Budapest

Röpködtek a milliárdok a fővárosi közgyűlésen

2015. október 28., 12:26 Módosítva: 2015.10.28 14:48
3

Rengeteg pénzről döntöttek közvetve vagy közvetlenül, csak úgy röpködtek a milliók és milliárdok a polgármesterek feje fölött.

Jön a pénz

Megszavazta például a közgyűlés a központi közbeszerző szervezet koncepcióját. Tarlós István főpolgármester, Kocsis Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok és Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes állt elő azzal az ötlettel, hogy a főváros közbeszerzéseit egy szervezet bonyolítsa le. A fővárosi önkormányzat és a Főpolgármesteri Hivatal esetében a 100 millió forintosnál nagyobb, a fővároshoz tartozó cégeknél pedig a 300 millió forintnál nagyob közbeszerzéseket bonyolítaná az új szerv. Erről 26 igen szavazattal, 1 tartózkodással döntött a közgyűlés.

A testület arról is döntött, hogy Budapest egy 300 millió eurós, vagyis 93 milliárd forintos hitelkeretről kössön szerződést az Európai Beruházási Bankkal. Ebből a pénzből közlekedési- és városfejlesztési beruházásokat hajtanak majd végre és az uniós pályázatok önrészét is ebből állják majd.

Azt is megszavazták, hogy a főváros megelőlegezi a BKK-nak annak a 24 milliárd forintnak egy részét, ami a központi költségvetésből járna a közlekedési központnak, de a kormány októver 15-ig még nem küldte azt át. A budapesti önkormányzat legfeljebb 13,5 milliárd forintot ad a BKK-nak, ennyi pénz kell ahhoz, hogy december 2-áig rendben menjen a közlekedés. Ha viszont megjönnek majd az állami milliárdok, akkor ezt az összeget a Budapest visszavárja a BKK-tól.

Tovább

BKK: Nem lesz jegyáremelés

2015. október 28., 10:13 Módosítva: 2015.11.03 09:50
3

A jövő év elején biztosan nem emeli meg a jegyek árát a Budapesti Közlekedési Központ, és utána sem várható áremelés – ezt válaszolta a BKK a Világgazdaság kérdésére. Továbbra is az a díjszabás marad érvényben, ami a budapesti önkormányzat és a BKK 2015. augusztus 31-től érvényes keretmegállapodásában szerepel.

A jegyárak emelése helyett a közlekedési központ attól vár több pénzt, hogy hatékonyabban szedi be a bevételeket, és javítja a szolgáltatást, amitől a BKK reményei szerint majd többen utaznak tömegközlekedéssel, és többen vesznek majd jegyet. Ezenkívül a hatékonyabb gazdálkodással is megpróbálják majd kompenzálni a növekvő költségeket.

A Világgazdaság azt is írja, hogy a BKK október 15-ig még nem kapta meg azt a 24 milliárd forintot, ami elvileg a központi költségvetésből járna neki, ezért azt egyelőre a főváros előlegezte meg.

Mondja meg, merre járjon a villamos!

2015. október 27., 18:08 Módosítva: 2015.10.28 10:36
243

November 10-ig itt lehet véleményezni a budai fonódó villamoshálózat bevezetése utáni forgalmi változásokat. A várhatóan az év végén, jövő év elején átadandó fonódóval új, átszállásmentes villamoskapcsolat jön létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között.

Tovább

Lépésben lehet haladni a reptérre

2015. október 27., 17:07 Módosítva: 2015.10.27 18:34
1

Két autó ütközött Pestszentlőrincen, emiatt torlódás alakult ki a repülőtérre vezető út csomópontjánál, a Ráday Gedeon utca torkolatában kedd délután - közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.

A balesetben ketten megsérültek, egy embert kórházba szállítottak. Az ütközés a Gyömrői úti csomópont közelében történt.

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanították az autókat. Az akadály megszüntetéséig a környéken minden irányból lépésben halad a forgalom.

Meghalt egy biciklis a Szent Gellért rakparton

2015. október 26., 19:25 Módosítva: 2015.10.27 12:29
26

Este hét óra körül a Szent Gellért rakparton, a bicikliúton életét vesztette egy ember - tudósított kollégánk. A bicikliutat a helyszínelés idejére lezárták. Egy időre a rakpart autóútján sem volt forgalom, de a korlátozást már feloldották. Az eset a Szabadság híd és az Erzsébet híd között történt, a Rudas Fürdőhöz közeli részen. Úgy tudjuk, nem bukás következtében halt meg az áldozat, hanem valószínűleg rosszul lett. 

20151026 190758
Fotó: Fehér János / Index

Hármas baleset volt az Andrássy úton

2015. október 26., 15:29 Módosítva: 2015.10.27 08:03
310

Három autó ütközött össze az Andrássy és az Izabella utca kereszteződésén hétfő délután. Az egész úttestet elfoglalták az összetört autók, emiatt az út mind a négy sávját lezárták az Izabella utca és a Vörösmarty utca között délután fél ötig bezárólag. 

