A Parlament tövében államtitkári felügyelet mellett indítják a 2012 tavaszi „Bringázz a munkába” kampányt. Az öthetes versenyen szimbolikusan egy 100 fős csapat startol pisztolylövésre a Kossuth tértől, ahol Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár is beszél a kampány céljairól és jelentőségéről.
A „Bringázz a munkába!” kampányban a 2008-as indulás óta évente mintegy 30 ezren vesznek részt, és tényleg kerékpárral járnak a munkahelyükre.
A szervezők az idén viszont már nemcsak a dolgozókat próbálják ösztönözni, hanem a munkáltatókat, vállalatokat is biztatják, tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy növekedjen a kerékpárral munkába járók száma, mert ezzel javul a munkatársak egészsége, jobb lesz a munkahelyi légkör és hatékonyabb a munka. A versenyben azok a vállalatok nyerhetnek a versenyben, amelyek például tárolókat, zuhanyzókat építenek, kerékpáros közösségi eseményeket szerveznek, a vezetőik példát mutatva maguk is kerékpárral járnak munkába.
Ne bringázz a járdán!
Április 6-án, a Merlinben mutatják be a Cycle Me Home-ot, egy 38 napos, Madridtól Budapestig tartó bicikliút történetét. Tavaly nyáron az erasmussal Madridban tanuló Klára Levente biciklivel indult haza, az út alatt a helyi biciklis közösségeknél aludtak, többen csatlakoztak is hozzá egy kisebb-nagyobb távon.
A 2700 kilométeresre tervezett útból több, mint 3200 lett, a film pedig ezt az utat követi végig.
Ilyen sem volt még - lelkendezett a police.hu - kerékpárral hatoltak be határsértők a schengeni övezetbe!
A Szegedi Határrendészeti Kirendeltség és a Készenléti Rendőrség munkatársai csütörtök hajnalban három biciklist fogtak el a déli határterületen.
A rendőrség híradása szerint a kerékpárosok Szerbia irányából érkeztek. Feltűnésüket a stabil hőkamera észlelte éjfél előtt a tiszaszigeti töltésen. Magyar területen a folyó ártérébe haladtak tovább a kerékpárosok.
A helyszínre irányított rendőrök lezárták a környéket, és el is fogták az éjszakai kerékpárosokat, akikről kiderült, hogy koszovói állampolgárok. Ketten közülük már nem először próbálkoztak illegálisan a schengeni övezetbe való bejutással, sőt egyikük alig néhány napja, március 15-én akadt fenn a határőrségen.
A notórius határsértők ellen őrizetbe vételük mellett büntető-, harmadik társuk ellen idegenrendészeti eljárás indult.
„Az egyik kormányt elengedve egy határozott ökölrázástól kapcsolódik be az index, amely aztán magától elalszik” – olvasható a bringaindex használatának magyarázatában. Éjszaka biciklizve a különböző fények valóban növelik a biztonságérzetet, meséli Kaszanitzky Mátyás a bringaindex névre hallgató karperec egyik feltalálója. Solt Ágival a gyerekek kanyarodási technikáját elemezve találták ki az eszközt. A szilikon karperec egyszerűen működik, bringázás közben könnyen be lehet kapcsolni, majd fél percig minden irányból jól láthatóan villog, nagyjából ennyi ideig kell a kart oldalra nyújtani, amikor kanyarodási szándékunkat kívánjuk jelezni. Van benne egy gyorsulás érzékelő, ez érzékeli az ökölrázást, és van benne egy kis óra, ami néhány másodperc után kikapcsol.
Az eszköz viszont egyelőre nem létezik. A Kezdheted.hu oldalon lehet adományokkal támogatni, és ha összegyűlik a szükséges összeg, a feltalálók legyártatják az első 50 darabot. Akik komolyan szimpatizálnak a találmánnyal, azokat ösztönzik is, hogy minél mélyebben nyúljanak a zsebükbe. A rendszer lényege, hogy kreatív ötletek valósulhassanak meg egy, a megszokottól eltérő finanszírozási lehetőséggel, a crowdfundinggal. A módszer az Egyesült Államokban már bevált, a Kickstarteren sok millió dollárt költenek el magánadományozók kis összegű támogatások formájában. Teljesen egyszerű, a közösség dönt, mit tekint értéknek.
Ha érdekel, miről szól pontosan a crowdfunding, itt megtalálod Földes Léna erről szóló tanulmányát (pdf)>>
A bringaindex feltalálói is bíznak abban, hogy a rendelkezésre álló idő alatt (az oldalon megtalálható a visszaszámláló) sikerül összegyűjteni annyi pénzt, hogy elkezdődhessen a gyártás, és talán hosszú távon tömegesen is onthassák a villogó és ökölrázó karpereceket.
A Kezdheted.hu üzemeltetői tisztában vannak azzal, hogy az embereknek idő kell, hogy megszokják. A januári indulás óta eltelt időben azt tapasztalják, hogy első körben mindenki megörül az ötletnek, lelkesedik a találmányokért, de itt jellemzően megáll a dolog, miközben a támogatással bárki az alkotási folyamat részesévé válhat.
Féklámpát nem akar valaki tervezni? És a szép sárvédőkkel mi a helyzet?
Újabb himnusza született a harciasan környezettudatos kerékpáros szubkultúrának.
