Irén, Írisz
6 °C
15 °C

Magára hagyták a Tv2-t

2011.09.28. 16:42
Csoportos lészámleépítést jelentett be a Tv2. Úgy tudjuk, két hullámban akár száz embertől is megválhat a jelenleg négyszáz főt foglalkoztató cég, mivel az anyavállalat nem hajlandó külső források segítségével finanszírozni a csatornát. A ProSiebenSat1 csoport az eladásra készülve spórol, ami kihathat az egész magyar televíziós piacra.

A Tv2 hivatalosan is elismerte, hogy csoportos létszámleépítést hajt végre, miután a Népszabadság is megírta, hogy a dolgozókat emailben és a kereskedelmi tévé székházában kiakasztott hirdetményekben tájékoztatták erről. A csatorna arról nem beszélt, hány embert küldenek el idén. Annyit lehet tudni, a hatályos törvények szerint legalább harminc ember egyidejű elbocsátásakor lehet csoportos létszámleépítést bejelenteni, ha a leépítés a foglalkoztató cég működésével függ össze. Vagyis, ha a veszteség vagy a pazarló gazdálkodás miatt kell megszüntetni álláshelyeket.

Csak magukra számíthatnak

Információink szerint a Tv2 azért került nehéz helyzetbe, mert idén a kereskedelmi csatorna reklámbevételei a piaci átlag feletti mértékben csökkentek. Idén márciusban a MEC Médiaügynökségi kutatási divíziója azt prognosztizálta, hogy míg a tematikus adók reklámbevételei várhatóan 3,1 százalékkal nőnek, addig az országos csatornák legalább ugyanekkora bevételcsökkenést kénytelenek elviselni a 2010-es számokhoz képest. A Tv2 azonban az idei év első nyolc hónapjában ennél is nagyobbat bukott, ha a tendencia folytatódik, nem kizárt, hogy akár 15 százalékkal kevesebb reklámbevétele lesz 2011-ben, mint tavaly.

A csatorna zászlóshajója, a Frizbi
A csatorna zászlóshajója, a Frizbi

A csatornát ráadásul idén a tulajdonos ProSiebenSat1-csoport sem szívesen segítené ki. Az Európa egyik legnagyobb médiavállalatát tulajdonló két befektetői csoport, a New York-i székhelyű KKR és a londoni Permira befektetési alapok már tavaly jelezték, hajlandóak lennének jó áron megválni a cégcsoporttól, ezért most mindennél fontosabb, hogy a ProSiebenSat1 mérlegeredménye jó legyen. Az eladást a Hollywood Reporter értesülései szerint májusban elhalasztották, mivel alacsony volt a cég részvényeinek árfolyama, de jövőre újból megpróbálkoznak vele, így az árfolyamot jelentősen befolyásoló év végi mérleg döntő a ProSiebenSat1-nak. A lehetséges vevők közt emlegetik a német Axel Springert és a Rupert Murdoch tulajdonában lévő amerikai News Corpot is, de állítólag az olasz médiát uraló Silvio Berlusconi is érdeklődik a cégcsoport iránt.

A Tv2-t eladni sem akarja az anyavállalat, bár iparági pletykák szerint tavaly már több céggel is tárgyaltak a felvásárlásról. A Tv2-re ajánlatot tett a Viasat3-at működtető MTG és az RTL Klub iránt is érdeklődő, a Class FM-et tulajdonló, a kormányváltás előtt Fellegi Tamás miniszter tulajdonában lévő Infocenter is. A tárgyalások információink szerint végül azért nem vezettek eredményre, mert a ProsiebenSat1-csoport legfeljebb együtt hajlandó megválni összes közép-európai érdekeltségétől, mivel a magyar adó nélkül a román és a bolgár érdekeltségek csak áron alul értékesíthetőek. A ProsiebenSat1 szerint egyébként azoktól a csatornáktól válnak csak meg, amelyek saját piacukon nincsenek a legnézettebb három között, így a Tv2 hivatalosan nincs is az eladási listán.

