Mégis mindenki láthatja a magyar futballt
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A magyar futball sikere gondot okoz a tévécsatornáknak, egyre többet kell fizetni a közvetítési jogokért, és egyre jobb idősávokat követelnek maguknak a meccsek. A válogatott jövő heti világbajnoki selejtezőjét a sajtóhírek szerint csak felvételről adta volna az RTL Klub a Barátok közt miatt, a Debrecen BL-mérkőzéseinek egy részét pedig csak kevesen láthatnák élőben a DigiSport nehézkes indulása miatt. Közben jó hírek érkeztek a focirajongók számára: hiába a sok kavarás, hiába Berényiék, minden fontos meccset élőben meg lehet majd nézni.
Berényiékkel riogatnak
Az RTL Klub az őszi sportközvetítésekről szóló sajtótájékoztatóján sem árulta el, hogy végül élőben vagy csak háromnegyed órás késéssel láthatják-e a nézők a jövő szerdai portugál–magyart. Az MLSZ ugyanis nem engedélyezte, hogy a Magyarországon megszokottól eltérően este fél tízkor kezdődjön a meccs, mondván, ez a portugáloknak kedvezne, pedig az ellenfélen kívül ez az időpont lett volna jobb a meccset sugárzó portugál tévének és az RTL Klubnak is.
Az RTL Klub nem csinál titkot abból, hogy a Barátok közt miatt csúsztatná a meccset, mivel a nyári szünetből visszatérő szappanopera annyi nézőt vonz, amennyit talán még egy világbajnoki selejtező sem tudna leültetni a tévé elé. Berényiéket nem lehet lenyomni néhány góllal.
A számok is ezt mutatják, hiszen míg tavaly egész évben a Barátok közt átlagos nézettsége a reklámozóknak fontos 18-49 év közötti korcsoportban 665 021 volt az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszeréből nyert statisztikai adatok alapján, addig az RTL Klub legnézettebb futballközvetítése, az AC Milan–ligaválogatott összecsapás is csak 559 513 embert érdekelt. Ráadásul a teljes lakosság körében is népszerűbb a szappanopera, mint a foci: a sorozatot átlagosan 1 670 422 ember látta, a legsikeresebb meccset 1 540 935-en nézték.
Hivatalosan ugyan még mindig fél tíz a portugál–magyar kezdési időpontja, de az Index információi szerint ennek ellenére a csatorna be fog hódolni az MLSZ-nek, és az informális találkozókon már tényként kezelik, hogy élőben adja 20:45-től a találkozót. Először ugyan felmerült, hogy a Sportklubon menjen élőben, az RTL Klubon csak csúsztatva, de az IKO-hoz tartozó sportcsatorna mindössze kétmillió háztartásban fogható, ezért az MLSZ megvétózta a tervet. Megállapodásról azért nincs még hír, mert a mérkőzés körüli vita és az ezzel foglalkozó cikkek jót tesznek a nézettségnek, ezt felismerve az RTL és az MLSZ sem akar lemondani az ingyenkampányról.
A Digi lendületbe jött
Bonyolultabb a helyzet a Bajnokok Ligája szerdai meccseivel, amelyeket a DigiSport sugározna. A DigiTv sportadója egyelőre csak a kábel- vagy műholdas szolgáltatásra előfizető háztartások 24,1 százalékában fogható. A szolgáltató más cégeknek nem ajánlotta ki sportcsatornáját, a DigiTv-nek pedig ekkora a piaci részesedése az Nemzeti Hírközlési Hatóság legfrissebb jelentése szerint. Ez, figyelembe véve az ingyenes, földfelszíni sugárzást nézőket is, az összes magyar háztartás alig húsz százalékát jelenti. Tehát a jelenlegi állás szerint csak minden ötödik potenciális néző láthatja azt, ahogy a Debrecen küzd Liverpoolban, ráadásul hiába akarna valaki pár meccs kedvéért hirtelen szolgáltatót váltani: a DigiTv rossz anyagi helyzete és a focirajongók rohama miatt csak több hónapos várakozási idő után szereli fel a műholdvevőket.
A Tv2 és a DigiTv szerződése elméletileg kizárja, hogy a két csatorna cserélgesse, vagy egyszerűen eladja a meccsek közvetítési jogait, de információink szerint a Tv2 mégis tárgyalna erről a DigiSport képviselőivel. A sportcsatorna ugyanis egyelőre nem teljesíti az UEFA-val kötött szerződésben vállalt feltételeket, nem éri el a lakosság több mint felét. Ebben a helyzetben az UEFA hajlandó lenne beleegyezni abba, hogy mégis a Tv2-n menjenek a szerdai meccsek átmenetileg, és úgy tudjuk, a csatorna is hajlandó áthelyezni Doktor House-t másik napra.
A tárgyalások azonban még meg sem kezdődtek, amiben nagy szerepe van annak, hogy a Tv2 négy év alkudozás után megint perrel fenyegeti a DigiTv-t, ha az nem fizet az amúgy ingyenesen fogható csatorna terjesztéséért. Annyi biztos, a Tv2 a szerdai meccseket péntek hajnaltól adhatja le az érvényes szerződés szerint, vagyis legrosszabb esetben felvételről, szeptember 18-án sugározzák a szeptember 16-ai Liverpool–Debrecent.
A DigiTv azonban információink szerint támadásba lendült, és ma fogják bejelenteni, hogy a DigiSportot elérhetővé teszik a többi kábel- és műholdas szolgáltató számára is. Várhatóan a kis szolgáltatók mellett először a UPC kínálatában jelenhet meg a DigiSport, hiszen a DigiTv több, a UPC érdekeltségi körébe tartozó csatornát, így a Sport1-et is terjeszti, tehát a UPC jön egy szívességgel a konkurensnek.
Szeptember 16-án azért a többi szolgáltató kínálatát is érdemes végigkapcsolni, mivel úgy tudjuk, hogy a Digi a tárgyalások lezárulásáig, de legkésőbb október 31-ig ingyen elérhetővé teszi sportcsatornáját a szolgáltatók számára. Vagyis így elvileg bárki ingyen nézhetné a DigiSportot, és ott a Derbecen első BL-meccsét. Azért nem árt megjegyezni, hogy a DigiTv ezzel a lépéssel csapdába akarja kényszeríteni a többi szolgáltatót: ha egyszer ugyanis már fent van a rendszerben a DigiSport, sokkal nehezebb kivenni a nézők ellenállása miatt, ráadásul ilyen szűk határidővel szinte lehetetlen lezárni a tárgyalásokat.
Az biztos, hogy a nagy szolgáltatókhoz még nem érkezett meg a Digi ajánlata. "Nincs tudomásunk arról, hogy az új sportcsatorna ingyenesen bárhol is elérhető lenne, eddig semmilyen döntés nem is születhetett ezzel kapcsolatosan. A Digisport csatorna ugyanis minket még nem keresett meg az ajánlatával, így mindezidáig tárgyalások sem kezdődhettek még a tévéadás továbbításáról" - nyilatkozta megkeresésünkre Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója.