Az autósoviniszták KRESZ-szel tisztítanák az utakat

2012. június 20., 12:36 Módosítva: 2014.06.29 11:02

Az EMPAMO rendszeres időközönként előáll valamilyen nagyszabású javaslatcsomaggal, hogy az utcákon megvédje a különféle közlekedő csoportok okozta fenyegető veszélytől az autósokat. A szervezet megint akcióba lépett, és az Autósok Szövetségével javaslatokat adott be a KRESZ-szabályok módosítására.

A parkolási díjak ellen szövetkező társaságból kinőtt autósszervezet, az EMPAMO, amely két éve a ziháló kerékpárosok okozta fokozott légszennyezéssel is felvette a harcot, most a KRESZ módosítását tűzte ki célul.

A szervezet óhajlistája szerint orvosolni kell az aránytalanul magas bírságtételeket, amelyek az autósokat sújtják, többek között azzal, hogy a rendőröknek visszaadják a szabálytalanságokkal kapcsolatos mérlegelési jogát. A közlekedési jelzőlámpák sárgajelzésénél áthaladókat se lehessen büntetni, és a fekvőrendőröket is szabványosítani kell, mert némelyik tönkre teszi a kocsi felfüggesztését, ha túl gyorsan hajtanak rá.

Eddig tart a liberalizáció az EMPAMO-nál, a többi javaslat nem autósokra vonatkozik, és ott jöhet a szigor, ahogy a csövön kifér. A célkeresztben megint a kerékpárosok kerültek, akik ott „kóvájognak” az úton, ahol az autósoknak kellene a hely, de azért a gyalogosoknak sem árt egy kis elsőbbségnyírbálás, mert „annyira elszoktak a körültekintéstől, a gyalogátkelőkön, és azokon kívül is úgy kelnek át, hogy azzal sok esetben veszélyes manőverre késztetik a járműveket”.

A szervezet kiemelt törődése a kerékpárosokkal négy-öt javaslatban konkretizálódott. Előíratnák a KRESZ-vizsgát, ha nincs jogosítványa a kerékpárosnak, a munkát vállaló bicikliseknek pedig a kötelező azonosító rendszám bevezetését, és az évenként megismételt KRESZ-vizsgát tennék kötelezővé. A kötelező jobbratartás és kerékpárút-használat mellett egy furfangos megfogalmazással börtönt is javasolnak azoknak a bringásoknak, akiket többször is italozáson értek.

Az autós szervezet világképére jellemző, hogy a közlekedést akadályozó illetéktelenek közé már a gyalogosok is bekerültek. Azt szeretnék, hogy ne legyen feltétlen elsőbbségük a gyalogátkelőhelyeknél, ha nincs jelzőlámpa, az úttestre lépés előtt kötelező legyen megállni, és körültekinteni!

A fogaskereket és a láncot el kell felejteni

2012. június 14., 16:50 Módosítva: 2014.06.29 11:02

Feltámasztották a motorbiciklit

2012. június 14., 08:42 Módosítva: 2014.06.29 11:02

Lassan, de biztosan mosódik el a határ a kerékpárok és a motoros járművek között. A világpiac jelentős részét meghódító e-bike után újabb öszvérmegoldás, a benzinmotoros bicikli tűnt fel több gyártónál. A retrógépeket lehet tekerni, de aki megveszi, nem ezzel fog kerékpározgatni, hanem megpróbálja kihasználni, hogy 100 kilométert négy literes fogyasztással akár 60-nal megtehet.

A garázsban fabrikált gépek mellett eddig kisszériás gyártók jelentek meg a piacon a 20-as évek motorbiciklijeit időző kerékpárokkal, de a kúl külső, és a műszaki keresztezések nagy divatja miatt szinte biztos, hogy hamarosan több cég is rááll a benzinmotoros biciklikre.

Az üzleti tervet alapozhatják arra, hogy ha a nehéz akkumulátorral felszerelt elektromos kerékpárokra világszerte van kereslet, akkor a hagyományos pöfögős motorral szerelt gépekre is lesz.

5717035066 d8021a9f53 o

A probléma csak annyi, hogy a motorblokk és a benzin még nagyobb terhet jelent a kerékpárosnak, mint az e-bike hajtószerkezete, ezért már nincs sok értelme, hogy az izomerővel működtethető funkciót is megtartsák. Az átmenet jegyében azért a gyártók általában mégiscsak betervezik a lehetőséget a pedálozásra is, ami legfeljebb arra jó, hogy ne kelljen tolni a gépet a következő benzinkútig, ha kifogyna a tank.

bikeor

A amerikai Sportsman Flyer több típust is megért, mire elnyerte mai formáját. A Pat Dolan által tervezett szerkezetekkel akár 90-100 kilométeres sebesség is elérhető. A megállást mopedeken használt dobfékeknek kell biztosítaniuk. A gép súlya elérheti a 40-50 kilót, de a száz kilométeres távhoz 4 liter benzin is elég.

A 49 köbcentis Derrigner sem fogyaszt többet, különösen akkor takarékos, ha vegyes üzemmódban, pedálrásegítésre használja a tulajdonosa. A 100 kilométer per órát ezzel is meg lehet közelíteni, és csak 3500 dollárba kerül.

A MÁV rástartolt a kerékpárosokra

2012. június 12., 22:31 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A vasutas-kerékpáros két jó barát. Biztos nem volt mindig így, de most itt a válság, másrészt pr-szempontból is hasznos jóban lenni még a kisebb fogyasztói csoportokkal is. Áttörés jellegű változásról számolt be egy lelkes híradás: a négy évvel korábbihoz képest tavaly duplájára nőtt az eladott kerékpárjegyek száma.

Az írás szerint a drága benzin következménye lehet, hogy az elmúlt években lényegesen több biciklit szállítottak vasúton az utasok.

2011-ben meghaladta a háromszázezret a MÁV-Startnál eladott kerékpárjegyek száma, ami azt jelenti, hogy ebben a szegmensben három év alatt megduplázódott a forgalom.

