Budapest

A belügynél csak írják a szabályokat, de nem tudják

2013. december 19., 12:46 Módosítva: 2013.12.19 12:46
142

Jelenleg a Belügyminisztérium használatában van az a gépkocsi, amit a napokban lefotózott olvasónk a Corvin tér járdáján, tudtuk meg a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságtól.Mint azt megírtuk, a Skoda Superb Elegance-szal sikerül úgy felállni a járdára, hogy babakocsival vagy kerekesszékkel nem lehet elférni mellette. 

Olvasónk fotója
Olvasónk fotója

A Belügyminisztérium az a kormányzati szerv, ahol a közlekedési szabályokat hozzák. A KRESZ 40.§. (8) csak négy feltétel egyidejű teljesülésekor ad lehetőséget a járdán parkolásra:

  1. azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
  2. a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
  3. a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
  4. a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

A Corvin téren ebből legalább három nem teljesült.

Csúnya baleset a Wesselényi utcában

2013. december 18., 20:51 Módosítva: 2013.12.18 20:51
40

Felborult egy kisteherautó a VII. kerületben, a Dembinszky utca és a Murányi utca kereszteződésénél szerda délután – erősítette meg olvasónk értesülését a BKK. A baleset a 74-es trolibusz vonalán történt, emiatt körülbelül 10 percre le is álltak a trolik.

Autóval arra járó olvasónk szerint „a jobbkézszabállyal lehettek gondok”, a kisbusz a piros autó oldalának hajtott, emiatt borulhatott fel. Sérültekről nem kaptunk információt.

Folyt a víz a 3-as metróban

2013. december 18., 20:46 Módosítva: 2013.12.18 20:46
352

„Kérem kedves utasaimat, hogy a jobboldali ablakokat tessenek bezárni, mert csőtörésünk van, és be fog törni a víz."

Több olvasónk írta meg, hogy ezzel – vagy legalábbis ilyen tartalmú – figyelmeztetéssel szembesült szerdán a kora esti órákban a 3-as (kék) metró Lehel tér és Nyugati pályaudvar közötti szakaszán. Volt, aki azt írta, hogy a Lehel téri metróállomásnál, az alagútban van egy kisebb csőtörés.

Tovább

Autóval ütközött a 47-49-es villamos

2013. december 18., 18:09 Módosítva: 2013.12.18 18:09
6

Villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat a 47-es és a 49-es villamos vonalán a Szent Gellért tér és a Deák Ferenc tér között baleset miatt – közölte a BKK a Facebook-oldalán.

A társaság fődiszpécsere az Index kérdésére közölte: a villamos a Vámház körút és a Veres Pálné utca találkozásánál ütközött egy autóval szerda délután 17 óra 37 perckor, a balesetben senki nem sérült meg. A helyszínelés idejére a vonal érintett szakaszát lezárták.

Piros óriás virágcserepek a Móriczon

2013. december 18., 07:51 Módosítva: 2013.12.18 10:18
269

Mi volt a baj a körtérrel?

A Móricz nem egyszerű eset. Nem lehet helyreállítani, mert igazából soha nem volt helyre rakva. Az 1910-es években volt utoljára térformája. Már amennyiben térforma az, hogy egy szépen rendezett zöld ágyást sínek határolnak, viszont a ma ismert épületek jó részének helyén még pusztaság van.

Ugyanis akkoriban nem volt több egy egyszerű közlekedési csomópontnál, villamosvonalakkal, HÉV-végállomással. Mire felépültek a nagyvárosi külsőt kölcsönző lakóházak köré, a teret behálózták a sínek. Két szimbolikus pontja – a városnegyed névadóját ábrázoló Szent Imre-szoborcsoport és az egykori HÉV-megálló, közismertebb nevén a Gomba – egy-egy hurok közepén helyezkedett el.

Nincs az a nosztalgikus városvédő, aki visszakívánná a rendező pályaudvarokat idéző sínrengeteget, ugyanakkor a villamosok visszaszorításával itt is épp olyan túlzásba estek a múlt század második felében, mint mindenhol Budapesten. A HÉV-et megszüntették, az innen öt irányba induló járatokat háromfelé vágták (igaz, 2008-ban a Fehérvári és a Villányi út között visszaállítottak egy összekötővágányt). Ennek ellenére máig nem bírtak kialakítani egy normális teret, aminek persze rengeteg oka van. Például az, hogy kezdetben sem volt kitalálva a szerkezete.

A rendszerváltás utáni első komolyabb ráncfelvarrás, parkosítás 2002-ben volt, amit 2006-ban követett egy kisebb. (Igen, mindkettő választási év volt.) Ezekben a hullámokban készült a jópofa melegedő kő, ami sajnos alig működött, a sokak által utált burkolat, ami télen csúszott, viszont évszaktól függetlenül töredezett, és a még többek által utált aluljárók, amelyek bár azt az illúziót keltették, hogy mindjárt megnyílik a metró, valójában leginkább illegális lakhelyként szolgáltak.

A hibákkal együtt elvileg a felszín rendezve volt, azt gondolhatnánk, hogy már csak a metró hiányzott alóla. Na meg, hogy kezdjenek végre valamit a tér közepén pusztuló, funkciótlan műemlékkel, a Gombával.

