Másfél éve tudták, baj lesz a MÁV ezer autójával

2010.01.26. 07:30 Módosítva: 2010.01.26. 07:24
Aggályos a flottaszerződés meghosszabbítása, ha mégis megtörténik, meg is büntethetik a MÁV-ot – ez a figyelmeztetés már 2008 őszén elhangzott a vasúttársaság felügyelőbizottsági ülésén. Az fb-ülésen elhangzott, hogy büntetés és kártérítés megfizetésére is kényszerülhet a MÁV, ha nem oldja meg az ügyet idejében. Nem oldották meg: a szerződés lejárt, a szolgáltatást mégis használják, és fizetnek érte. Az ügyet a közlekedési minisztérium most vizsgálja, bár egy fb-tag szerint a helyzetről a szaktárca is tud másfél éve.

Havi százmillió, becsszóra

A múlt héten írtuk meg, hogy több mint ezer lízingelt személy- és teherautót használ a MÁV annak ellenére, hogy a 2004-ben, közbeszerzési eljárás nyomán kötött flottabérleti szerződés 2009. április 1-je óta nem hatályos. A MÁV a felvetéseinkre azt közölte, hogy szóban állapodtak meg a szerződés meghosszabbításáról, és visszamenőleges hatállyal írnák alá annak módosítását, ez azonban törvénytelen. Mindenesetre jelenleg a lejárt szerződés, illetve annak állítólagos szóbeli meghosszabbítása alapján fizet a vasút havi több mint százmillió forintot a lízingcégnek.

Fél évvel azelőtt, hogy tavaly március végén lejárt volna a MÁV Zrt. és LeasePlan Hungária Zrt. közötti szerződés a több mint ezeregyszáz személy- és teherautó bérletéről és üzemeltetéséről, a vasúttársaság felügyelőbizottságának (fb) ülésén már foglalkoztak a várható helyzettel, tudtuk meg az akkori fb egyik, neve elhallgatását kérő tagjától.

Mindezt alátámasztják az fb 2008. szeptemberi üléséről készült jegyzőkönyvnek a lapunk birtokába került részletei. A felügyelőbizottság ezen az ülésen ugyan az új flottatender előkészítéséről tárgyalt, de több tagja is kitért rá, hogy záros határidőn belül lejár a meglévő megállapodás, aminek a hosszabbítása aggályos lesz, ezért az új közbeszerzést még annak lejárta előtt tető alá kell hozni.

Mi az előre nem látható?

A közbeszerzési törvény szerint egy közbeszerzési eljárás után megkötött szerződést csak akkor lehet módosítani, ha azt előre nem látható körülmények indokolják. Az fb ülésén fel is hívták a MÁV vezetői közül jelen lévő Werle Zoltán társasági szolgáltatási igazgató figyelmét arra, hogy „ebben az ügyben senki nem tudná bebizonyítani, hogy mindkét fél számára előre nem látható módon változtak a körülmények” (a figyelmeztetés persze közvetve a teljes MÁV-vezérkarnak és a tulajdonos minisztériumnak is szólt, az ülés jegyzőkönyvét ezek is megkapták).

Az előre nem láthatóságra hivatkozni azért nem lehet, mert a vasúttársaság határozott időre kötött szerződést a LeasePlannel 2004 végén.Vagyis már az aláíráskor, öt évvel ezelőtt lehetett tudni, hogy a megállapodás 2009. április 1-jén hatályát veszíti. Nem is csoda, hogy az fb egyik tagja fel is tette a kérdést: „mi az előre nem látható?”.

A közbeszerzési törvény szigorúsága azt fogja eredményezni, hogy a szerződésmódosítást meg fogják támadni, figyelmeztetett a kétharmad részben a MÁV-tulajdonos államot, egyharmad részben a vasúti dolgozókat képviselő felügyelőbizottság egyik tagja. Felsorolta azt is, hogy mi várható ebben az esetben: a közbeszerzési döntőbizottság „meg fogja büntetni a céget, majd egy beszállító meg fogja támadni a szerződést, és adott esetben egy óriási kártérítésbe lehet belemenni”.

„Ennek szellemében tárgyaltunk, valóban, bár arra már nem emlékszem pontosan, szó szerint milyen kijelentések hangoztak el” – mondta a felügyelőbizottság névtelenséget kérő tagja. Szerinte már akkor látható volt, hogy a MÁV „borzasztó késésben” van, és csak rossz megoldások közül lehet választani. „Az biztos, hogy az fb-ben, ha felmerült olyan kérdés, hogy ez vagy az a megoldás sérti-e a közbeszerzési törvényt, mi egyértelműen azon az állásponton voltunk, hogy még csak kétértelműségeket sem szabad felvállalni.”

Roppant aggályosnak tartották

A jegyzőkönyv szerint az ülésen az egyik fb-tag azt mondta, hogy szerinte kérdéses, hogy a szerződés meghosszabbítása aggályos, vagy sem; vannak „konkrét döntőbizottsági határozatok [...] hogy mikor, hogyan lehet ezt megítélni”. Ezért azt mondta, hogy még a döntőbizottság előzetes véleményének a kikérését is javasolja az ügyben – ez azonban információink szerint végül mégsem történt meg a szerződés lejárta előtt. A felszólaló bizonytalansága ugyanakkor nehezen érthető, hiszen később ő maga ismeri el, hogy láthatóan „az igazgatóság, illetve a menedzsment is roppant aggályosnak tartja” a szerződésmódosításra vonatkozó felvetést.

Információink szerint az fb végül nem is szavazta meg azt a javaslatot, hogy halasszák el a döntést, amíg nem tisztázódik, lehet-e szerződést hosszabbítani, vagy sem. Mindez arra utal, hogy az állami tulajdonost képviselő testület többsége tudomásul vette, hogy kivitelezhetetlen a szerződés meghosszabbítása, helyette inkább az új flottabeszerzést kell nagyon gyorsan lezavarni.

Részben végrehajtották

Ironikusan azt is mondhatnánk, hogy a MÁV végül az fb-nek ezt a határozatát szem előtt tartva cselekedett. A közbeszerzést ugyan nemhogy nagyon gyorsan, a meglévő szerződés lejártáig nem zavarták le – addig, el sem indították a tendert, az egyébként még mindig –, de legalább a megállapodást nem módosították annak lejárta előtt.

Pontosabban a MÁV a múlt héten írásba adta ugyan, hogy szóban megállapodtak a szerződés módosításáról, és azt visszamenőleges hatállyal alá is írták, de erre, mint többször leírtuk, a közbeszerzési törvény szerint nem volt lehetőségük. Ennek ellenére a vasúttársaság használja az autókat, és fizet is értük, bár a lejárt szerződésben levő évi 1,66 milliárd forint helyett állítólag – legalábbis a szóbeli megállapodásra hivatkozva ezt írja a MÁV – már csak 1,36 milliárd forint a flottahasználat éves költsége.

Kérés és tájékozódás

Igaz, utóbbival is túllépik azt a keretet, amit Molnár Csaba akkori közlekedési miniszter a múlt év márciusában kelt tulajdonosi határozatban kért a MÁV-menedzsmenttől (a közlekedési tárca indoklása szerint azért kérte és nem utasította a tulajdonos a céget, mert a flottaszerződések módosítása nem tulajdonosi hatáskör). Ez ugyanis harmincszázalékos költségcsökkentést irányzott elő, tehát évi 1,16 milliárd forintra vitte volna le az autók bérleti és üzemeltetési díját.

Erről a miniszteri kérésről – pontosabban a szerződés ilyen tartalmú visszamenőleges módosításáról – annak megfogalmazása és a szerződés lejárta után öt hónappal, augusztusban tárgyalt a MÁV igazgatósága. Döntést azonban végül nem hozott, egyebek mellett azért nem, mert a jogi igazgatóság jelezte, hogy a közbeszerzési törvény szerint ez aggályos lenne.

A szaktárca egyébként azt közölte a múlt héten, hogy a „szerződéses kapcsolatra vonatkozóan a minisztérium tájékoztatást kért a társaságtól.” Azt még nem tudni, mi lett ennek a tájékoztatáskérésnek az eredménye, bár a felügyelőbizottsági jegyzőkönyv fényében úgy tűnik, hogy a „szerződéses kapcsolat” várható problémáiról már 2008 őszén tudnia kellett a tárcának is. Ezt erősítette meg az az fb-tag is, aki szerint a mindig mindennel késésben lévő MÁV-menedzsment és a minisztérium közös felelőssége, hogy a MÁV ebbe a helyzetbe sodródott.

Egy másik fb-tag, hangoztatva, hogy szintén nem emlékszik az ügy minden részletére, azt mondta, hogy a vasútnak anyagi érdeke volt az, hogy minél tovább elhúzza a meglévő szerződés alapján a szolgáltatást, mert úgy olcsóbban jutott az autókhoz, mint az új tender becsült árai alapján jutott volna. „Megsértették a törvényt, na bumm, tudták, hogy kapnak egy tízmilliós nagyságrendű bírságot, és még mindig jobban jönnek ki.”

KDB-vizsgálatra várva

Ha a MÁV múlt heti nyilatkozatának megfelelően szóban állapodott meg a korábbi szerződés módosításáról és meghosszabbításáról – sem erre, sem ennek cáfolatára nem kaptunk azóta bizonyítékot –, azzal megsértette a közbeszerzési törvényt, hiszen az sem a szóbeli megállapodást, sem a visszamenőleges szerződésmódosítást nem teszi lehetővé (és egyébként is nagyon leszűkíti a szerződések módosításának lehetőségét). A kialakult helyzetben – a minisztériumi vizsgálaton túl – a Közbeszerzések Tanácsának elnöke jogorvoslati eljárást kezdeményezhet a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, bár tudomásunk szerint eddig ilyen döntés nem született.

A cikk itt kommentelhető >>

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Kkv-államtitkár: Nem ördögtől való a hitel, sőt a gazdasági felzárkózás motorja lehet

Kkv-államtitkár: Nem ördögtől való a hitel, sőt a gazdasági felzárkózás motorja lehet

Hitellel a növekedésért – írja véleménycikkében Szabados Richárd.

április 9., 21:07

  • Gazdaság
Donald Trump bejelentését követően erősödni kezdett a forint

Donald Trump bejelentését követően erősödni kezdett a forint

Az amerikai tőzsdék is pozitívan reagáltak.

április 9., 21:00

  • Gazdaság
Kitört a pánik, ketyegő bombán ücsöröghetünk, de a kormány nyugodt

Kitört a pánik, ketyegő bombán ücsöröghetünk, de a kormány nyugodt

A büdzsé helyzete nem ideális, de nem kritikus.

április 10., 06:10

  • Gazdaság
Már megint problémák voltak az OTP szolgáltatásaival

Már megint problémák voltak az OTP szolgáltatásaival

Két napon belül másodjára jelentkeznek gondok a banknál.

április 10., 14:13

  • Gazdaság
Donald Trump mesterstratégiájáról beszélnek, a világgazdasági válság óta nem történt ilyen

Donald Trump mesterstratégiájáról beszélnek, a világgazdasági válság óta nem történt ilyen

A kockázat ugyanakkor pislogásra kényszerítette az amerikai elnököt, Kína pedig felveszi a kesztyűt.

április 10., 10:55

  • Gazdaság
Olyat mutatott Magyarország, hogy más országok is lemásolták

Olyat mutatott Magyarország, hogy más országok is lemásolták

A német MediaMarkt-vezér azt is elárulta az Indexnek, miért tartja nagyszerűnek Magyarországot.

április 10., 06:52

  • Címlapon
Az amerikai külügyminiszter szóvivője elárulta, miért vették le Rogán Antalt a szankciós listáról

Az amerikai külügyminiszter szóvivője elárulta, miért vették le Rogán Antalt a szankciós listáról

A két tárcavezető személyesen egyeztetett egymással.

2 órája

  • Gazdaság
Vámháború: beszakadtak a piacok az elmúlt napok drasztikus döntései után

Vámháború: beszakadtak a piacok az elmúlt napok drasztikus döntései után

Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a világgazdaság legfrissebb fejleményeiről.

április 9., 17:58

  • Címlapon
Vitézy Dávid: Lázár János a saját maga által leállított fejlesztéseket kéri másokon számon

Vitézy Dávid: Lázár János a saját maga által leállított fejlesztéseket kéri másokon számon

„Arrogáns stílust” emleget a frakcióvezető.

3 órája

  • Gazdaság
Szokatlan méretű túlterheléses támadás érte az OTP Bank digitális rendszereit

Szokatlan méretű túlterheléses támadás érte az OTP Bank digitális rendszereit

A pénzintézet minden rendelkezésre álló eszközzel dolgozott a probléma elhárításán.

