A kék uszályon leszerelték a huzalokat a Hableány alól és színes kötelekkel rögzítették a hajóroncsot, így több mint nyolc óra után készen áll arra, hogy a csepeli hajókikötőbe indulhasson a rendőrségi vizsgálatra.
A Clark Ádám úszódaru távolodik a roncstól, a Botond nevű hajó pedig közeledik hozzá, hogy elszállítsa.
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-i dunai hajóbaleset idején, közölte a közmédia műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
Az MTI úgy idézi a kapitányt, hogy a konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott, tette hozzá.
Kitért ugyanakkor arra is, hogy
a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Hosszú és elhúzódó munkálatokkal jár a Hableány stabilizálása, jelentette helyszíni tudósítónk. Leírása szerint éppen csak sikerült kiemelni a hajóorrot, ehhez újabb acélsodronyokat húztak át a szakemberek. A kiemelés során az uszályokon dolgozók már beláthattak a hajótestbe, ahol vélhetően további áldozatok vannak. A mentőbúvárok beöltözve várják, hogy bemehessenek az áldozatokért.
Tudósítónk szerint a munkálatokat egyre fokozódó hőségben, a tűző napon végzik a mentőalakulatok. Jelenleg a hőmérséklet Budapesten már 29 Celsius-fok.
Hajnal óta négy holttestet sikerült kihozni a Hableányból. Információink szerint ezek egyike a hajó magyar kapitányáé, őt a kapitányi hídon találtak meg. Úgy tudni, a búvárok már a felszínre hozták annak a hatéves gyermeknek is a testét, aki édesanyjával és nagyszüleivel vett részt a tragikus kimenetelű utazáson.
A kiemelt hajóroncs fedélzete és a hajófar sérülései egyértelműen jelzik, milyen súlyos csapás érhette a Viking Sigynnel történt ütközéskor a Hableányt.
Már a teljes hajótest a víz felszínén van, a kiemelési munkáknak azonban még egyáltalán nincs vége. Helyszíni tudósítónk jelentette, a búvárok készen állnak, és arra várnak, hogy elegendő vizet szivattyúzzanak ki a hajtótestből, és bemehessenek megkeresni a még meg nem talált áldozatokat.
A katasztrófavédelem munkatársai a helyszínre szivattyúcsöveket vittek, ezeket összeszerelve megkezdődött a víz kiszivattyúzása a hajótestből. Az emelés közben folytatódott, már a Hableány első része is a vízszint fölé emelkedett, a roncson látszanak az ütközés okozta pusztítás nyomai, a Viking Sigyn gyakorlatilag letarolhatta a Hableány fedélzetét.
Bezuhant a Dunába a mentés egyike résztvevője a kiemelés helyszínén, amikor megpróbált átmászni a pontonra egy gumicsónakból.
Az egyébként a helyszínen tanácsadóként dolgozó férfi alatt megcsúszott a létra, és a Dunába zuhant, el is merült a vízben, de egy pillanat alatt a felszínre dobta a mentőmellény.
A folyó sodrására jellemző, hogy egy fekete gumicsónakkal kellett az érintett után sietni többeknek, a vélhetően tapasztalattal rendelkező szakember is alig bírt ugyanis megkapaszkodni a helyszínen lévő hajók oldalában.
Ez hangzott el a közmédia műsorában, amely nem hivatalos információként közölte, hogy a négy eddig megtalált holttest egyike a hatéves gyermek. Vélhetően az ő teste előtt tisztelegtek a több médium által közölt fényképeken a mentésben és kiemelésben részt vevők.
Korábban írtunk arról, hogy két nagyszülő, a lányuk és hatéves unokájuk is a tragikus budapesti hajóbaleset áldozatai között van. A 38 éves édesanya kozmetikusként dolgozott, a nagyszülők sokszor vigyáztak a hatéves kislányára, a nő az európai körutat ajándékba vette nekik, hogy így köszönje meg a segítséget. Férje azért nem tudott velük menni, mert sok volt a munkája.
Csaknem 60 centimétert apadt a Duna Budapestnél szombat óta – közölte Szegi Attila, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivőhelyettese a közmédia hírműsorában.
Korábban a május 29-i hajóbalesetben elsüllyedt Hableány kiemelési munkálatait is nehezítette a Duna áradása. Szegi Attila elmondta, szombat délután a fővárosi szakaszon is megkezdődött az apadás.
Akkor 476 centiméteres volt a vízállás, kedd reggel 8 órakor 417 centimétert mértek.
A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék csak a bajor területeken várható, így folyamatos, intenzív apadás várható.
Ezért is volt szükség a technikai szünetre, hangzott el a közmédia tudósításában. A mentőalakulatok acélsodronyokat fűztek be a Hableány oldalán, ezekkel emelik ki az egyébként a jobb oldalán sérült hajótestet.