A metró nem nyílt meg, a Gomba továbbra sincs kész. Akkor mégis mit lehetett még rendezni a felszínen?

A legfontosabb változás

Bár már 2002-ben is a metró miatt nyúltak a térhez, azért egy apróság kimaradt a fejlesztésből: a metrómegálló megépítése. Vagyis egy hatalmas gödröt kellett ásni, majd a nyomait eltüntetni, ami már önmagában okot adna a felszín újrarendezésére. Emellett lecserélték a burkolatot, amit korábban egy kiadós eső is műjéggé tudott alakítani. Ám a legfontosabb változást a felszíni közlekedésben hozta a megújulás.

A lezárás előtt ugyanis még simán átrongyolt a Móriczon a Fehérvári út forgalma, jelentős része ráadásul keresztbe vágta az amúgy is lefelezett tér maradékát. Bő egy éve jelentették be, hogy nem ezt állítják vissza, hanem helyette „kerékpáros- és gyalogosbarát felületet alakítanak ki, ahová csak a buszok és az áruszállítók hajthatnak be. A körtérnek így városközpont jellege lesz.”

Vagyis közelebb kerül egymáshoz a két sziget: a Szent Imre-szoborcsoport és a Gomba. Ez pedig komoly lépés afelé, hogy valóban működő tér jöjjön létre az egyszerű intermodális csomópont helyén. Innentől kezdve már van értelme a parkosításnak, a facsemeték ültetésének, a dézsák kihelyezésének, a padoknak.

Na de hogy néz ki most a részteljesítés után frissen részátadott tér?

Populista dézsák

Ha valaki az előzmények ismerete nélkül téved a térre, akkor nem az jut eszébe, hogy épp most adták át, hanem hogy javában építik. A Gomba és környéke, az összes aluljáró-lejárat és az újonnan épített üvegkalicka is le van még zárva – vagyis a tér nagyobbik része.

Persze azért vannak jól látható változások, köztük egy csomó olyan, aminek nagyon lehet örülni, például a piros óriás-virágcserepek. Mi tagadás, harsányak, van egy kis IKEA-életérzés bennük, hogy ne mondjam: populisták. Viszont baromi jól néznek ki, nekem kifejezetten tetszenek. Már most feldobják a teret, pedig még nem nagyon van bennük semmi.

A növények amúgy is kérdésesek. A késő őszi „térátadás” nagy előnye, hogy az ember nem tudja megítélni a csoffadt virágokról és a kopasz ágakról, hogy vajon épp haldokolnak-e, vagy köszönik, jól vannak. Igaz a rózsák és az árvácskák most is virágoznak, és úgy néz ki, tavaszra valóban szép lesz a tér parkosítása. A burkolatot több helyen is fák törik át, fasor került a Szent Imre-szoborcsoport mögé is, szóval zöldebb lesz a tér, nem csak logikusabb.

Jópofa lett a padok váltakozó hosszúságú léceinek ritmusa is, bár jól mutatja, milyen ára van a kreatívkodásnak: néhol már most letörték a túlnyúló darabokat.

A leglátványosabb változást a metróliftekkel és az állomás főszellőzőjével kombinált villamosmegálló-épület jelenti. Kicsit értetlenül állok előtte, még az üveg kialakítással együtt is zavaró a térben, mely nélküle jóval szellősebb lehetne. Főleg úgy érzem feleslegesnek egy ekkora komplexum kialakítását, hogy a nyakunkon maradt egy aluljáró is, ami mellett nem nagyon kellene ilyen felszíni épület. (Ha olyan populista lennék, mint a dögös piros virágcserepek, akkor azt is mondanám, hogy ráadásul ott van egy kihasználatlan műemléképület is a téren, miért nem azzal kezdünk valamit – de nem vagyok az.)

Most akkor mit adtak át?

Az, hogy beengedték a térre az embereket, pompás dolog. Tényleg minek kellett volna ezzel megvárni a gombás-metrós befejezést. Hogy ehhez minek kellett átadóünnepséget szervezni, főpolgármesterrel, polgármesterrel, miegymással, azt nem tudom. Ezt még az sem indokolja, hogy végre visszakerült  a térre Móricz Zsigmond tiszacsécsei szobrának másolata (ami ugyan még tízéves sincs, de már többet volt raktárban, mint a talapzatán).

Ha valaki csak azért akar elmenni a körtérre, hogy megnézze, milyen lett, ne fáradjon. Annyira nem izgalmas még a látvány, hiba adta át maga a főpolgármester. Viszont akinek arra van dolga, és átsétál rajta, úgyis észreveszi, hogy klassz dolgok történtek: elkezdett teresedni a tér.

333 milió forint jutalom a Városházán

2013. december 18., 06:28 Módosítva: 2013.12.18 09:06
57

Összesen 333 millió forint jutalmat osztanak szét év vége közeledtével a Főpolgármesteri Hivatal 866 dolgozója között, vagyis átlagosan fejenként bruttó 385 ezer forint "pulykapénzt" vihetnek haza az apparátus tagjai – írja a Népszava.

