Budapest

BKK: Dehogy politikai okból zárták ki a Közgépet!

2015. június 11., 11:22 Módosítva: 2015.06.12 16:11
318
Kirívóan olcsón kívánt felújítani a Közgép egy soroksári felüljárót, válaszképpen a BKK kizárta a pályázatból. A Simicska-Orbán háborút sejtik a háttérben.

A BKK 2014 decemberében pályázatot írt ki a soroksári Grassalkovich út – Ócsai út – Haraszti út csomóponti felüljáró felújítására. Mint a 444.hu cikkéből kiderül, több ajánlat érkezett:

  • Közgép: 430 millió,
  • A-Híd és Strabag: 668 millió,
  • Colas: 679 millió,
  • Swietelsky: 775 millió forint.

A BKK kétszer 60 napig hezitált, majd kizárta a pályázatból a Közgépet kirívóan alacsony ár miatt. Az A-Híd-Strabag nyerte el a munkát. A 444.hu szerint az eljárás alapján minden jel arra mutat, hogy Simicska Lajos cégét az Orbán-Simicska háború miatt, felsőbb utasításra zárták ki, hiába adta a legkedvezőbb árat.

Sokat megmutat a piaci árak ismeretéről az is, hogy a BKK előzetesen 921 millió forintra becsülte a beruházás értékét, ami 150 millióval több volt még a legdrágább ajánlatnál is, és több mint kétszerese volt a Közgép ajánlatának.

Megkerestük Tarlós István főpolgármestert, mi a véleménye a pályázatról, de ő Dabóczi Kálmánhoz, a BKK vezérigazgatójához küldött tovább, mondván, ő nem foglalkozik a közbeszerzési eljárásokkal.

A BKK írásban bekért kérdéseinkre a következő válaszokat adta:

Tovább

Sötét füst terjengett Újpest felett

2015. június 10., 17:37 Módosítva: 2015.06.10 23:28
41

Újpesten, a Nádor utca és a Knézich utca sarkán kigyulladt egy 20 nm-es raktár, mondta lapunknak Kisdi Máté a katasztrófavédelem szóvivője.

Mint megtudtuk, a tűzoltók a helyszínen lefeketítették a tüzet. (A lefeketítés azt jelenti, hogy lángok már nincsenek, az izzást viszont még meg kell szüntetni, akkor lesz eloltva a tűz.) 

Kisdi hozzátette, hogy veszélyes anyag nem volt a raktárban, személyi sérülés nem történt. (Az egyik tulajdonos panaszkodott, ezért őt még megvizsgálják.)

A raktárban hungarocell lapok és egyéb anyagok voltak.

BKV: A büntetés elévül, a jogalap megmarad

2015. június 10., 07:31 Módosítva: 2015.06.10 14:47
296

A BKV akkor is ragaszkodik a pótdíj kifizetéséhez, ha az  bírósági úton már nem behajtható, derül ki egy olvasónknak küldött levélből.

2011-es tartozás, 1 év alatt elévült, nincs aláírva a jegyzőkönyv (akár bediktált adatok is lehetnek), már csak ezért is érvénytelen, röhej az egész, soha nem is értesítettek előzőleg. Megkifogásoltam, ez a válasz, valószínűleg a többieket is így fogják kiértesíteni. Agybaj.

– írta olvasónk.

Mint arról beszámoltunk, a BKV tavaly év végén visszavette a BKK-tól a pótdíjbehajtásokat, és elővette a régi módszert. Befenyegeti az adósokat többéves pótdíjtartozások bírósági behajtásával, annak ellenére, hogy a tartozás már elévült. Az elmúlt hónapokban 120 ezer ilyen levél ment ki. Olvasónk kifogására a BKV a következő magyarázatot adta:

Elévülés esetén az adós teljesítésre vonatkozó kötelezettsége és a jogosult követelésének jogalapja fennmarad, függetlenül attól, hogy mindez bírósági úton érvényesíthető-e.

Ahogy ezt egy jogász kommentálta az Indexnek: szerintük fennmarad a jogalap, de ezt nem tudják érvényesíteni bíróságon. Ha tíz felszólításból hárman befizetik, már megérte nekik.

Olvasónknak arra a kifogására, hogy a pótdíjazási jelentés, amin a felszólítás alapul, nincs aláírva, a BKV azt a választ adta, hogy „a pótdíjazási jelentésen lévő aláírással a pótdíjazott személy, csupán a helyszínen kitöltött csekk és tájékoztató átvételét igazolja. Annak hiányában a pótdíjazás jogalapja fennmarad."

Fidesz: nem tűr halasztást a 3-as metró felújítása

2015. június 9., 21:44 Módosítva: 2015.06.10 16:10
32

A 3-as metró rekonstrukciójával és a csillaghegyi öblözet árvízvédelmével összefüggő feladatok és eljárások felgyorsítására tett javaslatot több kormánypárti képviselő kedden a parlamentnek az MTI szerint. A Gulyás Gergely, Vas Imre, Dunai Mónika és Szabolcs Attila által jegyzett javaslat halasztást nem tűrő kiemelt fővárosi feladatnak minősíti a 3-as metró rekonstrukcióját és északi meghosszabbítását, amit értékelésük szerint a következő tervidőszakban európai uniós és hazai fejlesztési források bevonásával a lehető legsürgősebben el kell kezdeni, és a közlekedés biztonsága érdekében mielőbb be kell fejezni.

A III. kerületi csillaghegyi öblözet védelmét pedig biztonsági szempontból tartják halaszthatatlannak.

A törvényjavaslat a megvalósításokkal összefüggő beruházási és fejlesztési, továbbá az ezekkel összefüggő beszerzési tevékenységeket nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közfeladatnak minősítené.

A fideszes képviselők - a vasúthatósági engedélyezési eljárások kivételével - az általánoshoz képest rövidebb ügyintézési és szakhatósági eljárási határidőt állapítanának meg, és rövidülne a tervezés jóváhagyása során a közmű- és energiaszolgáltató szervek nyilatkozattételi ideje is.

