Titokban biciklis számlálót helyezett el a BKK az Andrássy úton. A szerkezetet hírverés nélkül helyezték üzembe még július elején, viszont remek honlapot készítettek neki, így mikor a Kerékpárosklub révén hírt kaptunk róla, már negyedévnyi adatot böngészhettünk.
Az adatokat napi, heti, havi lebontásban is megnézhetjük, továbbá megvan a napi, heti és havi átlag is. Az adatokat két irányban is mérik az Andrássy és a Nagymező utca sarkánál elhelyezett számlálókkal: a Deák tér és a Hősök tere irányába.
Napi ezer biciklis
Az adatok szerint átlagosan napi 1000 bringás használja az Andrássyt. A napi lebontásban jól látható, hogy a biciklihasználat a hétvégén visszaesik, hétköznapokon jóval többen tekernek, ami jól mutatja: a budapestiek nem hétvégi kikapcsolódásra, hanem napi közlekedésre használják biciklijüket. Ez a progresszív városi közlekedési kultúra terjedésének fontos és örvendetes jele.
A hétköznapi biciklihasználat miatt van, hogy az átlagos heti biciklis szám az Andrássyn 6 ezer körüli, havonta 23-24 ezren bringáznak erre.
Érdekes, hogy a két irány közt állandó az eltérés. A Hősök tere felé mindig többen bicikliznek, mint onnan vissza, ami azt jelentheti, hogy a Városliget irányában valahol egy óriási, és egyre növekvő biciklihalom található, amelyre naponta dobnak rá újabb és újabb darabokat. Nem tudunk más magyarázatot, hogy miért nem jönnek onnan vissza is a kerékpárok.
Számításaink szerint jelenleg 10 822 darab biciklit tartalmaz a halom. Július 3-a óta ugyanis összesen 97 014 bicikli ment az Andrássyn kifelé, de csupán 86 192 ezer jött vissza.
Megoldásunk nincs, de az biztos, hogy az út jelentős kerékpárforgalmat bonyolít. A Critical Mass-szervező Kürti Gábor számításai szerint az út ezzel csak a közepes forgalmú biciklis útvonalak közt van, a Gellért térnél két óra alatt megy el annyi biciklista, mint egész nap az Andrássyn.
Könnyen érthető rövidfilmmel népszerűsítik Kanadában a lámpás kereszteződések biciklis zónáit.
A kerékpárosok biztonságát szolgáló, burkolati jelzésekkel elkülönített területeket Amerikában is mostanában kezdték bevezetni, ezért Edmonton város vezetői úgy gondolták, ráfér a közúti közlekedőkre egy kis ismeretterjesztés.
Valószínű, hogy az oktatás nem ártana a magyaroknak sem, hiszen itt is megjelent már néhány helyen az angolban csak bike boxnak titulált objektum, aminek köznyelvi magyar fordítása még nincs is. A kreszben egyelőre „előretolt kerékpáros felálló helyként” emlegetik.
A budapesti tömegközlekedés történetében eddig nem nagyon volt példa arra, hogy a kerékpárosok véleményét kérdezzék arról, hogyan alakítanák át a várost. A Budapesti Közlekedési Központ biciklis kérdőíve viszont rögtön olyan kérdéseket feszeget, amelyek hazai viszonylatban eddig az elképzelhetetlen progresszió kategóriájába tartoztak.
A BKK a tömegközlekedés és kerékpározás viszonyáról tájékozódik, szerdán tette közzé „A kerékpár szerepe a Budapest környéki utazásokban és a kerékpár-szállítási igények felmérése" című kérdőívét.
A megkérdezettek nemcsak általában mondhatnak véleményt a különböző kerületekben tapasztalt kerékpározási körülményekről, hanem elmondhatják, milyen akadályokat látnak a biciklis forgalom növekedése előtt, és milyen változtatások esetén használnák gyakrabban kerékpárjukat.
A BKK-kérdőív szokatlan módon, olyan lehetőségek fogadtatását is szondázza, amelyek eddig csak a magasabb kerékpár-kultúrájú országokban valósultak meg.
