Másfél éve tudták, baj lesz a MÁV ezer autójával
- Vizsgálat indult a MÁV-flotta ügyében
- A miniszter fél éve tud a MÁV törvénysértéséről
- MÁV-autók: milliárdos kifizetés papír nélkül
- Folytatódik a MÁV-nál a milliárdos törvénysértés
- Milliárdos bírságot kaphat a MÁV
- Duplán törvényt sért a MÁV a flottaügyben?
- Flottaügy: néhány milliós bírságra számít a MÁV
- Nincs felelőse a tenderbotránynak?
További Magyar cikkek
Havi százmillió, becsszóra
A múlt héten írtuk meg, hogy több mint ezer lízingelt személy- és teherautót használ a MÁV annak ellenére, hogy a 2004-ben, közbeszerzési eljárás nyomán kötött flottabérleti szerződés 2009. április 1-je óta nem hatályos. A MÁV a felvetéseinkre azt közölte, hogy szóban állapodtak meg a szerződés meghosszabbításáról, és visszamenőleges hatállyal írnák alá annak módosítását, ez azonban törvénytelen. Mindenesetre jelenleg a lejárt szerződés, illetve annak állítólagos szóbeli meghosszabbítása alapján fizet a vasút havi több mint százmillió forintot a lízingcégnek.Fél évvel azelőtt, hogy tavaly március végén lejárt volna a MÁV Zrt. és LeasePlan Hungária Zrt. közötti szerződés a több mint ezeregyszáz személy- és teherautó bérletéről és üzemeltetéséről, a vasúttársaság felügyelőbizottságának (fb) ülésén már foglalkoztak a várható helyzettel, tudtuk meg az akkori fb egyik, neve elhallgatását kérő tagjától.
Mindezt alátámasztják az fb 2008. szeptemberi üléséről készült jegyzőkönyvnek a lapunk birtokába került részletei. A felügyelőbizottság ezen az ülésen ugyan az új flottatender előkészítéséről tárgyalt, de több tagja is kitért rá, hogy záros határidőn belül lejár a meglévő megállapodás, aminek a hosszabbítása aggályos lesz, ezért az új közbeszerzést még annak lejárta előtt tető alá kell hozni.
Mi az előre nem látható?
A közbeszerzési törvény szerint egy közbeszerzési eljárás után megkötött szerződést csak akkor lehet módosítani, ha azt előre nem látható körülmények indokolják. Az fb ülésén fel is hívták a MÁV vezetői közül jelen lévő Werle Zoltán társasági szolgáltatási igazgató figyelmét arra, hogy „ebben az ügyben senki nem tudná bebizonyítani, hogy mindkét fél számára előre nem látható módon változtak a körülmények” (a figyelmeztetés persze közvetve a teljes MÁV-vezérkarnak és a tulajdonos minisztériumnak is szólt, az ülés jegyzőkönyvét ezek is megkapták).
Az előre nem láthatóságra hivatkozni azért nem lehet, mert a vasúttársaság határozott időre kötött szerződést a LeasePlannel 2004 végén.Vagyis már az aláíráskor, öt évvel ezelőtt lehetett tudni, hogy a megállapodás 2009. április 1-jén hatályát veszíti. Nem is csoda, hogy az fb egyik tagja fel is tette a kérdést: „mi az előre nem látható?”.
A közbeszerzési törvény szigorúsága azt fogja eredményezni, hogy a szerződésmódosítást meg fogják támadni, figyelmeztetett a kétharmad részben a MÁV-tulajdonos államot, egyharmad részben a vasúti dolgozókat képviselő felügyelőbizottság egyik tagja. Felsorolta azt is, hogy mi várható ebben az esetben: a közbeszerzési döntőbizottság „meg fogja büntetni a céget, majd egy beszállító meg fogja támadni a szerződést, és adott esetben egy óriási kártérítésbe lehet belemenni”.
„Ennek szellemében tárgyaltunk, valóban, bár arra már nem emlékszem pontosan, szó szerint milyen kijelentések hangoztak el” – mondta a felügyelőbizottság névtelenséget kérő tagja. Szerinte már akkor látható volt, hogy a MÁV „borzasztó késésben” van, és csak rossz megoldások közül lehet választani. „Az biztos, hogy az fb-ben, ha felmerült olyan kérdés, hogy ez vagy az a megoldás sérti-e a közbeszerzési törvényt, mi egyértelműen azon az állásponton voltunk, hogy még csak kétértelműségeket sem szabad felvállalni.”
Roppant aggályosnak tartották
A jegyzőkönyv szerint az ülésen az egyik fb-tag azt mondta, hogy szerinte kérdéses, hogy a szerződés meghosszabbítása aggályos, vagy sem; vannak „konkrét döntőbizottsági határozatok [...] hogy mikor, hogyan lehet ezt megítélni”. Ezért azt mondta, hogy még a döntőbizottság előzetes véleményének a kikérését is javasolja az ügyben – ez azonban információink szerint végül mégsem történt meg a szerződés lejárta előtt. A felszólaló bizonytalansága ugyanakkor nehezen érthető, hiszen később ő maga ismeri el, hogy láthatóan „az igazgatóság, illetve a menedzsment is roppant aggályosnak tartja” a szerződésmódosításra vonatkozó felvetést.
Információink szerint az fb végül nem is szavazta meg azt a javaslatot, hogy halasszák el a döntést, amíg nem tisztázódik, lehet-e szerződést hosszabbítani, vagy sem. Mindez arra utal, hogy az állami tulajdonost képviselő testület többsége tudomásul vette, hogy kivitelezhetetlen a szerződés meghosszabbítása, helyette inkább az új flottabeszerzést kell nagyon gyorsan lezavarni.
Részben végrehajtották
Ironikusan azt is mondhatnánk, hogy a MÁV végül az fb-nek ezt a határozatát szem előtt tartva cselekedett. A közbeszerzést ugyan nemhogy nagyon gyorsan, a meglévő szerződés lejártáig nem zavarták le – addig, el sem indították a tendert, az egyébként még mindig –, de legalább a megállapodást nem módosították annak lejárta előtt.
Pontosabban a MÁV a múlt héten írásba adta ugyan, hogy szóban megállapodtak a szerződés módosításáról, és azt visszamenőleges hatállyal alá is írták, de erre, mint többször leírtuk, a közbeszerzési törvény szerint nem volt lehetőségük. Ennek ellenére a vasúttársaság használja az autókat, és fizet is értük, bár a lejárt szerződésben levő évi 1,66 milliárd forint helyett állítólag – legalábbis a szóbeli megállapodásra hivatkozva ezt írja a MÁV – már csak 1,36 milliárd forint a flottahasználat éves költsége.
Kérés és tájékozódás
Igaz, utóbbival is túllépik azt a keretet, amit Molnár Csaba akkori közlekedési miniszter a múlt év márciusában kelt tulajdonosi határozatban kért a MÁV-menedzsmenttől (a közlekedési tárca indoklása szerint azért kérte és nem utasította a tulajdonos a céget, mert a flottaszerződések módosítása nem tulajdonosi hatáskör). Ez ugyanis harmincszázalékos költségcsökkentést irányzott elő, tehát évi 1,16 milliárd forintra vitte volna le az autók bérleti és üzemeltetési díját.
Erről a miniszteri kérésről – pontosabban a szerződés ilyen tartalmú visszamenőleges módosításáról – annak megfogalmazása és a szerződés lejárta után öt hónappal, augusztusban tárgyalt a MÁV igazgatósága. Döntést azonban végül nem hozott, egyebek mellett azért nem, mert a jogi igazgatóság jelezte, hogy a közbeszerzési törvény szerint ez aggályos lenne.
A szaktárca egyébként azt közölte a múlt héten, hogy a „szerződéses kapcsolatra vonatkozóan a minisztérium tájékoztatást kért a társaságtól.” Azt még nem tudni, mi lett ennek a tájékoztatáskérésnek az eredménye, bár a felügyelőbizottsági jegyzőkönyv fényében úgy tűnik, hogy a „szerződéses kapcsolat” várható problémáiról már 2008 őszén tudnia kellett a tárcának is. Ezt erősítette meg az az fb-tag is, aki szerint a mindig mindennel késésben lévő MÁV-menedzsment és a minisztérium közös felelőssége, hogy a MÁV ebbe a helyzetbe sodródott.
Egy másik fb-tag, hangoztatva, hogy szintén nem emlékszik az ügy minden részletére, azt mondta, hogy a vasútnak anyagi érdeke volt az, hogy minél tovább elhúzza a meglévő szerződés alapján a szolgáltatást, mert úgy olcsóbban jutott az autókhoz, mint az új tender becsült árai alapján jutott volna. „Megsértették a törvényt, na bumm, tudták, hogy kapnak egy tízmilliós nagyságrendű bírságot, és még mindig jobban jönnek ki.”
KDB-vizsgálatra várva
Ha a MÁV múlt heti nyilatkozatának megfelelően szóban állapodott meg a korábbi szerződés módosításáról és meghosszabbításáról – sem erre, sem ennek cáfolatára nem kaptunk azóta bizonyítékot –, azzal megsértette a közbeszerzési törvényt, hiszen az sem a szóbeli megállapodást, sem a visszamenőleges szerződésmódosítást nem teszi lehetővé (és egyébként is nagyon leszűkíti a szerződések módosításának lehetőségét). A kialakult helyzetben – a minisztériumi vizsgálaton túl – a Közbeszerzések Tanácsának elnöke jogorvoslati eljárást kezdeményezhet a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, bár tudomásunk szerint eddig ilyen döntés nem született.
A cikk itt kommentelhető >>
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Kkv-államtitkár: Nem ördögtől való a hitel, sőt a gazdasági felzárkózás motorja lehet
Hitellel a növekedésért – írja véleménycikkében Szabados Richárd.
április 9., 21:07
- Gazdaság
Donald Trump bejelentését követően erősödni kezdett a forint
Az amerikai tőzsdék is pozitívan reagáltak.
április 9., 21:00
- Gazdaság
Kitört a pánik, ketyegő bombán ücsöröghetünk, de a kormány nyugodt
A büdzsé helyzete nem ideális, de nem kritikus.
április 10., 06:10
- Címlapon
Összevesztek a tüntetők, vita Hadházy Ákos és Szabó Bálint között
A helyszínről jelentkezünk.
3 órája
- Gazdaság
Már megint problémák voltak az OTP szolgáltatásaival
Két napon belül másodjára jelentkeznek gondok a banknál.
április 10., 14:13
- Gazdaság
Donald Trump mesterstratégiájáról beszélnek, a világgazdasági válság óta nem történt ilyen
A kockázat ugyanakkor pislogásra kényszerítette az amerikai elnököt, Kína pedig felveszi a kesztyűt.
április 10., 10:55
- Gazdaság
Olyat mutatott Magyarország, hogy más országok is lemásolták
A német MediaMarkt-vezér azt is elárulta az Indexnek, miért tartja nagyszerűnek Magyarországot.
április 10., 06:52
- Címlapon
Az amerikai külügyminiszter szóvivője elárulta, miért vették le Rogán Antalt a szankciós listáról
A két tárcavezető személyesen egyeztetett egymással.
2 órája
- Címlapon
Washington közölte, ez az a drasztikus lépés, amire mindenképp rászánná magát a béke esetén
3 órája
- Gazdaság
Nagy Márton szerint rekord született, így teljesített a ferihegyi repülőtér auz első negyedévben
A tárcavezető beszámolt a legfrissebb adatokról.
