Judit
2 °C
7 °C

Räikkönen lesz a Ferrari legnagyobb adu ásza

GettyImages-1116120
2018.09.27. 17:04
A finnt a szezon végén lecseréli a Ferrari, de nem szakad el az olasz istállótól. Sőt: a Sauberrel kötött kétéves szerződésének hála nem csak tökéletes biztosíték, hanem a Ferrari további sikereinek egyik legfontosabb figurája is marad. Messze nem volt ideális a helyzete, ám az olaszok kihozták belőle a maximumot.

Räikkönen remek formában versenyez idén a Ferrarinál, talán a 2007-es, világbajnoki címet eredményező szezonja óta most először van igazán elemében az olaszoknál. Többször még Sebastian Vettelnél is gyorsabb tudott lenni, miközben maximálisan alárendelte magát a csapat igényeinek.

A csapatfőnök Maurizio Arrivabene és Vettel is támogatta, minden adott volt tehát, hogy jövőre is a Ferrarinál versenyezzen.

A NEMRÉG ELHUNYT Ferrari-elnök, SERGIO MARCHIONne viszont keresztülhúzta a terveket.

Lehetetlen helyzetben volt a Ferrari

Marchionne kiváló menedzser volt, akinek eddig szinte minden lépése bejött:

  • elküldte Fernando Alonsot,
  • kinevezte Arrivabenét a csapat élére,
  • megszerezte Sebastian Vettelt,
  • átalakította a Ferrari F1-es koncepcióját – nem pótolta a távozó csúcsmérnök James Allisont egy hasonlóan nagy névvel, helyette a csapatmunkára helyezte a hangsúlyt, és nagyobb szabadságot adott a mérnökök kreativitásának,
  • új, egészségesebb légkört és hangulatot teremtett az istállónál,
  • elkezdett a Sauberbe, mint potenciális fiókcsapatba invesztálni,
  • támogatta az utánpótlás-nevelést, ezzel Charles Leclerc és Antonio Giovinazzi karrierjét.

Räikkönent ellenben nem kifejezetten kedvelte, többször is kritizálta a finn világbajnok hozzáállását és teljesítményét. Ha Antonio Giovinazzi tavaly hozta volna az általa elvárt szintet a teszteken és azon a két F1-es futamon, amikor lehetőséget kapott a Saubernél, akkor minden bizonnyal már korábban lecserélte volna az októberben 39 éves versenyzőt.

Csakhogy az olasz csalódást okozott, ellenben Marchionne másik projektje, Leclerc idén elkezdte meghálálni a belé vetett bizalmat. Kiváló formáját látva a volt Ferrari-elnök már a szezon közben megegyezett a monacóival arról, hogy 2019-től a Ferrarinál folyatja.

Marchionne aztán egy ártalmatlannak gondolt műtét után megbetegedett, és 66 éves korában, júliusban meghalt.

Az általa előkészített szerződések ettől függetlenül továbbra is éltek, az iránta érzett tisztelet és a tény, hogy Leclercet az FIA-elnök Jean Todt fia képviseli, szinte lehetetlen helyzetbe hozta a Ferrarit

Räikkönen túl értékes

Az érintetteken kívül senki sem tudja, mi lehetett Marchionne eredeti elképzelése Räikkönennel. Feltételezhetjük, hogy ő végképp elköszönt volna a finn világbajnoktól, és nem támogatott volna egy esetleges sauberes váltást sem. Bár az is lehet, hogy éppen az Alfa Sauberhez irányította volna, hogy az óriási népszerűségére építve futtassa fel a márkát. Marchionne üzletember volt, üzletben gondolkozott, és mikor az Alfát bevitte az F1-be, azt mondta, cél, hogy az a cég is önfenntartó legyen.

Így vagy úgy, az új vezetés, különösen Arrivabene szereti a finnt, így Marchionne halála után folyamatosak lehettek az egyeztetések arról, hogy oldják meg a Leclerc-kérdést. Nem véletlen, hogy míg a német média biztosra vette a monacói érkezését, a brit sajtó kétéves hosszabbításról írt.

Legyen ugyanis bármilyen tehetséges Leclerc, Räikkönennek azon túl, hogy hajlandó beállni Vettel mögé, van egy óriási előnye:

borzasztóan ért az autó fejlesztéséhez.