A 105-ös autóbusz módosított útvonalon közlekedett, kimaradt a Vörösmarty utca megálló.

11049594 952092681515887 4075943032392070654 n
Fotó: BKK / Facebook

A balesetben hárman sérültek meg.

Az útlezárást már feloldották, de a környéken még torlódásra kell számítani.

Nem csikorog tovább az 1-es villamos

2015. október 26., 06:58 Módosítva: 2016.03.18 10:25
602
Az 1-es villamos új, dél-budai szakaszán, a Szerémi út - Hengermalom úti kanyarban olyan erős lakossági tiltakozás alakult ki a síncsikorgás miatt, hogy a ​BKK felkérte többek között a Budapest Műszaki egyetemet, oldja meg a problémát. Bár nem általuk, de meglett megoldás: a villamos elhallgatott, az idegek kisimultak. A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén támogatta, hogy a rendszert más pontokon is bevezessék a fővárosban, mondta lapunknak Szabó György, az igazgatóság tagja, a csikorgást megszüntető rendszer kezdeményezője.

​Mint már beszámoltunk róla, ​​m​árciustól kezdve​​ minden nap hajnali négykor éles hang ébresztette a kelenföldieket a Szerémi út környékén, az új szakaszon közlekedő villamos ugyanis erősen csikorgott a kanyarban. A zajmérések igazolták, hogy a csikorgás​ok​ minden​ megengedhető mértéket​ túlléptek.​ A  BKK​ először arra kérte a lakókat, hogy próbálják meg kibírni az új CAF villamosok megérkezéséig, azok​​ ugyanis csendesebbek lesznek, mint a jelenlegi villamosok. A helyzet azonban annyira kezelhetetlenné vált, hogy​ a BKV sebességkorlátozást vezetett be.

A velvet.hu videóján jól hallható a túlvilági hang, amit a villamos kanyarodáskor kiadott magából:

A végső megoldást az segítette elő, hogy a kivitelező ​sínkondicionáló (sínkopásgátló) technológiára épülő rendszert telepített a kanyarba. Ezt a rendszer alakították át úgy, hogy a sínkopás mellett a hanghatásokat is megszüntesse. (Műszakilag ez úgy nézett ki, hogy a belső sínszálat a sínfejen függőlegesen megfúrták, kialakítva a kenőanyag kijuttatási pontjait, erre átforgatták a vezetősínre csatlakozó tömlőket, a kenőanyag tartályokat pedig a filmréteg képzésére alkalmas anyaggal feltöltött tartályokra cserélték​, és a kenőanyagot is megváltoztatták.) A rendszer 4-5 villamos elhaladása után működni kezdett. A csikorgás megszűnését a lakók képviselői is megerősítették egy BKK​ által kezdeményezett ​lakossági fórumon.

Tovább

Nem küldte a kormány a BKV-nak a mankót

2015. október 21., 14:53 Módosítva: 2015.10.28 10:32
88

A közösségi közlekedés zavartalan működése érdekében jövő szerdán dönthet arról a Fővárosi Közgyűlés, hogy az állami támogatás megérkezéséig finanszírozza a fenntartáshoz minimum szükséges és jelenleg hiányzó forrást, írja az MTI.

Az erről szóló javaslatban az olvasható, azért van szükség erre, mert a központi költségvetésében meghatározott 24 milliárd forint állami támogatást október 15-éig nem utalták át.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) adatai szerint a közlekedésszervezés forrásigénye december 2-áig 13,5 milliárd forint.

A fővárosi önkormányzatnak "a közösségi közlekedés zavartalan működésének fenntartása érdekében a jelenleg hiányként jelentkező állami támogatásnak megfelelő összeget az előirányzatok közötti átcsoportosítással saját forrásból kell átmenetileg biztosítania", legfeljebb 13,5 milliárd forint erejéig - írták.

Az állami támogatás megérkezése után a BKK-nak ezt a forrást vissza kell majd fizetnie a fővárosnak. Az előterjesztésben azt írták, hogy ha november 30-áig nem utalják át az állami támogatást, akkor újabb javaslatot visznek a Fővárosi Közgyűlés elé.

Szögletes lett a fonódó, légkalapáccsal ívesítik

2015. október 21., 06:57 Módosítva: 2015.10.21 15:59
364

„Szeretném ezt a munkafolyamatot megosztani veletek, mert én nem bírok leállni a csodálattal. Ha jól megfigyelitek, a képen az történik, hogy a lépcsőzetes formára kiöntött sín alatti betonágyat ívesítik légkalapáccsal. Csak azt nem értem, hogy ha 15 méterrel odébb sikerült ívesre önteni a betont, akkor itt miért nem?” – írta olvasónk, Zoltán.

Mi sem értettük, ezért feltettük ugyanezt a kérdést a BKK-nak. A BKK válasza szerint a múlt heti hosszú, nagy esőzés miatt a munkagödörben felhalmozódott csapadék alámosta a kitérőt. Az alámosás mértékének megállapítására, illetve a helyreállítás miatt a kitérő szélét körülbelül 50 centiméterrel vissza kellett bontani. A visszabontás és a helyreállítás költsége a vállalkozót terheli.

