Közben pedig hiába beszélt már a kampányban és azóta is folyamatosan a fal megépítéséről Trump, a héten benyújtott költségvetési tervezet alapján bizonytalan lett, hogy mikor kezdődhet meg egyáltalán bármilyen építkezés. Az előirányzott összegek messze elmaradnak a tényleges várható költségektől, és miközben a demokraták teljes mellszélességgel tiltakoznak, a kongresszusi republikánusok is több részletet várnak, mielőtt megszavaznák a finanszírozást.
Egy köztársasági elnök élete nemcsak száraz politizálásból és a parlamentben elfogadott törvények aláírásáról szól, hanem olykor ledobják az öltönyt, és belefér egy-két kötetlenebb program is. A Fidesz egykori frakcióvezetője, Áder János 2012. május 10-én kezdte meg köztársasági elnökségét, és bár hivatalában nem gurított nagyot (pontosabban inkább semekkorát), a Sándor-palotán kívül érdekes pillanatoknak lehetett része. Ezekből válogattunk.
Birtalan Zsolt januárban második helyezést ért el az Elmentek című képével a 35. Magyar Sajtófotó Pályázat művészet kategóriájában. A fénykép a Séta, utazás című sorozat egyik darabja, amely egy kb. húsz hónapig tartó időszak mindennapos, naplószerű fotózásának eredményeként született. A fotós ezalatt több ezer fotót készített, ezekből állt össze a Séta, utazás című kiállítás anyaga, amely hamarosan album formában is megjelenik majd, és amelynek képeiből most mi is válogattunk.
“Születésem óta budapesti vagyok, most mégis innen ide utaztam. Itt sétáltam, mint aki messziről érkezett. Magyar vagyok és turista. A képek a hiányról szólnak, séta közben azokkal beszélgettem, akik így vagy úgy, de nem sétálnak velem. Elmentek, vagyis a szó egyik értelmében meghaltak már, mint a nagyszüleim, vagy elmentek innen, egy távoli helyre költöztek, ahogy egyre több barát. Vagy esetleg mint azok, akikkel ugyanabban a városban élünk, de valamilyen oknál fogva már ritkán vagy soha nem találkozunk” – magyarázza képeit a fotós.
A kiállítást május 5-től láthatja majd a közönség a Fugában, és vásárolhatja meg az azonos című albumot is.
Donald Trumpnak különleges viszonya van a gravitációval, érdemes megfigyelni az első hivatali fotóin, ahogy az új elnök alakítja maga körül a teret: a körülötte állók gesztusai és testbeszéde mindig ugyanazt az áhitatot sugározzák. A mosolyok mögött azonban mindenhol van egy kis feszengés az új helyzet bizonytalansága miatt, és megfelelési kényszer, ami a protokol mellett legalább annyira szól az alkalmazkodásról az új elnök kemény stílusához is. Trump pedig láthatóan élvezi ezeket a helyzeteket, és akkor van igazán elemében, amikor minden tekintet rá szegeződik.
Vibráló nagyvárosi életet ígér, de az egyiptomi Gíza külvárosában gondosan megtervezett luxusnegyedről lerí a steril unalom. Egymást érik az apartmanok, de a legtöbb kong az ürességtől. A biztonság, a zöld környezet, az álomország nem elég vonzó, vagy csak keveseknek megfizethető. A lélektelen városrészben külföldiek és felső osztálybeli egyiptomiak élnek. Sok fiatal is. Elszigetelt, de a hagyományokat mégis felrúgó életüket mutatja be a belga Zaza Bertrand Dreamland című sorozatában.
Megnyílt Budapestena World Press Photo kiállítás. Az év képeit a Néprajzi Múzeumban nézhetik meg 2017. szeptember 22 és október 23. között.
A zsűri idei döntésének különleges csavart adott, hogy a győztesek kihirdetése után a zsűri elnöke rögtön el is határolódott a nagydíjas képtől, ami a törökországi orosz nagykövet elleni merénylet ismert képe lett. Harmadik alkalommal nyer gyilkosságot ábrázoló kép a pályázat hatvan éves történelmében, de Stuart Franklin szerint ennek a képnek most nem lett volna szabad nyernie.
Vele beszélgettünk a nyertes képről 2017. tavaszán, a döntését azzal indokolta, hogy szemben például a vietkong katona meggyilkolásáról készült nagydíjas képpel, ez a fotó és az általa generált médiafelhajtás nyíltan buzdíthat hasonló cselekedetekre. Szerinte nem indokolná a nagydíjat a kép hírértéke sem, hiszen a merényletnek az emberáldozattól eltekintve komolyabb, önmagán túl mutató következménye sem lett. Ráadásul egyszerre ábrázolja a gyilkost és az áldozatot – a gyilkosság után – ami felvet egy sor morális-és sajtóetikai problémát: arra a szintre helyezi a fotót, ahol az Iszlám Állam lefejezős videói vannak.
