A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a dunai hajóbaleset mentési feladataiban részt vevő valamennyi szakembernek, írják közleményükben. "A rendkívül nehéz körülmények között végzett professzionális munkájuk, példaértékű helytállásuk minden tiszteletet megérdemel. Egyúttal részvétünket fejezzük ki az elhunytak hozzátartozóinak, osztozunk a tragédia okozta fájdalmukban" - fogalmaznak.
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-i dunai hajóbaleset idején, közölte a közmédia műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
Az MTI úgy idézi a kapitányt, hogy a konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott, tette hozzá.
Kitért ugyanakkor arra is, hogy
a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Hosszú és elhúzódó munkálatokkal jár a Hableány stabilizálása, jelentette helyszíni tudósítónk. Leírása szerint éppen csak sikerült kiemelni a hajóorrot, ehhez újabb acélsodronyokat húztak át a szakemberek. A kiemelés során az uszályokon dolgozók már beláthattak a hajótestbe, ahol vélhetően további áldozatok vannak. A mentőbúvárok beöltözve várják, hogy bemehessenek az áldozatokért.
Tudósítónk szerint a munkálatokat egyre fokozódó hőségben, a tűző napon végzik a mentőalakulatok. Jelenleg a hőmérséklet Budapesten már 29 Celsius-fok.
Hajnal óta négy holttestet sikerült kihozni a Hableányból. Információink szerint ezek egyike a hajó magyar kapitányáé, őt a kapitányi hídon találtak meg. Úgy tudni, a búvárok már a felszínre hozták annak a hatéves gyermeknek is a testét, aki édesanyjával és nagyszüleivel vett részt a tragikus kimenetelű utazáson.
A kiemelt hajóroncs fedélzete és a hajófar sérülései egyértelműen jelzik, milyen súlyos csapás érhette a Viking Sigynnel történt ütközéskor a Hableányt.
Már a teljes hajótest a víz felszínén van, a kiemelési munkáknak azonban még egyáltalán nincs vége. Helyszíni tudósítónk jelentette, a búvárok készen állnak, és arra várnak, hogy elegendő vizet szivattyúzzanak ki a hajtótestből, és bemehessenek megkeresni a még meg nem talált áldozatokat.
A katasztrófavédelem munkatársai a helyszínre szivattyúcsöveket vittek, ezeket összeszerelve megkezdődött a víz kiszivattyúzása a hajótestből. Az emelés közben folytatódott, már a Hableány első része is a vízszint fölé emelkedett, a roncson látszanak az ütközés okozta pusztítás nyomai, a Viking Sigyn gyakorlatilag letarolhatta a Hableány fedélzetét.
Bezuhant a Dunába a mentés egyike résztvevője a kiemelés helyszínén, amikor megpróbált átmászni a pontonra egy gumicsónakból.
Az egyébként a helyszínen tanácsadóként dolgozó férfi alatt megcsúszott a létra, és a Dunába zuhant, el is merült a vízben, de egy pillanat alatt a felszínre dobta a mentőmellény.
A folyó sodrására jellemző, hogy egy fekete gumicsónakkal kellett az érintett után sietni többeknek, a vélhetően tapasztalattal rendelkező szakember is alig bírt ugyanis megkapaszkodni a helyszínen lévő hajók oldalában.
Ez hangzott el a közmédia műsorában, amely nem hivatalos információként közölte, hogy a négy eddig megtalált holttest egyike a hatéves gyermek. Vélhetően az ő teste előtt tisztelegtek a több médium által közölt fényképeken a mentésben és kiemelésben részt vevők.
Korábban írtunk arról, hogy két nagyszülő, a lányuk és hatéves unokájuk is a tragikus budapesti hajóbaleset áldozatai között van. A 38 éves édesanya kozmetikusként dolgozott, a nagyszülők sokszor vigyáztak a hatéves kislányára, a nő az európai körutat ajándékba vette nekik, hogy így köszönje meg a segítséget. Férje azért nem tudott velük menni, mert sok volt a munkája.
Csaknem 60 centimétert apadt a Duna Budapestnél szombat óta – közölte Szegi Attila, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivőhelyettese a közmédia hírműsorában.
Korábban a május 29-i hajóbalesetben elsüllyedt Hableány kiemelési munkálatait is nehezítette a Duna áradása. Szegi Attila elmondta, szombat délután a fővárosi szakaszon is megkezdődött az apadás.
Akkor 476 centiméteres volt a vízállás, kedd reggel 8 órakor 417 centimétert mértek.
A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék csak a bajor területeken várható, így folyamatos, intenzív apadás várható.
Ezért is volt szükség a technikai szünetre, hangzott el a közmédia tudósításában. A mentőalakulatok acélsodronyokat fűztek be a Hableány oldalán, ezekkel emelik ki az egyébként a jobb oldalán sérült hajótestet.
