Emánuel
3 °C
13 °C

Mégsem tud beszállni az RTL-be Fellegi volt cége

2010.11.10. 15:29 Módosítva: 2010.11.11. 10:40
Hiába jelentették be az országgyűlési választások második fordulója után, hogy Fellegi Tamás jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszter akkori cége megvette az RTL Klub 31 százalékát, információink szerint a cég most mégis elállhat az üzlettől, nem sikerült ugyanis megegyezni a részletekben. Az Infocenter ennek ellenére jelentős szereplő a magyar médiapiacon, állítólag nem mondtak le végleg az RTL Klubról, és további felvásárlásokban gondolkodnak.

Még sem veszi meg Fellegi Tamás jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszter volt cége az IKO Média Holdingot, és ezzel együtt az RTL Klub 31 százalékát. Az Index információját az RTL Klub vezetőségében többen megerősítették. Úgy tudjuk, hogy a vételár mellett a piaci viszonyok változása miatt nem tudott megállapodni a két cég, és időközben lejárt az áprilisi szerződésben foglalt fizetési határidő is.

„Tavasz óta jelentősen változott a hazai médiapiac, így újból kellett tárgyalni a feltételeket” – erősítette meg értesüléseinket az RTL Klub egyik neve elhallgatását kérő, vezető beosztású alkalmazottja, aki szerint a felek megvárják a várhatóan jövő év elején hatályba lépő új médiatörvényt, és akkor döntik el, hogy mégis újból tárgyalják-e a szerződési feltételeket. Úgy tudjuk, hogy addig is az RTL Klub igazgatóságában marad Nyerges Zsolt, aki az Infocenter igazgatója is. Mindez azonban még nem jelenti azt, hogy az Infocenter továbbra is szeretné megvásárolni az RTL Klubot, hiszen az igazgatóságban Nyerges éppen Fellegi Tamás jelenlegi nemzeti fejlesztési minisztert váltotta idén áprilisban, Fellegi pedig még mint a Magyar Telekom képviselője kapott helyett az RTL Klub irányításában, és azt azután is megtartotta, hogy a telekommunikációs cég 2009-ben eladta tulajdonrészét a csatornában a Rákosi Tamáshoz köthető IKO Média Holdingnak.

000 GYI0057610399

Hiába engedélyezte a Gazdasági Versenyhivatal az IKO Média Holding felvásárlását az Infocenternek, a felvásárlás mégsem valósult meg. A HVG október közepén megjelent cikke szerint az ügylet elhúzódásában szerepe lehet annak is, hogy az Infocenter bankhitelből finanszírozná a felvásárlást, de végül nem egyezett meg egyetlen bankkal sem. Úgy tudjuk, hogy azért lett volna szüksége hitelre a cégnek, mert az Infocenterben 48 százalékos tulajdonrésszel rendelkező  dán DEFAP nem bocsátotta a cég rendelkezésére az IKO Média Holding teljes vételárát.

A jogi környezet sem kedvezett az Infocenternek. A hatályos törvények, illetve a szakmai szervezeteknek nemsokára elküldendő új médiapiaci szabályozás értelmében ugyanis nem lehetne befolyásoló, azaz 25 százaléknál nagyobb tulajdonrésze országos tévécsatornában olyan cégnek, amelynek rádióadója vagy hetilapja is van. Az Infocenter portfóliójába tartozik a Heti Választ 100 százalékos tulajdonrésze és az Advenión keresztül tulajdonosok a Class FM-ben is. A Fellegi Tamás által alapított cég az RTL Klub nélkül is meghatározó szereplője a magyar médiapiacnak, úgy hogy rövid idő alatt, egy titokzatos dán befektetői csoport segítségével tudott terjeszkedni.

Gyorsan nőtt nagyra

Az Infocenter.hu Média Befektetési Zrt. (korábban kft.) alapítástól számítva kilenc hónap elegendő volt ahhoz, hogy Magyarország egyik vezető médiavállalatává nője ki magát. A cég irányítása alá tartozik a Heti Válasz, és az egykori Danubius frekvenciáján működő Class FM. Utóbbit a tavaly év végi, botrányokkal kísért pályáztatási eljárás során nyerte el az Advenió. Az országos rádiós frekvenciák odaítélése miatt mondott le az ORTT akkor elnöke Majtényi László, az eljárást határozatban nehezményezte az Egyesült Államok képviselőháza is, és Bajnai Gordon, az akkori miniszterelnök is. A vesztes Sláger és a Danubius pedig pert nyert, amelyben a bíróság kimondta, hogy a nyertes rádiókat, a Class FM-et és a NeoFM-et ki kellett volna zárni. Mivel az ítélet szerint a már megkötött műsorszolgáltatási szerződéseket nem kell felbontani, a Sláger és a Danubius a Népszabadság információi szerint a Világbank választott bírósága előtt perli a magyar államot kártérítésért.