„Kis ökológiai lábnyom a seggedbe” – üzenik a kocsitetőket bengelő túrdöfákkos amerikai tudósok. A Sons of Sience San Franciscóban öntötte rapbe társadalomtudományos nézeteit.
I rise in the morning, and greet the day
pull out the bike and I’m on my way
The transportation shows I care
Every turn of the pedal - cleans the air
Greener than green, I’m saving the planet
just like my friends Daryl, Sean, Toby and Janet
no greenhouse gas, a tiny carbon footprint up your ass
I’m on a motherfucking bike
Sharing my aggression is what that I do
Every day I’m riding the ‘Tour de Fuck You’
Banging on hoods and kicking in fenders
a right-of-way-aholic on a permanent bender
Runnin red lights at the fat intersection
Cutout seat protects my erection
You like the bird, in my hand?
Take two from a motherfucking track stand on my bike
I’m on a motherfucking bike
I’m on a motherfucking bike
Skinny-ass pants, the ‘stache is fat
the canvas kicks, the ear-flap hat
Got no gears so you best not dis me
yeah bitch, it’s a motherfuckin fixie
Middle of the street is where you’re gonna find me
a shitload of traffic backed up behind me
Critical Mass is a Facebook “like”
I’m on a motherfucking bike
I’m on a motherfucking bike
Medmexes jellegű összecsapás zajlott az Egyesült Államokban megrendezett Biciklis Mini Téli Olimpián. A harci kerékpárosok versenye a háromnapos portlandi eseménysorozat legdurvább. Ben Hurt-ről elnevezett része volt. És aztán még el is fajultak a dolgok. Az győzött, akit a legnehezebb volt eltávolítani a kerékpárjától vagy az utánfutótól.
Vasárnap délelőtt startolt a második kőbányai kerékpáros Vakond futam. A földalatti bringás versenyen háromszáz indulót és több száz nézőt regisztráltak. A profik 9 kört tekertek, a győzelmet Szalontay Bence, a Merida Maraton Team versenyzője szerezte meg.
Csúszós pálya, poros levegő és félhomály, ez fogadta a versenyzőket Kőbányán, a McDonald’s BringaMánia Vakond futamon. A kerékpárversenyen minden korosztály indulhatott, kortól, nemtől és biciklis tudástól függetlenül.
A gyerekeké volt a délelőtt, a kevésbé rutinos, ám nagyon lelkesebb résztvevők felnőtteket megszégyenítő versenyszellemmel tekerték végig a távokat. Az ovisok 100, az iskolások pedig 600 méteres pályán mérhették össze tudásukat.
Délután rajtoltak a junior, felnőtt és master kategóriák versenyzői, ahol már senki sem úszta meg szárazon – a feszes tempót tekerő versenyzőket tarkóig beborította a sár. A verseny egy 1000 méteres körpályán zajlott, amely magában foglalt egy rövid lépcsőzést is. Kategóriától függően 9, illetve 12 kört tekertek végig az indulók.
Az idei BringaMánia Vakond Futamot a profik zárták, elit kategóriában azonban már nem a buliról szólt a futam, gyilkos tempót diktáltak a csúszós, kanyargós pályán. Felkészülésnek is kiválóan beillett ez a verseny a kerékpáros szezon indulása előtt. A profik 9 körös versenyét végül Szalontay Bence, a Merida Maraton Team versenyzője nyerte meg, aki kicsivel több, mint 30 perc alatt tekerte le a 9 kilométeres távot. A nőknél Sejben Anita (SHK SE) győzött.
Négy új kerékpárutat adtak át kedden a fővárosban, a Budapesti Közlekedési Központ projektjei keretében összességében mintegy 10 kilométernyi útszakasszal bővült a hálózat. Az új szakaszokról a cég képgalériát tett ki saját Facebook-oldalára.
Lehet kommentelni az észrevételeket.
Pesti út (XVII. kerület)
7100 méter I. szakasz Pesti út 501. és a Ferihegyi út között, a II. szakasz a Ferihegyi út – Hegyalatti utca között, vegyes: kerékpáros nyomvonal, gyalog- és kerékpárút vagy kerékpárút, úttesten kijelölt kerékpáros útvonal.
85,3 millió forintos támogatás az Európai Uniótól, valamint az államtól
Ady Endre út (XXI. kerüelt)
1280 méter, kiépített kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút jött létre, ami kiegészült az úton már működő 330 méter hosszúságú kerékpárutat.
63,7 millió forintosos európai uniós támogatásból.
Bogdánfy utca (XI. kerület)
883 méter, többségében kerékpársáv, kisebb részben elválasztott gyalog- és kerékpárút, vagy önálló kerékpárút.
57,2 millió forintos európai uniós támogatásból.
Fehér út (X. kerület)
1500 méter hosszú épített kerékpárút
121 millió forint felerészt uniós támogatásból.
Évente megrendezik a hegyes-völgyes Manizalesben az utcai downhill versenyt. A 2000 méter feletti részekkel is rendelkező kolumbiai város kiváló terep a száguldozásra. A tavaly év végén lezajlott versenyről nemrég az egyik résztvevő is közzétette testkamerával rögzített produkcióját. A résztvevő egyébként nem más, mint a későbbi győztes, Marcelo Gutierrez, Kolumbia mountain bike bajnoka.
