizájnját felületesen elemezve azt lehet mondani, hogy a mozgalmasan absztrakt hatású, az MSZP-s gyűlésekről már jól ismert vörös négyzetre építő, háromszínű plakátok mozgalmasan absztrakt hatásúak, és az MSZP-s gyűlésekről jól ismert papírmasé négyzeteket idézik fel a nézőben. Behatóbb vizsgálat után nem kerülheti el a figyelmet, hogy a három plakát három eltérő színvilágú, pontosabban a felső harmad mindháromnál más-más színű. Azt kell feltételeznünk, hogy ez nem véletlen, hogy az egyes szövegeket
a hozzá-, fölérendelt szín hivatott erősíteni. Mi most csak egy-egy rövid, magáért beszélő tippet adunk a megfejtéshez, a mélyebb elemzést a szakértőkre bíznánk: "Ha biztos nyugdíjat akar" – nyugdíjasszürke, "Ha békés, biztonságos országot akar" – erőszaklila, "Ha félti a szabadságát" – szabaddemokratakék.

Az MSZP ezek mellett az egyéni jelöltek plakátjaival is jelen van még, jellemzően kisebb méretű, lámpaoszlopra szerelt, vagy a hirdetési paravánokra ragasztott plakátokról van szó, választókerületenként eltérő mennyiségben és formátumban.

Bár a szkeptikusok idáig úgy vélekedhettek, hogy a lehengerlő rajtcél győzelemre esélyes Fidesz-KDNP pártszövetség nem fog sok energiát fektetni a választási kampányba, ez az utóbbi napokban megcáfolódott. A március 15-i ünnepi nagygyűlés után – ami ugye a Fidesz hivatalos kampánynyitója is volt egyben – elárasztották az utcákat a párt plakátjai lehengerlő mennyiségben és minden méretben: citylight, lámpaoszlop, hirdetőoszlop, óriásplakát.

Egyfelől megjelentek a jelölteket bemutató óriásplakátok. Ezekre nem vesztegetnénk sok szót, mindegyik egy kaptafára készült: a Fidesz választási mikroszájtján, a Jelöltjeink menüpont alatt fellelhető, az adott jelöltet választói körében ábrázoló fotó az alap, ehhez jön az "Itt az idő!" szlogen és hogy "Az ön országgyűlési képviselőjelöltje", az adott választókerület megadásával. Itt van például Kupper András nagy felbontású képe, ez alapján bárki el tudná készíteni a plakátot otthon is.

Másfelől – rendkívül érdekes módon szinte azonnali válaszként az új MSZP-s plakátokra  – a Fidesz-KDNP is megjelentetett három konkrét politikai üzenetet hordozó plakátot. "Védjük meg a munkahelyeket! Április 11. Csak a Fidesz!" – így az egyik. "Védjük meg a családokat! Április 11. Csak a Fidesz!" – így a másik. "Mentsük meg az egészségügyet! Április 11. Csak a Fidesz!" – mondja a harmadik. A rövid, populista politikai üzenetek elemzésébe ez esetben sem mennénk bele, leginkább mert a Fidesz programjának egyszerű, ismert elemeiről van szó. Csupán egy dologra világítanánk rá: a "Csak a Fidesz!" jelszó, csatakiáltás meglehetősen monomániás, beszűkült hatású, sokakban visszatetszést kelthet, kissé hasonlatos a "csak a Fradi, "csak a Mac", "csak a Nokia", "csak a citromfagyi" jellegű életfilozófiákhoz.

A képi világ sem kíván különösebb boncolgatást, az adott témához illő fotókról – egy kétgyerekes család, négy munkavállaló, megbízható orvosi ellátást igénylő idős pár és unokájuk (esetleg egy fiatal kórházi nővér) – lévén szó. Mondjuk a munkahelyüket féltők foglalkozását egész jó játék találgatni: bal szélen lehet egy laborasszisztensnő, mögötte egy autószerelő, legelöl a szőke hölgy banki alkalmazott, no de jobb szélen, a zöld kötényes, zöld kesztyűs, vastag pulóveres férfi? Hűtőházi raktáros? Nincs jobb tippünk.

Ami azonban mindezek fölött a legfontosabb, amire oly sokan várhattak lélegzet-visszafojtva:megjelent maga Orbán Viktor, a Fidesz-KDNP miniszterelnök-jelöltje is a plakátokon. A pártelnök plakátja lényegesen elüt párttársai plakátjaitól: a rendkívül egyszerű, konzervatív hatást keltő fotó hátterében magyar zászlók, az előtérben jobbra látható Orbán portréja, a deres halánték, a visszafogott félmosoly, a kissé távolabbra vetett bizakodó tekintet mellett pedig sötétkék alapon, konzervatív talpas betűkkel a felhívás, ami biztató szép üzenet is egyben: "Itt az idő, Magyarország! 2010. április 11."