Meglepően pontos adatai vannak a cégnek arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Kerékpárosklub szervezésében megrendezett Bringázz a munkába! kampányban hányan vettek részt a vasút segítségével. Az biztos, hogy a jelentős forgalom növekedést nem a BAM maga generálta, hiszen tavasszal 348 utas vitte magával munkába a kerékpárját, és fejenként négyszer-ötször, összesen 1924 alkalommal utazva 3526 kilométert tettek meg vasúton.

A MÁV-Start természetesen nem csupán a válságnak köszönheti a sikert: „a kerékpáros utazások elősegítése érdekében az elmúlt években korszerűsítette járműparkját, sőt új kocsikat is beszerzett. A frekventált útvonalakon a Balatonhoz, a Tisza-tóhoz és a Fertő tóhoz kirándulók számára kedvezményes, 400 forintos túrajegyeket vezetett be, amivel az ország bárhonnan elindulva, a megtett távolságtól függetlenül, egységesen 400 forintért lehet a bicikliket szállítani a tavak körül.

Előregondolkodnak: mi lesz, ha túl sokan kezdenek bringázni?

2012. június 11., 19:28 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Abból is lesznek gondok, ha egy város lakosságának jelentős része hirtelen úgy dönt, hogy a gépkocsiról átáll a kerékpárhasználatra. Az urbánus közlekedésszervezés új típusú kihívásai Magyarországon egyelőre síkon maradnak, de azért már Budapesten is akadnak olyan tervezők, akiket foglalkoztat, hogy mi lesz azután.

Hukaya Simon, a MOME végzős formatervezője egész diplomamunkáját a tömeges váltás okozta új kérdésnek szentelte. „A fenntarthatóság és a kerékpárbarát infrastruktúra építés a város életében pozitív hatású. Ugyanakkor, ha belegondolunk a részletekbe, ezek a fejlesztések is generálnak problémákat a városokban. Mi fog történni, ha egy nagyváros lakósságnak a fele hirtelen kerékpározni kezdene? Hiába épülnek kerékpártárolók a nagyobb forgalmú központokban, vagy a pályaudvarokon, nem tudnak elegendő helyet biztosítani a kerékpároknak. A reggeli csúcsban rengeteg időt vesz el, míg a zsúfolt kerékpár parkolóban helyet talál. Ez a helyhiány ugyan úgy vonatkozik a tömegközlekedésre is. Tömegközlekedési járműnek egyszerűen nincs kapacitása, hogy 10-20 kerékpárt szállítson.”

Fotó: © Hukaya Simon

A trendguide.hu-n megjelent diplomamunka szerint egyfajta megoldás lehet az összecsukható kerékpár. Az elméleti alapozás szerint a parkolás megkönnyítése mellett további előnyt, hogy bármilyen probléma (ittasság, műszaki hiba, eső) esetén tömegközlekedésen vagy taxival haza lehet szállítani a kerékpárt.

Fotó: © Hukaya Simon

A baj csak az: hogy az összecsukható gépek – bár sokfélét lehet kapni – jelenleg még sem terjedtek el Budapesten. „Az ilyen konstrukciók nagyon kényelmetlenek, lassúak, bonyolult a konstrukciója és sokszor csúnyák a zárak. A függőleges irányú kormányt nem lehet jól használni, stabilan közlekedni. Olyan szimbólumrendszerrel rendelkezik, ami a kempingezés hangulatát sugallja, nem illik a városi élet trendjébe stb. Ezeket próbáltam kalibrálni a tervemben, hogy minél egyszerűbb legyen a szerkezet, minél stabilabb, haladósabb és kényelmes a kerékpár.”

Fotó: © Hukaya Simon

A jövő problémáit orvosló kerékpár összecsukási módjának ezért nagyon egyszerűnek kell lennie. Hukaya tervei szerint a nyerget bele kell csúsztatni a vázba, „le kell hajtani a kormányt és váz közepén található zárat ki kell oldani, és azzal a lendülettel felfele emelni a vázat. Nem kell több irányban mozgatni a zárat és nem kell változtatni a fogást sem. Amint felemeli a váz hátsó részét, magától kezd összecsukódni a szerkezet és a menetes forgástengely miatt a váz kitolódik oldal irányban, hogy egymás mellé kerüljön a két kerék”.

Fotó: © Hukaya Simon

Vonzó lehet az is, hogy a kerékpáros a kerékpár összecsukása után sem néz ki szerencsétlen flótásnak. A tervező ugyanis úgy álmodta meg a kormányt, hogy „után-húzóként” lehessen használni, mert „egymás mellé kerülő kerekek együtt tudnak forogni”, azaz a gép viszonylag biztosan megáll a talpán, és még jól is néz ki.

Vidámság tekerni Oaklandben

2012. június 8., 19:28 Módosítva: 2014.06.30 16:08

91 napon át napi 310 kilométert tekert

2012. június 6., 16:23 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Egy harmincas Yorkshire-i férfi győzelmével zárult a tíz résztvevős kerékpáros világkerülő verseny. Mike Hall a verseny 108. napján 91 és fél napnyi tekerés után ért célba.

Hall a 20 országon át vezető World Cycle Race Grand Touron összesen közel 40 ezer kilométert utazott, amiből 29080-at dokumentáltan nyeregben tett meg.

01-100 0310

A nagy utazás alatt nem sok ideje maradt nézelődni, vagy akár a különféle országok gasztronómiájával ismerkedni, a győzelemhez ugyanis naponta több mint 310 kilométert kellett kerékpározni, ezért McDonald’s-nál többre általában nem futotta.

A leghosszabb egyben megtett szakasz az Egyesült Államok átszelése volt, amit Hall 32 nap alatt abszolvált.