A világ gazdagjai csak 275 darabon osztozhatnak a nemzetközi kerékpárpiac luxus kategóriájának ma elérhető egyik legszofisztikáltabb és legdrágább elektromos bringájából. Közülük volt már olyan, aki a Veyronja mellé látatlanban, interneten rendelt, de azért a 7-8 milliós gépből még a később ébredőknek is jut. Az M55 nevű egyedi e-bike-kal egy Üröm határában működő, alig kétéves vállalkozás próbálja meghódítani a világot.
Magyarországon szokatlanul ambiciózus célt tűzött ki maga elé egy Budapest melletti településen létrehozott kisvállalkozás. Az ürömi székhelyű M55 Kft. százmilliós beruházása egyenesen a világ legtehetősebb fogyasztóihoz akarja eljutni hasonló nevet viselő biciklijeit.
Az M55 elektromos kerékpárokat kitaláló, kifejlesztő és gyártó társaság eddig nem is pazarolt sok energiát a hazai marketingre, a fő csapásirány rögtön a külföldi fizetőképes réteg volt: a Terminus sorozat első gépeit 2011-ben a monacói Top Marques kiállításon mutatták be, ott indult az értékesítés is, azóta pedig már a Közel-Kelet több országában is építik hídfőállásaikat. A napokban épp Dubajban, egy luxus játékszereket felvonultató kiállításon szerepelt az ürömi bicikli.
A cég víziója szerint az általános gazdasági recesszió az elitkategóriában még hosszú ideig nem hoz majd érezhető visszaesést, ezért érdemes beruházni, és érdemes bekerülni azok közé a ritka, egyedi tervezésű, minőségi termékek közé, amelyek közül a gazdagok előszeretettel válogatnak sportkocsijaik és jachtjaik mellé. A különleges forma, a szokatlan technika, és a 25555 eurós (több mint 7,5 millió forint) alapár, ami a megrendelő fantáziájára bízott külön igényekkel még jelentősen növelhető, azonnali beugrót jelentett a luxuscikkeket kínáló kiállítások kollekciójába.
Ehhez az arculathoz tartozik a limitált szériás gyártás és egy különleges monacói kapcsolat is. A Terminus sorozatból típusonként legfeljebb 55 darab készülhet. Az öt típus között van olyan, amit egyedi festése vagy félkarú villája tesz érdekessé, de akár Swarovski-kristályokkal is lehet rendelni gépet az ürömiektől. A sorozatszámot pedig minden darabon a nyereg alatt jól látható táblán tüntetik fel. A cég a kerékpárok értékesítése után egy jelentősebb összeget adományoz a monacói herceg alapítványának. Az M55 honlapját böngésző érdeklődők az eladási áron kívül azt is megtudhatják, hogy minden egyes eladásból 555 euróval (több mint 160 ezer forint) részesül a Prince Albert II of Monaco Foundation.
A luxuscikkeket ismertető lapok mellett a technikai szakújságok is pozitívan fogadták az M55 feltűnését. A Wired azt állította, hogy a magyar M55-höz fogható impozáns és rejtélyes szerkentyűvel még nem találkozott. Az újságíró különösen a menetpróba miatt lelkesedett. A Kerékagy tapasztalatai szerint sem alaptalan a lelkesedés. A pedelec rendszerű meghajtás kizárólag tekerésre aktiválja a motort, amit így külön nem lehet használni. A kerékpáros az első métereken még akár ki is állhat a nyeregből, hogy megmozdítsa a 30 kilós szerkezetet, de aztán hirtelen az az érzése támad, hogy olyan csúcssportolóvá vált, aki képes meredek emelkedőn minden nehézség nélkül tartani a 30-40 kilométer per órás tempót. Egy normál kerékpáron legfeljebb viharos időben, 70-80 kilométer per órás hátszélben lehet hasonló illúziója a biciklisnek. A Terminuson azonban sohasem fordul a szél, baj csak akkor van, ha 50-100 kilométeres táv megtétele után lemerül az akkumulátor.
Az M55 megszületése egy sportbalesetnek köszönhető. Szöllősi Richárd, az ötletgazda MTB-s karrierjét egy komolyabb térdsérülés szakította meg. Ezután állt neki egy olyan szerkezet kifejlesztéséhez, ami kerékpár ugyan, de magába ötvözi a motorozás előnyeit is. A világ nagy kerékpárgyártóival párhuzamosan 6-7 év alatt a magyar építési vállalkozó is előrukkolt saját munkájával. Az időközben céges keretek közé átültetett hobbiba komoly tervezők is bekapcsolódtak, és egy futurisztikus dizájnnal sikerült a nemzetközi mezőnytől teljesen elütő végterméket előállítani. Bár eddig mintegy két tucat gépet értékesítettek, a kft., amelynek volt már egy magyar megrendelője is, a cégadatok szerint 2010-es évet is nyereséggel zárta.
Tizenhét hónap börtönt kapott egy bristoli buszvezető, mert súlyos sérüléseket okozott egy kerékpárosnak. A sofőr egy kisebb vita után úgy ráhúzta a kormányt az előtte haladó biciklisre, hogy az több métert repült, és a járdán ért földet. Az akciót rögzítették a köztéri kamerák.
A bíróság szerint a Bristol belvárosában történt ütközés nem baleset volt, a buszvezető kifejezetten fegyverként használta a járművet a közúti közlekedés egy másik résztvevője ellen.
A csütörtökön közzétett ítélet 17 hónap börtönt szabott ki Gavin Hill, 29 éves buszvezetőre, aki 2011 áprilisában szándékosan fellökte az előtte haladó kerékpárost, aki súlyosan megsérült, eltörött a lába.