Az indítvány kijelöli az építtetőket is: e szerint a 3-as metró esetében ez a fővárosi önkormányzat vagy a BKV, az árvízvédelmi beruházásnál pedig a fővárosi önkormányzat.

Védett útvonalakat kapnak a városnéző buszok Budapesten

2015. június 6., 09:21 Módosítva: 2015.06.07 08:07
169

Rendeletben szabályozná a budapesti városvezetés a városnéző és turistabuszok közlekedését - írta a Népszabadság.

A lap a fővárosi önkormányzatra hivatkozva írta, hogy a rendelet például szabályozná a turistabuszokra vonatkozó parkolási rendet, és védett útvonalakat jelölne ki a budapesti városnéző buszoknak. Azt a lap nem írja, hol lennének ezek a védett útvonalak. A tervezetről a Fővárosi Közgyűlés dönt majd, de egyelőre nem lehet tudni, mikor.

Jelenleg a városnéző buszok a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) kötött szerződés alapján használhatják a BKV megállóhelyeit. A fővárosi önkormányzat szerint elenyésző a megállók nem megfelelő használata miatti panaszok száma.

A városnéző buszoknak kiadott járatengedélyek után évente néhány tízmillió forint bevétele van a fővárosnak - írta a lap.

Tarlós: Tőlem az ördög is elkezdheti a 3-as metrót

2015. június 4., 17:26 Módosítva: 2017.10.19 17:20
62

Nem az lepte meg, hogy az észtek jóval olcsóbb ajánlatot adtak be az oroszoknál a 3-as metró felújítására, hanem az, hogy több jelentkező nem adott be végül ajánlatot a tenderen, mondta lapunknak Tarlós István főpolgármester.

Tőlem az ördög is elkezdheti, nem lehet a végtelenségig húzni az időt

– közölte lapunkkal.

Mint elmondta, húsz éven keresztül a közgyűlés még csak nem is tárgyalt a 3-as metró állapotáról, most már mindenképpen el kell kezdeni a felújítást.

Lehet, hogy az optikai kép nem lesz jó, pláne, ha az oroszok győznének mégis az olcsóbb ajánlatot beadó észtek helyett, de nem lehet húzni már az idő, mert emberéletekről van szó.

A főpolgármester arra a felvetésre, hogy inkább új szerelvényeket kellene venni, elmondta, hogy nincs annyi pénz, hogy új metrókocsikat vegyenek. Számára elfogadható a kormány döntése, hogy a 90 milliárdos új kocsik helyett a 60 milliárdos felújítást választották.

Tovább

Repült Horváth Béla az FKF éléről

2015. június 4., 16:49 Módosítva: 2015.06.05 08:37
305

Június 15-én távozik az FKF Zrt. éléről Horváth Béla vezérigazgató, erősítette meg lapunknak Tarlós István főpolgármester a napigazdasag.hu információját.

Tegnap volt nálam a Béla, közöltem vele, hogy máshol folytatja

– mondta lapunknak a főpolgármester. Arra a kérdésünkre, hogy miért távozik a vezérigazgató, Tarlós közölte, hogy jó ötletnek látszott. A részleteket firtató kérdésünkre hozzátette: az ő és az FKF szempontjából is jó ötletnek látszott. Végül elárulta:

Más beállítottságú emberre van a cégnél szükség, Horváth és a menedzsment nem tudott összecsiszolódni. 

A főpolgármester kiemelte, hogy Horváth Bélát értékes embernek tartja, ezért más fővárosi cégnél folytatja a munkát. Érdeklődésünkre elmondta, hogy a Főtáv egyik leánycégénél lesz igazgató Horváth, annál, amelyik az adósságkezelésért felelős.

Tovább

BKK: Aláírták a szerződést az új midibuszokról

2015. június 4., 06:18 Módosítva: 2015.06.07 08:07
255

A BKK a Napi Gazdaságnak megerősítette: aláírta a szerződést az új fővárosi midibuszokról a Budapesti Közlekedési Központ és az Orangeways Hungária Kft. A magyar cég 35 hazai fejlesztésű és gyártású Rába-Molitus-Webasto S91-es midibuszt üzemeltethet majd Budapesten.

A lap csütörtökön azt írta: a kft. egy tavaly kiírt nyílt közbeszerzést nyert meg, ennek alapján szállíthat 35 dízel midibuszt Budapestnek. Az eredményhirdetés január végén volt, a szerződést szerdán írták alá, olvasható az MTI összefoglalójában.

Tovább

Midibusz-aranykor jöhet Budapesten

2015. június 3., 17:06 Módosítva: 2016.05.27 15:02
124
Újabb midibusz szerződést írt alá a BKK, ezúttal az Orangeways-szel. Hamarosan több mint nyolcvan kisméretű busz szaladgálhat Budapesten, annak ellenére, hogy a BKK felmérése szerint a fele elég lenne.

Aláírta a szerződést az új fővárosi midibuszokról (kisméretű buszokról) a BKK és az Orangeways Hungária Kft., írja a vs.hu. Eszerint 35 Rába-S91-es dízel midibusz érkezik egy év múlva Budapestre. A buszokat az Orangeways üzemelteti majd a Várban és budai vonalakon. (Mint megírtuk, az Orangeways pályázatában volt néhány furcsaság.)

Mint arról beszámoltunk, a BKV 16 új, török gyártmányú midibuszt vett márciusban, amelyek szintén a budai várban és környékén közlekednek majd a BKV üzemeltetésében. A Karsan Atak típusú midibusz alacsonypadlós, dízelmotoros, klimatizált, és 40 embert tud szállítani. (35 Rába+16 Karsan, az már 51 midibusz.) 

Török midibusz
Török midibusz
Tovább

Csütörtöktől lezárnak egy sávot a Széna térnél

2015. június 3., 15:35 Módosítva: 2015.06.03 18:21
1

Csütörtöktől a Margit körúton a Dékán utca és a Széna tér között lezárják az egyik, Széna tér felé vezető sávot, így ebben az irányban végig egy sáv lesz csak járható. A lezárásra azért van szükség, mert a Széll Kálmán tér felújításához kapcsolódó közműmunkákba kezdenek a munkások, olvasható a BKK oldalán.