Miközben a mentőalakulatok egy újabb heveder és acélsodrony befűzése miatt a további emeléshez készülődtek elő, rendőrségi csónakkal megérkezett a helyszínre Pintér Sándor. A belügyminisztert Hajdu János, a TEK főigazgatója fogadta.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit, közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel. Tóth Mihály azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára "felkavaró élményt" jelent.
A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben
- fogalmaztak. Azt is írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
Eddig már négy áldozatot találtak meg és hoztak felszínre a Hableány roncsaiból. Helyszíni tudósítóink jelentették, hogy a holttesteket gyorsan elszállítják, rendőrségi motorcsónakokkal viszik el az azonosításhoz. Az áldozatok előtt a mentőcsapatok helyszínen lévő tagjai tisztelegve búcsúznak. A megtaláltak személyazonosságáról egyelőre semmiféle hivatalos információ nincs.
Kegyeleti okokból sem élőképet, sem pedig fotót nem közlünk az áldozatok kiemeléséről.
Noha egy újabb heveder szükségességéről egyeztetnek a mentőcsapatok, a Hableány roncsa már csaknem teljesen feltűnt az uszályok között, a hajótestnek ugyanis már az ablakai is látszanak a vízfelszínen. Úgy tűnik, folytatódik tehát a kiemelés.
Technikai szünetet tartanak a kiemelésben, jelentette helyszíni tudósítónk. Találtak ugyanis egy sérülést a hajó oldalán, és most meg kell vizsgálni, hogy kell-e még egy heveder a kiemeléshez.
Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
Itt közvetítjük élőben a kiemelést:
Vízszintre emelték a hajót, a koreai búvárok pedig be is hatoltak a hajótestbe, és sorra hozzák a felszínre az áldozatokat. Helyszínen lévő tudósítóink szerint 8 órára már két holttestet a felszínre hoztak, azután, hogy vélhetően a Hableány kapitányát már a kapitányi hídban megtalálhatták. Így a kiemelés során eddig már három áldozatot találtak meg, további öt embert keresnek.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van, értesült a helyszínen az MTI.
A kiemelés folytatódik, noha a közmédia által megszólaltatott szakértő úgy fogalmazott: „egy úszó téglává” roncsolódott a hajótest, nagy a törés veszélye. A mentőcsapat a kapitányi híd után a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás. A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, először a kapitányi hídig húzták fel a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt, kék uszályra helyezik. Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
Az előzetes információknak megfelelően, miután a kapitányi híd előbukkant, megálltak az emeléssel, és jelenleg egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában.
Helyszínen tartózkodó tudósítónk szerint egy holttestet már a merülőhajóra emeltek. kegyeleti szempontok szerint az áldozatokról sem élő képet, sem fotót nem mutatunk.
Az emelés idejére a rendőrség lezárta a külső sávot, torlódásra figyelmeztetnek.
A közmédia élő közvetítésében már látható volt a kapitányi híd teteje. Ezek szerint sikerült összeroppanás nélkül a felszínre emelni a Hableány roncsát. Hamarosan megkezdődik a hajótest szivattyúzása.
Hétfőn, a mentés előtti napon tartott TEK-es sajtótájékoztatón azt mondták, 70 éves hajóról van szó, aminek jelenleg nem tudják, milyen sérülései vannak. Mindent megtettek, hogy egyben kiemelhető legyen a roncs, de ennek ellenére nem zárható ki, hogy történik valami a hajótesttel. Remélik, hogy nem lesz gond.
Egyszerre tizenegy ember dolgozik a Clark Ádám úszódarun, hangzott el a közmédia tudósításában. A hídon álló riporter hallotta, amint megfeszültek a Clark Ádám fémsodronyai, azaz megkezdődött az emelés, amely ugyanakkor órákon át is tarthat, hiszen senki sem tudja, milyen fizikai állapotban van a Hableány. A roncs acélszerkezetének egyben tartása az áldozatok megtalálása miatt nagyon fontos, ezért is türelemmel, óvatosan kell végezni a kiemelést, fogalmaztak szakértők.
A sajtó helyszíni munkája természetesen a rendőrség és a Terrorelhárítási Központ (TEK) kíséretével történik. A tudósítást nemcsak a szakmai, erkölcsi, etikai szabályok miatt a médiumok maguk, hanem a TEK is – a körülmények függvényében – bármikor megszakíthatja. Erről előre tájékoztatták a hídra felengedett sajtómunkásokat a hivatalos szervek.
Egy és hat órán át is tarthat a kiemelés, egyelőre nem beszélhetünk pontos ütemtervtől, hiszen minden percben változhat a munkamenet.
Az első emelés akkor ér véget, amikor az ablak alsó éle vízszintbe kerül. A második fokozat az utastéri ablakok víz felé emelése, majd megkezdik a víz szivattyúzását. Ha ez megtörtént, és a roncs teljesen kiemelhető törés, roncsolás nélkül, akkor a már most ott parkoló uszályra rakják majd fel.