A BBC tudósítása szerint a tárgyaláson kiderült, az eset előzménye az volt, hogy Philip Mead, a biciklis sérelmezte, hogy a busz túl közel előzte meg egy másik utcában. Mead, amikor a megállóban utolérte a buszt, a járműhöz támasztotta kerékpárt, és vitatkozni kezdett a vezetővel. A szóváltás idején Hill a vezetőfülkében maradt, de néhány másodperccel később egy hirtelen manőverrel az akkor már előtte haladó kerékpárosra húzta kormányt.
A tárgyaláson Hill ügyvédje azzal védekezett, hogy a sofőr évtizedes vezetési tapasztalattal rendelkezett, és hasonló eset nem fordult elő, a biciklissel „az őrület pillanatában” bánt el.
Nagy ötlet a villanyszerelők által használt gyorsszorító (kötegelő): minden télen fel is bukkan több cikk arról, hogy miként lehet vele pillanatok alatt felkészíteni a kerékpárt a havas útviszonyokra.
Kipróbáltuk.
A pofonegyszerűnek és gyorsnak kikiáltott módszer eleve csak a kerékpárok kisebb részén alkalmazható, mert csak tárcsafékkel ellátott biciklikre lehet a műanyagbilincset tenni.
Felerősíteni tényleg könnyű, és rövid időt vesz idénybe, de még rövidebb idő kell ahhoz, hogy bebizonyosodjon, hogy az egész nem ér semmit.
Korábbi részletesebb posztunk után, amely a téli öltözködés elméletéről szólt néhány profi futár tapasztalatait felhasználva, most ráadásnak itt egy videós útmutató, amiben Galád, a Hajtás Pajtás egyik rutinos futára a maga fizikai valójában mutatja be téli felszerelésének darabjait, és helyes felöltési módjukat.
Rövid, de döbbenetes statisztikát állított össze egy győri kerékpáros: a gázolásos balesetek több mint 90 százaléka a város utóbbi években épített kerékpárútjainak átvezetéseiben történt, pedig a bringautakat elvileg éppen a biztonságosabb közlekedés érdekében építették. Az összesítés hosszú vitát indított a kisalföld.hu-n.
A saját bringás blogot üzemeltető Mohl József a helyi újság alapján igazolta azt, amit a győri közlekedési szakemberek elfelejtettek kiolvasni a baleseti hírekből: a biztonságosabb közlekedés jelszavával megépített, rengeteg pénzt felemésztő városi kerékpárutak sokkal több veszélyt okoznak, mint a hagyományos módon, autók és kerékpárosok által megosztott útpályák.
A Bringával a városban blog statisztikája szerint 2010 tavasza óta 12 kerékpáros gázolás történt Győrben, és közülük 11 dokumentáltan a kerékpárutak átvezetésénél következett be. Ebből következik, hogy csupán egyetlen egy esetben fordult elő, hogy a kerékpárossal nem az átvezetésen ütközött az autó. A számok persze nem tartalmazzák az összes kerékpáros balesetet, inkább az arányszámokra érdemes figyelni.
Mohl szerint hiába hasítottak ki a járdákból egyre több, vöröses kockával kirakott kerékpárutat, a közlekedésbiztonság egyre csökkent, mert a kerékpárosok figyelmetlenné válnak, és elkényelmesednek a közlekedésben. „Véleményem szerint pontosan azért esett meg elvétve kerékpárosokkal baleset a Baross hídon vagy a Kettős hídon, mert az autósok és biciklisek is azonos útfelületen közlekednek az út szélén elhelyezett kerékpársávokon, s így nem csupán jól látják a másikat, de hatványozottan figyelnek is egymásra.”
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján közzétették, hogy az uniós támogatások különböző területei között mennyi pénzt ítéltek meg kifejezetten a kerékpározáshoz kapcsolódó beruházásokra. Az Új Széchenyi Terv összesítése szerint az összeg meglepően nagy: közel 34 milliárd forintot ítéltek meg az ország 262 projektjére.
Az NFÜ 14,5 milliárd forintot már ki is fizetett. Ezt a keretet 167 beruházás között osztották meg szerte az országban.
Nagyobb képhez kattintson!
A Magyar Kerékpárosklub oldalán kiderül, hogy a számos pályázatok beadásánál közreműködött. Támogató nyilatkozatára sok önkormányzat pályázott, ugyanis - országos szakmai szervezetről lévén szó - kétszeres pontot ért. 2011-ben több mint 50 tervről írták meg a véleményüket. Az előzetes tervbírálatokon három fél képviselteti magát szavazati joggal: a Magyar Útügyi Társaság, a Közlekedésfejlesztési Koordinácós Központ és egy civil szervezet - ez utóbbi általában a Kerékpárosklub.
A térkép alapján jól látható, hogy a kerékpáros beruházások lehetősége az ország egyes térségeiben sokkal nagyobb arányban keltette fel az önkormányzatok figyelmét. A legtöbb pályázat a Balaton, Budapest környékére esik, valamint az Alföld dél-keleti részére. Zala és Somogy egyes részein és Észak-Kelet Magyarországon viszont alig található megítélt pályázat.