A közlekedési cég szerint jelentősebb forgalmi hatással nem kell számolni: a Szilágyi Erzsébet fasor felől a Margit körút felé továbbra is két sávon lehet majd kanyarodni, és a Margit körútról a Krisztina körút felé is megmarad a két forgalmi sáv.

Szombattól megint lezárják a HÉV-alagutat, ezúttal két hónapra

2015. június 3., 12:27 Módosítva: 2015.06.03 17:20
28

Eddig már legalább kétszer lezárták a H5-ös HÉV alagútját, de az előre eltervezett födémerősítés még csak most következik, így szombattól újra csak a Margit hídig járnak a szerelvények, olvasható a BKK közleményében.

A födém megerősítésére a budai fonódó villamoshálózat kiépítése miatt van szükség, ennek részeként a kivitelező oszlopsort épít be a Batthyány téri végállomásra. A munkálatokkal az ígéretek szerint a Sziget Fesztivál kezdetére végeznek, így augusztus 8-tól a teljes vonalon jár majd a HÉV.

A közlekedést nehezíti majd, hogy július közepétől vágánykarbantartást is végeznek majd, ezért nagyjából három hétig a Szentlélek tér és a Batthyány tér között is pótlóbuszok szállítják majd az utasokat.

Ezért nincs elég mentő hétvégén Budapesten

2015. június 2., 12:13 Módosítva: 2015.06.03 09:24
4155
Elárasztják a toxikológiát a drogos vagy részeg fiatalok, múlt héten kilenc rohamkocsi állt sorba a sürgősségi bejáratánál. A dizájnerdrogot használók száma egy év alatt megnégyszereződött, az osztály kinőtte magát. A mentősök dühöngenek, hogy máshova alig jut kocsi.

Elszakadt a cérna egy mentősnél a hétvégén, és egy fényképet posztolt a Facebookra, amin sorban álló mentőket lehet látni a fővárosi klinikai toxikológia sürgősségi betegellátó osztálynál.

Varga Vanda fotója
Varga Vanda fotója

Miért nem jut mentő az igazi betegekhez pénteken és szombaton este? Mert sorban állnak „beteget” átadni 40-50 percig a toxikológián, részeg 14-20 éves fiatalokat töménytelen mennyiségben.

- írta a fotó alá.

A poszt alatt parázs vita alakult ki mentősök és ellátók között, aminek a lényegét megpróbáljuk idézni.

  • Egy erős hétvégén "a géppark egynegyede áll a toxin".

Mentős forrásunk szerint "ez standard, hogy hétvégén a toxi meg trauma bedugul. Néha eszkalálódik és akkor puffogás van, de lófasz se történik."

  • A toxikológián ki kell várni az egységnek a rendhagyóan hosszú vizsgálatot, mire a menetlevélre rákerül a betegátvételt igazoló pecsét, ami két órán keresztül is eltarthat. Ezért a sorban állás.

"3,5 órára esetkocsi nélkül van 120000 ember! Ez a probléma a toxin több évtizede megvan, mégse tesz senki semmit a megoldására! 9 autó állt sorba úgy, hogy 2 közben elment. El kéne gondolkodni odafönt, hogy közel 2,5 millió ember toxikológiai ellátása hogy valósítható meg 1 vagy 2 orvossal, és pár szakképzett ápolóval." - kommentálja a helyzetet az egy mentős.

Az orvosok szerint viszont a toxikológiára érkező betegek sokszor speciális kezelést igényelnek, amit más kórházban nehézkes lenne megadni.

Egyikük szerint: "a toxicologiai szakellátás több szempontból sem integrálható hagyományos sürgősségi osztály kereteibe.  Azok a betegek akik valamelyen okból legyen az "anyag", alkohol vagy gyógyszer, illetve bármely olyan mérgezéses állapotot kiváltó előidéző egyéb szert használtak, az esetek többségében megváltozott tudatállapotba kerülnek. Ha ehhez még feltételezzük az esetek egy részében a fennálló pszichiátriai kórképet, máris világossá válik, hogy az ilyen betegek ellátása miért is igényel speciális körülményeket. Ezen páciensek egy jó része önveszélyeztető állapotban van, egy része pedig a mérgezés lezajlásának időintervalluma alatt agresszív, esetenként másokra nézve is, vagy épp közveszélyeztető állapotba kerülhet. Ez természetesen független attól hogy a mérgezés véletlen vagy szándékos eredetű."

  • A toxikológusokat sem irigyli senki, nekik is kijár a tisztelet:

Múltkor volt szerencsém egy beteget a toxikologiára kísérni, és úgy ítéltem meg, hogy oda nem orvos kéne, hanem ördögűző. Úgy néztek ki ott az emberek, mint a Démonok között című filmben, mondtam is, hogy le a kalappal az ápolók türelme miatt.

– írta egy ápoló.

Egy általunk megkérdezett toxikológus szerint az ilyen torlódások egyre gyakoribbak lesznek, ugyanis az elmúlt egy évben megnégyszereződött a dizájnerdrogot használók száma a fővárosban. Egyértelmű, hogy a jelenlegi központ kinőtte magát a Péterfy utcában, át kellene helyezni egy jobb helyszínre, például a Honvéd kórházba.

Tovább

Nem vicceltek a tesztüzemmel a Budai Parkszínpadon

2015. június 2., 08:08 Módosítva: 2015.06.02 15:22
107
Június elsején tesztüzemmel indult a Budai Parkszínpad új szórakozóhelye, ami igazán ígéretes, de a legelső napon a tesztüzem erősen tesztüzemnek mondható. Lesz majd szemetes, lesz majd kaja (a Montenegrói Gurman fog húst sütni), lesz homokozó is, lehet majd kártyával fizetni, lesz wifi, de egyelőre ezek nincsenek. Talán a szemetes hiánya a legfájóbb, összesen egyet láttunk a fönti pultnál.