Tovább

Fura kilátó épül a Hármashatár-hegy tetején

2015. október 21., 06:56 Módosítva: 2015.10.22 01:13
226

„Biciklivel rendszeresen járok föl a  Hármashatár-hegy tetejére, ahol most egy hosszabb kihagyás után visszatérve egy építkezés nyomait láttam a csúcson” – írta olvasónk, Gábor.  Így folytatta: „A terület hasznosítása körül vannak viták, de ez az építkezés mindenképpen továbblépés. A legfurcsább, hogy a neten semmit nem találtam róla. Se az újságokban, se az önkormányzat vagy valamely hatóság részéről sem.”

Tavaly a Bázis kocsma felszolgálója még arról beszélt olvasónknak, hogy ők akarnak a légvédelmi állásokra vagy mellé valami nyári vendéglátós helyet. Az ott éjszakázó biztonsági őr viszont azt mondta neki, hogy a mostani építést az állam csinálja uniós pénzből, kilátó lesz, nyolc méter magas. Jelenleg ufóleszállóhelynek tűnik – tette hozzá végül személyes benyomását olvasónk.

Tovább

Elkészült a szuperHÉV Szentendrén

2015. október 20., 07:13 Módosítva: 2015.10.21 07:51
6123
Új dizájn, új utastér, klíma, konnektorok, kamerák, ingyenwifi: ilyenek lehetnek a 30-40 éves HÉV-kocsik, ha lesz 15 milliárd forint a felújításukra. Bejutottunk a prototípusba.

A BKV szentendrei kocsiszínében szinte teljesen elkészült az első felújított HÉV-motorvonat prototípusa – a gépészeti rendszerek kivételével. A felújítás elsősorban a külső- és belső dizájn –BKK által tervezett – megújításáról, az utasok kényelmének fokozásáról szól. A kocsi új külső festést kapott, az utasterét áttervezték, de a hajtásrendszerhez nem nyúltak hozzá.

Az új, világosabb zöld retró szín a régi HÉV-kocsikra (a csepeli vonalon üzemelő MIX/A típusra) emlékeztet, az ablakok fekete keretet kaptak, a feltűnő sárga csíkokat biztonságtechnikai okokból tették fel. A felújított HÉV-szerelvény jelenleg még nem mozgásképes, a különböző szerelések, ellenőrzések után várhatóan tavasszal-nyár elején állhat forgalomba.

Az utastér nagyon megváltozott. Új üléseket, új üléselrendezést kapott. Eltűntek a térelválasztó panelek, ami megmaradt, az üvegből van. A középső (pót)kocsiba felhajtható üléseket tettek be arra az esetre, ha valaki nagyobb poggyásszal száll fel (ahogy a tervező nevezte: multifunkcionális közösségi tér alakult ki). Az ülések felett eltűnt a rácsos régi csomagtartó, átlátszó üveglapokat építettek be helyette.

Teljesen új a kapaszkodórendszer, ami már inkább egy csuklós busz belső világát idézi. A zöld kapaszkodókon az újabb fajta narancssárga jegykezelő berendezések vannak.

Tovább

Most sem közlekednek a 4-6 villamosok a hétvégén

2015. október 17., 09:55 Módosítva: 2015.10.17 14:15
98

Ha hétvége, ha rossz idő, ha nyár, ha tél, valami okot a fővárosi tömegközlekedésért felelősök mindig találnak, hogy csavarjanak egyet Budapest közlekedésén. Most a szinte még friss és ropogós 4-6-os vonalán a felsővezetéket építik át a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér között, ezért ezen a részen villamospótlóbuszok közlekednek.

A villamosok kizárólag csak az újbudai illetve a Móricz Zsigmond téri végállomásuk illetve a Blaha között járnak.

Tovább

Tarlós elárulta, meddig kell összeszorított foggal közlekedni a fővárosban

2015. október 16., 13:00 Módosítva: 2015.10.17 13:10
224
Előrehozták a 3-as metró felújításának egyes közbeszerzési tendereit, a Baross térnél nem megy tovább az újpalotai villamos, mert a födém nem bírná el, 60 milliárdba kerül a HÉV-ek rekonstrukciója, ezek voltak a főbb témák Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján. Elhangoztak a határidők is, hogy meddig kell összeszorított foggal közlekedni az útfelújítások miatt a fővárosban.

„Vannak bizonyos lobbitevékenységek az újpalotai villamossal kapcsolatban, de ne üljenek fel ezeknek” – mutatta meg a helyes irányt az újságíróknak Tarlós István főpolgármester szokásos pénteki sajtótájékoztatóján. Mint kiderült, „bizonyos körök” azt szeretnék, hogy a 2019-re elkészülő újpalotai villamos az Astoriáig fusson be, de ezt Tarlós, mint kijelentette, nem fogja engedi. Még akkor sem, ha az engedélyezési tervek most így készülnek, a kiviteli tervek már nem fognak, tette hozzá.