Több kérdés is körüljárja, hogy milyen igények vannak arra, hogy a kerékpárokat a különféle tömegközlekedési eszközökön szállíthassák. Befolyásolná-e a kerékpárhasználat sűrűségét, ha lehetne szállítani bizonyos metró-, villamos- és buszjáratokon. Sőt már az is felmerül, hogy mekkora összegű lehetne egy elfogadható kerékpáros kiegészítő jegy az autóbuszokon.
A válaszadók számos lehetőség közül (közösségi kerékpáros rendszer (BuBi) kialakítása és kibővítése a Hungária körútig, a belső városrész (és kerületközpontok) komplex kerékpárosbarát fejlesztése, Dunamenti (EuroVelo6) kerékpáros útvonal teljes kialakítása és népszerűsítése, regionális kerékpáros útvonalak fejlesztése a város szélétől a városközpontig, kerékpársávok kialakítása a főutak mentén, elválasztott kerékpárutak építése a főutak mentén, egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpáros forgalom számára, sebességcsillapított zónák kiterjesztése) választhatják ki azokat, amelyek szerintük a legmeghatározóbbak lehetnek a jövőben.
Idén már szeptemberben elérte és meg is haladta a vonattal utazó kerékpárosok száma a tavalyi, egész éves forgalmat. Összesen több mint háromszázezren kombinálták a két közlekedési eszközt.
A MÁV-Start adatai szerint évről évre több kerékpáros választja az utazásához és a biciklik szállításához a vonatokat, akár kirándulásról, túráról, vagy munkába járásról van szó. A kerékpárjegyek és a bérletek összevont eladási statisztikáit tekintve az idei év eddig eltelt időszakában a nyolc százalékot meghaladta a növekedés.
A vasúti cég közleménye szerint a kedvező tendenciához hozzájárultak a jármű- és menetrendi fejlesztések, az utasok tájékoztatásának folyamatos javítása, a kedvezményes kerékpárjegyek, illetve az utazók igényeihez történő folyamatos igazodás a szerelvények összeállításában. Ezen felül a vasúttársaság biciklisek melletti elkötelezettsége a kerékpáros aktivitásokban való részvételével is igyekszik bizonyítani: ezekben a hetekben is támogatja a MÁV-Start a „Bringázz a munkába!” őszi kampányt.
A legnépszerűbb kerékpáros célpont a Dunakanyar, a Balaton, a Tisza-tó és a Fertő tó, a legtöbben júliusban és augusztusban utaztak biciklivel vasúton. A vasúttársaság a nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsikat október 7-ig, vasárnapig közlekedteti a szerelvényekben.
Avantgárd kerékpártervekkel, sőt prototípussal állt elő a Peugeot nemrég alapított, nem autójellegű termékek tervezésére szakosodott stúdiója, a Peugeot Design Lab.
A francia autógyár valaha a kerékpárgyártás egyik fellegvára volt, sokáig a Tour de France mezőnyét is a gépei uralták. Az utóbbi években azonban már leginkább a retrobiciklik híveinél tűntek csak fel a Peugeot-kerékpárok.
A PLD honlapja több vadonatúj bicikli látványtervét és műszaki paramétereit tette közzé, nyilván azzal a céllal, hogy bemutassák, ismét szélesebb kínálatot tervez ezen a téren is a gyár.
Az EDL 122 néven bevezetett koncept kerékpárról már egy ideje keringtek rajzok az interneten, de nemrég kiderült, prototípusa is létezik a könnyen kezelhető, kis helyet igénylő ebike-nak.
Vadonatúj terv viszont a szintén EDL 132 városi bicikli, amit a dinamikus sziluett mellett egy dinamikus haladást biztosító 11 sebességes elektromotoros motorral is ellátnának.
Misztikus Onyx névre hallgat a dizájnstúdió superbike terve. Az ismertető szerint a tervezők roppant modern és hatékony versenybiciklit álmodtak szokatlan réz színezéssel.
Ausztráliában és Új-Zélandon súlyos a szarkahelyzet. Egy ausztrál felmérés szerint a férfi lakosság 90 és a nők 72 százalékát érte már élete folyamán legalább egyszer madártámadás.
A szarkák a kerékpáros-forgalom növekedésével új szokásokat is felvettek: előszeretettel molesztálják a bringásokat. A kerékpárosok annyira szemet szúrtak a madaraknak, hogy újabban az összes regisztrált attak fele már őket éri.