07-100 0293

Patakba hajtottak a Veszprémben a kerékpárosok

2012. június 4., 13:56 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Hatszor kellett átkelniük a Séd-patokon a veszprémi hegyikerékpáros-verseny résztvevőinek. A vasárnapi rendezvény szervezőknek Veszprém belvárosában sikerült olyan pályát kijelölniük, amely jelentős részben komoly nehézségi fokú offroadozásra kényszerítette a résztvevőket.

cross3 (1)

A nemzetközi XCO versenyen a teljes magyar hegyikerekes élmezőny mellett szlovák, osztrák és román versenyzők küzdöttek a világranglista-pontokért. A hatkörös, 36 kilométeres, rendkívül technikás pályán zajló versenyt Parti András nagy fölénnyel nyerte. A londoni olimpikon a tavalyi második helyezésén javított 1 óra 41 perces idejével.

cross1

A női elit kategóriában Dósa Eszter szerezte meg az első helyet.

A McDonald’s BringaMánia Magyar Nagydíj veszprémi programjai között több korosztály futamára is sor került.

cross2

Biciklis kamikázé Japánban

2012. június 1., 17:17 Módosítva: 2014.06.29 11:02

A pontos helyet nem ismerjük, hol reinkarnálódott a kamikázé hagyományok polgári változata, de a csoda az csoda, a kerékpáros torpedó úgy ment át a tömegen, hogy nem talált el senkit.

Kőlépcsőn 3000 méterről lefele

2012. május 31., 14:12 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Egy új grádicsot lépett a fejkamerás downhillezős videók világában a kolumbiai Red Bull kupa.

A májusban Bogotában tartott verseny az 500 méterrel a város fölé magasodó hegyről, a Monserrate-ról indult. A 3152 méter magas hegy tetejére a XVII. században egy templomot építettek, a versenypályaként használt kőlépcsőkön korábban az ide igyekvő zarándokok jártak. Állítólag 1500 lépcsőfokot kellett megmászniuk.

Átadták az Andrássyn a vörös szőnyeget

2012. május 29., 22:00 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Ötven millióba került, és eltüntette a budapesti belváros bringás halálsávját.

Kedden hivatalosan is átadták az Andrássy úti kerékpársávot, amelyet védősáv választ el a parkoló autóktól, hogy a biciklisek biztonságos távolságban kerülhessék ki a nyíló kocsiajtókat, és piros színével vizuálisan is felhívja a közlekedők figyelemét a fokozott elővigyázatosságra.

A beruházást a főváros a szokásos útkarbantartási keretéből állta, nem költöttek rá külön alapból vagy EU-s pénzből.

A biciklisek képviselői, köztük László János, a Kerékpárosklub elnöke szerint az új kerékpárút jó fejlemény, és külön öröm, hogy a kerékpáros civil szervezeteket is bevonták az előkészítésbe, egyúttal bizakodóak, hogy sok ilyen lesz még.

Kisebb kritikai észrevétel volt, hogy a mellékutcáknál meg kéne szüntetni a sarki parkolóhelyeket annak érdekében, hogy a jobbra kanyarodó autók idejében be tudjanak sorolni a bringasávra, az ott tekerő biciklik mögé, és onnan kanyarodjanak jobbra, így nem hirtelen kéne elvégezni a manővert.

Táblaforgató veszélyezteti a zuglói bringásokat

2012. május 17., 11:39 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Nemcsak a kerékpárosok, az autósok biztonságát is veszélyezteti a főváros XIV. kerületében egy ismeretlen, aki azzal szórakozik, hogy összezavarja az útjelzéseket. A kerékpárutakat is érintős esetekre egy felháborodott biciklis, magpet hívta fel a figyelmet.

"Egy igazi veszedelmes b… ténykedésére szeretném felhívni a figyelmeteket.

Zuglóban a Bánki Donát utcában fut egy kerékpárút a Nagy Lajos király útja és a Róna utca között, bizonyára sokan ismeritek.

Elég sűrűn járok erre, és ma ismét tapasztaltam azt a balesetveszélyes elmebetegséget, amibe pár hónapja egyszer már belefutottam: egy i…. 90 fokkal elforgatja a betorkolló mellékutcákra kihelyezett elsőbbségadás kötelező táblákat. Van ahol az egész táblát, van ahol csak a kerékpárútra figyelmet felhívó kiegészítőt.

Mindkettő erősen balesetveszélyes, a ténykedés pedig az én olvasatomban maga a közveszély okozás.

Az esetet természetesen a helyszínről jeleztem a rendőrségnek, akik gyors intézkedést ígértek. A diszpécser elmondása szerint nem tudnak mást tenni, mint visszaforgatják a táblákat, az igazi felelősségre vonáshoz tettenérés szükséges.

Segítsünk a rendőrségnek: erre bringázva figyeljetek, hátha valaki megpillantja az elkövetőt."


Nagyobb térképre váltás

Tekerésért rizskoch

2012. május 16., 13:57 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Kétezer-ötszáz biciklista nevezett az idei Tour de Velencei-tó kerékpáros tókerülésre. Az indulásért rizsfelfújt járt a célban.

 

7195414574 ae0967b856 o

 

A tóparti tömegjelentekkel egy időben Debrecenben is bringafesztivál zajlott. Ott az extrém időjárás, a hideg eső, a szél és a 12 fokos hőmérséklet ellenére BMX, freestyle, flatland és trial hazai képviselői mutatkoztak be a McDonald’s BringaMánia Extrém Napon.

Kiugrott az anyósülésről, és megrúgta a lassú biciklist

2012. május 15., 11:24 Módosítva: 2014.06.29 11:02

A brit rendőrség videofelvétellel keresi azt a nőt, aki megütött és megrúgott egy idősebb férfit, aki kerékpárján közlekdeve lassította az egyébként meglehetősen gyér forgalmat Gloucestershire egyik mellékútján.

A helyi sajtóban azóta nindzsa nőként emlegetett támadó a képek tanúsága szerint kiugrott egy autóból, és futva érte utol a biciklist, akit hátulról megpróbált feldönteni. Amikor ez nem sikerült neki, kézzel-lábbal ütni kezdte a férfit.