A hely viszont nagyon jól néz ki, szellős, tágas, kellemes a narancs színű árnyékolókkal, az óriás babzsák fotelekkel, a tesztüzemben 20 százalékkal olcsóbb árakkal, és szuper kedves kiszolgálással. (Egy rozé sportfröccs és egy fél literes bodzás limonádé 900 forintba került.)

Legutóbb 2003-ban egy didzseridu koncerten voltam itt (hogy milyen indíttatásból megy valaki didzseridu koncertre, arra most már magam sem tudnék ésszerű választ adni), de már akkor kellemesen lepukkant állapotban volt a hely, aztán hamar életveszélyessé is vált, úgyhogy bezárták tíz évre. Többször is írtunk róla, hogy a graffitis, elhanyagolt budai kerthelyiség helyén az Erzsébet térnél üzemelő népszerű Fröccsterasz tulajdonosai nyitottak itt új helyet, ami 10-23 óráig lesz nyitva, és a régi hagyománnyal ellentétben nem lesznek koncertek, csak halk zene szól majd a környéken lakók örömére.

Sokáig húzódott a felújítás és nyitás, a legelső nap két kisgyerekkel, egy rollerrel és egy babakocsival teszteltem a helyet, ami csak félig volt jó ötlet. Mert bár korábban nagyon gyerekbarátnak ígérték az új Parkszínpadot, egyelőre ebből kevés látszik. A főbejárattól érkezve nincs rámpa a lépcsőn, és a két nagy területi egységet (az egykori nézőteret és az egykori színpadot, illetve az amögötti ligetes bárpultot) összekötő átjárónál is lépcsők nehezítik a kerekes haladást. Oldalirányból viszont két helyről akadálymentesen be lehet jutni, és akkor csak a két nagy egység közti lépcső zavar be. Az egykori színpadi árokban elvileg homokozó lesz, ami egyelőre veszélyesnek tűnik (mély és nem túl guszta a homok), így le is van zárva. De oldalról le lehet menni az árokba, és amikor bementem egy bepottyant labdáért, konkrétan beszakadt alattam a talaj, és térdig zuttyantam a sáros homokba. Kerekek nélkül mindez nem gond, de a kisgyerekesekre biztosan többet kell majd gondolniuk a szervezőknek, legalábbis az első nap 17 és 19 óra között a vendégkör legalább 70 százalékát ők tették ki. Így öntökönszúrás lenne, ha gyerekes szemmel nem néznék át alaposabban, mi hogy legyen a szezonra.

DSC 4821
Fotó: Bődey János

Az első nap alapján összességében nagyon úgy tűnik, hogy olyan hely nyílt a Parkszínpadon, ami a Pagony mellett nagyon jól fog jönni Budán, ahol kellemesen lehet üldögélni, beszélgetni, és ahol a gyerekesek simán megférnek a békésen poharazgató társaságokkal. Első nap legalábbis így volt. És mivel nagyon közel lakom, és a nyitónapon nyitott ablaknál írom ezt a cikket, azt is elmondhatom, hogy az esti órákban egyáltalán semmilyen zaj nem hallatszik a legközelebbi lakásokba a Budai Parkszínpadról.

Nem az oroszok nyerik a metrókocsitendert?

2015. május 29., 13:00 Módosítva: 2017.10.19 17:21
276
Információink szerint nagy fejvakarást okozott a metrókocsik felújítására kiírt pályázat csütörtöki tenderbontása az orosz szállítóra építő lobbicsoportnak. Az észt Skinest Rail ugyanis meglepetésre aláment az oroszok ajánlatának, a legerősebb elbírálási szempont pedig az ár.

Nem megerősített értesüléseink szerint az észtek 30 millió euróval, azaz 9,5 milliárd forinttal olcsóbban vállalnák a 222 darab metrókocsi teljes rekonstrukcióját. A kiírás szerint a győztesnek újra kell cserélni a forgóvázakat, a vontatómotorokat, a kerékpárokat, újra kell kábelezni a kocsikat, fel kell újítani a vezérlő rendszert, újjáépíteni a levegős rendszert, valamint átvizsgálni a kocsiszekrényt, ahol az előírtnál vékonyabb a falvastagság, ott a teljes elemeket kicserélni. 

A nyertesnek a kocsiszekrényre és az alvázra legalább 120 hónap, valamennyi egyéb teljesítésre legalább 36 hónap teljes körű jótállást kell vállalnia. A kiírásban még van egy 42 darabos opció is, amit akkor hív le a BKV, ha esetleg meghosszabbítják a 3-as vonalát, és több kocsi kell majd rá. A BKV előzetesen 62 milliárd forintra becsülte a felújítás költségeit, de úgy tudjuk, mindkét pályázó ezen az összeghatáron belül van.

Frissítés: 

Legfrissebb információink szerint csak az észt árajánlat van a 62 milliárdos költségbecslés környékén, az oroszok végül jóval magasabb árat kértek. A kialakult helyzet geopolitikailag is pikáns. Az észtek mögött tulajdonképpen egy ukrán cég áll, a referencia pedig úgy tudjuk, hogy a kijevi metrófelújítás. Csak hogy még tekervényesebb legyen az ügy, a kijevi beruházást orosz hitellel bonyolították forrásaink szerint.

A napokban az EIB alelnöke és Dorner Lajos, a főváros uniós közlekedésfejlesztési tanácsadója is úgy nyilatkozott – sőt, korábban maga Tarlós István is –, hogy célszerűbb lenne új metrókocsikat venni. A kormány azonban (információink szerint a BKV szakértői anyaga alapján) az olcsóbb felújítás mellett döntött. 

Ebben az is szerepet játszhatott, hogy az oroszok ígéretet tettek, hogy a metrókocsikat részben Magyarországon szerelik össze, az erre a célra előkészített dunakeszi járműjavítóban. Ha az észtek győznek, akkor az üzem és dolgozói elég nagy bajba kerülhetnek.