A hátulról zuhanórepülésben érkező madarak gyorsan megtanulták, hogy a biciklis sisakkal nem érdemes kikezdeni, ellenben oldalról jól bele lehet csípni a kerékpáros nyakába-fülébe, sőt akár a szemébe is, ha az ember rosszkor fordul rossz felé.
A védekezéshez már alapeszköznek számít a napszemüveg és a fülvédő, de egy ausztrál kerékpáros azt is kipróbálta, mit szólnak a madarak ahhoz, ha jól bemutat nekik. A kísérlet eredménye alapján egyértelmű, hogy semmit, de ő legalább jól érezte magát.
Péteken országszerte Bringásreggelikkel indult az őszi kerékpáros rendezvények sorozata.
Az Operaház előtti Andrássy úton több száz biciklist vendégeltek meg a kerékpáros klub szervezői. A menü sajtos sonkás, illetve lekváros kifli volt kakaóval, kávéval és túrórudival.
A reggeli nemzetközi kerékpárpolitikai vonatkozása az volt, hogy sátornál tartózkodott Mikael Colville-Andersen, a Copenhagen Cycle Chic és az egész mozgalom alapítója, a Copenhagenize.com nemzetközileg elismert bringás szakembere is.
A biciklisetetés nem mellesleg a BAM! Bringázz a Munkába őszi kampánynyitója is volt egyben.
Az autómentes nap keretében a hétvégén a lezárt Andrássy úton egy rendhagyó biciklis divatbemutatót rendeznek. Az esemény a Cycle Chic több hetes nagyszabású kampányába illeszkedik, és olyan street fashion show lesz az idén átadott bringasávon, amilyen még nem volt eddig: maguk a budapestiek lesznek a modellek.
Csütörtökön volt a Városligetben a kerékpáros közlekedésbiztonsági nap, amit az NFM, a BKK és a McDonald’s Bringamánia program támogatott. A rendezvényen a gyermekek és szüleik együtt ismerkedhettek a közlekedésbiztonság legfontosabb kérdéseivel, és pótolhatták esetleges hiányosságaikat is. Az állomások között Bringapárbaj és több ügyességi pálya működött.
A tókerülő bringatúrák idei utolsó rendezvénye zajlott a hétvégén a Tisza-tónál.
A szemerkélő, néha erősebben szitáló eső sem volt akadály, több mint ötszázan álltak rajthoz a II. Tisza-tó Maratonon. Poroszlóról három különböző távon lehetett nevezni a tókerülésre. A szervezők szerint mindhárom (42, 65 és 138 kilométeres) táv szép részeket keresztezett.
A Kerékagynak nyilatkozó résztvevők kifejezetten örültek, hogy végre hidegben tekerhetnek.
Nick Thorpe-ot, a BBC budapesti tudósítóját kerékpározás közben gázolta el egy autó a reggeli forgalomban Csepelen. Az újságíró sérülése miatt kórházba került. Egy éve.
A BBC szerdán hosszú írást közölt a baleset áldozatának tollából a magyar főváros kerékpáros közlekedésének felvirágzásáról.
Nick Thorpe annak ellenére, hogy tavaly rossz élményeket szerzett a Mohács-Budapest között 200 kilométeres túrája végén, elismerően írt arról, hogy Budapesten - a veszélyek ellenére is - tempósan növekszik a biciklisek száma.
A kerékpáros boom kialakulásával kapcsolatban Thorpe kiemelte, hogy a Critical Mass szervezői és a Magyar Kerékpáros Klub az elmúlt években rendszeresen több tízezres felvonulásokat hozott össze, és azt is megemlítette, hogy a belvárosban és a Duna-parton 15-20 ezer budapesti kerekezik minden nap.
Thorpe, aki bevallása szerint sztorikat szeret írni, nem pedig benne lenni a sztoriba, a szeptember elején történt balesete kapcsán a magyar egészségügy helyzetéről is felvillantott néhány képet. Az ütközés után ugyanis hátsérülés gyanújával a mentők kórházba vitték, ám hamar kiderült, hogy nem olyan súlyos a sérülése, mint ahogy elsőre látszott.
Tavaly még volt bringás keret, de 2012-re - anélkül, hogy felhasználták volna - szőrén-szálán eltűnt a XI. kerületi önkormányzat költségvetéséből.
