Ügyek és ügyeskedések
További Magyar cikkek
Hétfőn történelmi mélységbe csökkentette a forintkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa: az elmúlt húsz évben még sosem volt 6 százalék alatt a kamatszint, most viszont 5,75 százalékra vágták. A történelmi rekord ellenére ez a hét legkevésbé sem a forintról szólt, ügyek sorozata halványította el a forint árfolyamát egyébként érdemben nem befolyásoló kamatdöntést.
Az egyik ilyen ügyet maga az Index robbantotta ki a Kovács Bence Jánosról és a Grupo Miltonról írt hétfői cikkel, majd az azt követő cikksorozattal. Mint megírtuk, a Grupo Milton különös előéletű elnökét csalásért és okirathamisításért ítélték el, a zsíros állami támogatással a Grupo Milton által megépíteni tervezett Balatonring támogatása jogszerűtlen lehet, és az ügytől a pénzügyminisztériumi apparátus is óvta a kormányt. A cikksorozat nyomán brüsszeli vizsgálatot kértek civil szervezetek, míg Bajnai Gordon kormányfő – akitől kérték az állami támogatás fölfüggesztését – utasításba adta, hogy hozzák nyilvánosságra az MFB eddig titkosan kezelt hatástanulmányát.
A Grupo Milton-ügye még csak most kezdődött, a csábító befektetési ajánlataival nyomuló Capital Partnersé viszont lassan véget érni látszik. A brókercégre az annál már tavaly nyár óta vizsgálódó pénzügyi felügyelet bejelentése nyomán a héten rendőrök csaptak le, a cég több vezetőjét vitték el bilincsben (a céget egyébként a versenyhivatal is vizsgálja). A társaság állítólag nagyjából 3 milliárd forintnyi, ügyfelenként 150 ezer dollárnyi befektetéssel nem tud elszámolni, heten előzetesbe kerültek.
A pénzügyi felügyeletnek egyébként aktív hete volt, a Dimenzió egyesületnél is lecsapott, míg a Capital Partnershez hasonlóan súlyos pénzek elsíbolásával vádolt ill ferrósok ügyében már a pénzmosás gyanúja is felmerült.
Míg egyes magyaroknak dollárból is százezreik voltak, hogy hülyeségre fektessék be, másoknak egyre nehezebb a megélhetés. A munkanélküliség 16 éves csúcsra nőtt, nem csoda, hogy már tudományosan is kiderült, hogy szinte senki nem él nyomorultabbul, mint mi. Így aztán spórol a magyar, de nagyon, már lakást sem akar építeni. Igaz, akar, nem akar, ezentúl többet fog költeni, gázra pedig különösen, majd áprilistól, benzinre viszont már most is.
Költhet Kapolyi László is, a leggazdagabb parlamenti képviselő cége, a System Consulting, hogy ne indítsanak ellene felszámolást, egymillió eurót fizet a Vértesi Erőműnek, de az állami tulajdonú erőmű ezen túlmenően kártérítést is szeretne kapni. Míg Kapolyi az erőművel, Soros György az euróval küzd: az uniós pénz gyengülésére spekulál, nem meglepő hát, hogy a magyar származású guru az eurózóna széteséséről beszélt.
A BUX és a vezetõ részvények árfolyamának változása | ||
---|---|---|
6. heti záró | 7. heti záró | |
BUX | 21 345 |
21 268 |
OTP | 5660 |
5450 |
Mol | 17 350 |
17 800 |
Richter | 41 500 | 41 190 |
Magyar Telekom | 707 |
718 |
Járai Zsigmond pedig egyfelől arról, hogy kormányzásra készül – nem lenne ez új szerepkör számára, mielőtt jegybankelnök lett, volt pénzügyminiszter az Orbán-kormányban –, másfelől arról, hogy a kormány túl optimista, és kemény, akár 4 százalékos recesszió is lehet még idén. És még rosszabb lenne a helyzet, ha a választást az MSZP nyerné, legalábbis ez derül ki a párt programjának elemzéséből. Igaz, erre annyira csekély az esély, hogy londoni pletykák szerint az IMF már tárgyal is a Fidesszel arról, hogy felhígítható a költségvetési politika, akár 5 százalék fölé is növelhető a deficit a gazdaságélénkítés érdekében.
Amihez egyébként már a kormány is megtette az első lépéseket pesszimista elemzők szerint azzal, hogy visszaállamosította a Malévot. Igaz, az ügylethez még a versenytársaknak és Brüsszelnek is lehet egy-két szava, de ha jóváhagyják az üzletet, 25 milliárd forintnyi költségvetési pénzt visz el a légitársaság.
És milliárdokat visz ki a költségvetésből a UPC is, ami kiszervezi az országból egyik üzletágát (szektortársa, a Magyar Telekom pedig bejelentette, hogy idén is részvényenként 74 forintos osztalékot javasol). Mecsekből pedig a szén jöhet néhány év, százmillió tonnányi mennyiségben. Makóról – aminek gázmezőjét most már a Mol is otthagyta – rengeteg döner megy majd a világba, míg Kaposvárról újra elindulnak a NABI-buszok. Hummer viszont már nem megy sehová, miután Kína nem veszi meg a terepjárók gyártását, a GM megszünteti ezt a márkát.