Tovább

Így járnak majd a buszok az ünnepek alatt

2013. december 17., 16:29 Módosítva: 2013.12.17 16:29
31

Megváltozik a közösségi közlekedés rendje az év végi ünnepek miatt, december 24-én 16 óra után csak az éjszakai járatok járnak majd, jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Tovább

Ahol a kancsó teljesen mást jelent

2013. december 17., 14:42 Módosítva: 2013.12.17 14:42
88

Az őszi-kora téli időszakban virágzik a legtöbb orchidea a Füvészkertben, virágjaik különlegesek, a megporzásukat végző lényekre specializálódtak.

Lapunk Budapest rovata megállapodott az ELTE Botanikus Kertjével, így olvasóink minden hónapban kapnak egy friss csokorra valót a legszebb, éppen nyíló növényekből. Az első adag megérkezett, tessék kattintgatni:

A galériában található növények között lebeg a csónakorchidea, csodálható a kancsóka levélkacs, a vénuszhaj páfrány, vagy egyéb pletykafélék.

Kormányzati autó pöffeszkedik a járdán

2013. december 17., 12:26 Módosítva: 2013.12.17 14:10
513

Egy babakocsi sem fér el járdán parkoló kormányzati Skoda Superb Elegance mellett. Nem túl elegance.

A csatolt képeken az LWB-990 rendszámú – feltehetően kormányzati  – Skoda Superb látható, amint az I. kerületi Corvin téren a járdán parkol.

- írta lapunknak olvasónk, Imre.

skoda

Utánanéztünk, és valóban, az ezzel a rendszámmal ellátott Skoda Superb 2,0 CR TDI Elegance 4x4 DSG gépkocsira kötött biztosítást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium irányítása alatt álló Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság 2012-ben.

skoda2

Megkerestük a kormányszóvivői irodát, hogy kihez tartozik a gépkocsi, de nem kaptunk még választ.

Tovább

Újra van fűtés és meleg víz Óbudán

2013. december 16., 18:37 Módosítva: 2013.12.16 18:37

A Főtáv Zrt. elhárította a műszaki hibát, így újraindult a melegvíz- és fűtésszolgáltatás Budapest III. kerületének két lakótelepén - közölte a Főtáv Zrt. hétfőn az MTI-vel. A fűtésszünet a érintette oka egy távvezeték meghibásodása volt. A lakótelepeken reggel 8 órától nem volt fűtés és meleg víz.

Az Óbudai, valamint a Kaszásdűlői lakótelep több mint 18 ezer lakossági ügyfelének a szolgáltató külön kérés nélkül egynapi távhő-szolgáltatási alapdíjat jóváír a következő távhőszámlán.

Bontják a Szépvölgyi úti Mekit

2013. december 16., 15:42 Módosítva: 2014.05.16 17:44
581

Lebontják a Szépvölgyi úti McDonald's éttermet, mert megváltozott a főváros közlekedése, és a budapestiek már máshol és máshogy vásárolnak.

A Budagyöngyében november 30-án adtak utoljára hamburgert, és a Szépvölgyi út alján is megszűnik a McDonald's, december 13-án nyitnak ki utoljára, számoltunk be róla a napokban. Egy Mekinek tavaly átlagosan 430 millió forintot kellett kitermelnie.

A McDonald's hivatalos válasza szerint a bezárások oka egyértelműen az, hogy megváltozott a főváros közlekedése, és a budapestiek már máshol és máshogy vásárolnak.

„Cégünk 25 éve van jelen Magyarországon, ilyen hosszú idő alatt Budapest hatalmas változásokon ment keresztül, főbb közlekedési útvonalak változtak meg, és új forgalmi csomópontok alakultak. Hálózatfejlesztésünk természetes velejárója, hogy a folyamatos változásokhoz rugalmasan alkalmazkodva egyes éttermeket bezárunk, és helyettük máshol keresünk lehetőséget új éttermek nyitására" – válaszolták a gyorsétteremlánc sajtóosztályán, de azt nem árulták el, hogy jövőre hol nyitnak új éttermeket a most bezártak helyett. Sőt azt sem erősítették meg, hogy egyáltalán nyitnak új éttermeket.

Parkolójegystikli: a tallinni megoldás

2013. december 16., 14:42 Módosítva: 2013.12.16 14:56
39

A tallinni papírórás megoldást javasolja olvasónk a pesti belvárosban egyre terjedő parkolójegystikli ellen. Itthon azt használják ki csoportok, hogy a parkolójegy lejárta után még 5 percig lehet újat venni. Megveszik az autós helyett, és negyedáron kínálják.

Tallinnban ezt a fajta csalást azzal küszöbölik ki, hogy az iskolában is használt 50 forintos műanyag órákat kell kiraknia a vezetőnek a szélvédőre.

- írta olvasónk, Dávid. 

Ennek menete:

  • mint autótulajdonosnak és időnként a belvárosban parkolónak, kell legyen egy ilyen műanyag órád.
  • amikor leparkolsz, beállítod az órát a pontos időre
  • kiszállsz a pakolócetlidért - van 10 perced megvenni a parkolójegyet.
  • ha az idő lejárt (a óra kevesebb, mint T-10 percet mutat), vagy jövőbeli időt mutat (azaz csalni próbáltál), akkor büntethető vagy.
  • a büntetéskor lefotózzák nem csak az autót, hanem az órát is.

Ezzel a módszerrel megszüntethető lenne ez a fajta csalás, teszi hozzá Dávid.