A rendőrök az incidensben résztvevő nő és kerékpáros személyazonosságáról is a bejelentőktől várnak információt. A Bibury közelében rögzített videóról azt valószínűsítik, hogy egy január 28-án bejelentett eset valós eseményeit mutatja be.

A rendőrséget ugyanis január 28-án egy nő névtelenül telefonon értesítette arról, hogy egy lassan közlekedő biciklis megtámadta.

Az Audi is rámegy a dizájnos e-bike gyártására

2012. május 14., 13:58 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A magyar piac még ellenáll, de az elektromos kerékpárok a világ nagy biciklis országaiban az eladások egyre jelentősebb hányadát teszik ki. A hibridautók felé kacsintgató német autógyárak is szükségét érezték, hogy bekapcsolódjanak az üzletbe, amely ráadásként a cégek környezettudatos imázsát is javíthatja. Az utóbbi hetekben az Audi, a Smart és az Opel rukkolt ki sportos e-bike tervekkel.

Bár az idei budapesti kerékpár-kiállításon több gyártó is bemutatta saját e-bike modelljeit, a hazai utakon még kevesen használják a pedálozást elektromotorral kisegítő biciklit. A világ több országában azonban már most jelentős részt szakít ki a kerékpár-eladásokból az e-bike, a tétel jelentőségét mutatja az is, hogy tavasszal Brüsszel is bevállalt egy kisebb kereskedelmi háborút, hogy megvédje az uniót az új járműveket már milliószám ontó Kínával szemben.

Audi-e-Bike-92

Erre a piacra próbálnak betörni azok a német autógyártók is, amelyek az utóbbi hetekben mutatták be legújabb koncept kerékpárjaikat. A cégek a legújabb gépkocsimodellek mellé akarják felsorakoztatni a kerékpárokat.

Az Audi a jövő héten egy ausztriai szakkiállításon rukkol ki a legújabb prototípussal. A Wörthersee Touron, ahol több új autó is kikerül az Audi standjára, a közönség is láthatja a teljes egészében saját tervek alapján legyártott kerékpárt. Az e-bike-ot eddig zárt ajtók mögött Julien Dupont triálversenyző tesztelte. A tesztelő kiválasztása valószínűleg nem véletlen, hiszen a kerékpár úgy néz ki, mintha triálmotort kereszteztek volna mountainbike-kal.

Audi-e-Bike-32

A váz és a kerekek szánszálas anyaga annyira megkönnyíti a gépet, hogy a lítiuminon akkumulátorral és a motorral együtt is csak 21 kilogramm a teljes súlya. Az audisok büszkék az új váltóra is, ami állítólag az R8-as sportkocsi váltójához mérhető teljesítményt nyújt. A kerékpáros számára öt utazóprogramot kínálnak, a leggyorsabb pedelec-, izomerővel vegyes módban akár a 80 km/h-s végsebesség is elérhető.

Az Opel új kategóriával kísérletezik Európában, nemrég megkezdték az első sorozatgyártású villanyautójuk, az Ampera értékesítését. A cég a genfi autószalonra időzítette az Amperához párosított biciklis design-tanulmány, a RAD e bemutatóját. A kerékpárral kifejezett cél volt, hogy erősítsék a márka környezetbarát, városias, stílusos imázsát. A kerékpárra tudatosan átemelték az új Opelekre, de főleg az Amperára jellemző bumerángszerű dizájnelemeket is.

A pedelec-hajtómű 250 wattos villanymotorja segíti a bringást a pedálozásban, hatótávja 60 és 145 kilométer közötti, a csúcssebesség 25 km/h, és két és fél óra alatt teljesen feltölthető. A RAD e ráadásul csatlakoztatható az Opel FlexFix kerékpártartójára és autózás közben is tölthető.

A Smart tervezői szintén ügyeltek arra, hogy a kerékpár összhangban legyen a városi kisautó formájával és eladási stratégiájával. Ott is tudatos döntés volt a pedelec-rendszer alkalmazása, amelyhez Németországban nem kell a normál kerékpároktól eltérő biztosítás, és nem kell hozzá motoros vezetői engedély sem.

A Smart-bicikli négy utazóprogrammal kerül a piacra, és maximális motoros sebessége 25 km/h lesz.

Rontja az üzletet, ha nem ihatnak a kerékpárosok

2012. május 11., 14:15 Módosítva: 2014.06.29 11:02

A szlovákiai Híd magyar politikai szervezet megszüntetné a kerékpárosokra vonatkozó zéró toleranciát, mert alkoholfogyasztás teljes tilalma csökkenti a turista forgalmat. Egy szlovák képviselő szerint a hatályos szabályozás elüldözi a kerékpáros turistákat.

Nemrég számoltunk arról, hogy Pintér Sándor belügyminiszter a Fidesz-frakció zártkörű ülésén jelezte, személyes véleménye szerint a kerékpárutakon nem zavaró, ha a kerékpárosok fogyasztanak némi alkoholt. A kérdés most Szlovákiában is napirendre került. Solymos László, a Híd frakcióvezetője és Andrej Hrnčiar parlamenti képviselő pénteken bejelentette, hogy kezdeményezik a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását.

A bumm.sk cikke szerint a Híd kampányrendezvényein az emberek kérdőre vonták a poltikusokat, miért nem fogyaszthatnak a kerékpárosok bizonyos mennyiségű alkoholt anélkül, hogy a rendőrök megbüntetnék őket. Solymos azzal érvelt, hogy Európa legtöbb országában engedélyezett a kerékpárosok 0,2–0,9 ezrelék közötti alkoholfogyasztása. „Nem az a célunk, hogy reklámozzuk az alkoholfogyasztást az utakon, mi csak értelmes és ésszerű törvényhozást szorgalmazunk”.

Andrej Hrnčiar felkérte a turócszentmártoni Igazságügyi Orvostani Intézetet, hogy készítsen egy szakmai elemzést arról, „milyen véralkoholszint lenne engedélyezhető a kerékpárosok számára, ami még nem veszélyeztetné a közúti közlekedés biztonságát”. A képviselő véleménye szerint Szlovákia milliókat költ az idegenforgalom népszerűsítésére, másrészről pedig az említett értelmetlen szabályozással gátolja annak fejlődését.

„Szerintem egészségesebb, ha Szlovákiában egymillió kerékpáros fog közlekedni az utakon például egy sör elfogyasztása után, mint hogy milliók üljenek otthon magas vérnyomással. Ismétlem, nem alkoholfogyasztásra akarunk buzdítani, hanem azt szeretnénk, ha értelmes és ésszerű törvények születnének” – fűzte hozzá Hrnčiar, aki szerint ellenzéki képviselők, sőt, két kormánypárti honatya is jelezte, támogatnák a törvény módosítását.

A közúti közlekedésről szóló törvény szigorításai 2011 elején léptek hatályba. A jogszabály akkor többek közt az alkoholos befolyásoltság alatt történő vezetést is bűncselekménynek minősítette át. A jogszabály viszonylag nagy vitát váltott ki, azt - a törvényhozás általi jóváhagyását követően - Ivan Gašparovič szlovák államfő meg is vétózta. A parlament azonban felülírta a vétót, újra elfogadta a jogszabályt.

Pintérnek nincs ellenére az ittas biciklizés

2012. május 7., 17:18 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A Fidesz országgyűlési képviselőcsoportjában a belügyminiszter jelenlétében ismét elővették a szigorú KRESZ témáját a képviselők. Az ülésen Pintér Sándor meghallgatta a panaszokat, és egyetértett azzal, hogy túlzás húszezer forintos bírságot kiszabni egy hiányzó biciklicsengőért.

Pintér Sándor a maga részéről azt sem bánja, ha a kerékpárosok alkoholos befolyásoltság alatt nyeregbe szállnak, sőt azt sem tartja nagy problémának, ha egy félreeső kerékpárútról másokat nem zavarva árokba borulnak.

A belügyminiszter a Fidesz hétfői frakció ülésén ezzel a tréfás megjegyzéssel villantotta meg, elvileg ő sem ellensége a közlekedési szabályok differenciált alkalmazásának. Pintér azonban rögtön hozzátette, hogy továbbra is kitart a főutakon közlekedő biciklisekkel szemben alkalmazott alkoholtilalom mellett.

A KRESZ túlzott szigora és a magas bírságok miatt két hete tört ki komoly vita a Fidesz parlamenti képviselőcsoportjában. A témát Bíró Márk Fidesz-képviselő dobta be, felvetése pedig akkora támogatásra talált, hogy a frakció elhatározta, kezdeményezni fogja a közlekedési szabályok módosításának felülvizsgálatát.

Pintér Sándor belügyminiszter hétfőn a KRESZ-ügy miatt ellátogatott a frakcióülésre. Konkrét megállapodás nem született, de megegyeztek arról, hogy a későbbiekben egy bizottság tekintse át a kérdéskört.

A képviselők a közúti kerékpározással kapcsolatban nem csupán az ivást érintő kérdésekkel bombázták a belügyminisztert. Felvetődött többek között, hogy miért kell egy biciklicsengő hiányáért nagyösszegű pénzbüntetést kiszabnia a rendőröknek az ország olyan területein, ahol amúgy is jóval átlag alattiak a keresetek.

Az Index írt korábban arról, hogy a szécsényi kistérségben a rendőrök a KRESZ alapján, de szelektíven büntették a bicikliseket. Apróbb szabálytalanságokért magas, néha maximális húszezer forintos bírságot szabtak, de szinte csak akkor, ha cigányok voltak a kerékpárosok. A történetet felelevenítő képviselői kérdésére információink szerint Pintér azt mondta, túlzásnak tartja az ilyen típusú büntetéseket.

Úgy tudjuk, a belügyminiszter Révész Máriusz képviselő javaslatára arra is hajlandónak mutatkozott, hogy kerékpáros szervezetekkel egyeztessen a bicikliseket érintő KRESZ-szabályok esetleges módosításáról.

Borzalmas taknyolások reklám céllal

2012. május 4., 15:09 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Egy cipőmárka kitette logóját Dél-Utah egyik hegyoldalára, hogy mellette essen-keljen Amerika egyik MTB-sztárja, Paul Basagoitia.

A Teva reklámfilmje arról szól, hogy a biciklis atléta, hogyan küzd meg egy új címért a kegyetlen természettel. Több durva - de nagyon jól filmezett - zakózás után Basagoitia tényleg meg is csinálja, és beteljesíti élete álmát.

A Teva cipőnek köszönhetően lett az első biciklis, aki természetes körülmények között földes pályán megcsinálta a dupla backflipet.

Éjszaka, biciklin is lehet várost nézni

2012. május 4., 00:04 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Centizte a biciklist, ötvenezer forintja bánta

2012. május 1., 13:53 Módosítva: 2014.06.30 16:08
1

Ötvenezer forintos pénzbírságot és öt büntető pont levonást szabott ki a rendőrség arra az autósra, aki januárban a VII. kerületben nagy sebességgel kis híján elcsapott egy kerékpárost. Az esetet a bringás fejkamerája rögzítette, így volt bizonyíték is: a sofőr láthatólag csak azzal törődött, hogy elérje körúti kereszteződésben a zöld jelzést.

Egy minimális forgalmú téli vasárnap centizett ki a Király utcában egy Honda személyautót vezető sofőr egy kerékpárost. A Sajátzsíron néven blogot is író bringás január 23-án számolt be az esetről.