Fellegi Tamás
Fellegi Tamás

A cég tulajdonában volt a Lánchídrádió is, amit azonban a médiatörvény és a Class FM műsorszolgáltatási szerződésében foglaltak miatt el kellett adnia. A vevő a Magyar Nemzet- HírTv-csoport lett, amelytől az Infocenter alig egy évvel korábban megvásárolta a rádiót.

Az Infocenter az országgyűlési választások második fordulójára időzítve, április 26-án jelentette be a legnagyobb fogást, az RTL-Klub harmadának megvásárlását. Az akkori tervek szerint a jobboldali médiavállalkozás Rákosi Tamás cégét, az IKO Média Holding Zrt.-t vásárolta volna meg, ami az RTL-Klub (pontosabban: M-RTL Zrt.) 31 százalékát tulajdonolta. Az üzlet része volt még az IKO csoport vállalkozásai közül az IKO Műsorgyártó Kft., a Videovox Production Műsorgyártó Kft. és az IKO Sales House Kft. 50-50 százaléka. Az IKO Média tulajdonosa egyébként a luxemburgi székhelyű S.I.G. Kapital elnevezésű cég volt, aminek cégvezetője az amúgy szintén luxemburgi állampolgár Rákosi Tamás.

Az Infocenter akkor annyit közölt, hogy az akvizíciókhoz szükséges pénz a cég dán tulajdonosától, a DEFAP nevű befektetési alap Central Media Aps. nevű leányvállalatától érkezett. A dánok 48 százalékot szereztek az Infocenterben.

A Lánchíd Rádió megvásárlásakor a DEFAP mellett új szereplőként jelent meg a cég életében a médiaügyekben addig nem jegyzett szolnoki ügyvéd, Nyerges Zsolt. Nyerges belépésével azonnal újabb lendületet vett az Infocenter amúgy is gyorsütemű terjeszkedése. Az ügyvéd egy új, közös céggel indította az együttműködést. Az Advenio Műsorszolgáltatási Zrt. adott be pályázatot a Danubius Rádió frekvenciájára 2009 szeptemberében, ami aztán a Class FM megalapításához vezetett. Mindez szinte a Heti Válasz megszerzésével párhuzamosan zajlott.

Később a kormánytaggá vált Fellegi távozásakor bukkant fel a cégben a régi barát és kolléga, Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke. Stumpf és Nyerges együtt 52 százalékot birtokoltak az időközben zártkörű részvénytársasággá alakult Infocenter.hu-ban, a dánok változatlanul 48 százalékos kisebbségi tulajdonosok. Stumpfot azonban a nyáron alkotmánybíróvá választotta a parlament, ezért bejelentette, hogy lemond a cégben szerzett részesedéséről.

Az Opten cégadatbázisa szerint az összetett tulajdonosi szerkezet tagjai közül egyedül Nyerges került be név szerint a 2009-ben egymilliárd forintot mozgató Infocenterbe. Annak nincs nyoma a cégadatokban, hogy a pénzt szállító titokzatos dánok részt vennének a cég irányításában.

A dán adószakértők

A koppenhágai DEFAP-ról a rendelkezésre álló adatok alapján kevéssé feltételezhető, hogy a gazdasági válság miatt olcsón felvásárolható magyar médiacégekben látott volna fantáziát. A dán pénzügyi csoport ugyanis általában nem a saját pénzét teszi kockára, hanem konkrét befektetők konkrét terveit valósítja meg úgynevezett frontend szolgáltatással. Vagyis a nevét, dán pedigréjét és menedzseri hátterét adja, hogy a valódi befektetők kilétét homály fedhesse.

Mathieu Pouletty
Mathieu Pouletty

A DEFAP-ról egyébként az Infocenter egykori tulajdonosa, Fellegi Tamás csak annyit árult el, hogy egy külföldi konferencián találkozták, és döntöttek a közös vállalkozás indításáról, amibe a tőkét a dánok, a magyar piac ismeretét pedig Fellegi hozta.

A DEFAP azt sem árulta el, pontosan mekkora összeget fektetett volna be a magyar médiapiacon, mondván, ezzel túl sokat segítene a konkurenciának. A cég azt sem hozta nyilvánosságra, hogy összességében mekkora pénzalap felett rendelkezik. Honlapja szerint egy magántőke-befektetési alap, amely tőzsdén nem jegyzett cégek felvásárlásával foglalkozik.