április 10., 16:36

  • Címlapon
Huszonheten meghaltak, miközben a La Manche csatornán próbáltak átkelni

Huszonheten meghaltak, miközben a La Manche csatornán próbáltak átkelni

Kihirdették a Nemzetközi Booker-díj rövidlistáját.

35 perce

  • Címlapon
Két baleset történt szerda reggel az M0-s autóúton

Két baleset történt szerda reggel az M0-s autóúton

Az M1-es autópálya is elesett.

2 órája

  • Gazdaság
Nagy változást jelentett be a NAV, több százezren számíthatnak értesítésre a napokban

Nagy változást jelentett be a NAV, több százezren számíthatnak értesítésre a napokban

Magánszemélyek, cégek és egyéni vállalkozók is érintettek.

április 10., 19:46

  • Gazdaság
Világbajnok lett Budapest, özönlenek a külföldiek

Világbajnok lett Budapest, özönlenek a külföldiek

Elárulták, mi kellett a világrekordhoz.

április 9., 06:02

  • Címlapon
Holttesteket találtak egy családi ház kertjében

Holttesteket találtak egy családi ház kertjében

Az Eltemetett igazságnál semmi sem fájdalmasabb.

46 perce

  • Címlapon
Donald Trump Amerikája már nem akar példakép és globális apuka lenni

Donald Trump Amerikája már nem akar példakép és globális apuka lenni

Amit az USA mint szuverén állam elnöke tesz vagy mond, az hatással van mindenki életére.

1 órája

  • Címlapon
Dráma San Franciscóban, ötvenöt éve megtörtént gesztus ismétlődött

Dráma San Franciscóban, ötvenöt éve megtörtént gesztus ismétlődött

Sérülten is csodát próbált tenni a fiatal sztár.

1 órája

  • Címlapon
Közel járt a csodához az Aston Villa a BL-ben, de a PSG jutott be az elődöntőbe

Közel járt a csodához az Aston Villa a BL-ben, de a PSG jutott be az elődöntőbe

A Dortmundban sima vereséget szenvedő Barcelona is ott lesz a legjobb négy között.

tegnap, 22:56

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Az Európai Unió vezetőinek hibái vezettek az amerikai vámintézkedésekhez

Szijjártó Péter: Az Európai Unió vezetőinek hibái vezettek az amerikai vámintézkedésekhez

A miniszter szerint tárgyalni kell és nem szabad ellenvámokat bevezetni.

április 10., 19:37

  • Gazdaság
A vidéki nagyvárosok fiataljai lehetnek a banki szigorítás nyertesei

A vidéki nagyvárosok fiataljai lehetnek a banki szigorítás nyertesei

Vidéken szólhatnak nagyobbat az „ötszázalékos” lakáshitelek.

április 9., 15:03

  • Gazdaság
Magyar Péter párttársa a romló életminőségnek szurkol, mert ezzel hatékonyan befolyásolható a 2026-os választás

Magyar Péter párttársa a romló életminőségnek szurkol, mert ezzel hatékonyan befolyásolható a 2026-os választás

Videón, ahogy a Tisza képviselője az uniós pénzek visszatartását pozitívumként festi le.

április 9., 13:01

  • Címlapon
A tudósok megalkották, amit eddig csak sci-fikben láthattunk

A tudósok megalkották, amit eddig csak sci-fikben láthattunk

Jön az érintéssel kezelhető 3D kijelző.

47 perce

  • Címlapon
Hogy kerültek az ujgurok Szíriába?

Hogy kerültek az ujgurok Szíriába?

A tizenötezer fős közösség egyharmada harcos.

36 perce

  • Gazdaság
Élesedtek Donald Trump vámjai, remeg az egész világ

Élesedtek Donald Trump vámjai, remeg az egész világ

Zuhannak a tőzsdék, gyengülnek a devizák, szemünk láttára íródik a történelem.

április 9., 10:18

  • Gazdaság
Újabb sok milliárd forint dugipénzre bukkanhattak a rejtélyes MNB-ügyben

Újabb sok milliárd forint dugipénzre bukkanhattak a rejtélyes MNB-ügyben

63 milliárd forintról beszélnek.

április 9., 09:18

  • Gazdaság
Kína 84 százalékos vámmal vág vissza az Egyesült Államoknak, felbolydultak a piacok

Kína 84 százalékos vámmal vág vissza az Egyesült Államoknak, felbolydultak a piacok

Egyre durvább a helyzet a vámfronton.

április 9., 14:04