A Király utca végén „a két sávból három lesz, ebből egy szembesáv, egy pedig buszsáv. Melyiket használhatom? Egyértelmű a matek, azt amelyik marad. Még akkor sem használhatom a másik kettőt ha valaki nagyon siet mögöttem, mint az most is történt. Hallottam, hogy valaki nagyon nyomja neki (a zöldet el KELL érni, mert ugye másik nincs...soha többé). Gondoltam sebaj, majd beelőz, nade szembe jött egy fekete Merci SUV átlógva a sávomba. Na itt már kezdtem kapisgálni, hogy hiába a vasárnap és a nulla forgalom, ebből baj lehet.”

Baleset végül nem történt, de ez csak annak köszönhető, hogy Sajátzsíron az utolsó pillanatban oldalra rántotta a kormányt, ezért az autó tükre csak enyhén súrolta a kezét.

A fejkamerával közlekedő kerékpáros ezután úgy döntött, rendőrséghez fordul, bár miután informálódott kerékpáros körökben, kiderült, hogy senki sem tud arról, megbüntettek-e már autóst az egyébként nem ritka veszélyeztetési mód miatt.

Nemrég megszületett a hatósági döntés, ami a kerékpárost is meglepte: ötvenezer forint és mínusz öt pont az autósnak.

A blogger hozzáfűzése szerint nem az volt a célja, hogy „lehúzzák egy rakás pénzre ezt a közveszélyes sofőrt. hanem, hogy észrevegye magát, és elgondolkozzon azon, hogy nem lehet csak úgy más életét veszélyeztetni, minket bringásokat nem véd egy rakás fém, illene vigyázni ránk.”

Egy kompnyi biciklisrakomány a Balatonon

2012. április 29., 11:29 Módosítva: 2014.06.29 11:02

A Critical Mass vizuális hatásához mérhető dózist kaptak a Balaton-part települései, amikor az előszezon csendes utcáiba hirtelen becsődült több száz kerékpáros.

A helyiek szombaton részesülhettek az élményből, több nagy létszámú csapat is rázúdult a környék útjaira, összesen több mint ezren bicikliztek a tó körül.

A 2000 óta hagyománnyá vált Balaton-kerülésen egy 86 kilométeres kis körön, és az egész tavat megkerülő 206 kilométeres távon próbálhatják ki magukat a teljesítménybringások.

A nagy kör leggyorsabbjának nem sokkal több mint öt óra kellett a táv teljesítéséhez. A McDonald’s BringaMánia idei Balaton-köre volt az első, amikor a résztvevők versenyszerűen egyéni tempóban mehettek végig a távokon.

A Critical Masshoz leginkább a Balatonföldvárról induló 86 kilométeres túra hasonlít.

Szombaton mintegy ötszáz kerékpáros tekert körbe biztosított útvonalon, felvezetéssel egy csoportban a tó keleti felén. A kilométeres hosszúságú biciklis oszlop a bámészkodók számából ítélve meglepő jelenség volt a környék szűkös kerékpárútjain, és a CM-hez hasonlóan az átkelőknél megakasztotta hosszabb-rövidebb időre az autós forgalmat is.

Az északi partról visszafelé Tihanyban a csapat megtöltött egy egész kompot.

Magyar riksás Amszterdam királya

2012. április 27., 15:16 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Az európai városokat, ahogy Budapestet is, ellepték a riksataxik. A távol-keleti közlekedési eszköz modern változatát a helybeliek és a turisták is szívesen használják rövid utaltra, városnézésre.

A kerékpáros kultúrájáról amúgy is híres Amszterdamban az utóbbi négy évben néhány darabról százra nőt a riksataxik száma. A gépeket nagyrészt Európa keleti végeiből érkezett fiatalok üzemeltetik. A holland városban 40-50 magyar riksás vadászik nap, mint nap az utasokra, de sok a román és lengyel, bulgár sofőr is.

A riksások között van, aki rögtön az utca királyának érzi magát, mert a nagyjármű vezetőjéről mindenki azt hiszi, hogy ismeri a környéket, mint a tenyerét. Van, aki a nyeregben is magát keresi, és van, aki itt sem találja.

Riksaláz címmel dokumentumfilm készült az Amszterdam utcáin kerekező magyar riksataxis közösségről. A filmet a Critical Mass után mutatták be Budapesten, a hétvégén pedig Komáromban a Mediawave keretében lesz látható.

Somogyvári Gergő rendező/operatőr és Horváth Balázs videó-újságíró két éven keresztül forgatott a hollandiai társaság izgalmas karakterekeivel, de a film a távoli helyszín ellenére nagyon is Magyarországról szól.

A sportbiciklik Lambója egy Lamborghini

2012. április 26., 12:00 Módosítva: 2014.06.29 11:02

A Lamborghini SUV premierjével egy időben tudatta a világgal az olasz autós cég, hogy a vezető német gyártókhoz hasonlóan márkanevét beviszi a kerékpárbizniszbe is.

A méregdrága sportkocsik mellé természetesen egy megfelelően árazott „high-end” kerékpárt kerestek a termékskálába. A Lamborghini nem vesződött sokat a tervezéssel és fejlesztéssel, egyszerűen adoptálta egy svájci biciklis cég megfelelő minőségűnek talált termékét.

bmc-lamborghini-edition

A BMC egy 1986-ban alapított kis manufaktúra, amelyet évtizedes vegetálás után az utóbbi években futtatott fel az új tulajdonosa. A cég azóta megpróbált betörni a komoly versenybiciklik piacára is, az áttörést a „forradalmian új” szénszálas technológiájára alapozva.

A Lamborghini a BMC csúcskategóriás, Impec (kifogástalan) fantázianevű gépét vette át. Néhány helyen lefújta az Aventador fényezéséhez használt narancssárgával, hozzátett néhány új szereléket, egy hasított bőr ülést, valamint a Lamborghini márkajelét, és ezzel el is érte, hogy 6 ezer euróval magasabb ár kerüljön a gépre, mint az eredeti BMC-re. Akinek Lamborghini kerékpárra fáj a foga, annak kerek 20 ezer eurót, azaz mintegy 6 millió forintot kell leszurkolnia.

