Az újdonságok közé tartoznak ezek a kamerák, amiket azért szereltek fel az állomáson, hogy a metro vezetőjének munkáját segítsék.
Az átadóról készült összefoglalónkat itt lehet elolvasni.
Kiderült, hogy a főpolgármester nem látta a Kontroll című filmet, de úgy tűnik, hogy bármennyit is froclizzák egymást az újságírókkal, elemében érzi magát köztük:
Tarlós Istvántól kérdeztük a hármas metró átadásán, hogy milyen érzés neki a mai nap. Az alábbiakat tudtuk meg tőle:
És a mobiltelefonnal készült interjú:
A sajtónyilvános bejárás véget ért, a metró visszaindult Újpestre, hogy aztán 13 órától már a nagyközönség számára is használható legyen.
A Dózsa György úton még nincs felvonó, de a későbbiekben lesz. Viszont új mozgólépcső van. Korábban az se volt.
Ha nem megy, a kép alatt segítünk!
Megérkeztünk a Dózsa György útra. Itt piros csík vonul végig a plafonon és az egyszemélyes műanyag padok is pirosak, az eredetiek reprodukciói. Kis nosztalgia. Ugyanúgy néznek ki, mint a még felújítatlan vonalon, csak épp teljesen újak.
A leglátványosabb rész vitathatatlanul Szász Endre Dózsa pannóinak reprodukciója. Szászné Hajdú Katalin, a festő özvegye az Indexnek elmondta, hogy az eredeti festményt leszedték és nála van otthon. Nagyon tetszik neki az új festmény, tette hozzá.
Újak a szerelvények, a falak, a burkolatok, de van, amit még nem lehet lecserélni. Ezek a régi lyukasztók, amiket nagyon régen szeretne már modernebb technikára cserélni a főváros, de még egy ideig biztosan nem lesz ebben a tekintetben változás.
Fekete burkolat, fehér oszlopok, szabálytalan fehér vonalak szaladnak a biztonsági vonaltól a falra.
Megmutatjuk, mit lát majd az Újpest-központ állomáson:
Itt fehér a fal, de kb. 20 méterenként üvegképek szakítják meg a monotonitást. Mindegyiken egy turbina látható, különböző színekben.
Ez vajon mire utalhat? - gondolkodhatnak majd reggelente az utasok. A megfejtés a közelben lévő Turbina utca.
Még 2017 novemberben töfögtem végig a kis Libertymmel a pótlóbusz vonalán:
Továbbra is furcsán hangos a nyikorgás az alagútban, lehet hogy kell egy kis idő a kopáshoz.
Megérkezve a Gyöngyösi útra kék színű hullámos vonalakat vettünk észre a falon. Ez valószínűleg a közeli Dunát jelképezi. A padok Itt máshogy néznek ki, mint a két újpesti megállóban. Piszkosfehér fémpadokról van szók, amik valószínűleg nyáron elég forróak lesznek.
A BKV szerint nem kell félni a padok forróságától, mert mert a korszerűbb féktechnológia miatt eleve nem lesz olyan meleg az állomásokon.
A burkolat elég csúszós, sportcipőben oda kell figyelni, nehogy elessen az ember. Közben letelt az 5 perc, menni kell tovább a következő állomásra.
Az első megálló Újpest-városkapu. Lila-fehér csíkos fal van itt. Mi más is lenne Újpesten? Újpest polgármestere is megjegyezte, milyen figyelmesek voltak a tervezők.
Van itt egy egészen érdekes szellőztető is. Vagy inkább rakéta?
Elindult az első kocsi a felújított északi részen. Nem lett sokkal halkabb, hangosan nyikorog, de legalább gond nélkül ment eddig minden. Tarlós arra kérte az újságírókat, hogy ne csak vele, de az állomásokkal is foglalkozzanak egy kicsit.