Tovább

Az óbudai bírósághoz láncolta magát

2013. december 16., 11:07 Módosítva: 2013.12.16 11:55
20

A budapesti II. és III. kerületi bíróság bejáratához láncolta magát egy férfi. Zavartnak tűnik, és azt követeli, hogy "adják vissza a kéménylyukát", de közben arról is panaszkodott az Indexnek, hogy sokáig elzárták a gázt lakásában, sőt, eladták a lakást a feje fölül.

„Betörtek a kéményseprők a lakásomba, elvitték a tűzifát. Megírták a főépítésznek, hogy el van dugulva a kéményem, azóta a gázt letiltották. Az ezredes adott engedélyt, 19 hónap múlva visszaadták a gázt, azóta csaló iratokkal bombázzák a szegény embereket. Mi lesz, ha Putyin elzárja a gázcsapot? Én a jó cserépkályhában tudnék fűteni, ha lenne igazság, de nem engedélyezik″ – magyarázta a helyzetét a férfi.

Tovább

Törvényes a parkolójegystikli

2013. december 16., 10:15 Módosítva: 2013.12.16 17:41
688

Budapest több terét is megszállták a parkolójegystiklire szakosodott csoportok. Napi több tízezer forint bevételük is lehet. Erzsébetvárosban a jóváírt panaszok túlnyomó része a parkolójegybiznisz alapján lehet elbírálva, a Belvárosban is hasonló a helyzet. A parkolási társaságok tehetetlenek.

  • A Madách téren, a Nyugati téren, a Szervita téren, a Vigadónál, a Petőfi téren csoportok élnek meg a parkolójegystikliből.
  • A módszer az „ötperces panasz” lehetőségét aknázza ki.
  • A Belvárosban 50 százalékkal nőtt az ehhez köthető esetek száma tavaly óta.
  • A jelenséggel szemben nagyon nehezen lehet fellépni, mert nem ütközik jogszabályba.
  • A közterület-felügyeletek többsége válaszra se méltatott.
994655 669271056446512 375883168 n (1) másolata

A parkolójegystikli lényege

A több teret is megszálló csoportok a megbüntetett (lejárt jeggyel rendelkező vagy jegyet nem váltó) autósoknak adnak el parkolójegyet 2-3 ezer forintért, amit vagy ők vesznek 100 Ft-ért, amikor a parkolóellenőr éppen bünteti az autót a téren, vagy elkérik egy már korábban ott parkoló, érvényes jeggyel rendelkező másik autóstól. Figyelik a felmikuláscédulázott kocsikhoz visszatérő sofőröket, és felkínálják nekik a jegyet megvételre, hogy amennyiben azt bemutatja a parkolótársaságnak, nem büntetik meg. 30-40 megbüntetett autónál ez jó üzlet, főleg ha pont ők hívják fel a parkolóellenőr figyelmét a lejárt jegyre, és utána ők adnak el érvényes jegyet a pórul járt autósnak.

Nemrég számoltunk be a Madách téri csoportról, melynek tagjai lényegében megszállás alatt tartják a terület parkolóit. Mivel valószínűleg nem egyedi jelenséggel találkoztunk, megkerestünk nyolc belvárosi közterület-felügyeletet, szolgáltassanak adatokat, hogy tudnak-e a parkolójegybizniszről, milyen jogszabály vonatkozik a parkolójegystiklire, mekkora a pótdíjbevételük, hány százalékban írják jóvá a pótdíjakat az „ötperces panasz” lehetősége alapján, és hol vannak azok a közterületek, ahonnan gyanúsan sok ilyen panaszt kell intézni?

Tovább

Újra az Árpád hídig jár az 1-es villamos

2013. december 15., 14:54 Módosítva: 2013.12.15 15:58
28

Vasárnaptól már az Árpád híd pesti hídfőjéig jár az 1-es villamos, miután a BKK átadta a forgalomnak az Árpád híd és a Lehel utca közötti szakaszt.

Az 1-es és az 1A villamos a Közvágóhíd H-tól már az Árpád híd M megállóig közlekedik, a villamospótló buszok az óbudai végállomásaikról szintén csak idáig járnak majd - olvasható a BKK.hu-n.

Az átadás részleges, a vonal ezen szakaszán a forgalom újraindíthatóságát szolgálja a villamospálya elkészültével, de számos kiegészítő munkát a következő hónapokban végez el a kivitelező: a végleges utastájékoztatási felületek még nem készültek el, jövő tavaszig nem lesz lift, mozgólépcső a megállókban, és a padok, szemetesek is csak ideiglenesek lesznek. A villamosok érkező és induló végállomása is a Váci úttól keletre eső, azaz a Bécsi út irányú peron mellett lesz.

A következő hetekben, amíg a vonal déli szakaszán el nem kezdődik a munka, az 1-es és az 1A villamos a Közvágóhíd és az Árpád híd M között jár. Az Árpád híd M és a Bécsi út (1V), valamint az Árpád híd M és Óbuda, Bogdáni út (101V) között villamospótló autóbusszal lehet utazni.

A szeptember végén elkezdett komplex felújítást követően megszűnnek a leromlott pályaállapot miatti sebességkorlátozások, csökken az utazással töltött idő, akadálymentessé válik a teljes villamosvonal, amelyet a projekt részeként a Fehérvári útig meghosszabbítanak.