Ennek oka pedig a főpolgármester szerint az, hogy a Baross téri helyett az Astoriáig tartó vonal a tervezett 26+5 milliárd forint két és félszeresébe kerülne. Emellett technikai bonyodalmat okozna, hogy a Baross téri betonfödém nem bírná el a továbbhaladó villamost, az Astoria pedig alkalmatlan villamosfordulónak. Tarlós közölte még, hogy 40, javarészt elhasználódott ingatlant le kell majd bontani a villamosvonal miatt. Jelenleg folynak az egyeztetések a tulajdonosokkal, amíg nem alakul ki egy elviselhető állapot.

Tovább

Szombattól gombbal nyitható a metróajtó

2015. október 15., 16:05 Módosítva: 2015.10.17 09:55
1635

Az M2-es és az M4-es metró vonalán, az Alstom-szerelvények sikeres próbaüzemét követően 2015. október 17-étől, szombattól megváltozik az ajtók működtetése - közölte a BKK. Az állomásra érkező szerelvények ajtói ezentúl nem nyílnak automatikusan, tehát a ki- és beszálláskor az utasoknak kell megnyomniuk az ajtónyitó gombot, amikor az zölden világít. A szelektív, vagy más néven egyedi ajtónyitási rend bevezetésével az ajtók elhasználódása jelentősen csökkenthető, a járművek légkondicionálásának hatékonysága pedig javítható.

Fontos, hogy a jelzés után 5 másodperccel az ajtók automatikusan becsukódnak, ekkor már nem szabad sem be-, sem kiszállni. Az ajtók odazárás elleni védelemmel vannak ellátva. Amennyiben érzékelik, hogy az ajtószárnyak közé akadály kerül, annak az ajtónak a zárási folyamata megszakad, majd lassan folytatódik.

Jövőre ledobják a dugóbombát a Nyugati térre

2015. október 15., 08:15 Módosítva: 2015.10.17 09:55
567

Nemrég adták át a felújított Nyugati teret, ez volt azonban a konfliktusmentesebb része a térre tervezett munkáknak. Bár sokáig kétséges volt, lebontják-e, mára eldőlt, hogy jövőre nekiugranak a tér felett átívelő vasbeton felüljáró felújításának, ami sok városvédőnek régóta szúrja a szemét, sőt sokan egyenesen a teret elcsúfító förmedvénynek tartják.

A BKK tavaly augusztusban írt ki feltételes közbeszerzést a Bajcsy-Zsilinszky úti és Váci úti villamosvonal kiépítésének megtervezésére, ami magában foglalta a Nyugati téri felüljáró problémáját is. Mint akkor írták, a villamosközlekedés Bajcsy-Zsilinszky úton történő visszaállítása mind a Nyugati téri felüljáró elbontása, mind annak megtartása esetén megoldható, ezért a felüljáró jövőjének eldöntése érdekében részletes forgalmi és városépítészeti vizsgálatokra, elemzésekre van szükség. Amennyiben az elemzés alapján a felüljáró elbontása mellett dönt a fővárosi városvezetés, úgy a villamos tervezőjének feladata lesz a felüljáró bontási tervének elkészítése.

Tovább

A hétvégén nem járnak vonatok a Déli pályaudvar és Kelenföld között

2015. október 14., 09:29 Módosítva: 2015.10.14 10:54
5


Karbantartás miatt a most következő hétvégén, valamint november 7-én és 8-án nem járnak a vonatok a Déli pályaudvar és Kelenföld között - írja az MTI. Az eredetileg a Déli pályaudvarról induló és oda érkező távolsági, zónázó és személyvonatok csak Kelenföldig járnak és onnan is indulnak.

Mindkét hétvégén az Agram InterCity Gyékényes felé a Keleti pályaudvarról indul, de Gyékényes felől Kelenföldre érkezik. A Göcsej InterCity pedig Zalaegerszegre Kelenföldről indul, de Zalaegerszeg felől a Keleti pályaudvarra érkezik. A vasárnaponként Zalaegerszegről a fővárosba tartó Hetés InterCitynek a Keleti pályaudvar lesz a végállomása. November 7-én és 8-án a Citadella EuroCity Budapest-Keletiből indul és oda érkezik.

Füstszagot orrontottak az utasok a 3-as metrón

2015. október 13., 20:39 Módosítva: 2015.10.17 09:55
18

Járműhiba hiba miatt nem jár a teljes vonalon a 3-as metró, a Deák Ferenc tér és az Árpád híd között pótlóbuszok viszik az utasokat - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán kedd este.

Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI érdeklődésére elmondta, hogy az utasok füstszagot éreztek, azért állították meg az egyik Kőbánya-Kispest felé közlekedő szerelvényt a Dózsa György úti megállóban.

A tűzoltók a helyszínre érve azonban nem éreztek füstszagot, jelenleg átvizsgálják a szerelvényt - tette hozzá a szóvivő.

Frissítés: A 3-as metró újra jár, közölte a BKK a Facebook-oldalán.

