Platon, a jelenkor egyik legjelentősebb portréfotósát legtöbben csak a világ vezető politikusairól készült ikonikus fotóiról ismerik. 2016-ban azonban egy ettől eltérő album jelent meg, melyben az amerikai hadsereg kevéssé közismert pillanatait mutatja meg az olvasóknak. Korábban sosem látott helyeken készített képein bevetésre készülő vagy épp onnan hazatérő katonák szerepelnek, esetleg olyanok, akik megtagadták a szolgálatot, és azóta háborúellenes aktivistává váltak. Készült kép a brutális kiképzésről is, de nem a megszokott, fatörzset cipelő kommandósokat látjuk, hanem a földi pokolra készülő, egyszerű bakákat. Érdekesség, hogy bár a fotóalanyok között akad komolyan megsérült férfi is, a kép mégsem csak a máskor megszokott, a háború szörnyűségeinek üzenetét képviseli, a szomorúság és a gyász mellett a szeretet, a magabiztosság és az elszántság is megjelenik az arcokon.
A képek között szerepel a 2008-as elnökválasztási kampány egyik legnagyobb hatású felvétele is, melyen Platon egy amerikai muszlim anya öleli át az iraki hadműveletek során elesett fiának sírkövét. Ezzel válik talán teljessé a kör: a fényképek a jelentkezés, a kiképzés, a bevetés, a sebesülés és végül a hazatérés pillanatait is megmutatják, függetlenül attól, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a szavak a képen szereplő embereknek.
A világ legnagyobb kerékpárversenye kétségkívül a Tour de France, népszerűsége megkérdőjelezhetetlen, nem véletlen, hogy a huszadik század elején induló sikertörténetet sokan megpróbálták lemásolni. Sorra jöttek a klónok és kistestvérek, így születetett meg a magyar Tour de Hongrie is 1925-ben. A verseny azóta többször tetszhalott volt, tavaly ismét újraélesztették, hogy felpörgesse kicsit a hazai országút kerékpáros szakágat a közel egyhetes körverseny, aminek szinte kötelező eleme a kékesi csúcstámadás.
A Dentsu Aegis Network jóvoltából a verseny ideje alatt az Indavideón is beszámolunk a Tour eseményeiről.
Mohai Balázs 1984-ben született Budapesten. A Kaposvári Egyetem fotóriporter és képszerkesztő szakán tanult, majd ösztöndíjjal a norvég Volda University College hallgatója volt a Photo for Media kurzuson. Szakmai gyakorlatot a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárában, majd pedig az MTI fotószerkesztőségében szerzett. 2008 óta a Magyar Távirati Iroda külsős fotóriportere. Klasszikus fotóriportokban gondolkodik, elsősorban a dokumentarista fotográfia iránt érdeklődik. Témáit itthon és külföldön egyaránt keresi. Nyert már Junior Prima díjat, Magyar Sajtófotó Pályázatot, köztük a legjobb 30 év alatti fotóriporternek járó különdíjat is.
A 42 éves, orosz Katerina Belkina az egyik legkülönlegesebb szemléletmódú orosz fotóművész; talán nincs fotós, akinek képei közelebb állnának a festészethez, mint az övéi. Művészcsaládba született, már édesanyja is képzőművészettel foglalkozott. Katerina tanulmányai alatt dolgozott kiadónál és volt tervezőgrafikus egy tévécsatornánál. Fotográfiát csak 2000-ben kezdett el tanulni, de 2007-ben már jelölték az orosz Kandinszkij-díjra, 2009-ben pedig részt vett az első Fotó Biennálén a szentpétervári Márványpalotában. 2015-ben elnyerte a Nemzetközi Lucas Cranach-díjat, 2016-ban pedig megnyerte a Hasselblad Masters-díjat.
Budapesten a Faur Zsófi Galériában Paint című, egészen különleges sorozata látható, képeink legnagyobb része is innen származik. Katerina Belkina nemcsak fotósa, de modellje is ennek a beállított önarcképekből álló szériának, amely a művész példaképeit, az elmúlt századok legnagyobb festőit idézi meg a fotográfia, a festészet és a számítógépes technikák ötvözésével.
A LensCulture, az egyik legnevesebb művészeti portál azt írja a sorozatról: „Katerina Belkina munkáit tekinthetjük egy óriási állásfoglalásnak arról, ahogyan az emberiség a saját helyét keresi a társadalom és a kultúra nagy egészében. Belkina szinte mindig önmaga modellje is, és ez azt mutatja, hogy mindenestül azonosul is ezzel az univerzális küldetéssel. A Paint című sorozat megmutatja, hogyan maradhat egy vizuális művész hű önmagához úgy is, hogy inspirációját a múlt festőnagyságaiból nyeri. Belkina kölcsönveszi a 19. és 20. századi festők ecsetjét, hogy olyan közel kerülhessen hozzájuk, amennyire csak lehet. Komoly kreatív erőt lát a művész és modellje közötti feszültségben és interakcióban, de ő nemcsak a mesterekkel azonosul, hanem a művészek modelljeinek szerepét is magára vállalja, így nem szemlélője, de résztvevője ennek a kölcsönhatásnak.”
A Paint képei hol a címben jelölt festők stílusát, visszatérő témáit idézik meg – legyen szó Degas elmaradhatatlan balett-táncosairól, Schiele aktjairól, Malevics színes geometriai formáiról, Gaugin fekete nőalakjáról, Frida Kahlo szürreálisba hajló önarcképeiről vagy Tamara de Lempicka kanapén ülő figuráiról –, hol pedig egyes képekre reflektál, mint Petrov-Vodkin A vörös ló fürdetése vagy Rousseau Az álom című festménye esetében. A művésznő meztelensége talán nem pusztán forrásainak munkáira utal – bár például Schiele esetében nyilván evidens a fedetlen test –, de tovább mélyíti a LensCulture által is tárgyalt gondolatot: a szó szerint és metaforikusan is érthető teljes kitárulkozás még hitelesebbé teszi Belkina sokszoros szerepvállalását a mű elkészítésének folyamatában.
Rovataink a Facebookon