A most átadott szakaszon átépítették a teljes villamospálya-szerkezetet, ezáltal megszűnt a 10 km/órás sebességkorlátozás. Kicserélték a felsővezetékeket, és korszerűsítették az áramellátási rendszert is. Megújultak a villamosmegállók is: akadálymentes, burkolt peronok készültek, új perontetőkkel. A Lehel utca megállónál új gyalogátkelőhelyet adnak át, amelyen kényelmesen, akadálymentesen lehet megközelíteni a Róbert Károly körútról a villamosperont.

Újra jár egy szakaszon az 1-es villamos

2013. december 13., 15:19 Módosítva: 2013.12.13 15:19
6

2013. december 15-én átadják a forgalomnak az 1-es villamos Árpád híd M és a Lehel utca közötti felújított szakaszát. Ezért vasárnap az első járatindulástól az 1-es és az 1A villamos a Közvágóhíd H-tól már az Árpád híd M megállóig közlekedik, a villamospótló buszok az óbudai végállomásaikról szintén csak idáig járnak majd. 

Az átadás részleges, számos kiegészítő munkát a következő hónapokban végez el a kivitelező: a végleges utastájékoztatási felületek még nem készültek el, egyelőre nem lesz lift, mozgólépcső a megállókban, és a padok, szemetesek is csak ideiglenesek lesznek.

A következő hetekben, amíg a vonal déli szakaszán el nem kezdődik a munka, az 1-es és az 1A villamos a Közvágóhíd és az Árpád híd M között jár. Az Árpád híd M és a Bécsi út (1V), valamint az Árpád híd M és Óbuda, Bogdáni út (101V) között villamospótló autóbusszal lehet utazni. 

Az Árpád híd M és a Lehel utca között az elmúlt két és fél hónap során átépítették a teljes villamospálya-szerkezetet, megszűnt a 10 km/órás sebességkorlátozás. Kicserélték a felsővezetékeket, korszerűsítették az áramellátási rendszert. Akadálymentes, esztétikus kivitelezésű, burkolt peronok készültek, új perontetőkkel. A Lehel utca megállónál új gyalogátkelőhelyet adnak át.

A felújítás kivitelezési munkái a Bécsi út–Lehel utca közötti szakaszon kezdődtek, majd 2014 nyarától a pálya Lehel utca–Puskás Ferenc Stadion M közötti része következik. A munkálatok ezeken a szakaszokon várhatóan 2014 végéig fejeződnek be. Szintén munkák kezdődnek a vonal déli szakaszán, ahol a Közvágóhídtól a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig hosszabbítjuk meg az 1-es villamos vonalát.

Nyomozás a zöld festékes banda ellen

2013. december 13., 10:17 Módosítva: 2013.12.13 10:17
4

A XIX. kerületi Rendőrkapitánysága közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett gyanúja miatt indított eljárást ismeretlen tettes ellen, tájékoztatta lapunkat a BRFK a zöld festékes banda ügyében.

Mint arról beszámoltunk, vasárnap délután egy banda hat vödör zöld színű falfestéket dobott a Kőbánya-Kispesti végállomásról a Határ úti megálló felé haladó metrószerelvényre a Ferihegyi gyorsforgalmi út felüljárójáról. A csoport nem először kellemetlenkedik a BKV-nak: négy éve kórházba kellett vinni azt a kisgyereket, akinek a szemébe került a festék. 

1459758 261463640678310 1309402847 n

Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője lapunknak elmondta, hogy a banda nem ismeretlen a BKV és a rendőrség előtt: már többször leöntötték a metrószerelvényt, és mindig ugyanonnan, a Ferihegyi gyorsforgalmi út felüljárójáról.

Négy éve éppen szolgálatban volt, mint metró alkalmazott, amikor szintén rádobták a festékes vödröket a metróra. Csakhogy akkor az egy 4-5 éves kisgyerek szemébe is belement a szellőzőn keresztül befröccsenő festék. A gyereket azonnal kórházba kellett szállítani.

Az elkövetőket azóta sem találta meg a rendőrség Bíró Endre szerint. Annyit lehet tudni egy autós bejelentése alapján, aki látta őket a felüljárón vészvillogóval leállni, és vödröket pakolni, hogy egy Trabant kombival érkező, három fiatalból álló csoport szórakozhat ezzel.

A rendőrség tájékoztatása szerint 2013-ban nem volt ilyen jellegű nyomozás.

Új M2: Tárcsázós telefon helyett Iphone

2013. december 12., 11:57 Módosítva: 2013.12.12 13:50
161

Az új, modern biztosítóberendezésre átállás bonyolult folyamat a 2-es metróban, ami természetszerűleg sok problémával jár. A munkatársaknak is nehéz az átállás: olyan ez mintha a régi tárcsázós telefon helyett hirtelen mindenki egy Iphone-t kapna. Szerdán már alig volt probléma a vonalon.

– így kommentálták nem hivatalosan a BKK-nál a hét elején tapasztalt káoszt.

Frászt csökkent. Ma megint volt szerencsém 7 percet várni a metróra, látni egy üresen elhaladó szerelvényt, majd felszállni egy zsúfolt vonatra. Ráadásul pont együtt utaztam Fónagy Jánossal, aki a közlekedésért felel a kormányban. Megint minden megállónál feltették az Igyekezzenek a ki- és beszállással! lemezt.