1 perce
- Gazdaság
Vámháború: beszakadtak a piacok az elmúlt napok drasztikus döntései után
Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a világgazdaság legfrissebb fejleményeiről.
április 9., 17:58
- Címlapon
Vitézy Dávid: Lázár János a saját maga által leállított fejlesztéseket kéri másokon számon
„Arrogáns stílust” emleget a frakcióvezető.
3 órája
- Gazdaság
Szokatlan méretű túlterheléses támadás érte az OTP Bank digitális rendszereit
A pénzintézet minden rendelkezésre álló eszközzel dolgozott a probléma elhárításán.
április 10., 16:36
- Címlapon
Huszonheten meghaltak, miközben a La Manche csatornán próbáltak átkelni
Kihirdették a Nemzetközi Booker-díj rövidlistáját.
35 perce
- Gazdaság
Nagy változást jelentett be a NAV, több százezren számíthatnak értesítésre a napokban
Magánszemélyek, cégek és egyéni vállalkozók is érintettek.
április 10., 19:46
- Gazdaság
Világbajnok lett Budapest, özönlenek a külföldiek
Elárulták, mi kellett a világrekordhoz.
április 9., 06:02
- Mindeközben
Dobó Kata: Nem szeretnék 60 éves koromra szétoperált és platinaszőke lenni, akik így próbálnak fiatalabbnak látszani
2 órája
- Címlapon
Holttesteket találtak egy családi ház kertjében
Az Eltemetett igazságnál semmi sem fájdalmasabb.
46 perce
- Címlapon
Donald Trump Amerikája már nem akar példakép és globális apuka lenni
Amit az USA mint szuverén állam elnöke tesz vagy mond, az hatással van mindenki életére.
1 órája
- Címlapon
Dráma San Franciscóban, ötvenöt éve megtörtént gesztus ismétlődött
Sérülten is csodát próbált tenni a fiatal sztár.
1 órája
- Címlapon
Közel járt a csodához az Aston Villa a BL-ben, de a PSG jutott be az elődöntőbe
A Dortmundban sima vereséget szenvedő Barcelona is ott lesz a legjobb négy között.
tegnap, 22:56
- Mindeközben
Fekete Linda nagy felismerésre jutott a Farm VIP-ben, ezért nem szokott visszaszólni az embereknek
3 órája
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Az Európai Unió vezetőinek hibái vezettek az amerikai vámintézkedésekhez
A miniszter szerint tárgyalni kell és nem szabad ellenvámokat bevezetni.
április 10., 19:37
- Gazdaság
A vidéki nagyvárosok fiataljai lehetnek a banki szigorítás nyertesei
Vidéken szólhatnak nagyobbat az „ötszázalékos” lakáshitelek.
április 9., 15:03
- Gazdaság
Magyar Péter párttársa a romló életminőségnek szurkol, mert ezzel hatékonyan befolyásolható a 2026-os választás
Videón, ahogy a Tisza képviselője az uniós pénzek visszatartását pozitívumként festi le.
április 9., 13:01
- Címlapon
A tudósok megalkották, amit eddig csak sci-fikben láthattunk
Jön az érintéssel kezelhető 3D kijelző.
47 perce
- Gazdaság
Élesedtek Donald Trump vámjai, remeg az egész világ
Zuhannak a tőzsdék, gyengülnek a devizák, szemünk láttára íródik a történelem.
április 9., 10:18
- Mindeközben
Idegőrlő játék után megvannak a Farm VIP finalistái: „Ilyen rideg ember nem nyerheti meg a Farmot!”
tegnap, 21:42
- Gazdaság
Újabb sok milliárd forint dugipénzre bukkanhattak a rejtélyes MNB-ügyben
63 milliárd forintról beszélnek.
április 9., 09:18
- Gazdaság
Kína 84 százalékos vámmal vág vissza az Egyesült Államoknak, felbolydultak a piacok
Egyre durvább a helyzet a vámfronton.
április 9., 14:04