Vissza a valóságba

2002.10.11. 08:50
Most még csak a reality showk szereplői, de nemsokára állástalan hírességek. Mennyit ér, ha milliók kísérik figyelemmel létezésünket főműsoridőben, és pontosan hány percig is tart a hírnév?
Mindenki híres lehet tizenöt percre! - mondogatják mostanában az instant rézandrások a valóságshow-k kapcsán, és rendre elfelejtik, hogy a mondás már nem elég pontos, hiszen Andy Warhol, a múlt századi pop art guru száját egy olyan békebeli korban hagyta el ez a kijelentés, amikor a híreket még nem kommunikációs teamek növesztették, hanem szabadon szökkentek szárba a való világban. Negyven éve Amerikában ugyanis még legalább egy nyamvadt rocksztárral le kellett feküdnie annak, aki a bulvárlapok címlapjára vágyott egy napra, ma kis hazánkban elég, ha valaki egyszer feltűnik valamelyik kereskedelmi csatornán, attól kezdve hónapokon át foglalkoznak akár a bélműködésével is a magazinok lelkes médiamunkásai. A valóságshow-k igazi nyereménye éppen ezért nem az a rongyos pár millió forintocska, amit az utolsó felmarkolhat, hanem a Story Magazin címlapja, ami minden szereplőnek megadatik.

Álmok álmodói

Félkész sztárok
Kérdés persze, hogy ki mennyire tudja felhasználni a hirtelen jött hírnevet, illetve, hogy mennyire támogatják a játékosokat terveikben a műsorok készítői. Eddig két ember hagyta ott a reality showk világát, de úgy néz ki, hogy csak Juditnak sikerült megkapaszkodnia a médiában. Persze nagy karrierre ő sem számíthat, hiszen a Big Brother stábjában eltöltött két hét alatt valószínűleg csak annyit tanult a televíziós bizniszről, hogy Tilla két cukorral és zsírszegény tejszínnel szereti.

Az idő múlásával egyre többen fogják a villák falain kívül találni magukat, így egyre több szereplő válthatja majd - nem is olyan apró - pénzre a nézettségi indexet. Például Pongó fehérneműboltjának forgalma biztos az egekbe szökik, sőt ha az exzsaru elég élelmes, akkor az intimboltok vásárlói nemsokára találkozhatnak a Pongó-féle grillázsízű férfitangával is. Évi valószínűleg pornófilmet fog forgatni Big Bráner címen, Andi pedig esetleg vidéki haknitúrára indul Lagzi Lajcsival. Ági éjszakai lelkizős műsort kaphat valamelyik kereskedelmi rádiónál, netalántán egy fogkrémpaszta plakátjairól villantja majd ránk széles mosolyát néhány százezer forintért. Okinál biztos sorba fognak állni a sörgyárak egy rakás exkluzív és kizárólagos reklámszerződéssel, sőt ha a hírneve kihúzza nyárig, akár a Sziget Fesztivál kabalafigurája is lehet, hiszen már most jobban képviseli a rendezvény eszmeiségét, mint a paralízises Kistehén.

Sztárleszállítás

Mindenki kiteljesítheti tehát a személyiségét, lubickolhat picit a sikerben, persze csak akkor, ha a csatornák vezetői nem akarnak még egy kis pénzt kifacsarni a magánéletüket szappanoperára cserélő szereplőkből, és nem erőltetik túlzottan a játékosok médiakarrierjét. Félő azonban, hogy megismétlődik a Tiger-incidens, és megint televíziós személyiséget faragnak egy arra teljesen alkalmatlan emberből, csak azért, mert egyszer már sikere volt egy valóságshowban. Egy szerencsétlen pillanatban egy kézzel varrt vezetői bőrfotelban fészkelődve valakinek talán eszébe jut, hogy Pongót akár állandó rendőrségi szakértőnek is alkalmazhatják Máté Krisztina baltás gyilkosságokkal és tanyasi tragédiákkal operáló műsoraiban, vagy esetleg kreálhatnak egy délutáni talk showt Évi köré, úgyis biztos szókimondóbb, mint mindannyiunk Mónikája, ráadásul a műsor mélypontján, mondjuk közvetlenül a reklámblokk előtt, még a melleit is hajlandó megmutatni.

realitynaplo.index.hu

Volkssturm - Big Brother-megnyitó

Realitynapló 1. - Lehet matyizni

Realitynapló 2. - És provokátorok

Realitynapló 3. - Tulajdonképpeniségek

Születési agónia - Való Világ-megnyitó

Realitynapló 4. - A valóság odaát van

Realitynapló 5. - Mindörökké valóság

Realitynapló 6. - A Nagy testvért figyeljétek?

Realitynapló 7. - Szerencseherék

Realitynapló 8. - Jogi esetek

Realitynapló 9. - Valóságshow-elmélet haladóknak

Realitynapló 10. - Fele királyságok

Huszonkét potenciális tévés sztár keres munkát decembertől, és a kereskedelmi adók vezetőit valószínűleg csábítani fogja a lehetőség, hogy olcsón vásárolhatnak előre csomagolt, félkész média-alapanyagot nagy tételben. Ennek ellenére remélhetőleg eszükbe fog majd jutni, hogy valóságshowban szerepelni nem ugyanaz, mint műsort vezetni, hiszen teszem azt Oszama Bin Laden sem brillírozna a Legyen Ön is milliomos moderátoraként, csak azért, mert a Híradóban jól mutat, és növeli a nézettséget, amikor mutatóujját az égnek emelve megfenyegeti Amerikát. Remélhetőleg jól átgondolják majd, hogy kivel kötnek szerződést, és csak a médiaszereplésre igazán alkalmas exjátékosokat veszik fel, hiszen így sok jobb sorsra érdemes villalakót megkímélhetnek a csalódástól, és a kudarctól, ráadásul mi nézők is megúszhatunk pár kínosan rossz műsort.

A csatornák vezetőinek persze gondoskodniuk kell a műsorok melléktermékeiről, újra kell hasznosítaniuk a szereplőket, a valóságshowk kiégett fűtőelemeit, de erre nem minden esetben a médiakarrier a legmegfelelőbb megoldás. Hiszen mindenki lehet sztár akár évekre is, minden csak marketing és médiajelenlét kérdése, de nem biztos, hogy például Iti vagy Leslie hosszútávon beválna, mint médiaszemélyiség, hiszen míg az őszinteség, és a nyíltság egy valóságshow-ban erény, addig máshol csak színtiszta amatőrizmus.