Talán emlékeznek még sokan, rá, hogy 2006 tavaszán jó pár napig téma volt, hogy Gyurcsány Ferenc, az MSZP akkori miniszterelnök-jelöltje egy egész panelház oldalát betöltő hatalmas portréval a kampány leghatalmasabb – 1700 négyzetméteres – politikai hirdetési felületét foglalta el. Idén egyelőre nem találkoztunk a négy évvel ezelőttihez fogható gigantikus hirdetéssel, de Orbán Viktor portréja jó pár helyen felbukkan az átlagosnál nagyobb, körülbelül három emelet magas, álló verzióban is, ami a jelenlegi kampány legnagyobbjának számít.

A kis pártok közül az utóbbi napokban a Lehet Más a Politika vétette még észre magát, ők is több új óriásplakáttal jöttek ki, csakúgy mint a nagyok – sőt, némi meglepetésre egész szép számban lehet látni plakátjaikat az utak mentén, ami arra utal, hogy valóban sikerült jelentős támogatói összegeket fordítani a kampányra. Az LMP nagy sárga szmájlikkal díszített plakátjain a nagy pártokétól jelentősen eltérő problémák fogalmazódnak meg: légszennyezés, női-férfi esélyegyenlőség, roma integráció, női karrier és gyermekvállalás és persze az új politikai erő, a nagy pártokon kívül is van választási lehetőség gondolata.

Új plakátokat látni még a Jobbiktól is, legtöbb helyen a párt négy húzónevét bemutató csoportkép tűnik fel: "Radikális változást! A nép nevében" – szuggerálja a nézőt Pörzse Sándor, Vona Gábor, Morvai Krisztina és Balczó Zoltán. Belefutottunk még két olyan jobbikos óriásplakátba is, amiken egy-egy jelölt hirdette magát Vona és Morvai társaságában, de tapasztalataink szerint nem ez a jellemző: a jobbikos jelöltek inkább kisebb, olcsóbb plakátokkal próbálnak jelen lenni az utcákon, főleg a lámpaoszlopokon és az ideiglenesen kihelyezett választási hirdetési felületeken.

Az MDF jelenleg hallgat, ami a listaállítási hercehurca ismeretében nem is csoda, korábban kihelyezett plakátjaikkal még lehet viszonylag sok helyen találkozni.

Végezetül még egy plakátot szeretnénk megmutatni, ami bár nem új, de megérdemli a figyelmet - csakúgy, mint a szeged-mórahalmi miépes jelölt hüvelygombás hirdetése. Soroksáron láttuk egy lámpaoszlopon a "Kossuth-téri" Fáber Károly ajánlószelvény-kérő, lakossági fórumra, beszélgetésre hívó plakátját, ami február elején került ki, de radikális erőszakossága még mindig sokkol.

A házi készítésű, de azért viszonylag rendes nyomdatechnikával sokszorosított lapon felül négy vezető politikus: Gyurcsány, Mesterházy, Orbán és Bokros feje, alattuk pedig egy láncfűrész, rajta felirat: "Rendet vágunk már végre?" Fáber pedig mondja: "Vállalkozom rá! Jelöl?" Megnyugtatásként közölhetjük: a  mészárlás csak verbális szinten maradt, Fáber Károly nem gyűjtött a jelöltséghez elegendő ajánlószelvényt.

Gyűjtsük együtt!

Látott valahol hatalmas Mesterházy Attilát? Esetleg nagyra nőtt Bokros Lajost? Egész tűzfalat beborító Vona Gábort? Valahol egy baltás gyilkos tart a parlamentbe? Ezúton biztatnánk a kedves olvasókat, hogy segítsenek a választási kampány plakátjainak gyűjtésében az utókor okulására. Ha látnak környezetükben megörökítésre érdemes politikai hirdetést, fotózzák le, és választás2010 taggel töltsék fel az Indafotóra, hogy megjelenhessen az alábbi válogatásban:

Korábbi, plakátkampánnyal foglalkozó cikkeink:

  1. Hosszú hajrába kezdett az MSZP
  2. A Fidesz is megkezdte a plakátkampányt
  3. Utcai szocialista szlogenparádé
  4. Mesterházy Attila, a plakátok ura
  5. Jogász Ibolyával, teremtő Lajossal kampányol az MDF