Tovább

50 helyett 35-tel döcög a Combino

2015. május 29., 11:27 Módosítva: 2015.05.29 16:11
64

Olvasónk szúrta ki, hogy kitették az első lassújelet a most felújított nagykörúti villamospályán. A Teréz körút - Podmaniczky utca kereszteződésnél 50 km/óra helyett csak 35 km/órával haladhat a Combino. (A lassújel egy olyan forgalmi jelzőtábla, mint a sebességkorlátozás tábla, csak sárga színű, és sínen közlekedő járműveknek szól.) 

Az ügyben keressük a BKV-t és a BKK-t.

Frissítés: 

Független források szerint a 35-ös sebességkorlátozást a keresztező trolivezetékek miatt tették ki. Információnk szerint a napokban kábelsérülés is volt a helyszínen. Maga a felújított pálya alkalmas lenne az 50 km/órás sebességre, de a vezetékek találkozásánál lassítani kell.

A cikkhez volt BKV-s trolivezető olvasónk annyit fűzött hozzá, hogy a BKV forgalmi utasításai szabályozzák a munkavezetékek kereszteződése alatti elhaladást. 35 km/h nagyon gyorsnak számít ilyenkor. Ezek a lassújelek egészen drámaiak is lehetnek, 15, 10, de akár 2-3 km/h is lehet a korlátozás. Ennek oka, hogy az esetlegesen rosszul kopott áramszedő szénbetét beleakadhat a felsővezeték elemekbe, és szakítást, áramszedőtörést eredményezhet.

Frissítés 2:

Megjött a BKV válasza is, ami lényegében alátámasztotta független forrásaink véleményét. Viszont egy érdekes új elem van benne: a Podmaniczky utcai kereszteződés már alkalmas arra, hogy 50 km/órával haladjanak át rajta a villamosok, mert mind a pályát, mint a felsővezetéket korszerűsítették az elmúlt egy évben. Ehhez azonban még egyrészt a felsővezeték gyártótól meg kell érkeznie a megfelelőséget igazoló dokumentumoknak, igazolásoknak, nyilatkozatoknak. Másrészt próbaüzem nélkül  ilyen intézkedés nem hozható meg, legalább egy-két hónapig a keresztezésnek az eddig alkalmazott sebesség mellett hibamentesen kell működnie. Jelenleg ez a folyamat zajlik.

Ehhez csak annyit lehet hozzátenni: Hajrá!

Az Aradi utca és a Tátra utca közötti vonalszakasz – ahol a BKV komplett pályafelújítást végzett március-április-májusban – utoljára 1994-ben, illetve 1997-ben, azaz 18-21 éve épült át. Az azóta eltelt időben a néhány óra alatt elvégezhető pályafenntartási és hibaelhárítási munkákon kívül csak néhány kisebb szakaszon javították vagy cserélték az elhasználódott pályaelemeket, ezért estek neki most a teljes rekonstrukciónak. 

Az Aradi utca és a Tátra utca között a 2355 méter hosszon korszerű, úgynevezett sínkörülöntéses technológiával épült át a villamospálya. A pályafelújítás részeként kicserélték az Aradi utcai elhasználódott vágánykapcsolatot is. A Nagykörút további villamosvonal-szakaszainak felújítási technikájáról a mostani építési, és a leendő üzemi tapasztalatok alapján döntenek majd.

Még 40 parcella gazdára vár Budapest legnagyobb közösségi kertjében

2015. május 27., 15:07 Módosítva: 2015.05.28 11:31
187

Szerdán Finta Sándor, Budapest főépítésze és Kertész Monika, a Kortárs Építészeti Központ kurátora átadta Budapest legnagyobb közösségi kertjét, a Kerthatárt, írja az MTI. A kert a Soroksári és a Határ út sarkán, 2600 négyzetméteren fekszik, és korábban a Magyar Telekom tulajdona volt, de átadtak a nemes célra.

A kertben 100, egyenként 8 négyzetméteres parcellán gazdálkodhatnak a környéken élők, amely alkalmas arra, hogy akár egy egész szezonon keresztül ellásson zöldséggel, gyümölccsel és fűszernövénnyel egy családot. A kertben még 40 parcellára gazdára vár, jelentkezni online itt lehet.

Jó hír, hogy Finta Sándor szerint a közösségi kertek támogatása fontos részét képezi a Budapest 2030 Hosszú Távú Fejlesztési Koncepciónak, tehát várható, hogy a főváros további parlagon heverő területeket is a helyi közösségek kezébe ad.

Mi találtuk ki a BKK-t és a fonódó villamost is

2015. május 27., 13:03 Módosítva: 2015.06.18 14:32
207
A BKV-nak vissza kellene állni a mostani bilikék színről a hagyományos kék-ezüst színezésre, mondta lapunknak adott interjújában a főváros uniós közlekedésfejlesztési tanácsadója, civilben a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elnöke. Dorner Lajos beszélt a 3-as metró felújításáról, aminek a 2017-es vizes vébéig be kell fejeződnie, a rozzant HÉV-alagútról, BKK-ról, Vitézy Dávidról.

A korábbi VEKE-s szerepléseken túl az ön neve akkor robbant be a köztudatba, amikor megjelent, hogy Tarlós István tanácsadói listáján szerepel, havi bruttó 800 ezer fizetéssel. Tulajdonképpen milyen posztot tölt be, és hogy került oda?

Nem robbantam én sehova, és messze nem most szerepelek először. Világ életemben rengeteg társadalmi munkát végeztem, a főiskolától kezdve sportszövetségen át a VEKE-ig, ezért méltatlan politikai indíttatású cirkuszba keverni a nevem. A VEKE-vel 2001 óta, lassan 14 éve aktív résztvevői vagyunk a fővárosi közéletnek, ott vagyunk a közgyűléseken, egyáltalán nem újdonság nekem a Városháza folyosóin sem mozogni. Az, hogy státuszban is szerepet vállaljak, a főpolgármester úr ötlete volt, ő próbált engem bevonni a rendszerbe, többször is.

Mikor először?