A peticio.hu oldalon keresnek támogatókat az újbudai bringások, hogy rábírják az önkormányzatot és a polgármestert, hajtsa végre a képviselők 2011. évi döntését, azaz rendelje meg a 44 millió forint értékben megszavazott kerékpáros fejlesztéseket.
A tiltakozók szerint a kerület teljes költségvetéséhez képest elenyésző nagyságrendű tétel azért fontos, mert a közegészségügyi és a mobilizációs költségek csökkenésével százszoros hasznot hajtanak. Szerintük az élhetőbb, egészségesebb város kialakításában a költségvetés 2 ezreléke is rengeteget számít.
Az újbudai aktivisták állítják, elmaradt beruházás és tennivaló van bőven. Több helyen tönkrementek a kerékpárutak, az eredeti tervek szerint felújításukra is tartalmazott forrásokat a 44 milliós keret, valamint belekalkulálták több, egyirányú utca kerékpárosok számára kétirányúsítását is.
Külön 8 milliós keret volt a költségvetésbe beállítva kerékpártárolók létesítésére. Ez a pénz is hasonló sorsra jutott, mint a 44 milliós összeg.
2013 márciusára tervezik a New York-i kerékpárhálózat beindítását, de már most, a nagy kerékpáros bumm beindulása előtt megkezdődött a közvélemény megdolgozása.
A figyelemfelhívó kampány részeként többek között óriásplakátokat és útfelületi reklámokat helyeztek a város forgalmas részein.
A hálózat beindítása után 10 ezer új bicikli jelenik majd meg Manhattan, Brooklyn és Queens utcáin, amelyeket 600 dokkoló helyen lehet majd bérbe venni. A felmérések szerint New Yorkban a napi utazások fele 2-3 kilométeres vagy annál rövidebb távolságra szól, a bérelhető kerékpárokkal ezeken a távokon próbálják meg kiváltani a gépjárműhasználatot.
Tavasszal lesz utoljára Critical Mass kerékpáros felvonulás Budapesten, jelentették be nyílt levelükben a szervezők. Elmarad ugyanakkor a szeptember 22-én esedékes őszi felvonulás is, hogy felhívhassák a biciklis közösség figyelmét az új problémára: fontos szakmai szervezetük nehéz helyzetére, és a biciklis fejlesztések jövőjének bizonytalanságára.
A szervezők úgy indokolnak: „A 2005-ben elstartolt Kerékpárosklub és a részben őt életre keltő, egy évvel öregebb Critical Mass között eleinte jól működött a munkamegosztás. Nekünk nem kellett politikusokkal tárgyalni, így munka mellett is tudtuk szervezni a felvonulást, a Kerékpárosklub pedig több tízezer bringás nevében komoly erőként tárgyalhatott a döntéshozókkal. Kezdetben megállapodtunk, hogy a függetlenség és fenntarthatóság érdekében igyekszünk megértetni a bringásokkal, hogy nem az államnak, nem az EU-nak, nem az önkormányzatokanak, hanem magunknak kell finanszírozni a teljes állásban értünk szakmai munkát végző szervezetet. Így maradhatunk függetlenek azoktól, akiknek a munkáját civilként felügyeljük, ösztönözzük. Ezt egy idő múlva mégis elhanyagoltuk, 1200 tagnál elakadtunk. Egy ekkora tagságú magyar civil szervezet igen erősnek mondható, de a fenntartható, független alapműködéshez 3-4000 tag szükséges. Hamar jelentkeztek is a szokásos civil tünetek. A képviseltek helyett pályázatokra támaszkodás, precíz pályázati beszámolók, ezzel szemben felszínes a visszajelzés a tagság felé, főmunkaidőben végzett pályázati munka, ami már kárára van az érdekképviseletnek és szakmai munkának." – fogalmaz Kürti Gábor és Sinka Károly.
Információink szerint 2012-ben megtörik az immár évtizedes hagyomány, és nem lesz biciklis felvonulás a fővárosban az autómentes napon.
A Critical Mass honlapja szerint a szervezők megkezdték ugyan a felkészülést a rendszerint több tízezres rendezvény összehozására, de az elmúlt napokban mégis változtattak álláspontjukon.
