Obama: Kiderítjük, mi történt

2014.07.18. 16:02
új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Egy ausztrál család az eltűnt MH370-esen vesztette el lányát és fiát, most pedig mostohaunokájukat gyászolják. A maláj gépen az eddigi adatok alapján rengeteg gyerek, köztük három csecsemő is utazott. Ebben a cikkben foglaltuk össze, amit a maláj gép katasztrófájának áldozatairól tudunk.

  • Innen, Hollandiából indult utolsó útjára a maláj gép, az áldozatok több mint fele holland:

  • A rendkívüli ülésre magyar idő szerint délután négykor kerül sor. A New York-i ülést a britek kezdeményezték. Az ukránok azt ígérik, fontos bizonyítékokat tárnak elő a Kelet-Ukrajnában lelőtt maláj gép kapcsán. Az ülésen nyilván nem fognak elfogadni közösen semmit, hiszen az állandó tagoknak vétójoguk van, márpedig Oroszország aligha fogadna el egy amerikaiak diktálta határozatot.

  • Kosztyantin Batovszkij, a Donyeck megyei kormányzó tanácsadója közölte, hogy ukrán mentőcsoportok két fekete dobozt találtak a tragédia helyszínén. Nem tudta megmondani, hogy jelen pillanatban hol vannak ezek a berendezések, Kijevben pedig egyelőre nem reagáltak rá. (MTI)

  • Szergej Lavrov orosz külügyminiszter a Rosszija 24 tévéadón azt mondta:

    Oroszországnak nem áll szándékában átvenni a fekete dobozokat, mivel az adatrögzítő berendezések elemzése a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) dolga, és Oroszország nem kívánja megsérteni az ilyen helyzetekre vonatkozó nemzetközi szabályokat.

    Azt akarjuk, hogy nemzetközi szakértők menjenek mihamarabb a katasztrófa helyszínére, hogy elvigyék onnan a fekete dobozokat – mondta Lavrov. (MTI)

  • A kép a holland konzulátusnál készült:

  • A kelet-ukrajnai szakadárok vezetője azt állítja, hogy nincs náluk a csütörtökön lezuhant maláj gép egyik adatrögzítő doboza sem, holott korábban egy katonai parancsnokuk éppen az ellenkezőjét állította. Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke közölte pénteken, hogy a szakadárok egyetlen fekete dobozt sem találtak a tragédia helyszínén.

    Reméljük, hogy a szakértők megtalálják őket, és összeáll a kép arról, hogy mi történt

    – mondta Borodaj. Pár órával korábban Sztrelkov oroszpárti szakadárparancsnok egyik helyettese még azt mondta, a 12 adatrögzítőből nyolcat megtaláltak.

  • Erős érvek szólnak amellett, hogy széleskörű gazdasági és pénzügyi szankciókat léptessünk életbe Oroszország ellen.

    – mondta Malcolm Rifkind, a titkosszolgálati és biztonságügyi biztonság elnöke.

  • A légitársaság levonások nélkül visszafizeti a teljes jegyárat azoknak az utasainak, akik július 25-ig repülnének velük, de a hírek hallatán inkább visszamondanák a foglalásukat.

  • Huib Gorter, a Malaysia Airlines európai igazgatóhelyettese közölte:

    Egy megfelelő pillanatban

    fogják az áldozatok hozzátartozóit Kijevbe szállítani.

  • Arsen Avakov, ukrán belügyminiszer kiposztolt Facebook-oldalára egy YouTube-on megoszott felvételt, amelyen egy Buk rakétaindító rendszert szállító teherautó látható. Avakov szerint a felvétel az orosz határtól nem messze található Krasznodon város közelében, hajnal 4:50-kor rögzítette a járművet.

    Ezzel lőhették le a maláj gépet

    A belügyminiszter szerint feltehetően a felvételen látható rakétaindítóról indították azt a rakétát, amely megsemmisítette az Amszterdamból Kuala Lumpur fel tartó maláj utasszállító repülőgépet. Avakov szerint a felvételen jól láthatóan hiányzik egy rakéta a Bukról, amelyet az orosz szeparatisták Oroszországban próbálnak elrejteni.

  • „Az orosz rádióműszaki egységek a szerencsétlenség napján, csütörtökön bemérték a Buk-M1-es légvédelmi rakéták irányítására szolgáló Kupol radarállomás működését mintegy 30 kilométerre a kelet-ukrajnai Donyecktől” – közölte az orosz védelmi minisztérium.

    Az MH17-es járat útvonalának egy szakasza két üteg Sz-200-as nagy hatótávolságú és három üteg Buk-M1-es típusú közepes hatótávolságú ukrán légvédelmi rakétarendszer csapásmérő övezetében volt – áll a tárca közleményében, amit az MTI idézett.

