A vb a Hungaroringen kezdődik

000 AP39T
2016.07.21. 23:57
A 31. Forma-1-es Magyar Nagydíjat tartják a hétvégén Mogyoródon, a futam kerek születésnapja viszont most van, először 1986-ban rendezték meg a futamot. Ismét van favorit, de volt egy, két éve is, mégsem az nyert. A pálya felújítva, az állás kiélezettebb nem is lehetne. Minden adott egy klasszikus hétvégéhez.

Amikor Nico Rosberg négy futam után négy győzelemmel és maximális 100 ponttal állt az idei vb élén, Lewis Hamilton pedig 43 ponttal le volt maradva tőle, valószínűleg még az angol sem gondolta, hogy 10 futam után már csak egyetlen pont lesz a hátránya. 

Nincs olyan pilóta, aki az első négy verseny megnyerése után az év végén ne lett volna F1-világbajnok, és Rosberg 19 futamgyőzelmével már a legeredményesebb versenyző, akinek még nincs vb-címe. Ilyen klasszikusan kiélezett helyzetben vág neki a Forma-1 a hétvégének Mogyoródon.

Persze Hamilton év eleji nagy lemaradása ellenére várható volt, hogy egyszer majd elkezd nyeregetni, és feljön a pontversenyben is, de a felzárkózása gyorsabban történt, mint vártuk.

Bizarr, hogy a hamiltoni fordulathoz egy baleset kellett, méghozzá azon a futamon, amit idén egyelőre Hamilton is az éve legrosszabbjának tart: Rosberggel Barcelonában ütköztek, mindketten kiestek, ez az egy a tízből, amit a Mercedes nem tudott megnyerni.

Ugyanilyen abszurd, hogy ha úgy vesszük, az ötödik versenyig ez volt Hamilton legjobb eredménye Rosberghez képest, legalábbis nem nőtt a lemaradása. Sőt, ott Barcelonában még a második helyet is elveszítette a pontversenyben, Kimi Raikkönen négy ponttal megelőzte. Az ottani Hamilton eddigi egyetlen kiesése a szezonban.

A világbajnok két héttel később, Monacóban talált magára, ahol remek taktikai húzásának és a Red Bull blőd hibájának köszönhetően meg tudta verni Daniel Ricciardót, megszerezte első győzelmét.

Nyert Kanadában is, Bakuban, az Európa GP-n megtorpant, ütközött az időmérőn, csak tizedik lett, így esélye sem volt a győzelemre. Rosberg a pole-ból megint simán első lett, de Hamilton az utolsó körben húzta be a következő, Osztrák GP-t, aztán végig vezetve hazai, silverstone-i futamát.

Mivel legutóbb Rosberget tiltott rádiózás miatt büntették , másodikról harmadik helyre esett vissza, és kialakult a mostani, egypontos különbség.

Ami igazából semmi, vagyis a világbajnokság most kezdődik, a Hungaroringen.
  • Rosberg eredményei: 1., 1., 1., 1., - , 7., 5., 1., 4., 3. = 168 pont
  • Hamilton eredményei: 2., 3., 7., 2., - , 1., 1., 5., 1., 1. = 167 pont

Hamilton formája felfelé ível, mondhatnánk, hogy lendületből előzni is fog, és újra sínen lehet zsinórban harmadik vb-címéért, de mégsem tesszük, mert Hamiltont idén üldözi a technika. Már az utolsó, a 2016-ra engedélyezett ötből az ötödik motorját használja, illetve annak két fontos alkatrészét: az ötödik turbófeltöltőt és az ötödik MGU-H-t, azaz a hőenergiát újrahasznosító rendszert.

A Brit GP-t már ezekkel nyerte meg, kizárt, hogy a hátra lévő 11 versenyt ki tudják sakkozni ezekkel.

Toto Wolff csapatfőnök azt mondta, a hatodik alkatrészekkel ellavíroznának a végéig, de az nagyon necces lenne, míg az újabb cseréért járó utolsó helyes rajtbüntetést biztosan megkapnák. Az idei eredményeket nézve ez fix 25 pont Rosbergnek, Hamiltonnak meg kvázi a szerencsén múlik, meddig tud majd feljönni azon a futamon.

Hamilton azt találta ki, hogy majd bevállal az egyik futamon két motorcserét, ez ugyanúgy egy utolsó helyes indulást jelent, viszont így egy plusz turbója és egy hőenergia-tárolója is marad. Spát vagy Monzát szemelte ki, gyors pályák, könnyű előzni, a nyári szünetig hátra lévő magyar és német futamot még megvárja.