Így alakul ki Buda forgalmi trombózisa

2015. október 12., 10:49 Módosítva: 2015.11.10 15:35
161
Ennyire nehezen még talán sosem lehetett közlekedni Budán, mint az idei őszön. Az agglomerációból, külső kerületekből érkező, amúgy is feltorlódó forgalmat két stratégiai ponton tartóztatják fel útrekonstrukciós munkák és építések: az M1-M7 bevezető szakaszán délen és a Széll Kálmán térnél északon. A fellélegzésre még várni kell.

A Google Maps forgalmi kimutatásai alapján összeállítottunk egy rövid helyzetképet, hogy alakult ki szinte összefüggő dugó Buda fő közlekedési tengelyén péntek reggel. A képen látszik, hogy délen, az M1-M7-es bevezető út, Budaörsi út vonalon 7 órakor kezdődik a dugó, 8 órára pedig teljesen beáll a forgalom. A torlódás csak 10 óra után kezd enyhülni. 

Jól látszódik az is, hogy az autósok nyugat és kelet felé is megpróbálnak kerülőutakat találni. Valószínűleg ezért fél 8-tól 9 óráig behal a Rétköz utca és a Sasadi út felől a Törökbálinti út–Németvölgyi út, a Pest felé az Egérúton (a hivatalosan ajánlott kerülőúton) levágó autósok miatt pedig 7 óra 20-tól kezd besűrűsödni a forgalom, és ez az út sem jelenti az igazi megoldást 8 óra 30 percig – bár még mindig a legjobb. (A Németvölgyi úti, soha nem látott nagyságú dugókban szerepe van annak is, hogy a Kiss János altábornagy utcát is sikerült most lezárni, ezzel együtt a környék több kisutcáját is, mert az önkormányzat előtt a Böszörményin új főteret alakítanak ki.)

Tovább

Jobb, ha ki se dugja a lábát a lakásból, úgysem lehet közlekedni Budapesten

2015. október 11., 08:13 Módosítva: 2015.10.11 16:47
746

A Budapest Maraton és egy kerékpáros felvonulás miatt le van zárva a fél város, úgyhogy ha nem feltétlenül muszáj, ne próbáljon se autóval, se tömegközlekedéssel eljutni A-ból B-be.

A maraton fél 10-kor a Hősök terén kezdődik és fél 4-kor ugyanott ér véget, de már reggel 6-kor megkezdődtek a lezárások a pesti alsó rakparton, majd a budai alsó rakparton. Ezután ideiglenesen és szakaszosan lezárják majd többek között az Andrássy utat, a Nagymező utcát, a Margit híd Buda felé vezető sávját, az Árpád híd Pest felé vezető sávját, az Újpesti felső rakpartot, a Népfürdő utcát, az Alkotmány utcát, a Lánchidat, az Alagutat, a Nyugati felüljárót, a Dózsa György utat és a Kós Károly sétányt.

Természetesen a lezárások érintik a közösségi közlekedést is, annyi járat jár rövidített vagy módosított útvonalon, hogy felsorolni is nehéz lenne, de a teljesség igénye nélkül többek között a 2-es, 4-6-os, 47-es villamos, 70-es, 75-ös, 78-as troli, 5-ös, 9-es, 17-es, 86-os, 105-ös, 178-as busz. A teljes listáért kattintson a BKK oldalára.

Ráadásul a fővárosiak kálváriája nem ér véget fél 4-kor, ugyanis fél 3 és fél 5 között egy biciklis felvonulás is lesz, ami a Széchenyi térről indul, átmegy a Lánchidon, majd ismét a Széchenyi téren ér véget. Emiatt terelve közlekedik a 16-os, a 105-ös, a 17-es és a 86-os is - erről itt tájékozódhat bővebben.

Egyébként az időjárás miatt sem éri meg elhagyni biztonságos otthonunkat, szakad az eső, Budapesten és Pest megyében első fokú riasztás van érvényben a nagy mennyiségű csapadék miatt.

BKV: A metróalagútba jutó vizek kezelése rutinmunka

2015. október 9., 16:22 Módosítva: 2015.10.10 14:16
11

Válaszolt a BKV csütörtöki megkeresésünkre, amiben egy, a 3-as metró vonalán dolgozó karbantartó azt állította: hiába a síncsere az alagútban, ha nem újítják fel a rögzítéseket, elengedhetnek; folyamatosan szivattyúzni kell a talajvizet, valamint titoktartási szerződést íratnak alá a munkásokkal.

  • A három fő állításból a sínrögzítő elemek felújításának elmaradására nem kaptunk választ.
  • A beszivárgó talajvizekkel kapcsolatban a BKV a következőt nyilatkozta: a metró üzemeltetése során az alagútba bejutó vizek kezelése rutin eljárás. A felújítás során elvégezni tervezett szigetelési munkák eredményeként a kezelendő víz mennyisége csökkenni fog, de teljesen nem fog megszűnni, hasonlóan a világ legtöbb metrójához. A metróalagút felülről történő kinyitása valóban szerepel a tervekben, de kizárólag a szigetelés javítása miatt. 
  • Azt cáfolja a BKV, hogy a karbantartókkal titoktartási nyilatkozatot íratott volna alá. 