  • Korábban az orosz szeparatisták egyik vezetője azt állította, hogy lelőttek egy An-26-os tehergépet, és a füstről képeket is kirakott. Azóta persze törölte a bejegyzést, az internetezők viszont lementették.

    Ugyanez történt a Twitterükkel is: büszkén raktak ki egy fotót egy rakétakilövőről, mostanra azonban törölték. A június 21-i posztot Google viszont megőrizte

  • Egy név nélkül nyilatkozó, a repülőszerencsétlenségek felderítésében jártas szakember úgy nyilatkozott, hogy a nemzetközi jog szerint a körülmények feltárásáért első sorban az az állam felel, amelynek a területén történt a tragédia, ez esetben Ukrajna, de a vizsgálatba más országok is bekapcsolódhatnak szakértőikkel. Ilyen ország lehet Hollandia, amelynek sok állampolgára ült az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépen, valamint az Egyesült Államok is, ahol a gép készült, emellett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Eurocontrol is részt vehet a körülmények feltárásában. (MTI)

  • Semmi sem utalt arra, hogy a maláj légitársaság MH17-es járata által használt ukrajnai légtérben bármiféle veszéllyel vagy kockázattal kellett volna számolni – közölte újságírókkal pénteken a Eurocontrol légi irányítási szervezet neve elhallgatását kérő tisztviselője. Máskülönben a gép nem is lehetett volna ott – tette hozzá a szakértő.

    Kelet-Ukrajna fölött július 1-je óta a tengerszinttől 26 ezer láb magasságig (7920 méter) léptettek érvénybe légtérzárat, amelyet 14-én 32 ezer lábra (9750 méterre) emeltek, a gép pedig 33 ezer láb (10 100 méter) magasan repült. Mind uniós szakértők, mind a Eurocontrol légiforgalmi irányítási szervezet tisztviselője megerősítette: a légtérzárról a kijevi kormány rendelkezik, abba az európai légtérirányítást koordináló szervezetnek nincs beleszólása. (MTI)

  • Szergej Lescsenko ismert ukrán oknyomozó újságíró osztotta meg először a képeket: először még arról volt szó, hogy Bukot zsákmányoltak a szakadárok, most már mossák kezeiket, hogy szó sincs ilyenről. Pedig valakiről, aki Bukkal furikázott a környéken, kering pár fotó.

  • 5000 dollárt, azaz több mint egymillió forintot kapnak a tragédia áldozatainak legközelebb rokonai gyorssegélyként – jelentette a BBC.

  • Oroszpárti szakadárok lőtték le a maláj gépet – állítja a CNN szerint egy amerikai védelmi szakember, akinek hozzáférése van a legfrissebb kormányzati információkhoz.

  • Az Ukrán Biztonsági Tanács vezetője közölte, név szerint tudják, kik voltak a szeparatisták részéről, akik elindították a maláj gépet megsemmisítő rakétát. Valentin Nalivajcsenko elmondása szerint három orosz állampolgárságú tiszt a felelős. A sajtótájékoztatón ismét bemutatta a felvételt, amely tegnap került nyilvánosságra, és állítólag a szeparatisták közötti beszélgetéseket tartalmazza.

  • Angela Merkel sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy a malajziai utasszállítóval történtek miatt szükséges-e az Oroszország elleni szankciók további szigorítása, azt mondta, hogy

    Túl korai ilyesmiről beszélni, hiszen először a tényeket kell feltárni.

    Ugyanakkor az biztos, hogy Oroszországnak sokkal többet kell tenni a válság békés rendezéséért – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy ki kell terjeszteni az EBESZ küldetését az ukrán-orosz határ megfigyelésére, beleértve a határ orosz oldalán zajló események megfigyelését és drónok alkalmazását. A határ megfigyelése Merkel szerint azért rendkívül fontos, mert az oroszbarát szakadárok igen komoly fegyverekkel rendelkeznek, és sok jel utal arra, hogy ezek a fegyverek Oroszországból származnak.

  • A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. becslése szerint a maláj utasszállító lezuhanása utáni légiforgalmi korlátozások miatt mintegy 5 százalékkal nőhet az átrepülő légi forgalom Magyarország magaslégterében az ukrán légtérzár miatt. Az MTI szerint a szolgálat azt írja közleményében, hogy fel vannak készülve a terhelésre. 

    Az ukrán hatóságok csütörtök este a Malaysia Airlines 17-es járatának lezuhanása után minden repülési magasságon lezárták a dnyipropetrovszki repülésinformációs régiót (FIR), így az Eurocontrol minden olyan repülési tervet visszautasít, amelyben a régiót érintő útvonalak vannak. Csütörtök este a legtöbb légitársaság jelezte: nem repülnek a régió, vagy Ukrajna légterében.