Kevesebb műsor, kisebb stáb

A Tv2-nek tehát nincs más választása, mint hogy saját, a gazdasági válság, a tematikus adók előretörése és a csatorna nézettségének csökkenése miatt zuhanó reklámbevételeiből finanszírozza működését. Ezért van szükség a létszámleépítésre, amely információink szerint idén körülbelül ötven embert érint a körülbelül négyszáz főt foglalkoztató cégnél.

A Tv2 vezetése már ősszel bejelentette, sokkal kevesebb pénz jut tartalomgyártásra, ezért is halasztották el a Megasztár soron következő évadát, pedig a castingok már augusztusra lezajlottak. A csatorna az Összeesküvők című anyósós realityben bízik, ha ez a formátum sem hozza meg a várt sikert, akkor információink szerint az infotainment műsorokon, azaz az Aktívon, a Tényeken, a Mokkán és a Magellánon kívül szinte teljesen leállnak a saját készítésű programok gyártásával.

Hajdú Péter
Hajdú Péter
Fotó: Szécsi István

Az Összeesküvők egyelőre nem váltotta be a reményeket, az első adás jó számai után a valóságshow-t rendre megveri az RTL Klubon futó Fókusz, és a péntek esti Összecsapás sem teljesített túl jól. A műsort a 18-49 közötti nézők 12,5 százaléka választotta a Nielsen elektronikus nézettségmérési adatai szerint, miközben a párhuzamosan futó VV5 beszavazóshow-ját a reklámozóknak fontos célcsoport tévé előtt ülő tagjainak 20,3 százaléka nézte.

Az első híresztelések szerint a Hajdú Péter által gyártott valóságshow sikerén múlt volna az is, hogy a Tv2 folytatja-e az évente körülbelül egymilliárd forintot felemésztő napi szappanopera, a Jóban-rosszban felvételeit, vagy a sorozat is kényszerszabadságra megy. Információink szerint végül döntés született arról, hogy a Jóban-rosszban marad, de lehetséges, hogy külső gyártásba kerül át. Felmerült, hogy ezt a műsort is a Frizbivel a képernyőn is szereplő Hajdú Péter cége készítse.

Úgy tudjuk, a Jóban-rosszban költségvetését is jelentősen csökkentik, ezzel akár a stáb ötven tagjától is megválhat a Tv2. Ha a szappanopera külső gyártóhoz kerül, még nagyobb csoportos létszámleépítés várható, de az alkalmazottak egy részét a külső cég foglalkoztatja majd; vagyis a munkájuk nem változna, csak a fizetésük kapnák mástól.

Az egész piacra hatással van

A Tv2 válsága az RTL Klubot is érinti, ráadásul a nagyobb kereskedelmi csatorna bevételei is jelentősen, több mint 5 százalékkal csökkentek, ezért ők is spórolni kényszerülnek. Úgy tudjuk, az RTL Klub már azzal számol, hogy a két kereskedelmi csatorna háborúja enyhülni fog jövőre, és a magát szinte hibernáló Tv2-t olcsóbb műsorokkal is meg lehet majd verni.

024-osszeeskuvok-IMG 8681
Fotó: Szécsi István

Az RTL Klub a műsorok kreatív stábját információink szerint már tájékoztatta arról, hogy kevesebb pénzből kell műsorokat készíteniük, de elbocsátásokról egyelőre még nincs szó. Iparági pletykák szerint felvetődött, hogy elhalasszák az RTL új adójának, az RTL II-nek az indítását, amely a tervek szerint még idén megkezdené műsorát a kábelszolgáltatók kínálatában a cégcsoporthoz tartozó Prizma helyén.

A Tv2 esetleges gyengülése tovább fokozhatja a kábelcsatornák előretörését. A Viasat3 és az IKO-tól szintén az RTL-hez került Cool várhatóan több saját gyártású műsorral igyekszik jövőre kitörni a két országos adót üldöző bolyból.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!