Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Danyiil Harmsz |
Legalábbis hogyha az embernek foglalkozásából adódóan jól jöhet, ha kétmillióan figyelik. A színésznek-rendezőnek pedig nem árt, hiszen a piacról él ő is. Így került a Big Brother színpadára és házába Koltai Róbert, mint meglepetés a lakóknak, suzuki-aranyszínű szalaggal átkötve, zörgős papírban. Gyere csak, Róbert, most egy kicsit elővesszük a spájzból a téged tartalmazó üvegcsét, kihúzzuk a dugót, sztár lehetsz megint, összesen tizenkét percet kapsz az ország legnézettebb műsorából. Mikor láttak utoljára ennyien? Na ugye. Ez összesen két anekdotát jelent, és te nézheted meg, hogy le vannak-e zárva a bőröndök. Utána aztán visszakerül a dugasz, s a palack a polcra, ennyi volt, oszd be. Ja, és lehet, hogy leadjuk a filmedet is, de azt másik osztály intézi, nem ígérhetünk semmit.
Hakni, persze, és ebben nincs semmi új: Havas Henrik vagy Pataki Attila is megfordult már a BB színpadán. Koltai személye azonban veszedelmes trendet rajzol ki, ha - bevallott, játékos elhamarkodással - görbét fektetünk az itt megjelentek koordinátáira. Havast és Patakit már elégszer láttuk, ahogy belülről a képernyőre tapadnak, szívókorongjaikkal kétségbeesetten kapaszkodnak az üvegbe, majd lassan lecsúsznak rajta, szabadon hagyva eközben érzékeny véknyukat az effajta élcelődéseknek. Koltai kicsit magasabb trambulinról zuhant ebbe a másik nyilvánosságba, számára - még - méltatlan szituáció, hogy hümmögve végighallgassa Évi tolmácsolásában, ki hol aludt a házban, mielőtt átköltözött volna a másik ágyra, lesütött szemmel félbeszakítsa mondandóját, amikor Claudia akcióba küldi. S jutalom-mobiltelefonnal a zsebében ballagjon haza, meg azzal a különös érzéssel, hogy most megmutatta kétmillió embernek, milyen mélységesen szégyenletes helyzetbe kényszerül, aki ezzel a kétmillió fejű lénnyel beszélni akar.
Ölthet-e a kultúra fröccsöntött álarcot, ha így beférkőzhet a diszkókba? |
És még csak az az elégtétel sem adatik meg, hogy leírhassuk égre emelt arccal, mennyire rossz ez így. Egy érdekes képlet tulajdonképpen az a forró kása, amelyet kerülgetünk, illetve egy régi művészetelméleti probléma: szükséges-e az alkotás értékelhetőségéhez a befogadó; művészeti értéket képvisel-e az íróasztalfiókban felejtett, majd a könyvskorpiók csemegéjeként megsemmisülő nagyeposz? És amennyiben szükséges, akkor növeli-e az alkotás értékét, ha minél több emberhez jut el az üzenete? Az irodalom, amelyet senki sem olvas, halott mindaddig, amíg újra föl nem fedezik, de vajon élőbb-e attól, hogy milliók forgatják? Ölthet-e a kultúra fröccsöntött álarcot, ha így beférkőzhet a kocsmákba és a diszkókba, és legalább egy félmondatot elejthet ott? Hányan olvassák Faludy saját köteteit, és hányan azt a néhány versszakot, amely aktfotói mellé került?