  • David Cameron a Facebookon írt a tragédiáról, posztjában kiemelte: az érintett kormányoknak együtt kell működniük, hogy minden szükséges információt megszerezzenek a katasztrófa körülményeinek vizsgálata során, és minden holttestet megfelelően haza lehessen szállítani.

  • Ivo Opstelten holland igazságügy-miniszter sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a szakemberek azonnal útnak indulnak, amint lehetséges. Együttműködésben fognak dolgozni az ukrán hatóságokkal. Az áldozatok több mint fele holland állampolgár volt.

  • „Ez jó kérdés, várjuk meg, hogy kiderüljön, mi is történt pontosan” – újságíróknak válaszolva lényegében így tette kérdésessé az ausztrál kormányfő, hogy kész-e országa fogadni Vlagyimir Putyint a G20 novemberben esedékes brisbane-i találkozóján. Tony Abbott lényegében kimondta, hogy a maláj gép ukrajnai lelövésével az oroszpárti szeparatistákat vádolja. „Ezt nem lehet a véletlen egybeesések sorozatának számlájára írni, miközben az oroszok felfegyverzett marionett-figurái szörnyűségeket követnek el” – mondta pénteken a kormányfő. A csütörtökön megsemmisült gép 298 áldozatából 27 ausztrál állampolgár volt.

  • A diák is azok közé tartozott, akik az ausztráliai AIDS-konferenciára tartottak. A román fiatal Kolozsváron, az orvosi egyetemen tanult, családja Kanadában él, ő a nagybátyjánál lakott. (Hvg.huAdevarul)

  • Ezt mondta az orosz médiában a BBC szerint Szergej Lavrov orosz külügyminiszter.

  • Alekszandr Borodaj, a donyecki népköztársaság önjelölt miniszterelnöke bejelentette: engedélyezi, hogy a holttesteket Harkovba szállítsák (mely jelenleg ukrán kézen van, ukrán neve egyébként Harkiv). Borodaj elismerte, hogy nincs elég hűtőfelszerelésük a holttestek tárolásához.

  • cikkünk a témában:

    Infravörös műholdak láthatták a kilövést

    Az amerikai  Space Based Infrared System  (SBIRS) nevű műholdrendszer adatai adhatják a maláj gép katasztrófájáról az egyik legfontosabb bizonyítékot  a fekete dobozok felvételein kívül . A műholdfelvételek alapján  eldönthető , hogy föld-levegő rakétával lőtték-e le a Malaysia Airlines Boeing 777 repülőjét az ukrán légtérben. Részletek cikkünkben.

  • Lehettek volna óvatosabbak

    Máshol is előfordul, hogy a gépek konfliktusos zónák felett repülnek el, de ott, ahol 30 kilométer magasra is feljutó rakétákkal rendelkeznek a felkelők, meglepő, hogy a légi folyosók bezárásának jogával bíró Eurocontrol nem volt óvatosabb.

    A polgári repülési útvonalakat némileg átformálják a földön zajló konfliktusok, de ez nem jelenti, hogy Afganisztán, Irak, de akár a Kasszam-rakétákkal súlyosbított palesztin területek felett ne repülnének el civil gépek. Még Szíriát sem kerülik el teljesen – igaz, a Perzsa-öböl felől Európába tartó gépek azért igyekeznek más útvonalon haladni. A polgárháborúba süllyedt ország helyett a nagy többség inkább Irak felett repül el.

    Részletek itt.

  • A Kommerszant című orosz napilapnak a légi katasztrófák kivizsgálását végző moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottságnál (MAK) azt mondták, hogy a malajziai gépet ért szerencsétlenség okainak megállapításához nem elegendő a pilóták és a légi irányítók beszélgetését, valamint a repülési adatokat rögzítő, úgynevezett fekete dobozok vizsgálata. A szakértőknek a repülőgép roncsait is meg kell vizsgálniuk.

    A Kommerszantnak nyilatkozó orosz légügyi illetékes szerint függetlenül attól, hogy mi történt, Ukrajna viseli a felelősséget a 295 ember halálát okozó tragédiáért, mert le kellett volna zárnia légterét a harci cselekmények érintette délkelet-ukrajnai terület felett. Igaz, 7800 méter alatt megtiltották a légtér használatát. Az ukrán légiközlekedési hatóságnál megerősítették, hogy 7,5 ezer méter alatt nem engedélyezték a polgári repülőgépeknek a légtérhasználatot a térségben. (MTI)