A tulajdonosoknak, akik egyben a cég vezetői különleges ismereteik vannak az adóoptimalizálásban. Hárman tagjai az offshore-szakértőket tömörítő Nemzetközi Adótervezési Szövetségnek, az ITPA-nak. (A szervezet tagjainak profiljára utal, hogy az ITPA magyar tagja, a Dr. B. Szabó Gábor és Társai Ügyvédi Iroda tartja fent például az offshorg.com oldalt, amely külföldieknek kínál magyarországi offshore megoldásokat.)

Scott Macaw önéletrajza szerint sokáig céges és személyi adótanácsadóként dolgozott, Pouletty pedig előadóként vett részt Az offshore jövője című konferencián. A neten található dokumentumok szerint előadásának címe az volt, hogy “Onshore solutions for offshore problems”.

A tulajdonosok neve több más cég a DEFAP-éhoz nagyon hasonló weboldalán is feltűnik. Westenholtz, Macaw és Pouletty többek közt a European Flight Technology felsővezetői is, a cég repülőgépek importjával foglalkozik. Pouletty emellett a DEFAP-hoz nagyon hasonló szolgáltatásokat nyújtó Equinor honlapján is mint vezető adószakértő szerepel, sőt a franciaországi iroda vezetője is.

Nyerges Zsolt az igazgatóságban

Az RTL-es tranzakcióval kapcsolatban megkerestük Nyerges Zsoltot, ő azonban nem kívánt nyilatkozni. Azt mondta, a tévésekkel történt megállapodás szerint ők fogják kommentálni a szerződés körüli történéseket. Nyerges Zsolt fontos szereplő az Infocenter felvásárlásaiban, egyrészt a Class FM-et tulajdonló Advenióban tulajdonos az Infocenter mellett, másrészt az Infocenter egyszemélyi irányítója, ráadásul az áprilisi bejelentés óta az RTL Klub igazgatóságának is tagja, és erről a posztról most sem kell lemondania, hogy az Infocenter mégsem veszi meg az IKO Média Holdingot és ezzel együtt a csatorna 31 százalékát.

Nyerges egyébként az Infocenterben való feltűnése előtt évekig a hazai kosárlabdaélet egyik ismert menedzsere volt. A Szolnoki Olaj KK kosárlabdacsapat alapításában ügyvédként segédkezett, de aztán a város fideszes polgármestere, Szalay Ferenc felkérésre elvállalta a klubelnökséget, sőt az országos szövetség gazdasági alelnökségét is vitte egészen 2009 őszéig. Ekkor a sportági vezetők között kirobbant vita miatt Szijjártó Péterrel együtt lemondtak elnökségi tagságukról.

Nyerges gazdasági társaságokban utoljára 1998 és 2002 között, az Orbán-kormány idején vállalt nyilvánosan szerepet, akkor azonban hirtelen olyannyira a figyelem középpontjába került, hogy Keller László egyik, a miniszterelnökhöz intézett interpellációja is foglalkozott vele.

Mint a szolnoki fideszes gazdasági lobbi egyik fontos figurája a Dunaferr igazgatósági tagjaként kapott szerepet. Az 2000-es évek elején a szolnoki csoport számos tagja került nagy állami cégekhez, többek között Paksra, a Dunaferrhez, Bábolnára, a CD Hungaryhez és a Hungexpóhoz. Nyerges közreműködött a Budai Malomipari Kft. irányításában is, amikor a vállalkozás a cégadatok tanúsága szerint Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir fennhatósága alatt működött.

A szolnoki ügyvéd segédkezett a Left and Left Hungary Zrt. létrehozásában is. Ez a szolnoki hátterű cég a főrészvényese annak a Közgép Zrt.-nek, amely az elmúlt években rengeteg, többségében fideszes önkormányzatnál kapott sokmilliárdnyi közbeszerzéses megrendelést. Legismertebb és legnagyobb megrendelései közé tartozik a Margit híd felújítása. (A Közgép egyébként a Budai Malomipari Kft.-ben is vásárolt 63 százalékot.)

Nem a média a legjobb üzlet

A dán befektetők felvásárlási kedve nehezen magyarázható pusztán üzleti okokkal, hiszen az Infocenter.hu nem éppen sikeres cégeket vásárolt fel. A Heti Válasz információink szerint szerény, pár milliós nyereséget termel, és idén a Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetség adatai szerint tartani tudta a nyomtatott sajtó zuhanása közben is a példányszámát, és az elmúlt években sikeresen fejlődött az egyébként erős lejtmenetben lévő hetilappiacon. (A lapot harmincezer körüli példányszámban nyomják, amiből körülbelül húszezret értékesítenek.) A Lánchíd Rádió a zsúfolt fővárosi piacon küzd, de túl nagy nyereséget a gazdasági válság előtt sem tudott felmutatni. A Danubius helyét elfoglaló Class FM pont akkor érkezett, amikor a válság hatására összeomlott a reklámpiac. A Magyar Reklámszövetség adatai szerint ugyanis a rádiós piac 30 százalékkal zsugorodott 2009-ben, ennél nagyobb veszteséget a média egyetlen más szektora sem szenvedett el.