Fektetik a vörös szőnyeget a biciklistáknak

2012. április 25., 19:25 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Szokatlanul jó ütemben, és az előzetes terveket tartva zajlik az Andrássy út átalakítása.

Az idei tavasz amúgy is jól indult a bicikliseknek, simán lement és nagy tömegeket vonzott a Critical Mass, folyik a Biciklizz a munkába projekt, mennek a biciklis reggelik. És hamarosan kész lesz az Andrássy úti új bicikliút is.

RDA 4667

A Budapesti Közlekedési Központ több ütemben építi át a főutat. A beruházás először az Andrássy út páros oldalán készül el. Az Oktogon és a Nagymező utca közötti részt már használatba is vehették a kerékpárosok.

RDA 4614

 

Nem mosta el az eső a Critical Mass-t

2012. április 23., 10:23 Módosítva: 2014.06.30 16:08
08

Egy bjutiful nap a városban

2012. április 22., 13:51 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Egy élhető nap, amikor Budapest napsütötte terepasztalnak, bringára pattant lakói pedig kedves kis maketteknek tűnnek. Köszönhetően a CM-nek és a tilt-shift technikának.

City Of Joy from daniel fiantok on Vimeo.

A 2010-es tavaszi Critical Masst dolgozta fel sajátos szemszögből az Index videósa, Fiantok Dániel. A tilt-shift technika használatával olyan maketthatást lehet elérni, aminek eredményeképpen mintha egy terepasztalon rohangásznának tízezrével a minibiciklisek. A videó nagy sikerrel szerepelt biciklis körökben a világ számos pontján, többek között egy ausztrál biciklis filmfesztivál nyitófilmjeként is bemutatták.

Beindult a biciklis GPS-rajznagyüzem

2012. április 21., 10:43 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A GPS-funkciós okostelefonok terjedésével néhány kerékpáros felfedezte magának, hogy nagyvárosok utcáin biciklizve ábrákat rajzolhat bele a világba. A műfaj rövid idő alatt elért végső határaihoz.

A végső határt valószínűleg Micheal Wallace, művésznevén Wally megjelenése jelenti, aki kerékpáros útjai 90 százalékán Rolling Stonest hallgatva, 2010 óta ontja a térképrajzokat.

1f9

A Baltimore-ban élő és alkotó művész WallyGPX névre keresztelt oldalán rendszeresen közzé is teszi munkáit, amelyeket előzetesen egy üres térkép fölött gondol ki. Hitvallása szerint a harmadik térképes képgyártó szezon után is úgy gondolja, van miért folytatni „a helyi festővásznon a 12,5 mérföld magasan keringő műholdak segítségével készülő digitális spayfastést, amely boldogságot, jó erőnlétet ad, és a tervezésen keresztül a képzeletet is erősíti”.

6e

A képek egyébként tényleg edzésben tarthatják Wallace-t, mert a legnagyobbak elkészítéséhez akár 30 kilométert is le kellett tekernie. A háromfejű sárkányos képet például 25 kilométeres vonallal rajzolta meg, amit a GPS által rögzített adatok szerint 2 óra 43 perc 49 másodperc alatt tett meg.

Megkezdődött az Andrássy úti halálfolyosó eltüntetése

2012. április 17., 13:51 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Néhány hétig az autók között kell közlekedniük a kerékpárosoknak az Andrássyn, mert átépítik a kerékpárutat és a parkolósávot. Az autósoknak is zökkenőkkel jár a következő hónap: a munkavégzés idején nem lehet parkolni.

A munkálatok első része hétfőn kezdődött az Oktogonnál az út északi oldalán, eltüntetik a kerékpársávot eddig elválasztó terelőgombokat, és lemaratják az út felületét. Az átalakítás több szakaszban zajlik majd, és várhatóan május 13-ig el fog tartani. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a Nagymező utca és az Oktogon közötti első szakaszt még a héten vasárnapig befejezik.

photo 2

Vitézy Dávid a BKK vezetője még tavaly ősszel az Autómentes Hétvégén tett ígéretet arra, hogy megcserélik a bicikliutat és a parkolókat, azaz a kerékpárosoknak a változtatás után már nem a parkolók és a járda közt kell majd haladniuk.

photo 1

A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi biztonsági sáv kerül, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak balesetet. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé kerül, így a jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra.

photo 3

A nem kerékpárral közlekedők számára furcsa lehetett, hogy bringások miért fanyalogtak az Andrássy kerékpárútja miatt, és miért választották inkább az autóforgalmat. A parkoló autók és a járda közt futó sáv ugyanis a legveszélyesebb közlekedési szakasz volt Budapesten. Jellemző balesetforrás volt, hogy az autójukhoz siető gyalogosok óvatlanul a kerékpárosok elé léptek, az anyósülésről kiszálló utasok, akik még kevésbé számítanak hátulról érkező járműre, az ajtónyitással okoztak súlyos

Kerékpárházat nyitnak Bécsben a teljes szezonra

2012. április 15., 10:33 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Az osztrák fővárosban hét hónapon át egy egész központ áll a kerékpárosok rendelkezésére, ahol minden a biciklik körül forog. Workshopok, tanfolyamok, vitaestek és bolhapiac is várja a látogatókat.

A Compress, Bécs képviseleti irodája adott hírt arról hogy április közepén nyitja meg kapuit a KerékpárHáz (FahrRADhaus) Bécsben, amely a bicikliszezon idejére városi kerékpáros központként működik majd.

Az érdeklődőket biciklis szakkönyvtár, stylecorner, valamint az elmúlt évtizedek kerékpár-különlegességeit bemutató interaktív kiállítás várja. Lehet teherbiciklit kölcsönözni és különböző kerékpártípusokat kipróbálni, de szerveznek bolhapiacot és bringaszerelő valamint közlekedésbiztonsági tanfolyamot is. A KerékpárHáz előtt többfajta tárolót állítottak fel, hogy a kerékpárosok a saját bőrükön tapasztalhassák meg a különböző alkalmatosságok előnyeit és hátrányait.