Augustus Frederick Sherman felvételei 1906 és az első világháború között készültek Ellis Islanden. A bevándorlási hivatal tisztviselőjétől 250 beállított kép maradt fent, ezeken a frissen Amerikába érkezettek többsége ünneplő ruhában látható. Sherman arra is sokszor megkérte őket, hogy a kedvéért vegyék elő a koffer mélyéről a népviseletet. A legkülönbözőbb arcokat és ruhákat lehet látni a Karib-térségtől a sarkvidéki Lappföldig, de legtöbben a dél- és kelet-európaiak vannak. Bár magyarok nincsenek ezeken a felvételeken, magyar alattvalók igen, az ő azonosításukban Lackner Mónika, a Néprajzi Múzeum munkatársa segített nekünk – hálásan köszönjük.
A 25 millió lakosú Ghána néhány fokra fekszik az Egyenlítőtől. Valószínűleg mindenki hallott már róla, ha másért nem is, egy-egy korábbi futball-világbajnokság miatt. Az európai emberek többsége sosem jut el a nyugat-afrikai államba, amiről jó eséllyel csak annyit gondol, hogy fekete bőrű, szegény emberek lakják. De vannak azért, akik valamiért (leginkább a pénz miatt) arra adják a fejüket, hogy a „fejlett Nyugatról” a Togó, Elefántcsontpart és Burkina Faso által határolt országba költözzenek. Egy fiatal belga fotós, Tomas Bachot hét hétig követhette a Ghánában élő obrunik”, azaz külföldiek életét.
Az elnök fotósának lenni sokkal összetettebb feladat, mint azt elsőre gondolnánk. Egyszerre kell mindig ugrásra készen az elnök mellett lenni, és arra törekedni, hogy a fontos pillanatokban a lehető legkevésbé zavarjon bele a jelenlét. Pete Souza nyolc évig gyakorlatilag az elnök életét élte, és árnyékként követte Obamát a reggeli értekezletektől az esti családi vacsorákig. Pont egy olyan évtizedben, amikor az azonnal elérhető fotók és a képek biztosította megjelenés tömegek számára határozták meg az elnökről kialakult képet. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy egy-egy kattintása és nyolc év munkájának minősége ugyanúgy befolyásolt közvélemény-kutatásokat és népszerűségi adatokat, mint a választási ígéretek.
Nyolc év sok idő, amit egy ilyen szoros munkakapcsolatban nem lehet csak rideg biccentésekkel kibírni egymás mellett. Hivatali idejének utolsó heteiben Obama több helyen is megemlékezett kettejük különleges bizalmi kapcsolatáról, és a barátjaként beszél az azori származású Souzáról, akit Azoreusnak becézett évekig. Souza pedig arról, hogy nem csak az elnököt, de az embert is be akarta mutatni a szerep mögött. Érdekes kérdés, hogy kétmillió kép elég-e ahhoz, hogy megismerjük valakinek a valódi arcát, vagy ezek a fotók arra jók csupán, hogy feltegyék a kérdést: van-e másik arca annak az embernek, aki napjainak minden pillanatát a világ egyik legfontosabb vezetőjeként éli?
Ha Souza fotói néhol naivnak, néha hétköznapi pillanatképeknek tűnnek is most, történelmi távlatban lesznek majd igazán érdekesek. A Fehér Ház archívumába kerülve már nincs törölt kép, ezekhez a fotókhoz fog visszanyúlni majd évtizedek múlva is mindenki, ha visszatekintene Obama elnökségére.
Souza a Fehér Ház Flickr oldalán és saját Instagramján is több ezer fotót osztott meg Obamáról, köztük évről évről a kedvenceit is. Mi ezekből a képekből válogattunk egy rövid ízelítőt.
A versenylovat profi sportolónak is tekinthetjük, aki állandó törődést, rendszeres tréningezést, kiváló étkezést és kielégítő pihenést igényel. Ezt a szinte velük együtt élő munkalovasok trénerek biztosítják, akik egész életüket alárendelik a lovaknak, szabadságra szinte sosem mennek. Családias közegben nőnek fel, lovasdinasztiák biztosítják az állandóságot azon a színtéren, amelyen sajátos elegyet alkot az állami és magánszféra. Szebb és rosszabb napokat is megélt már a magyar lóverseny, Kincsem és Imperiál sikerei a múltté, de a hagyomány egyelőre minden mást felülír.
Rovataink a Facebookon