– így kommentálta olvasónk a választ. Ha önnek hasonló tapasztalata van máról, ossza meg a kommentekben!

De jött hivatalos válasz is lapunknak, ami sorra veszi a Metróért Egyesület által felvetett szakmai problémákat. A válaszokat az eredeti kérdések mellett, párbeszédes formában közöljük. A BKK válaszai a szakmai nyelvezet miatt itt-ott nehéz olvasmányt jelentenek.

Metróért Egyesület: Kedden egy, automatikus üzemmódban közlekedő vonat nem állt meg a kijelölt helyen, a berendezés azt egészen a vágány végén levő ütközőbakig vezette.

BKK: Az állítás nem felel meg a valóságnak. Egy ilyen súlyú esemény előfordulását az üzem azonnal vizsgálná, azonnal megtenné a szükséges intézkedéseket. Az esetet nem csak a BKV, hanem a felettes hatóságok is vizsgálnák.

BKK: A rendszer azt hozza, amire számítottak

Az M2 új biztosítóberendezés és vonatvezérlő rendszer próbaüzemét december 8-án kezdték el élesben az utasforgalomban. A teszt még sokáig tart, várhatóan még több mint az egy évig. Hogy mit csinálnak még ennyi ideig? Elvégzik "a finombeállításokat, pontosításokat, parametrizálást". A BKK szerint a rendszer teljesíti azokat a funkciókat, teljesítményeket, amikre számítottak, és felszínre hozza azokat a helyzeteket, amelyek csak utasforgalomban jöhetnek létre. Sajnálatos módon időlegesen előfordultak hosszabb követési időközök.

Tovább

Az államé lett a Budapesti Operettszínház

2013. december 11., 16:03 Módosítva: 2013.12.11 16:28
17

Állami fenntartású lesz január 1-jétől a Budapesti Operettszínház, miután elfogadta az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés szerdán. Döntöttek még: a Széll Kálmán tér felújításáról, a margitszigeti futókörről, a Budapesti Tavaszi Fesztivál támogatásáról és a teherforgalmi díj emeléséről.

A Nagymező utcai teátrum fenntartója január 1-jétől az Emberi Erőforrások Minisztériuma lesz. A Budapesti Operettszínházhoz tartozó ingatlanok, így maga színházépület is – amelynek értéke 7,7 milliárd forint a nemrég készült vagyonértékelés szerint – ugyanakkor a főváros tulajdonában maradnak, jelenti az MTI.

Tovább

Ismét jár a 2-es metró

2013. december 11., 13:46 Módosítva: 2013.12.11 16:06
34

Baleset miatt pótlóbuszok jártak a 2-es metró helyett a Déli pályaudvar és a Deák Ferenc tér között szerda délután. A BKK 16 órakor azt írta a Facebook-on, hogy ismét teljes vonalán jár a metró.

A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint a Széll Kálmán téri állomásnál gázolt el egy embert az egyik szerelvény. A fővárosi hivatásos tűzoltók indultak a helyszínre. Az elgázolt ember állapotáról egyelőre nincs információ.

A piros metrón kedden az új biztosítóberendezés miatt volt fennakadás.

Vezetőcsere a BKK igazgatóságában

2013. december 11., 11:21 Módosítva: 2013.12.11 12:13
20

A fővárosi közgyűlés döntése szerint két új taggal bővül a BKK igazgatósága, egyet pedig lecserélnek. Tarlós István a változást úgy konferálta fel a közgyűlésen, hogy szakmailag megerősítik a BKK-t.

Két új tag érkezik a cég igazgatóságába: Szegvári Péter önkormányzati szakember, főpolgármesteri tanácsadó és Nemesdy Ervin mérnök-közgazdász. Pongrácz Gergely egykori VEKÉ-s igazgatósági tagot, akit korábban az LMP delegált a BKK vezetésébe, Rostás Zoltán építész, a (Városliget átépítését vezénylő) Múzeumliget projektiroda vezetője váltja.

A változásokat a Párbeszéd Magyarországért képviselői ellenezték a legjobban, azt hangsúlyozva, hogy a szakmaiságot képviselő vezetőségi tagot nem szakmai területen működő tagok váltják, ezzel inkább a főpolgármester befolyását, mint a szakmaiságot erősítve a BKK vezetésében.

Tarlós István válaszában azt mondta, hogy az új emberek sokdiplomás szakemberek részben a jog, részben a közlekedés részéről. Nemesdy Ervin például egy régi közlekedési területtel foglalkozó család sarja, akinek az apja is nagy hírű szaktekintély volt a Műegyetemen. A másik új tag pedig olyan helyen dolgozik a Műegyetemen, ahol az organizációt oktatják.

A tagcserét és új tagokat a közgyűlés 28 igennel, két nem ellenében megszavazta.

Hol a pénzünk?-pólóban tüntettek a Városházán

2013. december 11., 10:15 Módosítva: 2013.12.11 11:22
11

A CET-beruházás kifizetetlenül maradt alvállalkozóink a a demonstrációjával kezdődött a fővárosi közgyűlés szerdai ülése. Tarlós István nem sok biztatót mondott nekik.