A városi kerékpározás nagyon sokoldalú. Legalább ilyen sokszínű a KerékpárHáz kínálata is – magyarázza Maria Vassilakou, Bécs polgármester-helyettese. Az új intézményben ugyanis tartanak majd vitaesteket, és találkozni lehet Martin Blummal, Bécs kerékpárügyi megbízottjával is. Ráadásul minden hónapban más-más téma áll a középpontban: az április például a szezonindításé, a május a munkába biciklizésé.

Tavaly naponta valamivel több mint 11 ezer biciklis rótta az osztrák főváros útjait, ami 20 százalékos növekedés 2010-hez képest. Bécsben az összes utazás 6 százalékát teszik meg két keréken, amit a város tovább szeretne növelni. 2012-ben például további 8 kilométerrel bővül a bécsi bicikliút-hálózat, ami az év végére 1220 kilométert tesz majd ki.

Új kerékpárszállító-vagonokkal egészítette ki kínálatát az ÖBB is, amelyekben 24 biciklit lehet helytakarékosan szállítani, és tulajdonosaik is együtt utazhatnak gépeikkel. A speciális kocsik a Südbahnhof és Neusiedl-Pamhagen között közlekednek, hogy a fővárosiak számára is kényelmesen elérhetővé tegyék a Fertő-tavi kerékpárutat, amely Ausztria egyik legkedveltebb kerékpáros útvonala.

Annyit majdnem mindenki tud, hogy egyirányúba nem lehet csak úgy behajtani

2012. április 12., 13:08 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A kerékpárosok háromnegyede tisztában van azzal, hogy egyirányú utcába csak akkor lehet biciklivel behajtani a forgalommal szemben, ha ezt külön tábla engedélyezi. A legalapvetőbb KRESZ-szabályok ismeretét firtató kutatás szerint ez a legkönnyebb kérdés a biciklisek számára. A járda-, kerékpárút-használat témakörében jóval nagyobb a bizonytalanság, a lámpahasználat körül is rengeteg tévedés. Felmérték a kerékpárosok tudását: a tippek fele jó volt, de a baj az, hogy a másik fele viszont rossz.

Közel 900 kerékpáros válaszolt a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának Sportmenedzsment és Rekreáció Tanszéke által készített kérdőív kérdéseire. A McDonald’s BringaMánia program megbízásából indított vizsgálat azt próbálta kideríteni, hogy 2012-ben, két évvel a KRESZ módosítása után okoz-e értelmezési problémákat az új szabályozás, tisztában vannak-e a kerékpárosok a rájuk vonatkozó rendelkezésekkel.

A felmérést részben kérdezőbiztosok készítették, a főváros forgalmas kerékpáros útjain 100 kérdőívet töltettek ki bringásokkal, 768 biciklis pedig internetes formában válaszolt a kérdésekre. Az utcán leállított kerékpárosok nem vizsgáztak olyan jól, mint a számítógép mellett ülő válaszadók. A kérdezőbiztosok által utcán felvett kérdőíveken csupán 40 százalék körüli volt a helyes találatok aránya, a netes válaszoknál viszont megközelítette az 50 százalékot.

A 11 kérdésben mindennapos egyszerű közlekedési szituációkra vonatkozó szabályokra kellett tippelni. A kérdőív rákérdezett többek között a járdán való biciklizésre, a zebra és a buszsáv használatára, a fényvisszaverő mellény viseletére, lámpák, fékek szabályos felszerelésére, és a kerékpárosok számára bevezetett sebességkorlátozásokra.

Az egyirányú utcákra vonatkozó szabályozás mellett a legtöbb helyes válasz a gyalogátkelő használatával kapcsolatban született: a válaszadók közel háromnegyede tudta, hogy a zebrán a kerékpárosnak nincs elsőbbsége. A megkérdezettek nagy többsége számára az is világos, hogy a KRESZ szerint a kerékpárt két külön kezelhető fékkel kell felszerelni. Utóbbi alól némi kivételt jelent a fixivel, vagy örökhajtós kerékpárral közlekedők, amelyekre – szabálytalan módon – egyáltalán nem, vagy csak egy féket tesznek.

Széles körben elterjedt tévedésre vagy tudásbeli hiányosságra világít rá, hogy az utcai válaszolók 45 százaléka úgy gondolta, a járdán csak tolni szabad a kerékpárt. A KRESZ azt mondja: ha az út kerékpáros közlekedésre alkalmatlan vagy tilos ott kerékpározni, a járda is igénybe vehető. A 768 webes kitöltő közül 313-an tippeltek arra, hogy semmilyen körülmények között nem szabad a járdán kerékpározni. A közös gyalog- és kerékpárút használatáról a válaszolók fel hitte, hogy az kötelező, holott amennyiben a gyalogosforgalom akadályozza a haladást, az úttestet is igénybe lehet venni. A félreértés oka lehet, hogy a kerékpárút használata - ha van - valóban kötelező, amit az utcai megkérdezettek 65 százalékban, a webesek pedig 77 százalékban tudtak helyesen.

A legnagyobb zavar az erdei utak biciklis használata körül észlelhető. A felmérés tanúsága szerint még a legjobb eredményt elérő kitöltők között is voltak olyanok, akik nincsenek tisztában azzal, hogy az erdőkben is csak a táblával jelzett útvonalakon lehet tekerni.

A jelek szerint sokan gondolták úgy, hogy néha a KRESZ szabályai is alkalmazkodnak az új, ésszerű változáshoz. A fényforrásokra vonatkozó kérdéseknél a megkérdezettek 58 százaléka tartotta szabályosnak a villogó, piros fényű hátsó lámpa használatát, nyilván azért, mert a legtöbb manapság kapható kerékpáron ilyet lehet látni. A közlekedési szabályozás viszont még mindig a folyamatos fényű lámpát írja elő, még akkor is, ha sokak szerint feltűnőbb a villogó.