Már négy évvel ezelőtt is. Tavaly november-decemberben keresett ismét. A főpolgármester úr tudja, hogy az uniós fejlesztési programok a szakterületem, számos testületben voltam-vagyok benne, neki pedig szakemberekre volt szüksége, megkeresett újra. Amúgy az ő 2009 decemberében bemutatott programjához is van valami közöm, hiszen a VEKE javaslatait is beépítette, amelyekben pedig én is sokat dolgoztam. Köszönetet is mondott több civil szervezetnek a program összeállításakor.

Tovább

Találós kérdést tett fel Áder a fővárosi képviselőknek

2015. május 27., 10:07 Módosítva: 2015.05.27 12:12
5

A klímaváltozás hatásairól tartott előadást Áder János köztársasági elnök a fővárosi közgyűlés képviselőinek, majd arra kérte őket, hogy támogassák Al Gore volt amerikai alelnök klímavédelmi kampányát. A képviselők soha nem látott egységben szavaztak a klímavédelemre.

A köztársasági elnök azzal kezdte beszédét, hogy megkérdezte: a malária, a dengue-láz vagy a nyugat-nílusi vírus érkezik Magyarországra a klímaváltozás hatásai miatt? A képviselők bemondták a helyes választ: mindhárom.

Áder János ezután beszélt a Északi-sark jégtakarójának olvadásáról, az elmúlt hetekben  tapasztalható hatalmas esőzésekről, a kaliforniai aszályról, élelmiszer-ellátási gondokról, amiket mind a klímaváltozás okoz. Idézte az ENSZ erről szóló jelentését, ami szerint hamarosan háborúk indulhatnak a vízért.

Magyarországról szólva kiemelte, hogy bár az ország vízben gazdag, a folyóink 90 százaléka a határokon túl ered. Felidézte, hogy az elmúlt 15 évben óriási árvizeket okozott Budapesten a dunai árvíz.

A képviselőket meggyőzte az előadás, mert ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadták a „Javaslat az új globális éghajlatvédelmi megállapodás sikerének előmozdításáról” szóló  előterjesztést. Eszerint az ENSZ 2015. decemberi, párizsi konferenciáján egy új éghajlatvédelmi megállapodást fogadhatnak el, ennek támogatásáról határoztak a képviselők.

A Művészetek Palotája mellett építi fel a kormány az új kongresszusi központot

2015. május 27., 09:18 Módosítva: 2015.05.27 15:37
25

A Népszabadság úgy tudja, hogy a kormány 1,8 milliárd forintot szán az új budapesti kongresszusi központ előkészítésére. Az építészpályázaton a munkát a Finta Stúdió nyerte el márciusban, amely az év végéig végez az előkészítési feladatokkal. 

A 4-5 ezer fős nagyteremmel, 1200-1500 fős szekcióteremmel, 6-8 ezer négyzetméteres kiállítótérrel és több kisebb tárgyalóval rendelkező épületet az állam maga építené fel, és a tulajdonjoga is az államé lesz. Az állam tavaly vásárolta meg a Trigránit-csoporttól a Művészetek Palotája melletti, jelenleg parkolónak használt közel 13 ezer négyzetméteres területet.

A kivitelezői tendert a jogerős engedélyek birtokában és a szükséges források biztosítása után hirdetik meg, közölte a lappal Fürjes Balázs budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos. A Népszabadság szerint egy 2013-as tanulmányban 20-25 milliárd forintra becsülték a bekerülési költséget, amely 8-10 év alatt térülhet meg.

Villám csapott a HÉV-be, nem járt

2015. május 26., 20:50 Módosítva: 2015.05.27 10:20
1465

Áramellátási hiba miatt nem jár a szentendrei (H5-ös) HÉV Szentendre és Pomáz között, egy ideig pótlóbuszok vitték az utasokat - közölte az MTI. Egy a szentendrei végállomáson álló HÉV-szerelvény tetején két lyukat találtak a tűzoltók, az első feltételezések szerint villám csaphatott a kocsi tetejébe vagy a felsővezetékbe. A szerelvényen körülbelül ötvenen utaztak, senki nem sérült meg. A vezetékben elment az áram, de a BKV szakemberei megjavították a problémát. 

Örvendezzünk, ünnepeljünk, halleluja!

2015. május 26., 16:58 Módosítva: 2015.05.27 09:19
834

A BKK közleményt adott ki arról, hogy már vasárnap óta fennakadás nélkül, teljes vonalon jár a 4-6-os villamos. És ma már kedd van. Ez tényleg hírértékű, hiszen az elmúlt két hónapban pokollá tette a körút életét az, hogy pótlóbuszok jártak a mosolygós, sárga Combinók helyett.

IMG 8023
Fotó: BKK

Ráadásul a márciustól májusig, két hónapon át tartó pályafelújításnak köszönhetően a vonalon gyorsabban közlekednek a villamosok. Visszaállt a közúti forgalom rendje is több Margit körúti csomópontban, továbbá a Szent István körúton és a Teréz körúton.

Egy két csavar azért még van

A Széll Kálmán téren a villamosok a felújítás alatt álló tér Vérmező út menti oldalán, a 18-as villamos korábbi végállomásának helyén állnak meg. A 4-es és a 6-os villamos vonalán – a Széll Kálmán tér felújításával, a budai fonódó villamoshálózat vágányépítésével és a Margit híd dilatációjának garanciális javításával összehangolva – az Aradi utca és a Tátra utca között végzett vágányfelújítást a BKV. Ennek köszönhetően megszűntek a rossz pályaállapotok miatti sebességkorlátozások.

A 4-es és a 6-os villamos most felújított, és vasárnap óta újra átadott szakaszán az Oktogon M, a Nyugati pályaudvar M, a Margit híd, budai hídfő HÉV-megálló és a Mechwart liget megállókban található jegy- és bérletautomaták már május 27-étől, szerdától újra használhatóak lesznek.