A BKV még hozzátette: sem süllyedésekről, sem kritikus szakaszokról nem tud az M3 vonalon, így az idézett levélben megnevezett állomások környezetében sem. A Főmterv a metrószakasz felújításának tervezése során eddig koncepció, engedélyezési és bírálati terveket készített,  a tervező ezekben nem tesz említést tapasztalt süllyedésekről.

Tegnapi cikkünkben közöltünk két részletet két levélből, amit az iho.hu tett közzé. A leveleket a cikk szerint a BME mélyépítő mérnök professzora és a BME-KJK tanársegédje írta. A levelek szerint a 3-as metróval tulajdonképpen minden rendben van. Csakhogy a két levelet megkapta a BKV-Figyelő blog is, majd kiderítette, hogy írói CÖF-ös kamutanárok.

Cs. Eszter "tanársegéd" és dr. Kaltenekker Anikó "professzor" CÖF-aktivistaként tűntek fel korábban, de nevük nem szerepel a Budapesti Műszaki Egyetem oktatói között. Lapunk megkereste az iho.hu-t, valóban a két említett hölgy írta-e a leveleket, amire azt a választ kaptuk, hogy igen, de újabb adatokat nem tudtak beszerezni a levélírókról. A mailcím (bár ilyent mindenki regisztrálhat) gmailes, de a BME-re utal.

A levélírók nevének birtokában lapunk sem talált BME-s kapcsolatot.

Ettől lesz csak igazán dugó, lezárták a fővárosi Budaörsi utat

2015. október 9., 14:02 Módosítva: 2015.10.09 15:07
17

Vízszivárgás elhárítása miatt lezárták a fővárosban a Budaörsi utat 300 méter hosszan, a Sasadi út utáni szakaszon pénteken - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az MTI-vel.

A BKK tájékoztatása szerint a lezárt útszakaszt a Sasadi út, a Haraszt utca, a Menedékes utca és Szent Kristóf utca érintésével célszerű elkerülni. A forgalomkorlátozás várhatóan pénteken 17 óráig tart, a centrum felé a forgalom zavartalan.

A Fővinform ügyeletese az MTI-nek azt mondta, hogy a városból kifelé vezető oldalon a BAH-csomóponttól csak lépésben lehet haladni a lezárás miatt, és a helyzet még rosszabb lesz a péntek délutáni csúcsforgalomban.

Szellemvasút lett a szentendrei HÉV

2015. október 9., 07:07 Módosítva: 2015.10.10 08:03
238
Több utas panaszkodik a szentendrei HÉV utasterében tapasztalható esti félhomályra. Megnéztük, mi a szürkületi zóna kialakulásának az oka, és echte, igazi BKV-s történetbe botlottunk.

Néhány hónapja a szentendrei HÉV-en a BKV még sötétben sem kapcsolja be a szerelvényeken a teljes világítást (pontosan a 24 fénycsőből 3-at kapcsolnak be). Központi utasítás lehet, mert szinte az összes szerelvény így közlekedik este (illetve az alagútba nappal is).  Nem tudom megérteni, hogy miért bosszantanak ezzel több ezer embert naponta. Éppen ösztökélni kellene az embereket a tömegközlekedés használatára, amelynek egy kényelmi eleme például, hogy hazafelé olvashatunk a nem rövid úton, írta olvasónk.

Mint azt BKV-s belső forrásból megtudtuk, a problémát az okozza, hogy baj van az úgynevezett főinverterekkel, amiknek a javítását idén egy új cég végzi. (Az inverter alakítja át a feszültséget, hogy a kisebb feszültséggel működő berendezések, például a lámpák működni tudjanak.) Az eredeti BKV üzemeltetési utasítás szerint HÉV-szerelvényt ki sem lehet hozni a kocsiszínből, ha a háromból az egyik inverter kiesik (hosszabb szerelvény esetében hatból kettő). Nyáron mégis így, utasításellenesen, hiányzó inverterrel álltak ki a HÉV-ek, egészen addig, amíg egy főmérnöki utasításban hozzá nem igazították a szabályt az új helyzethez.

Tovább

Folyamatosan küzdenek a talajvízzel a 3-as metróban

2015. október 8., 13:52 Módosítva: 2015.10.09 08:01
843
Hiába a síncsere, ha nem újítják fel a rögzítéseket, elengedhetnek; folyamatosan szivattyúzni kell a talajvizet, titoktartási szerződést íratnak alá a munkásokkal, állítja levelében a 3-as metró egyik karbantartója. Két mérnök azonban védelmébe veszi a vonalat, mondván, a mélyvezetésű szakasz a legbiztonságosabb, hiszen a hidegháborúra készült. Levélszüret.

A 3-as metró egyik, neve elhallgatását kérő karbantartójától kaptunk egy levelet, amelyben leírja, hogy hozzá is eljutottak a 3-as metróval kapcsolatos legújabb hírek, bár az utóbbi időben annyi a munkája, hogy meghalni sincs ideje. A levél szerint folyamatosan megy a toldozgatás-foltozgatás a vonalon. Megoldanak egy problémát, egyből lesz helyette kettő vagy három.