A kerékpárnak nem igazán kell a téliesítés, a kerékpárosnak viszont annál inkább. Extrém hidegben pláne. Természetesen akár mínusz 20 fokban is lehet bártan biciklizni, sőt van, aki kifejezetten szereti az ilyen fajta kihívásokat, de a felkészülést akkor is komolyan kell venni. Szokatlan veszélyekkel is számolni kell.
A bicikliknek az autókkal ellentétben nem kell különösebb felkészítés a téli időjárási viszonyok közötti használtara. Egy kis zsírozás és gyakoribb tisztítás elég ahhoz, hogy a gépek biztonságosan működjenek fagypont alatti hőmérsékleten is.
Az autósokkal ellentétben a kerékpárosoknak viszont erősen fel kell készülniük az utazásra.
Budapesten néhány éve január-februárban szinte teljesen leállt a bringaforgalom, az utóbbi időben azonban folyamatosan nő azok száma, akik a hidegben sem hagyják abba a kerékpározást. A műfaj kezdői számára Vincze kolléga meginterjúvolt néhány kerékpárosfutárt, akiknek így is, úgy is muszáj menniük.
Heki tippje a réteges öltözködés, mégpedig nem is akárhogy. Alulra lélegző anyagból készült technikai öltözetet hord, amely továbbnyomja az izzadtságot az ember testéről, középre jöhet a melegebb réteg, legfölülre pedig mindenképp valami szélálló dzsekit érdemes húzni, abból is olyat, amely külsőre is kulturált megjelenést biztosít, így a kuncsaftok nem rémülnek halálra a szakadó hóban recepcióra becsörtető bringásfutártól. A DJ-ként is dolgozó futár felülre szélálló sapkát hord, ami befér a sisak alá, arcát viszont a munkavédelmi szakállon kívül semmi sem védi, mert tapasztalata szerint bármilyen sálat, vagy arcvédőt három másodperc alatt nedvesre lehel az ember. A kesztyű kényes pont: körülbelül öt fokonként érdemes cserélni, különben az ember keze vagy beleizzad, vagy belefagy. Heki szerint a cipő viszont nem annyira problémás: több mint tíz éve csinálja végig a teleket úgy, hogy a nyári cipőjébe húzott néhány zoknin, illetve az obligát neoprén kamáslin kívül semmit nem használ. Az egyetlen plusz egy kiselejtezett, szétvágott sízokni, ami a kamásli és a cipő közé applikálva plusz meleget ad, de nedves időben hamar tocsogóssá ázik. A szélálló nadrág hasznos dolog, de drága, a szemüveg viszont elengedhetetlen hidegben Heki szerint.
Másik futárunk, Zé felszerelésének kantáros, thermo bringásnadrág adja az alapját, (a kantárosaknak magasabb a derékrészük, ezért jobban védik a veséket, viszont érdemes a cipzárasat választani belőlük, mert így szükség esetén könnyebb és gyorsabb szabadulni az ancúgtól), két rövid- és egy sízokni a kiegészítő, illetve hasznos dolog a sízokniból szabott, bringásnadrág alatt hordott térdmelegítő. Erre mindössze egy rövidnadrágot húz - a hosszú már zavarja a mozgásban - eső esetén pedig ő is a neoprén kamáslit javasolja. Felsőruházatból farkasordító hideg esetén hat réteget húz magára (pamut ujjatlan aláöltöző, rövid ujjú bringás mez, vékony pamut felsők, kívülre egy vastag, eső esetén pedig esőkabát).
Fontos, hogy a felsőruházat darabjai cipzározhatóak legyenek, hiszen melegben egy-két cipzárhúzással könnyen be lehet szabályozni az ideális hőmérsékletet. Kesztyűből Zé szerint nem szükséges extravastag: elég egy vékonyabb, de szélálló darab, sapkából pedig egyszerűen a nyári sapkát nyomja a fejébe. Maszkot ő sem használ, a szemüveg viszont hóesés esetén szerinte is kötelező.
Harmadik futárunk, Galád jóval szűkszavúbb volt, viszont egy remek képpel is illusztrálta azt a ruhamennyiséget, amit egy szigorúbb téli napon magukra rángatnak a futárok. Kesztyűben ő a Sealskinre esküszik, aminek a tizenhatezer forint körüli ára az egyetlen hátránya, alulra HH aláöltözőt vesz, fölülre ő is több rétegnyi felsőruházatot aggat magára, ami egy szélálló kabáttal és egy polár mezzel súlyosbít, ezekre viszont olcsó pulcsit és háromnegyedes nadrágot, hogy perecelés esetén ne a drága technikai öltözék szakadjon. Fejre polár sapka, nyakra belebújós sál kerül, arcvédelemhez viszont ő sem használ mást, mint a munkavédelmi szakállat.
Extra hideg időjárás szokatlan veszélyei:
New Yorkban a Soho Streeten kísérletezett a kerékpárok megmaradási mutatójával a Red Peak Branding marketing cég. 2011. január elsején egy tárolóhoz lakatoltak teljes felszereléssel egy biciklit, majd naponta fotózták a fejleményeket.
111 napig nem történt semmi, a kerékpár és a felszerelés intakt maradt, még a kosarat sem vették le róla, pedig nem volt lelakatolva. Aztán eltűnt a pumpa, majd a kulacs. Végül 159 nap alatt pedig az egészet darabokra szedték.