Feltéve, ha, esetleg, talán, mégis:
A 3-as metró felújítását három szakaszra bontották, a mai napon ebből az első, eredetileg 13 hónaposra tervezett szakasz, lezárul. Korábban Tarlós Istvántól megkérdezték, hogy miért nem a középső szakaszt kezdik el először felújítani, ha az van a legrosszabb állapotban. A főpolgármester erre azt válaszolta, hogy azért az északi szakasszal kezdtek, mert az van a legmélyebben. Ez azért fontos, mert ha valami probléma ("havária helyzet") adódik, akkor innen a legbonyolultabb kimenteni az embereket.
Tarlós szerint az is számított, hogy erre a szakaszra érkeztek "alátámasztható árajánlatok" és így az egész vonalra vonatkozó beruházás előbb fejeződik be, mintha nem csinálnának semmit.
Az előbb megkérték az utasokat, hogy szálljanak be, mert mindjárt indulunk. Annyian vannak abban a kocsiban, ahol Tarlós utazik, hogy szinte nem lehet ülőhelyet találni. Tarlós egyelőre nem ül le.
Az újdonságok közé tartoznak ezek a kamerák, amiket azért szereltek fel az állomáson, hogy a metro vezetőjének munkáját segítsék.
Hamarosan a valóságban is láthatjuk az új állomásokat, addig érdemes vetni egy pillantást a látványtervekre.
Mikor lapunkhoz eljutottak a tervek, akkor azt írtuk róluk, hogy a 4-es metró grandiózus megoldásaihoz képest jóval visszafogottabbak lesznek a 3-as metró új állomásai. Ez részben azért is van, mert kevesebb pénzt lehetett a látványra költeni.
A rekonstrukció filozófiája szerint az építészeti tervezés fő célkitűzése „az utasforgalmi terek általános műszaki és esztétikai megújítása, frissítése, a vonalra jellemző egységes arculat kialakítása, az állomások egyedi jellegének részbeni megtartásával”.
Az első metro 11-kor indul, megállónként 5 perc lesz megnézni és fotózni a felújított állomásokat. A végállomás most a Dózsa György út lesz, mondta el a sajtófőnök.
A főpolgármester beszédében kiemelte, hogy ez szerinte nem látványberuházás, hanem fejlesztés. Az ellenzéknek is odaszúrt finoman, mikor megjegyezte, hogy "menet közben sok kritikát kaptunk azoktól akik évtizedekig elhanyagolták a felújítást".
Köszönetet mondott a tervezőknek, hatóságoknak, kivitelezőknek, Radnay Tibornak a Metró Felújításért Projekt Igazgatóság vezetőjének és a BKK projektirodának. Tarlós István bízik benne, hogy minél kevesebb betanulási hiba lesz.
Tarlós István szerint a déli szakasz várhatóan 2020 második negyedévében készül el. A teljes vonal felújítása pedig 2022-ben fejeződhet be.
Tarlós István beszédében elmondta, hogy mikkel szerelték fel az új állomásokat:
Én kétfélére emlékszem, volt amiben piros-fehér számokat kellett csúsztatgatva sorba rakni, a másikon pedig a Flinstone családot lehetett kirakni.
Tarlós István főpolgármester beszédében azt mondta:
A szerelvények felújitásan túl vagyunk. Mi újakat akartunk, de a kormányzat csak felújitásra adott támogatást. Valamennyi megálló akadálymentesített. Sokan felvetik, hogy nincs klíma. Az M3-as vonal teljes felújításáig ezt is megoldjuk egy klímarendszer telepítésével.
Tarlós István köszöntötte a vendégeket. Most mindenki izgul, van aki azért hogy sikerüljön, van aki azért hogy ne, tette hozzá. "Mérföldkőhöz érkezett a felújítás, nagy szabású, embertpróbáló időszak volt az elmúlt 17 hónap." - mondta el a főpolgármester.
"Munkanapokon több mint 500 ezer ember használja, több mint az országos vasúthálozat forgalma. Eredetileg a vonal 1970-90 között épült meg, nem volt utána semmi felújítás, ezt már nem lehetett tovább halogatni."
Megváltozott a megálló neve, Újpest-Központ helyett Újpest-központ szerepel az új, kék színű táblákon.