Lufikkal, „Hol a pénzünk?” feliratú egyenpólókban érkeztek a hoppon maradt alvállalkozók kora reggel a Városházára. Azt a pénzt követelték a fővárostól, mint a CET tulajdonosától, amit nem kaptak meg a munkájukért az építkezés után.

Tarlós István azzal kezdte az ülés levezetését, hogy a hallgatóság közé vegyült alvállalkozóknak elmondta:

Önöket súlyosan félrevezette valaki. De nem mi.

A főpolgármester közölte, hogy a fővárosi önkormányzat a lebonyolítóval és a generálkivitelezővel állt jogviszonyban, velük meg is állapodott. Ezért súlyos jogszabálysértés árán tudna csak segíteni (fizetni) az alvállalkozóknak.

Tovább

5 milliárdba kerül majd az új Széll Kálmán tér

2013. december 11., 07:23 Módosítva: 2014.04.18 12:44
64

A Széll Kálmán tér átalakításához 4,8 milliárd forintra lesz szükség, írja a Népszabadság.

A tér átalakítására készült koncepciópályázatban a Főmterv Zrt., illetve az építészeti konzulensként bekapcsolódó Finta Stúdió úgy számolt, hogy a beruházás legalább ötmilliárdba kerülne, de egy hasznos minimálprogramot már hárommilliárdból kihozhatónak tartottak. A BKK és a városvezetés viszont korábban azt állította, hogy elég lesz rá 1,5 milliárd forint.

Tovább

Késések, zsúfoltság a piros metrón az új biztosítóberendezés miatt

2013. december 10., 22:44 Módosítva: 2013.12.10 22:59
188

"Ma 15:30-kor metróval szerettem volna utazni, de épp alig lehetett beférni a Blaha Lujza téri állomásra. Amíg az Örs felől érkező metrókból elment vagy hat, addig a Déli felől jövőből egy se – írja egy olvasónk. – Mikor 15:36-kor megérkezett a metró, a hangosbemondón mindenkit gyorsaságra buzdítottak, és hogy azonnal jön a következő. Az Örsön kivártam, az a bizonyos következő metró kb. 5 perc múlva ért be. Mint kiderült, a Pillangó utcánál voltak gondjai... 15:36-kor igazából a Blaha és az Örs közt egyetlen metró se közlekedett, minimum 15 perces lyuk volt a forgalomban."

A CBTC

Az új, 7,8 milliárdba kerülő biztosítóberendezés átadását erdetileg szeptemberre tervezték. A rendszer lényege a szerelvények és a pálya menti telepített berendezések közötti kommunikáció, amely alapján a vezérlő számítógép a vonatok helyzetének és a váltók állásának megfelelően határozza meg az egyes szerelvények sebességét. A vonat előtti szabad szakasz hosszát, az alkalmazható sebességeket a szerelvényre eljuttatja, így sokkal rövidebb követési idő, rugalmasabb forgalomszervezés érhető el. A berendezés alkalmas az automatikus vonatvezetésre, ez az alap üzemmódja is, a vezető csak felügyel, ellenőriz.

A panasz nem egyedi, a Metróért egyesület kedd esti közleménye szerint a kettes metrón a sok menetkimaradás és a megnövekedett követési idő miatt nagy zsúfoltság tapasztalható. Csúcsidőben 3-5 percenként jön a szerelvény, a csúcsidőn kívül nem ritkán 10 perces intervallum is előfordul. A vonatok immár egyfős személyzetét számos atrocitás éri, több alkalommal leköpték a késett vonat vezetőfülkéjét az elégedetlen utasok. Kedden ráadásul egy, automatikus üzemmódban közlekedő vonat nem állt meg a kijelölt helyen, a berendezés azt egészen a vágány végén lévő ütközőbakig vezette. Baleset szerencsére nem történt.

Nem volt menetrendszerű

A problémát az egyesület szerint a vonal új, úgynevezett CBTC-rendszerű biztosítóberendezése okozza, amelyet december 8-án vezettek be több hónapos csúszás után. A rendszer üzembe helyezése óta azonban az M2 vonalon nem volt menetrendszerű forgalom, ennek főbb tünetei és okai a Metróért egyesület szerint a következők:

  • egyes vonatok időszakonként nem alkalmasak a pályáról feladott jelek feldolgozására, azokat tévesen értelmezik, így a berendezés működésképtelen
  • a rendszer által meghatározott sebességek számos esetben kisebbek a korábbi kézi vezetés esetén alkalmazottnál
  • több alkalommal újra kellett indítani a berendezést, mert például nem egyezett a menetirányítói kezelőfelület és a telepített jelzők állása
  • időnként nem lehetséges az ajtók kinyitása, ilyenkor egy szükségüzemmódot kell kapcsolni, ami időigényes
  • a vonatok korábban is tapasztalt hiányosságai továbbra is fennállnak (vezérlési hibák, fülkeajtóhiba) – így fordulhatott elő, hogy pótlásra alkalmas szerelvényt sem lehetett kedden délutánra forgalomba állítani.