Tételesen az alábbiak szerint tűnt el a bringa:
111. nap pumpa
160. nap kulacs
212. nap kosár és a lakat
231. nap nyereg
250. nap első kerék
252. nap kormánymarkolat
270. nap váz
via: holkerekparozzak.hu
A Facebookon keresik a dél-pesti cserbenhagyásos gázolót, aki az Üllői úton trafált el egy szabályosan közlekedő biciklist. Az egy hete történt balesetben a kerékpáros elvesztette eszméletét. A kerékpár állapotából sokkal súlyosabb sérüléseket is kinéznénk, mint egy rövid emlékezetkihagyást.
"2012. január 15-én, vasárnap hajnal fél 6 tájában a XIX. kerületi Üllői út - Lehel utca sarkánál (a non-stop gyrososnál) elütötte egy ismeretlen autós a teljesen szabályosan közlekedő, mindennel felszerelt kerékpáros páromat, majd elhajtott a helyszínről. Mivel valamennyi időre elvesztette az eszméletét, sem a kocsi színét, sem a típusát, így természetesen a rendszámát sem tudta megjegyezni. A közelben található Gyros-büfé és valamilyen bár vendégei siettek a párom segítségére, de nem tudjuk, láttak-e valamit a balesetből. Ha valaki, vagy valakinek az ismerőse látott vagy tud valamit, kérlek jelezze azt a XIX. kerületi rendőrség felé, vagy akár felénk is! Kérlek Benneteket, osszátok meg minél többen, hogy elkaphassák ezt a szemetet! Szerencsére a páromnak komoly baja nem esett (megvédte a bukósisak), de a sérülései 8 napon túl gyógyulnak, de a sokkról és magáról a cserbenhagyásról ne beszéljünk inkább! Előre is köszönjük mindenki segítségét!"
Világújdonság lesz, ha megépül Svédország harmadik legnagyobb városa, Malmö és a közelében fekvő egyetemi város, Lund között az első négysávos biciklisztráda.
A két skandináv település nem olyan híres kerékpárforgalmáról, mint a szomszédságban található dán főváros, Koppenhága, pedig a statisztikák szerint hasonló közlekedési mentalitású polgárok lakják. Lundban a helyiek 60 százaléka kerékpározik, vagy a tömegközlekedést használja, Malmö pedig idén elvitte a legkerékpárbarátabb város címét Stockholm és Göteborg elől.
A legújabb tervek hosszú távon is bebiztosíthatják Malmö első helyét a versenyben.
A város 30 millió svéd koronás, azaz alig több mint 1 milliárd forintos beruházást tervez, amely összeköttetést teremt a húsz kilométerre lévő Lunddal. A beruházás egy kétszer két sávos kerékpáros szupersztráda lesz.
A svéd közlekedési hatóság mát letette az asztalra a terveket és a háttértanulmányt. A nyomvonal a vasúttal párhuzamosan futna, amivel jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen a terület kisajátítására már nem kell költeni. A kétszer két sávos kerékpárúton nem lesznek kereszteződések, csak az autópályákhoz hasonló lehajtók, a rosszabb időjárási viszonyok közötti gyors haladást pedig két fajta, cserjékből, fákból, illetve szilárd árnyékoló lapokból álló szélárnyékolás segíti.
A munka befejezését 2020-ra ígérik.
A tervekről beszámoló treehugger.com szerint az Észak-Európában eddig létrehozott infrastrukturális beruházásoknak köszönhetően évente 30 százalékkal nő a biciklizők aránya, és ezzel párhuzamosan 5 kilométeres táv alatt jelentősen csökken az autóhasználat.
Olasz mérnököknek köszönhetően a kerékpárosok a jövőben vízen is járhatnak.
A találmány, a Shuttle Bike Kit egy nem egészen 13 kilós hátizsákban összecsomagolható. Segítségével a kerékpár a vízreszállásra kiszemelt helyen tíz perc alatt vízi járművé alakítható.
A SBK Engingeering vigevanói cég világszabadalma több felvétel tanúsága szerint Velencében már népszerűvé vált, hiszen a turisták számára lehetővé teszi, hogy a csatornákon barangolják be a várost.
A mérnökcég honlapja azt állítja, a két felfújható, három méter hosszú ballon biztonságos tekerést biztosít akár erősen hullámzó vízfelszínen is. Sokan a tengerre is kimerészkednek vele.
A konstrukció 120 kilós terhet bír el, és akár 10 kilométer per órás sebességet is el lehet vele érni.
A meghajtást a hátsó kerékkel összekötött propeller biztosítja, és menetközben az összes sebességet használni lehet.
Sajnos a hátizsák áráról egyelőre nem találtunk információt.
Egyetlen év alatt 400 százalékkal nőttek a regensburgi PG Gmbh. bevételei, miután piacra dobta a BlackTrail nevű termékét. A limitált szériás, csúcstechnológiás kerékpárral a német cég betört az amerikai piacra, és Németország legnagyobb kereskedői is bevették kínálatukba a PG-bicikliket.
A cégre akkor irányult rá a figyelem, amikor tavaly bemutatták a 100 kilométeres per órás sebességre képes BlackTrail e-bike-ot.
A szénszálas váz miatt ultrakönnyű kerékpárra erős motort szereltek. Az e-bike így a maga kategóriájának egyik legkönnyebb konstrukciója lett, összsúlya alig több mint a 20 kiló. A pedálos rásegítő motor teljesítménye viszont messze meghaladja a kategóriában megszokott átlagot, 1-2,5 helyett 7 kilowatt támogatja a kerékpáros lábizmait.