A szervezői mag szerint a CM felvonulásai elmúlt években Budapesten betöltötték szerepüket, megtörték az alapvető félelmet a kerékpározás biztonságosságát illetően, de már nem a sok konfliktussal járó tömegfelvonulások miatt növekszik a bringások száma. A kerékpározás sokak számára divat, sport és szükséglet lett, ezért már nem feltétlen kell évente kétszer lezárni a belvárost.
Egyik honfitársunk saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy vannak rosszabb helyek autós mentalitás szempontjából, mint a pesti belváros. SingaporeCyclist, aki egy ideje a távol-keleti országban él, ott is megpróbálkozott a kerékpáros közlekedéssel, bár előre is tudhatta, hogy ez veszélyes vállalkozás.
Szingapúrban rendesen hullanak a biciklisek, három év alatt 70-en szenvedtek halálos balesetet, pedig a viszonylag kis alapterületű, és kis szintkülönbségű sziget elvileg jó terep lehetne a tekeréshez.
Ehhez mérten néhány hete jutott el kormányszintre, hogy foglalkozni kellene a katasztrofális helyzettel. SingaporeCyclist videóját egyetlen munkából való hazaútja alatt rögzítette, majd elküldte a Kerékagynak is, hogy Magyarországon is láthassuk, „milyen kalandos a szingapúri csúcsforgalomban kerekpározni.
A youtubos kommentek alapján a helyiek nem sok jót jósolnak neki.
Hollandia budapesti nagykövetsége kedden jelentette be, hogy meghalt Robert Milders nagykövet.
Robert Milders 2009 májusa óta volt a Holland Királyság rendkívüli és meghatalmazott magyarországi nagykövete. A nagykövet 1948. július 30-án született Hágában. Budapesti kinevezését hosszú diplomata karrier előzte meg, amely során Brüsszelben, Hágában és Tokióban is dolgozott. A nagykövetség közleményében nem hozta nyilvánosságra a halál okát, csupán azt közölték, hogy Milders vasárnap hunyt el, amikor Hollandiába készült.
Milders budapesti szolgálata alatt azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy határozottan kiállt, és segítette a magyar főváros biciklis kultúrájának erősödését. Alig egy évvel érkezése után becsatlakozott a Critical Mass szervezői mellé, és személyesen is bátorította a magyar kerékpárosokat.
A nagykövet tavaly támogató levelet írt a biciklis felvonulás alkalmából: "Tavaly (2010-ben) örömmel nyitottam meg a hagyományos Critical Mass-t, tudván, hogy egy valós, a testmozgást és a környezetbarát közlekedést hirdető civil kezdeményezés mellett állok ki, amely Budapest mellett immár számos városban is teret hódít. Biztosíthatom Önöket, hogy Hollandia képviselőjeként a jövőben is figyelemmel kísérem a mozgalom életét, és támogatom a célkitűzéseiket."
A sokrendezvényes Bringások Éjszakája kis ideje lezajlott már, de most elkészült az esemény OFFICIAL videója, ami alapján mindenki megbizonyosodhat arról, hogy érdemes az esti órákban is nyeregben maradni. Jó a zene, a hangulat és a csajok is. A film Kékesi Donát fotográfus-operatőr munkája.
Néhány amerikai dizájner és kerékpárépítő összedugta a fejét, hogy megalkossa a – szerintük – legjobb túrakerékpárt. Kilenc hónapos vajjúdás eredménye lett a Fremont.
Egy kisebb csapat közös munkájából született meg az aszimmetrikus oldalkocsis túrakerékpár. Három formatervező és három kerékpárépítő dolgozott a terveken, hogy az Oregon államban megrendezett Oregon Manifest's Constructors Design nevű kiállításra elkészüljön az egyedi bicikli.
A tervezést a Ziba Design végezte, a kivitelezési munkák pedig a portlandi Signal Cycles-re hárultak.
Az építők már korábban bizonyítottak: számos konzervatív országúti és túragépet készítettek. Honlapjuk szerint a rendeléshez 1000 dolláros depozitot kérnek, 500-at előre, 500-at pedig akkor, amikor a váz már festésre kész állapotba került.
A kiállításról készült videó tanúsága szerint egyébként koránt sem a Signal az egyetlen kísérletező szellemű társaság Oregonban.