Hiába cserélik ki a sínszálakat, ha a rögzítő elemek is tönkrementek (és ezekre nem terjed ki a felújítás), és folyamatosan küzdenek a talajvízzel, ami az elégtelen szigetelésnek köszönhetően már régóta probléma. Hiába a síncsere, ha elenged egy rögzítés a metró ugyan úgy kisiklik. A szerelvények karbantartása is folyamatos, de megfelelő alkatrészek híján ez is csak egy szélmalomharc. 

Idősebb mérnök kollégáimtól tudom, hogy anno az egész vonalat feszített tempóban építették és részben ennek köszönhető, hogy bizonyos szakaszokon elkezdett süllyedni az alagút. 

- írja a levélíró.

Tudomása szerint a legkritikusabb szakaszok a Corvin negyednél és a Nyugati pályaudvarnál vannak. Valamikor ugyanis a Nagykörút vonalában folyt a Duna egyik ága és itt nagyon rossz minőségű talaj van. De hasonló a helyzet a Forgách utcánál is ahol a vonal a Rákos-patakot keresztezi, itt a híd kezdett el süllyedni, mivel itt a vonal felülről keresztezi a patakot. Süllyedési problémák vannak még a Határ útnál is, ahol a vonal az Illatos árkot keresztezi. Igaz ez a patak itt egy zárt csatornában fut, de ez a csatorna szakasz már elég rossz állapotban van, így a patak vize bejut a metró alagútjába. A szivattyúk állandóan dolgoznak az éjszakai műszak alatt meg feszített tempójú karbantartás zajlik. Szó szerint az első szerelvény indulására mindent „el kell tüntetni”.

Tovább

Ennyit számít, hogy van használható BKV-automata

2015. október 7., 15:17 Módosítva: 2015.10.08 07:10
570
Alig másfél év alatt megszokták és megkedvelték az utazók a Budapesten felállított háromszáz tömegközlekedési jegyértékesítő automatát, a jegyárbevétel mintegy fele az automatákból származik - közölte a berendezéseket gyártó Scheidt&Bachmann szerdán az MTI-vel.

A német cég közleménye szerint  az előzetes tervekhez képest mintegy húsz százalékkal több tranzakciót bonyolítanak az automaták. Ma már a teljes jegyárbevétel mintegy felét ezek a berendezések "termelik", volt olyan nap, amikor az automaták csaknem negyedmilliárd forintnyi bevételt értek el.

Fotó: BKK - Budapesti Közlekedési Központ

Hraboczki Márton, a Scheidt&Bachmann Hungary ügyvezető igazgatója szerint az automaták sikerének egyik oka a bankkártyás fizetési lehetőség: a bevételt tekintve a forgalom mintegy 45 százalékát a kártyás fizetések adják, azok átlagos értéke jóval magasabb, mint a készpénzeseké, ugyanis csupán minden negyedik tranzakció kártyás fizetés.

Tovább

35 év után megújult a Nyugati tér

2015. október 7., 13:37 Módosítva: 2015.10.07 22:27
1238

Budapest ismét egy kulturált, élhetőbb és zöldebb köztérrel lett gazdagabb

- mondta Tarlós István a Nyugati tér átadásán az MTI beszámolja szerint. A főpolgármester szerint a tér arculata az 1980-as évek eleje óta lényegesen nem változott, szerkezete elavulttá és esztétikailag is kifogásolhatóvá vált. Az utóbbi évtizedekben kizárólag csak karbantartó jellegű felújítások voltak ott, így vitathatatlanul időszerűvé vált a tér újjáépítése.

Tovább

BKV: Nem életveszélyes a 3-as metró

2015. október 6., 11:19 Módosítva: 2017.10.19 17:22
63

Bő egy nappal a Népszabadság cikkének megjelenése után a BKV Zrt. a következő közleményt adta ki:

A BKV Zrt. cáfolja az egyes sajtóorgánumokban megjelent híreket, melyek szerint a 3-as metró alagútja életveszélyes.

Az M3-as metró tekintetében statikai problémák nem merültek fel, az alagút nem süllyed. A FŐMTERV által leszállított engedélyezési tervekben födém megerősítés nem szerepel, a tervezői vizsgálatok alapján a műszaki állapot ezt nem indokolja.

Tovább

Demján újragondolná az egész Liget-projektet

2015. október 6., 08:09 Módosítva: 2016.11.29 20:23
62

Lázár János korábban már több alkalommal pedzegette, hogy a Podmaniczky utca környékét is be lehetne vonni valamilyen formában - például egy zöld sáv kialakításával - a Liget-projektbe. A Népszabadságnak kiszivárogtatott tervezet szerint ez nem csak a Múzeumnegyed körüli bizonytalankodás egyik tipikus megnyilvánulása, hanem egy igen konkrét terv. A terv azonban nem valamelyik kormányzati vagy önkormányzati szereplőtől, hanem a WestEndet is megépítő ingatlanfejlesztő milliárdos Demján Sándortól származik, és persze egy nagyvolumenű ingatlanberuházással karöltve valósulna meg.