A Fuel dizájnújság szerint súly/teljesítmény arány alapján a PG BlackTrail a világ legmenőbb sportkocsijait is veri.
A lap úgy számolt, hogy 350 W/kg-os arányszám jön ki a kerékpár esetében, a Lamborghini Reventon viszont csak 290 W/kg-ot tud. (A számítás gyengéje, hogy az autókhoz hasonlóan a biciklinél is utas súlyának hozzáadása nélkül kalkuláltak, pedig egy kerékpár valódi teljesítményét ez nyilván sokkal jobban befolyásolja, mint egy kocsiét.)
A Christian Zanzotti formatervei alapján készült kerékpárból állítólag csak 667 darabot gyárt a német vállalkozás, amely jó magasan szabta meg az exkluzivitás árát, 60 ezer eurót, azaz közel 20 millió forintot kérnek egy példány.
Gigaösszegű infrastrukturális beruházásokat tervez az idén a kormány. Molnár Ágnes államtitkár szerdán jelentette be, hogy a végére összesen 61 milliárd forintot fordítanak a kerékpáros fejlesztésekre.
Közel 36 milliárd forintot költ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kerékpárutak építésére, a meglévők felújítására. Az elmúlt hónapokban pedig 25 milliárdos támogatást fizettek ki hasonló munkákra.
Molnár Ágnes fejlesztéspolitikai koordinációiért felelős államtitkár a „Kerékpárosbarát Település 2011” és „Kerékpárosbarát Munkahely 2011” címek díjátadó ünnepségén összegezte az Új Széchenyi Terv biciklis fejlesztéseit.
Molnár szerint a kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések között elsőbbséget élvez a Balatoni bringakörút minőségi fejlesztése és a Budapest–Balaton kerékpárút kiépítése. A „Folyók útja”néven emlegetett Dunamenti kerékpárút előkészítése és kiépítése is bekerül a kiemelt állami fejlesztések közé. Az államtitkár hangsúlyozta a határ menti régiók fontosságát is: a Hegyközben jelenleg három olyan kerékpárút épül, amely Magyarországot Szlovákiával köti össze.
Több mint három hét, pontosan huszonhat nap után kaptunk választ a Budapesti Közlekedési Központtól a csepeli kerékpár út sorsát firtató kérdésünkre. Nem biztattak sok jóval: a XXI. kerület Szabadkikötő úti kerékpárút projekt módosított ütemterv szerint halad, így az átadás időpontja csak az év második felében várható.
A BKK magyarázata szerint az építkezés azért állt le, mert „a kivitelező a téli időszak beálltával szünetelteti a munkát. Az átmeneti lezárás oka a közelgő hideg, ami nehezíti a technológiai követelmények maradéktalan betartását.”
A félig kész részek viszont még nem alkalmasak üzemszerű közösségi használatra, ezért ezeket a szakaszokat korlátozó elemekkel zárták le, azaz betontömböket raktak a szakaszok kereszteződésekbe torkolló végeihez. „Felhívjuk a figyelmet, hogy az elkészült szakaszok továbbra is munkaterületnek számítanak, ahol csak engedéllyel lehet tartózkodni. A kerékpárút illegális használata során keletkező bármilyen balesetért a vállalkozó nem tartozik semmilyen felelősséggel.” - figyelmeztet minden meggondolatlan kerékpárost a BKK, aki a kétszer két sávos út helyett az új veszélyes aszfaltcsíkot választaná.
„A kerékpárút nyomvonala a Kvassay hídtól indul, keresztezi a Corvin úti csomópontot és az Ady Endre útnál ér véget. A Corvin csomópont teljes kiépítése része a „Budapest XXI. Csepeli gerinc út I. ütem (Szabadkikötő út – Posztógyár utca között) építése” című projektnek, amely magába foglalja többek között ennek a csomópontnak a forgalomtechnikai eszköztelepítését és újraprogramozását is. Ennek elkészültéig a biztonságos kerékpáros átvezetés nem megoldott.
A Budapesti Közlekedési Központ mindent elkövet annak érdekében, hogy a kerület lakói és a kerékpárosok mihamarabb használatba vehessék az új utat. Szoros együttműködésben dolgozunk a csepeli gerincút projektmenedzsmentjével azért, hogy amint a műszaki feltételek megengedik - akár ideiglenes forgalomtechnikai megoldásokkal is - lehetővé tegyük a kerékpárút használatát.”
Grafitember továbbra is a vad kalandok embere. Menő art director volt egy reklámcégnél, de energiáit egyre inkább a népszerű underground képregényoldal, a napirajz.hu-ra fordította. Aztán maga mögött hagyta mindkettőt, hogy elmenjen vázépítő tanoncnak egy neves olasz bicikliépítő mesterhez. Most viszont élete legvadabb vállalkozásába kezdett: maga mögött hagyta Olaszországot, és a céget, amelynek megbecsült dolgozója volt, hogy Miskolcon maga építsen speciális, méretre készült, kézzel reszelt és fűrészelt biciklivázakat, nagyon igényeseknek.
Felkerestük a mestert 12 fokos, egy fakályhával és néhány évtizedes famegmunkáló géppel berendezett műhelyében, hogy megnézzük: mitől különlegesek a Merényi vázak, és hogy miért kell időről időre elzarándokolnia a posztapokaliptikus ipari gettóba. Az élet nem könnyű, de lehet rajta nehezíteni.