Bármennyire is evidensnek tűnik, nem minden pilóta mérnöki zseni. Michael Schumacher - többek között - ennek köszönhette a Ferrarival szerzett öt világbajnoki címét, de még Lewis Hamilton is profitált a legenda hagyatékából, mikor a helyére szerződött a Mercedeshez.

A némettel ellentétben Fernando Alonso állítólag gyenge, ha az autó fejlesztéséről van szó. Korszakos zseni, aki ugyanazzal a csomaggal jó eséllyel mindenkinek adna 3-5 tizedet, de az agresszív, erőszakos stílusára nem lehet autót fejleszteni.

Räikkönen inkább a schumacheri vonalat képviseli a Forma-1-ben, legalább annyira kényes a beállításokra. Nem volt meglepő, hogy a két pilóta nem volt képes hatékonyan együtt dolgozni a Ferrarinál, Räikkönen nem tud nem rászabott autót vezetni.

A lotus is azért volt jó, azért volt képes futamot nyerni, mert a mérnökök vért izzadtak, hogy kielégítsék räikkönen végtelenül precíz, néha már idegesítő igényeit.

2012-ben például hat kormányszervót is terveztek neki, hogy normálisan tudja vezetni az autót, fel is bosszantotta ezzel a mérnököket. Ettől függetlenül igaza lett: harmadik lett vb-n visszatérése után (207 pont), futamot is nyert, és 111 pontot vert a csapattársára.

Idén is azért vezet ennyire jól, mert Vettellel hasonló stílusban versenyeznek: az ő, alapvetően pozitív igényeit és észrevételeit is meghallgatja a Ferrari, illetve a német is gyakran használja Räikkönen beállításait, aki idén a szabadedzéseken is többnyire jobban teljesített Vettelnél. Az persze már Vettelt dicséri, hogy ugyanazzal az autóval gyorsabb tud lenni.

A Sauber a megoldás

Mivel Leclerc szerződését vélhetően már nem lehetett eltolni, így a felek kénytelenek voltak az Olasz Nagydíj után olyan megoldásokat keresni, amiből mindenki a legjobban jöhet ki. Ekkor került képbe az Alfa Romeo Sauber, ami nyílt titok, hogy a jövőben a Ferrari fiókcsapataként fog működni:

Az Alfa Romeo beszállását és a korábbi ferrari-főmérnök, Simone Resta leigazolását is Marchionne intézte el a svájci csapatnak.

A Sauber a jövőben olyan Toro Rosso-szerepet fog betölteni, elképzelhető, hogy jó pár ferraris elemet Räikkönenék fognak tesztelni, így nem vész kárba a finn tapasztalata és tudása. Továbbá reális esély van arra, hogy 2007 világbajnoka lesz a beugró, ha esetleg Leclerc nem teljesítene megfelelően. Sőt,

olyan elméletek is terjednek, hogy Räikkönen azért írt alá két évre a Sauberrel, hogy amennyiben Vettel 2019-ben sem nyeri meg a világbajnokságot a Ferrarival, akkor a finn leválthatja őt, és segíthet Leclerc köré építeni az új autót. 

Ez azért elég vad feltételezés, de tény, hogy Räikkönen a lehető legközelebb maradt a Ferrarihoz, például tesztelni is simán beültethetik, ha úgy látják jónak.

Räikkönen szerződésének részletei természetesen nem ismertek, de amennyiben a feltételezések igazak, akkor a Ferrari a lehető legtöbbet hozta ki a helyzetből úgy, hogy azon mindenki csak nyert:

  • A Sauber megkapta a Forma-1 legnépszerűbb pilótáját, aki óriási tapasztalattal és marketingértékkel bír, ami a világbajnoki pontversenyen, a bajnoki tabellán és az Alfa-eladásokon is meglátszik majd.
  • A Ferrari minden forgatókönyv esetére bebiztosította magát, ráadásul továbbra is élvezheti a finn erősségeiből fakadó előnyöket, hiszen kvázi nekik fog fejleszteni a Saubernél.
  • Räikkönen továbbra is versenyezhet, nincs rajta nyomás, vélhetően komoly pénzekkel segít be a Ferrari a gázsijába is, ráadásul annál a csapatnál vezethet le, ahol 2001-ben elkezdődött a pályafutása.

Borítókép: Kimi Raikkönen, Sauber pilótaként 2001. június 29-én a Francia Nagydíjon. Fotó:  Clive Mason/Getty Images Hungary

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?