Tovább

3-as metró: süllyed az alagút, porlad a beton

2015. október 5., 08:50 Módosítva: 2015.10.06 11:15
2045

Két hónappal a hármas metró kocsijainak felújításáról szóló szerződés aláírása után még mindig nem kezdődtek meg a munkálatok, miközben az elmúlt két hétben is kétszer álltak le a szerelvények: hol az olajos sár gyullad be, hol a vezetékek füstölnek, írja a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy a felújításra kiírt tendert megnyerő orosz Metrovagonmas nevű cég kérésére egyetlen egy szerelvényt sem vontak ki a forgalomból a vonalon.

A cikk szerint az orosz cég először azért nem kezdte el a munkát, mivel az egyik vesztes pályázó cég megtámadta a tendereredményt, így a végső eredményig nem akartak feleslegesen dolgozni. De az is lassította a folyamatot, hogy az egyik hitelező pénzintézet nem írta alá a szerződést. Az első felújított szerelvény üzembe helyezése egyébként 2017-re várható.

A cikk kiemeli az alagutak problémáit. Az állapotfelmérés eredményét például tavaly azonnal titkosították. A lap szerint az alagutak jelentős kockázatokat hordoznak. A beszivárgó víz miatt a sínek alatt porlad a beton, a Határ út és a Kálvin tér között pedig „súlyos statikai problémák merültek fel”. Az is elképzelhető, hogy az Üllői út alatt meg kell bontani az alagutat felülről. 

Az első Főmterv-becslések 160 milliárdról szóltak, ezt meghúzták 120 milliárdra úgy, hogy például kihúzták az akadálymentesítést. A lap szerint a főváros még mindig abban bízik, hogy a felújítást részben uniós forrásból tudják majd fedezni, de erre nem sok esély látszik. 

Utánajártunk, lesz-e Budapesten új Vidámpark

2015. október 4., 11:29 Módosítva: 2015.10.05 00:45
180
Két éve zárt be a városligeti Vidámpark, két év alatt senki sem jelentkezett a fővárosi önkormányzatnál építési szándékkal. Az egyetlen vidámparkos dinasztia sarja szerint nincsenek meg a feltételek egy új fővárosi Vidámpark építéséhez. "Hánytatógépeket és óriásvibrátorokat" manapság legfeljebb a nagy budapesti parkolókban láthat néha a nagyérdemű.

Két éve, 2013 október 1-jén zárt be a városligeti Vidámpark, mert a fővárosi önkormányzat nem kívánta tovább finanszírozni a veszteségeit. Láng Zsolt, a fővárosi önkormányzat tulajdonosi és gazdasági bizottságának elnöke az Indexnek elmondta, még csak nem is hallott arról, hogy az elmúlt két évben bárki jelentkezett volna befektetői tervekkel.

Sikeresebb az utód, mint az előd

A játékok egy kisebb részét most az Állatkert üzemelti, Holnemvolt Park néven. Mint Persányi Miklós, az Állatkert igazgatója elmondta, ők maguk is meglepődtek, milyen sokan jöttek az 500 forintos belépővel és zsetonos rendszerrel üzemelő utódparkba: míg a Vidámpark az utolsó években évi 200 ezer látogatót tudott felmutatni, a Holnemvolt Parkba háromszor annyian, 600 ezren érkeztek. A Holnemvolt Park 2014-es bevételeit eredetileg nem egészen 40 millió forintra becsülték, de a tényleges bevétel több mint 220 millió forint lett

Tovább

3 hónapot csúszik a Széll Kálmán tér befejezése

2015. október 2., 12:59 Módosítva: 2015.10.03 14:08
132

A Széll Kálmán tér felújítása három hónapot csúszik a közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt - erről és emellett a fővárosi fejlesztésekről, a Mahir Cityposter szerződésről és a leendő Moszkva térről, valamint a dugódíjról beszélt Tarlós István szokásos kétheti sajtótájékoztatóján.

A Széll Kálmán tér felújításának három hónapos csúszását Tarlós István a közbeszerzési eljárás elhúzódásával magyarázta. Nem a munka húzódott el, hanem az közbeszerzési eredményt támadták meg, ezért a csúszás.

Eredetileg két nyáron és egy télen keresztül ment volna a munka, most az a változás, hogy egy nyáron és két télen át dolgoznak majd.

– közölte. A BKK nem mondott le a kötbérrről. A felújítás a tervek szerint december 13-án érne véget, ehhez képest várhatóan február végéig még számolni kell a dugókkal a téren.

Dugódíjügyben és a BKV támogatásával kapcsolatban a kormány még nem válaszolt a főváros két hete elküldött javaslataira. Amit eddig tudni lehet: elképzelések szerint a megyei matricához hasonlóan Budapesten is lenne egy 5000 forintos éves matrica, valamint lenne egy belső zóna is, ahol további dugódíjat kellene fizetni. A zóna határát, a díj nagyságát még nem tudni. Ahhoz, hogy dönteni lehessen a dugódíjról, először az azt tiltó törvényt kellene annullálni. 

Tovább