Nézze meg az első részt, most ingyen!
Már csak alig több mint kétszázat kell aludni, és bemutatják a Premium Rush című filmet, amely a hollywoodi hősök közé emeli a nagyvárosi biciklis futárt.
A cool figurához cool járgány dukál. Ezt a rendező nem kis késéssel a fixiben találta meg. Az amerikai biciklis szájtok már fanyalognak is: ha Hollywood valamire ráteszi a kezét, csak azért, mert coolnak látja, akkor annak lassan vége.
A manhattani üldözéses jelentek trükkjeinek kivitelezésében Danny MacAskill dublőrködött, neki köszönhető, hogy viszonylag hitelesnek tűnik, amikor a titokzatos borítékot követelő korrupt New York-i rendőrök még a szövetségiek segítségével sem tudják elkapni a fék nélkül száguldozó fixie hero-t.
A kerékpárpiac szereplői sokáig abban reménykedtek, hogy haszonélvezői lehetnek az Európát sújtó gazdasági recessziónak. Nem így lett: az unióban egy év alatt több mint félmillióval esett a kerékpáreladások száma. Az elektromos kerékpárok viszont kurrens termékeknek bizonyultak, Németországban 33 százalékkal többet vettek belőle.
Megközelítette az egymilliós határt az unió országaiban az elektromos kerékpárok eladásának száma 2010-ben. A piaci összesítések szerint az elektromotoros meghajtással kiegészített biciklik népszerűsége töretlenül nő.
Magyarországon is jelentősen bővültek az eladások. A fővárosban ugyan még a megnövekedett kerékpárforgalom ellenére sem mindennapi látvány az e-bike, vannak azonban vidéki városok, főként az Alföldön, ahol elszigetelten ugyan, de divat lett az olcsó kategóriás, kínai import kerékpár. Ezek a típusok nem a sportcentrikus közönséget célozzák, leginkább azzal teszik magukat vonzóvá, hogy amíg az akku bírja, az utasnak egyáltalán nem kell pedálozni.
A kerékpározást a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjai alapján propagáló közönség lassan kénytelen elkönyvelni, hogy a környezetet erősen terhelő, különféle akkumulátorokat használó e-bike egyre népszerűbb közlekedési eszközzé válik, és egyre nagyobb részt hasít ki a piacból. Kínában és Japánban már az összeg eladott kerékpár felét-harmadát ezek a hagyományos kerékpároknál kétszer-háromszor drágább gépek teszik ki.
A legnagyobb európai piacon, Németországban tavaly 5 százalékos részesedést ért el az e-bike, de növekedési trendek alapján úgy számolnak, hogy az évtized végére már minden ötödik eladott bicikli elektromos lehet. Nem idegenkednek a motoros kerékpároktól Hollandiában sem. A kerékpáros reneszánsz példaországában 2010-ben az összes hagyományos típus eladási számai estek, az elektromos kerékpáré viszont 8 százalékkal nőtt. A prognózisok szerint az idén 300 ezer új darab találhat gazdára Hollandiában.
Egy friss amerikai tanulmány egyébként azt állítja, hogy a környezetterhelés ellenére az e-bike 16-szor energiahatékonyabb, mint egy SUV, és egy normál személyautónál pedig 12-szer jobb.
A piaci adatok szerint az EU 27 tagállamában tavaly kevesebb mint 18,6 millió kerékpárt adtak el, egy évvel korábban még a 19,1 milliót, 2008-ban pedig a 20,4 milliót is meghaladta az eladott biciklik száma.
Az alsó-ausztriai Ötschgräben völgyrendszerben kerékpározó társaság felvétele sokakban válthat ki tériszonyt. De azért meg kell próbálni legalább megnézni.
A 2010-es évek trendje továbbra sem kedvez a sárhányónak. A divatérzékeny tervezők erre már rájöttek: egyre több az olyan termék, amely lehetővé teszi, hogy a hasznos, de az összképet rontó kiegészítő csak a legszükségesebb időintervallumra kerüljön fel a vázra.
Csavarozás nincs, csak patentolás és hajtogatás, ezt ajánlja Mark Windsor, londoni dizájner, aki a Quickfix nevű könnyűszerkezetes termékével néhány másodperces műveletté egyszerűsíti, amíg a bringás a táskából előveszi, és felszereli a sárvédőt.
A színes műanyagokból készült kiegészítőt hajtogatása merevíti, és három patenttel lehet a vázhoz rögzíteni. A tervező állítólag vagy kétszáz prototípust legyártott, amíg megtalálta az origami típusú eszköz megfelelően ellenálló formáját.
A gyorsan felszerelhető változat mellett Windsor egy tartósabb használatra szánt változatot is tervezett. A Foldnfix felszerelése sem tart tovább egy percnél, de annyiban különbözik a Quickfixtől, hogy a patentok helyett műanyagbilinccsel lehet a csövekre erősíteni.
Már korábban meghirdettük a Tilos rádióval közöz sárvédő-fetisiszta pályázatunkat saját megoldások benyújtására.
Az ötleteket, pályaműveket a szepsarvedo@gmail.com-ra várjuk. A legjobbakat jutalmazó színarany stücni és az acapulcói wellness-hétvége még szervezés alatt, de addig is itt megosztjuk ezeket veletek.
Rovataink a Facebookon