Trükköznie kell, míg Rosberg még csak a harmadik motorját használja, vagyis előre láthatólag zavartalanul mehet az év végéig.

A Rosberg-Hamilton-párbaj végighúzódni látszik az éven, a vb-t a technika döntheti el.

Pláne, hogy nincs kihívójuk, óriási a fölényük, ezt mutatja az az egy Red Bull-győzelem, ami a kettős Mercedes-kieséskor jött össze.

A Red Bull sorozatos dobogós teljesítményekkel már majdnem megelőzte a Ferrarit, Max Verstappen érkezése nagyot dobott a csapaton, csak hat ponttal vannak az olaszok mögött. A hollandot Danyiil Kvjattal cserélték meg Barcelonára, azonnal nyert, a legutóbbi két befutónál pedig második lett. Monacóban Ricciardo hozta a második helyet, de az ausztrál akkor az elveszített győzelemmel egyértelműen megbicsaklott, neki a Hungaroring lehet a nagy esély önbizalma visszaszerzésére.

Két éve győzött nálunk, tavaly harmadik lett, bár még Hamiltonnal is koccant. Verstappen nagyszerűen megy, övé a pszichikai fölény, kettejük párbaja pedig egyelőre kedvez a csapatnak.

A Ferrari már mögöttük van, amit az idén művelnek a vörös autók, az tavalyhoz képest nagy visszaesés. A legjobb indulattal is stagnálnak, de míg egy éve ilyenkor Vettel két győzelemmel a harmadik volt a vb-n, most győzelem nélkül az ötödik. Raikkönen is veri, a finn a pontversenyben a harmadik, pár dobogó összejött neki, ő jobb, mint tavaly, de ez a csapat összeredményén nem látszik meg. Győzelemre esélye sem volt.

  • Vettel az első 10 futamon 2015-ben: 3., 1., 3., 5., 3., 2., 5., 4., 3., 1. = 160 pont, 3.
  • Vettel az első 10 futamon 2016-ban: 3., - , 2., - , 3., 4., 2., 2., - , 9. = 98 pont, 5.

A Ferrarinál baj van, már össze is ült a válságstáb, Sergio Marchionne elnök az olasz sajtó szerint magához ragadta az irányítást Maurizio Arrivabene csapatfőnöktől, legalábbis együtt gondolkoznak tovább. Azt sütötték ki, hogy visszahozzák Ross Brawnt, de a menedzserlegenda állítólag már le is mondta az ajánlatot, hogy különleges tanácsadó legyen.

A Ferrari gondban van, mert a pilóták nem tudják felhúzni őket, már látszik, hogy a német nem tud akkorát lendíteni a csapaton, mint tudott például Hamilton 2013-ban a Mercedesen. A technikai részleg meg még inkább le van maradva a Mercedestől, sem a motor, sem a kasztni nem fejlődik megfelelően. A technikai igazgató James Allisont közvetlenül a szezon előtt családi tragédia érte, meghalt a felesége, vissza kellett mennie Angliába, nem tudott rendesen segíteni a fejlesztésben.

A fenti három csapat - Mercedes, RBR, Ferrari - hungaroringi küzdelmébe a Force India és a Williams szólhat bele. Talán. Ha a dobogót elérnék a versenyzőik, az már óriási siker lenne. A Williams persze mindig is szenvedett itt, a Force Indiának lehet nagyobb sansza a jó eredményre. 

Mindkettő Mercedes-motoros csapat, a cégnek pedig nagyon kellene a siker a Hungaroringen, ugyanis

ez az egyetlen pálya a versenynaptárban, amin nem nyert a gyári Merci-istálló - Hamilton vagy Rosberg - az elmúlt két évben, a turbókorszak elindulása óta.

Sőt, a motorjuk sem járt sikerrel, egy éve a Ferrari, két éve a Red Bull-Renault győzött.

Egy esetleges eső felboríthatná az esélyeket, akár 2014-ben, csakhogy a hétvégére az előrejelzés szerint napsütés és enyhébb kánikula várható. A pályát újraaszfaltozták, ez talán segítheti őket, bár a hatás egyelőre lutri, annyi tűnik biztosnak, hogy gyorsabbak lesznek a kocsik.

A csütörtöki sürgés-forgás és pilótainterjúk után a hétvége a szokásos menetben zajlik, péntek 10-től indulnak a szabadedzések, szombat kettőtől időmérő, vasárnap ugyanekkor a futam rajtja lesz.