Miközben a mentőalakulatok egy újabb heveder és acélsodrony befűzése miatt a további emeléshez készülődtek elő, rendőrségi csónakkal megérkezett a helyszínre Pintér Sándor. A belügyminisztert Hajdu János, a TEK főigazgatója fogadta.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit, közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel. Tóth Mihály azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára "felkavaró élményt" jelent.
A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben
- fogalmaztak. Azt is írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
Eddig már négy áldozatot találtak meg és hoztak felszínre a Hableány roncsaiból. Helyszíni tudósítóink jelentették, hogy a holttesteket gyorsan elszállítják, rendőrségi motorcsónakokkal viszik el az azonosításhoz. Az áldozatok előtt a mentőcsapatok helyszínen lévő tagjai tisztelegve búcsúznak. A megtaláltak személyazonosságáról egyelőre semmiféle hivatalos információ nincs.
Kegyeleti okokból sem élőképet, sem pedig fotót nem közlünk az áldozatok kiemeléséről.
Noha egy újabb heveder szükségességéről egyeztetnek a mentőcsapatok, a Hableány roncsa már csaknem teljesen feltűnt az uszályok között, a hajótestnek ugyanis már az ablakai is látszanak a vízfelszínen. Úgy tűnik, folytatódik tehát a kiemelés.
Technikai szünetet tartanak a kiemelésben, jelentette helyszíni tudósítónk. Találtak ugyanis egy sérülést a hajó oldalán, és most meg kell vizsgálni, hogy kell-e még egy heveder a kiemeléshez.
Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
Itt közvetítjük élőben a kiemelést:
Vízszintre emelték a hajót, a koreai búvárok pedig be is hatoltak a hajótestbe, és sorra hozzák a felszínre az áldozatokat. Helyszínen lévő tudósítóink szerint 8 órára már két holttestet a felszínre hoztak, azután, hogy vélhetően a Hableány kapitányát már a kapitányi hídban megtalálhatták. Így a kiemelés során eddig már három áldozatot találtak meg, további öt embert keresnek.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van, értesült a helyszínen az MTI.
A kiemelés folytatódik, noha a közmédia által megszólaltatott szakértő úgy fogalmazott: „egy úszó téglává” roncsolódott a hajótest, nagy a törés veszélye. A mentőcsapat a kapitányi híd után a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás. A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, először a kapitányi hídig húzták fel a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt, kék uszályra helyezik. Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
Az előzetes információknak megfelelően, miután a kapitányi híd előbukkant, megálltak az emeléssel, és jelenleg egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában.
Helyszínen tartózkodó tudósítónk szerint egy holttestet már a merülőhajóra emeltek. kegyeleti szempontok szerint az áldozatokról sem élő képet, sem fotót nem mutatunk.
Az emelés idejére a rendőrség lezárta a külső sávot, torlódásra figyelmeztetnek.
A közmédia élő közvetítésében már látható volt a kapitányi híd teteje. Ezek szerint sikerült összeroppanás nélkül a felszínre emelni a Hableány roncsát. Hamarosan megkezdődik a hajótest szivattyúzása.
Hétfőn, a mentés előtti napon tartott TEK-es sajtótájékoztatón azt mondták, 70 éves hajóról van szó, aminek jelenleg nem tudják, milyen sérülései vannak. Mindent megtettek, hogy egyben kiemelhető legyen a roncs, de ennek ellenére nem zárható ki, hogy történik valami a hajótesttel. Remélik, hogy nem lesz gond.
Egyszerre tizenegy ember dolgozik a Clark Ádám úszódarun, hangzott el a közmédia tudósításában. A hídon álló riporter hallotta, amint megfeszültek a Clark Ádám fémsodronyai, azaz megkezdődött az emelés, amely ugyanakkor órákon át is tarthat, hiszen senki sem tudja, milyen fizikai állapotban van a Hableány. A roncs acélszerkezetének egyben tartása az áldozatok megtalálása miatt nagyon fontos, ezért is türelemmel, óvatosan kell végezni a kiemelést, fogalmaztak szakértők.
A sajtó helyszíni munkája természetesen a rendőrség és a Terrorelhárítási Központ (TEK) kíséretével történik. A tudósítást nemcsak a szakmai, erkölcsi, etikai szabályok miatt a médiumok maguk, hanem a TEK is – a körülmények függvényében – bármikor megszakíthatja. Erről előre tájékoztatták a hídra felengedett sajtómunkásokat a hivatalos szervek.
Egy és hat órán át is tarthat a kiemelés, egyelőre nem beszélhetünk pontos ütemtervtől, hiszen minden percben változhat a munkamenet.
Az első emelés akkor ér véget, amikor az ablak alsó éle vízszintbe kerül. A második fokozat az utastéri ablakok víz felé emelése, majd megkezdik a víz szivattyúzását. Ha ez megtörtént, és a roncs teljesen kiemelhető törés, roncsolás nélkül, akkor a már most ott parkoló uszályra rakják majd fel.