Nem szólnak bele

Az RTL Klub felsővezetése információink szerint végig bízott abban, hogy az új kisebbségi tulajdonos nem fog beleszólni a műsorkészítésbe, és a hivatalos nyilatkozatok is arról szólnak, hogy az Infocentert csak a számok érdeklik. A csatorna például biztosította a nézőket, hogy műsoron marad a baloldalinak elkönyvelt Heti hetes.

Információink szerint nem is szólt bele a hírszerkesztésbe, vagy a műsorstruktúrába az Infocenter, erre utal az is, hogy szeptemberben a csatorna bejelentette, hogy újraindítják a Való Világot, amire válaszul a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság azonnal közölte, hogy etikai kódexet ír a valóságshow-nak, és ha azt nem tartja be az RTL Klub, jelentős bírságokra számíthat. Az X-Faktor zsűritagja, Keresztes Ildikó viszont az önkormányzati választásokon Tarlós Istvánt támogatta,akkor az RTL Klub vezetése azt nyilatkozta, hogy nem örülnek, hogy a csatorna egyik arca politikai kampányban vesz részt, de szerződése miatt nem tudnak beleszólni, hogy milyen szereplést vállal.

Az RTL Klub viszont évek óta vezeti a nézettségi versenyt, még mindig a reklámozóknak kedves 18-49 évesek 30 százaléka választja a csatornát főmúsoridőben, amivel általában legalább 6 százalékponttal veri a konkurens Tv2-t.

Az RTL Klubnak 2008-ban 36,5 milliárd forint volt a forgalma, és 5,6 milliárd forint adózás előtti nyereséget könyvelhetett el. A 2009-es adatok szerint a gazdasági válság a csatornát is megviselte, 29,44 milliárd árbevétele volt a cégnek, adózás előtti eredménye pedig 3,73 milliárd volt.

A Magyar Reklámszövetség adatai szerint tavaly 20 százalékkal estek vissza az országos földfelszíni csatornák reklámbevételei, amire válaszul az RTL Klub spórolásba kezdett, mind a műsorgyártás költségeit, mind a személyi juttatásokat megnyirbálta. Jövőre a csatorna legfeljebb a reklámbevételek stagnálására számíthat, viszont jelentős, körülbelül 8 milliárd forintnyi többletbevételt szerezhet, ha sikerül elérnie, hogy a kábeles és műholdas szolgáltatók fizessenek az eddig ingyenes adóért.

Az IKO Média megvásárlása előtt egyébként kiszerveztek több ígéretes vállalkozást a cégcsoportból. Így az S.I.G. Kapital az IKO csoport más cégein keresztül még mindig fontos szereplő a magyar médiapiacon: a legnézettebb kábeladók, mint a Film+, a Cool vagy éppen a Sportklub még a cég tulajdonában vannak.

Ami eladó, azt veszik

Az Infocenter.hu neve ellenére eddig nem az online média irányába terjeszkedett. Persze ez nem jelenti, hogy a cég nem szeretne ezen piacon is megjelenni: állítólag a megszűnés szélére került Hírszerző átvételéről is tárgyaltak, mielőtt a lapot végül a HVG vette volna meg. De természetesen ennél jóval nagyobb online médiacég lehet az Infocenter elsőszámú célpontja. Iparági híresztelések szerint tavaly ősszel az Origo irányába is tapogatóztak. A lehetséges célpontok közt emlegetik a Figyelőt is, miután a Sanoma bejelentette, hogy jövőre meghívásos tenderen értékesíti a hetilapot. Időközben hírbe hozták az Infocentert a Népszabadság lehetséges vevőjeként is, minthogy az Axel Springerrel éppen egyesülő Ringier árulja a baloldali napilapot. Úgy tűnik, az Infocenter szinte minden médiacéget megvenne, ami eladó.

Úgy tudjuk, tavaly már előrehaladott tárgyalásokat folytattak a Tv2 tulajdonosával, a ProSiebenSat1-csoporttal, az üzlet csak azért nem jött létre, mert a médiavállalat egyben akarta értékesíteni közép-európai érdekeltségeit, így a magyar adó mellett a román és a bolgár csatornát is értékesíteni akarták. Úgy tűnik azonban, hogy az Infocentert és dán befektetőit csak a magyar médiában rejlő lehetőségek érdeklik.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!