Még nem alkalmas

A Metróért egyesület szerint a rendszer még nem alkalmas az éles használatra, ugyanis számos, üzemben előforduló helyzetet nem kellő körültekintéssel határoztak meg, illetve a tesztelés során nem próbálták ki:

  • a felszíni szakaszon az ónos eső, havazás esetén automatikus üzemmód nem, csak felügyelt kézi vezetés alkalmazható; a hármas vonalon a hasonló problémát a csúszás és felpörgés elleni védelem nélküli járműkonstrukció indokolja (az Alstomok ezeket tartalmazzák)
  • a felszíni szakaszon ebben az esetben is számolni kell a szerelvény esetleges megcsúszásával, ez az Örs vezér tere állomásnál nincsen teljesen kizárva; szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a kocsiszínbe kiálló szerelvénybe a megcsúszó, Örs vezér terére érkező vonat beleütközik
  • a vonatok egymás közötti minimális követési távolsága megcsúszás esetén nem ad kellő védelmet
  • az áthaladó vonatok menetrendjét a rendszer nem megfelelően tartalmazza, abban a Déli pályaudvarnál a peron mellett megállás is szerepel, indokolatlanul.

Keressük az ügyben a BKK és a BKV sajtóosztályát.

Nem járnak a villamosok a Szent Gellért tér és a Deák tér között

2013. december 10., 22:09 Módosítva: 2013.12.10 22:17
3

Baleset miatt nem járnak a villamosok a Szent Gellért tér és a Deák Ferenc tér között - közölte a Budapesti Közlekedési Központ fődiszpécsere kedd este az MTI-vel. Az 47-es és a 49-es villamosok helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat ezen szakaszon. Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának sajtóügyeletese az ügyben későbbre ígért tájékoztatást.

Mozgássérültektől vett el buszt a BKK

2013. december 10., 16:15 Módosítva: 2013.12.10 18:45
393

Felháborodtak a mozgássérültek, mert a BKK elvette egy kisbuszukat az ötből. Ezért most várakozni kell reggel és délután a speciális járművekre, amit arculcsapásként élnek meg. A BKK szerint a buszok nem voltak kihasználva, és amúgy is sokkal több lett a mozgássérülteket is szállítani tudó alacsonypadlós busz.

A speciális, kifejezetten a mozgássérülteknek vásárolt öt mikrobusz közül egyet átirányított a BKK az Aranyhegyre, mégpedig azért, hogy egy gazdag, budai lakóparkot szolgáljon ki.

- írta lapunknak a Mozgássérült Emberek Önálló Élet Egyesülete.

Ungvári Mihályné, az egyesület elnöke közölte, hogy októberben arra lettek figyelmesek, hogy a kisbuszok reggel és délután nem tudnak már mindenkit elszállítani munkába vagy képzésekre. Akkor jöttek rá, hogy egy buszt átirányítottak telebusznak, amikor meglátták a sajtófotókon a régi buszukat, az LRV 482-as rendszámút. 

Tovább

Nem járt a villamos a Villanytelep és a Szarvas csárda tér között

2013. december 10., 15:53 Módosítva: 2013.12.10 16:21
3

Baleset miatt az 50-es villamos helyett pótlóbuszok közlekedtek a Villanytelep és a Szarvas csárda tér megállók között - írta a Budapesti Közlekedési Központ kedden a Facebook-oldalán.

Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának sajtóügyeletese azt közölte az MTI-vel, hogy egy személygépkocsi összeütközött egy villamossal a Margó Tivadar utca közelében. A balesetben az autó egyik utasa megsérült - tette hozzá.

Hangosan zakatol az Alstom metró

2013. december 10., 07:40 Módosítva: 2013.12.10 16:15
88

A VEKE megosztotta Facebook-oldalán azt a videót, amelyen az új Alstom metró 445-ös kocsija jól hallhatóan végig zakatol két állomás között.

A zakatolás okáról már lapunk is többször beszámolt: a vészfékezések vagy a fékberagadás miatt hosszan csúsznak a sínen a kerekek, és az így kialakuló lapos felületek miatt egyre kevésbé kör alakúak. 

Megegyezett a Budapest Airport és a BKK

2013. december 9., 19:18 Módosítva: 2013.12.09 19:18
12

Íme a lényege:

  • Több BKV-s jegy- és bérletárusító ügyfélpont lesz a Liszt Ferenc reptéren
  • Új bérlet- és jegykiadó automatákat is kitesznek
  • A 2. terminál elé csak a BKK-nál regisztrált, jogszerűen üzemelő budapesti taxik állhatnak be
  • A reptéri taxisokat a BKK heti háromszor ellenőrzi
  • A reptéri taxiállomás üzemeltetésére a Budapest Airport pályázatot írhat ki

Újból lecsapott a zöld festékes banda

2013. december 9., 18:32 Módosítva: 2013.12.09 18:32
925

Vasárnap délután egy banda hat vödör zöld színű falfestéket dobott a Kőbánya-Kispesti végállomásról a Határ úti megálló felé haladó metrószerelvényre a Ferihegyi gyorsforgalmi út felüljárójáról. A csoport nem először kellemetlenkedik a BKV-nak: négy éve kórházba kellett vinni azt a kisgyereket, akinek a szemébe került a festék.

Vasárnap délután ismét lecsapott a zöld festékes banda a 3-as metróra. Információink szerint délután három óra körül hat vödör zöld diszperzitet dobtak az alattuk elhaladó metrószerelvényre. A festék teljesen beterítette a járművet, egy jó nagy adag a szellőzőkön keresztül bejutott két kocsi utastérbe is.

1459758 261463640678310 1309402847 n
Tovább