Etelka, Aletta
3 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Verstappené a káoszba fulladt Brazil Nagydíj

000 1MC79B
2019.11.17. 19:58 Módosítva: 2019.11.17. 23:18
Viszonylag csendesen csordogáló futam után óriási káoszba fulladt a 2019-es Brazil Nagydíj, leginkább két biztonsági autós szakasznak köszönhetően. Bottas kiesése után Hamilton taktikáját elrontották, négyen is gyorsabb gumival támadták, de csak Verstappen tudta megelőzni. A hajrában a két Ferrari egymást ütötte ki, Hamilton is koccant, az Albonnal való ütközésért megbüntették, így elbukta a harmadik helyét. Verstappen mögött meglepetésre Gasly és a 20. helyről induló Sainz fértek fel a dobogóra.

Frissítés: Lewis Hamilton utólagos büntetése miatt változott a Brazil Nagydíj végeredménye.

A világbajnok Lewis Hamilton remek manővere indította a 2019-es Brazil Nagydíjat, a harmadik helyről kezdő pilóta az első kanyar külső ívén azonnal meg tudta előzni az előle induló Sebastian Vettelt, amivel feljött a második helyre Max Verstappen mögé. Vettel egyből visszatámadt Hamilton ellen, de nem járt sikerrel, így hamar beállt a Verstappen, Hamilton, Vettel sorrend az élen, ami nem is változott aztán a 21. körig, amikor Hamilton kerékcseréje bontotta meg a sort.

Eközben a rajtbüntetése miatt a 14. helyről kezdő Charles Leclerc villámgyorsan zárkózott fel az élmezőnyre, a második kör végén már a 11., az ötödik körben pedig már a 8. helyen volt, és 10 kör kellett neki, hogy a top 6-ban legyen. Leclerc-nek simán mentek az előzések, hátrébb Daniel Ricciardónak viszont nem, a legjobb 10-en kívül Kevin Magnussennel csatázva forgatta ki a Haast, de eközben megsérült a Renault első szárnya is, így végül mindketten alaposan visszaestek az elhamarkodott manővernek köszönhetően.

De térjünk vissza az élmezőny kerékcseréire, ami után meglepő módon Robert Kubica szólt bele az első helyért zajló harcba a Williamsszel. Hamilton a 21. körben kiállva lágy gumikra váltott, ezzel biztossá vált, hogy két kiállással tervez. Verstappennek muszáj volt reagálnia, egy körrel később ő is ment kerékcserére, a boxutca legvégén viszont Kubica élesen kivágott elé, feltartva a hollandot, aki pozíciót vesztett Hamiltonnal szemben.

Hamilton és Verstappen három körön át ádáz csatában volt, előbb Verstappen előzött, majd Hamilton támadt vissza, hogy aztán a még kerékcsere előtt álló Leclerc-t lehagyva Verstappen megint előzésbe kezdjen, és visszavegye a virtuális első helyet. Kubica végül 5 másodperc időbüntetést kapott a veszélyes manőverért, ami majdnem Verstappen első helyébe került.

A futam feléhez közeledve úgy tűnt, hogy Kubica manővere lehet a legfontosabb esemény, illetve, hogy Verstappen, Hamilton és a pontszerző helyeken kívül autózó Ricciardo, illetve Danyiil Kvjat kivételével mindenki egy kiállással számol, így beindult a taktikázás. A Red Bull például arra használta az ötödik helyen autózó Alex Albont, hogy 22-23 másodperces különbséget tartson Lewis Hamilton mögött, megnehezítve a második kerékcsere időzítését a pont egy boxkiállásnyi különbség tartásával.