Visszaállt a közúti forgalom korábbi rendje a Margit körúton a Keleti Károly utcai, a Rómer Flóris utcai, valamint a Fekete Sas utcai csomópontoknál, valamint a Margit körútra vezető útvonalak közül a Rómer Flóris utcában, a Keleti Károly utcában és a Margit utca - Mecset utcai szerpentinen. Pesten több év után újra lehet balra kanyarodni a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra. Azonban a Török utcában, a Margit körút Frankel Leó úti kereszteződésében, a Széna téren és a Széll Kálmán téren a budai fonódó villamoshálózat építése és a tér felújítása miatt továbbra is forgalmi változásokra kell számítani.

IMG 7928
Fotó: BKK

Nem teljes az öröm

A Széll Kálmán tér felújítása, valamint a budai fonódó villamoshálózat építése miatt persze továbbra is kell forgalomkorlátozásokra számítani.

Önnek hány hónapnak tűnt a felújítás?

Újrarajzolják Budapest hajléktalantérképét

2015. május 26., 13:51 Módosítva: 2016.02.18 15:28
336

Miután az első próbálkozást a Kúria jórészt törvénytelennek minősítette, másodszor is nekifutnak a budapesti polgármesterek a hajléktalanok megrendszabályozásának. Szerdán kerül a fővárosi közgyűlés elé az új lista azokról a budapesti közterületekről, ahonnan a kerületek ki akarják szorítani a hajléktalanokat. Zuglóban kirívóan durva törvénysértés volt, hogy 2013-ban a teljes kerületet tiltott zónává tették, itt most minden helyi tiltást eltörölnek. Máshol viszont ragaszkodnak hozzá, hogy templom, közpark, sétány, polgármesteri hivatal közelében márpedig ne legyen hajléktalan.

Tovább

Újra a teljes vonalon jár a négyeshatos

2015. május 24., 10:03 Módosítva: 2015.05.24 22:34
1630

Vasárnaptól megszabadulnak a budapestiek a körúti pótlóbuszoktól, újra végigmegy a négyeshatos villamos a teljes vonalán, a Móricz Zsigmond körtértől a Széll Kálmán térig.

A két hónapig tartó felújítás eredményeként jelentősen javult a villamospálya állapota, ezáltal a villamosok menetideje is csökken

- írja a BKK.

A nagykörúti villamospálya-felújítás befejezésével vasárnaptól a Szent István körúton és a Teréz körúton bevezetett forgalmi korlátozások is megszűnnek.

Eltűnik a Margit körúti ideiglenes buszsáv. A Széna téri torkolatban a sávelhúzások kicsit módosulnak, de a csatornafelújítás miatt továbbra is csak irányonként 1-1 sáv lesz járható. A Tölgyfa utcában is megszűnik a buszsáv a Fekete Sas utca és a Margit körút között, a helyén ideiglenesen parkolósáv lesz. A Margit körutat változatlanul egy sávon lehet majd megközelíteni. A BKK azt ajánlja, hogy ha dugó van, menjenek a Fekete Sas utca–Lipthay utca terelőúton.

Egy sávon újra lehet balra kanyarodni vasárnaptól a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra. A BKK szerint eddig erre azért nem volt lehetőség, mert a balra kanyarodó kocsik a Szent István körúti dugó miatt sokszor nem tudták elhagyni a csomópont területét, és ezzel akadályozták a villamosokat. Most azt találták ki a probléma megoldására, hogy bevonják a jelzőlámpás irányításba a Váci útról a Szent István körút felé jobbra kanyarodó járműveket is, így minden, a Nagykörútra tartó forgalom jelzőlámpával szabályozott lesz. A csomóponti keresztbeállásokat torlódásérzékelő detektor segítségével akadályozzák meg, írják.

Nem romkocsma lett a Parkszínpad romjából

2015. május 23., 15:21 Módosítva: 2015.05.24 09:08
853
Június elsején megnyílik a tíz éve romosan és elhanyagoltan álló egykori Budai Parkszínpad. Bár a nevét megtartja, nem szabadtéri színpadként fog működni. A bérlő csendes háttérzenét, finom ételeket, bolhapiacokat, jóga- és fitneszprogramokat tervez a helyre. Megnéztük a helyet, ami fölé színes napvitorlákat feszítettek, és ahol a gyerekek a homokkal felszórt zenekari árokban játszhatnak, amíg a szülők kávéznak vagy fröccsöznek.
  • 1958: Megnyitják a Budai Parkszínpadot
  • 1961: Felavatják az egyedülálló billenő színpadot, ami hatalmas mozivászonná alakítható.
  • 1974: A Luxemburg grófja című Lehár-operett bemutatója
  • 1970-1980: A magyar pop-, rock- és jazzélet központja
  • 1994: Fellép Pap Rita, a Sziámi, a Benkó Dixieland, az Old Boys, a Manhattan, a Republic, a programban szerepel Cigánykarnevál, nótaest, Zoltán Erika, Korda György és Balázs Klári koncertje.  
  • 2005: Bezárják a Budai Parkszínpadot
  • 2008: Az épületet fölveri a gaz, tele van graffitivel, szeméttel. A bejáratnál hajléktalanok alszanak.
  • 2013: Még több gaz, még több graffiti, még több szemét, és még mindig hajléktalanok alszanak a bejáratnál 
Tovább

Ideiglenes szigetelést kap a HÉV-alagút

2015. május 22., 12:02 Módosítva: 2015.05.24 09:48
3

Ahogy arról korábban beszámoltunk, pótlóbusz jár a H5-ös HÉV helyett a Margit híd, budai hídfő és a Batthyány tér M+H között, mert az elmúlt napok esőzésének következményeként jelentős mennyiségű víz folyt a HÉV alagútjába. A BKK tájékoztatása szerint a szakemberek hajnal óta dolgoznak az ideiglenes szigetelés megtervezésén, de a beázás nincs hatással az alagút szerkezetére, a vonatforgalomra és az alagútban dolgozókra sem jelent semmilyen veszélyt. A munkabefejezéséről nincs információ.