Totális őrület jött a futam végén

Ez végül nem jött össze, Hamilton a 44. körben simán letudta a második kerékcserét, aminél Albon nem tudta feltartani, mert a közelében sem volt, így Verstappennek is mennie kellett a második kerékcserére, hogy reagáljon Hamilton taktikai lépésére. Ezután együttes erővel vették üldözőbe az első helyet megöröklő Vettelt. Sokáig nem maradtak egymás mögött, Vettel hamar kiment lágy gumikért a páros elől, de ezzel még nem volt vége a kavarodásnak:

Valtteri Bottas alatt elfüstölt a Mercedes az 52. körben, és a mentés idejére beküldött biztonsági autó mindent megkavart.

Az ekkor második helyen autózó Hamilton egyértelmű utasítást kapott, az ellenkezőjét csinálja, mint Verstappen. A holland bement a boxba friss lágy gumikért, vagyis Hamilton kint maradt a pályán, ám ezzel komoly hátrányba került: mögötte Verstappen, Vettel, Albon és Leclerc is gyorsabb, lágy gumival követte. Talán a csapatfőnök Toto Wolff hiánya hozta a kavarodást a Mercedesnél, érthetetlen, miért nem követték ekkor Verstappen taktikáját a futam végére egyértelműen előnyt jelentő lágy gumira váltással.

Ilyen leosztás után csoda lett volna, ha Hamilton megtartja az első helyét a safety car távozása után, hiszen használt közepes keveréken kellett volna négy riválist visszavernie. Verstappen lényegében azonnal megelőzte a gyorsabb gumikon, de előzött Albon is, ő Vettelt lehagyva jött fel a harmadik helyre. Verstappen gyorsan ellépett az élen, neki nem volt gondja, Albon viszont óriási csatát kezdett Vettellel, ám végül nem ő, hanem a két Ferrari lett a főszereplő a végjátékban:

Leclerc és Vettel ütköztek 6 körrel a vége előtt, ahogy Leclerc előzése után Vettel épp visszatámadt, mindketten defektet kaptak, és lényegében azonnal kiestek.

Hamilton gyors kerékcserével reagált az újabb biztonsági autóra, de a lassú mentés után csak 3 köre maradt arra, hogy megelőzze a Verstappen, Albon, Gasly hármas tagjait. Érezhető volt, hogy valamit még tartogat a Brazil Nagydíj, és így is lett. Hamilton gyorsan megelőzte Gaslyt a harmadik helyért, majd tovább támadott, de összeakadt Albonnal, amitől a Red Bull megpördült, Hamilton pedig lelassult, és visszaesett Gasly mögé a harmadik helyre – ők végül egymás mellett, 62 ezredes különbséggel érték el a célvonalat Verstappen mögött. Hamiltont a futam után megbüntették, 5 másodpercet kapott, amivel a 7. helyig esett vissza, így Verstappen mögött Gasly, illetve a 20. helyről induló Carlos Sainz lettek még dobogósok.

Hamilton mellett több meg nem nevezett pilótát vizsgálnak sárga zászló alatti DRS-használat miatt, így a futam végeredménye több helyen is változhat – felmerült, hogy a Hamiltontól a harmadik helyet megöröklő Carlos Sainz is köztük van, de a spanyol végül megúszta a büntetést, így megtarthatta a dobogót.

Verstappen számára különleges lehet a szezonbeli harmadik futamgyőzelme, és nem csak azért, mert ezzel az idei lett futamgyőzelmeket nézve a legeredményesebb szezonja (a harmadik hellyel a szezon végén pláne az lehet), hanem mert tavaly az Esteban Oconnal való buta ütközésen ment el a futamgyőzelme, idén viszont minden káoszból kimaradt, okosan taktikázott, és ha nem is rajt-cél, de nagy győzelmet aratott.

Gasly a második hellyel óriási sikert szerzett a Toro Rossónak, Carlos Sainz 2014 óta az első dobogót szerezte a McLarennek, míg Max Verstappen a futamgyőzelemmel feljött a harmadik helyre, és a két kieső Ferrarinak köszönhetően nagyon közel került a vb-bronzhoz. Előnye 11 pont Charles Leclerc előtt, Vettel pedig már biztosan nem fér be a legjobb 4 közé az idény végén.

(Borítókép: Carl De Souza / AFP)