Tovább

Bréking: Vasárnaptól újra teljes vonalon jár a 4-6-os

2015. május 21., 14:58 Módosítva: 2015.05.21 20:00
1296

Valószínűleg budapestiek tízezrei sóhajtanak fel megkönnyebbülten a BKK legújabb közleményét látva:

vasárnaptól újra a teljes vonalon jár a 4-es és a 6-os villamos, mert befejeződik a márciusban kezdődött felújítás a vonalon. A nagykörúti villamosok ettől a naptól a dél-budai végállomásuktól ismét a Széll Kálmán térig, a felújítás alatt álló tér Vérmező út menti oldalán kialakított ideiglenes végállomásig közlekednek.

Azért persze pénteken és szombaton lesz egy kis fennakadás, ugyanis elbontják az Oktogonnál kialakított ideiglenes végállomást, ezért ezen a két napon a Combinók dél-budai végállomásuktól csak a Blaha Lujza térig viszik az utasokat, ahonnan a Széll Kálmán tér felé a 4-6-os jelzésű pótlóbusszal lehet továbbutazni. De megéri a türelem, mert a közlekedési vállalat nem restelli kifejezni háláját:

a BKK köszönetét fejezi ki a budapestieknek a megértésükért és együttműködésükért, amellyel a felújítási munkákhoz viszonyultak és viszonyulnak, valamint azért, hogy a megváltozott forgalmi helyzetnek megfelelően közlekednek.

Arról, hogy miért kellett egyszerre nekilátni a 4-6-os villamos vágányainak, a fonódó villamoshálózat kiépítésének, és a Széll Kálmán tér átépítésének itt írtunk bővebben.

Nézze meg, hol kell majd fizetni a parkolásért a XIII. és a VIII. kerületben

2015. május 21., 09:22 Módosítva: 2015.05.21 15:09
25

Még több helyen kell fizetni a parkolásért a VIII. és a XIII. kerületben, az erről szóló előterjesztést jövő szerdán tárgyalja a fővárosi közgyűlés.

Tovább

Júniusban sztrájkolnak a metró-, HÉV- és trolivezetők

2015. május 19., 14:34 Módosítva: 2015.05.19 18:14
54

A június 11-i üzemkezdettől június 12-i üzemzárásig tartó sztrájkot jelentett be négy BKV-s szakszervezet és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége. Ez azt jelenti, hogy ezeken a napokon a metrók, trolik és a HÉV-ek kétharmada közlekedik majd – írta a Népszabadság.

Előtte kétórás figyelmeztető sztrájkot is tartanak a járművezetők, ennek időpontját azonban még nem döntötték el.

Az egyik buszos szakszervezet kedd délután jelezte, szintén gondolkodik a sztrájkon. A buszos ágazatban működő Egységes Közlekedési Szakszervezet azt írta szintén "megelégelte a bértárgyalással kapcsolatos időhúzást", ezért csatlakozik a metró, villamos és troli ágazat képviselői által ma meghirdetett akcióhoz.

A sztrájkot természetesen a pénz miatt hirdették meg az érdekképviseletek. A BKV ugyanis a hétfői bértárgyaláson 2,4 százalékos béremelésre tett javaslatot. Ez pedig messze áll a metróban, a HÉV-en, a trolin dolgozók által elérni kívánt 3,5 százalékos emeléstől és a cafeteriakeret 200 ezer forintra emelésétől.

A sztrájk nem érinti a BKV villamosos üzletágait, az itt dolgozók érdekképviseletei nem jelezték, hogy sztrájkolni fognak. A hajók is remélhetőleg rendben közlekednek majd, a hajóskapitányok nem adtak ki közleményt.

Habár a buszok, metrók és a HÉV-ek bármilyen szintű kiesése nagy zsúfoltságot okoz a járműveken, arra nem kell felkészülni, hogy ezek egyáltalán nem közlekednek. A törvény szerint a sztrájkolóknak a munkabeszüntetés során 66 százalékos szolgáltatást kell nyújtaniuk a város területén, azon kívül 50 százalékosat.

Óriási étvágyuk van a BKV mozgólépcsőinek

2015. május 19., 14:11 Módosítva: 2020.05.19 23:42
247

Éves szinten körülbelül 150 utas jelentkezik kárigénnyel mozgólépcsőn bekövetkező balesettel kapcsolatban, írta a BKV kérdésünkre, miután egy olvasónk jelezte, hogy leharapta a cipősarkát a Deák téri mozgólépcső.

Az esetek mindegyikét kivizsgálja a BKV, és a körülmények ismeretében az utasnak a cég partnerbiztosítója kártérítést nyújt. Leggyakrabban a cipőkben és a ruhákban esik kár. A helyszíni vizsgálatot, valamint a kárügy rendezését segíti, ha az utas azonnal jelenti az esetet a forgalmi ügyeleten. 

Az olvasónkat megharapó mozgólépcsőt a BKV szakemberei megvizsgálták az eset bejelentése után, de nem találtak rendellenességet, a jelzett esemény óta pedig nem fordult elő hasonló eset. A mozgólépcső megfelel a beépítéskor érvényben lévő szabványnak, a féléves gyakoriságú műszaki biztonságtechnikai vizsgálatok alapján is a rendeltetésszerű használatra alkalmas, állítja a BKV.

Tovább

50 Volvo-Localót kivon a BKK

2015. május 18., 18:41 Módosítva: 2015.05.19 08:12
60
A BKK nem hosszabbította meg az alvállalkozói szerződést több vonalra, így mintegy 50 alacsonypadlós, légkondis Volvo-Localo busszal kevesebb jár majd a fővárosi vonalakon. A BKV még jobbakat ígér helyettük.

Ötven alacsonypadlós, szóló, Euro3-as környezetvédelmi besorolású, 7-8 éves Volvo-Localo busz üzemeltetésére vonatkozó szerződés lejárt május 14-én, írta érdeklődésünkre a BKK. Mivel az új tenderen az eddigi szolgáltató, a VT-Arriva a tervezettnél magasabb árral nyújtotta be ajánlatát, nem kötöttek új szerződést.

Volvo-Localo
Volvo-Localo
Fotó: bkk.hu
Tovább