Megígérték, felfestették, már a Király utcában is van olyan szakasz, ahol hivatalosan is lehet kerékpározni a BKV buszsávjában. Az áttörésben nagy szerepet játszott a Kerékpárosklub, amely kitartóan lobbizott azért, hogy a megnövekedett biciklifogalom számára megnyissák a sávokat.
A Kerékpárosklub az áttörés után is figyelemmel kíséri az eseményeket, és összeállított egy listát a kerékpárosok illetve a buszvezetők számára, hogy a balesetek elkerülése érdekében az új helyzetben mire érdemes fokozottabb figyelmet fordítani.
A kerékpár vezetője
- Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen! Az irányváltást mindig előre jelezze!
- A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladjon.
- Soha ne előzze a buszt jobbról, mert ott nem látható a vezető számára!
- Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz villogóját látja, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, ne előzze meg!
- Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását!
- Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
- Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele.
A busz vezetője
- Ha kerékpárt előz, tartson legalább 1 méter oldaltávolságot!
- Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tartson elegendő követési távolságot a bicikli és a busz között!
- Ne előzze meg a kerékpárost, ha megállóhoz közeledik
- Amikor elhagyja a megállót, ezt jelezze villogó lámpával, és ellenőrizze, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó kerékpáros a busz mellett/mögöt!
- Próbáljon szemkontaktust teremteni a kerékpár vezetőjével!
- Jobbra kanyarodás esetén különösen figyeljen a biciklistákra!
Egy 63 éves kerékpártolvajt értek tetten és fogtak el a rendőrök szerdán a hódmezővásárhelyi nagyállomás melletti fedett kerékpártárolóban.
A férfi egy kiélezett fejszefejjel és egy kalapáccsal verte le a zárat a kerékpárról, majd felugrott rá, és el akart tekerni, amikor a rendőrök közbeléptek.
A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság közleménye szerint a 63 éves többszörösen büntetett maroslelei lakost a rendőrök előállították. A nyomozók azt vizsgálják, hogy tevékenysége összesen hány kerékpárlopással hozható összefüggésbe.
Kihallgatását követően a Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányság őrizetbe vette a férfit, és előterjesztést tett az előzetes letartóztatására.
Kedden éjjel hivatalosan is beengedték Budán az egyik BKV-s buszsávba a kerékpárosokat. A Budapesti Közlekedési Központ emberei a Fő utcában és a Bem rakparton festették fel az első közös busz-biciklisávot jelző piktogramokat.
A BKK vezetője, Vitézy Dávid egy hete jelentette be, hogy a BuBi intézkedési csomag részeként tíz helyen nyitják meg a buszsávot a bringások előtt.
Eddig alig néhány utcaszakaszon lehetett szabályosan használni a buszok számára felfestett sávokat, a KRESZ ugyanis ezt csak akkor engedi, ha külön jelzőtáblával biztosítják a közösködést. Az előírások szerint szabályosan a buszok és autók között, a két sávot elválasztó vonal táján kellene kerékpározni, annak ellenére, hogy ez kifejezetten balesetveszélyes manőver. A biciklisek nagy része nem is kockáztatja meg, hogy két oldalról előzgessék, hanem mindenhol a járda mellett közlekedik.
Az eddigi kijelölések sem a szabályos biciklizés megkönnyítését tartották szem előtt. A Dózsa György út több kilométer hosszú buszsávjában például csak egy rövid részen tették ki a jelzéseket arra hivatkozva, hogy a sávok a többi szakaszon nem elég szélesek. Ezt most egy újabb száz méteres szakasszal fogják kiegészíteni. Ha szigorúan vesszük az előírásokat, akkor ezen az útvonalon jelenleg néhol az út közepén, néhol pedig a szélén kell haladni a kerékpárosoknak.
A Magyar Kerékpárosklub kitartó lobbizása eredményeképp összesen 4,6 kilométerrel bővül majd a biciklisek által is használható buszsávok hossza. A tíz kijelölt szakasz közül a Fő utcai a leghosszabb, de bekerült a válogatásba az egyik legfrekventáltabb hely, a Szent István körút is, ahol –, ha elkészülnek a felfestések – a Nyugati tér és Tátra utca között lehet majd bringázni, onnan pedig kerékpáros nyomon a Margit hídra.
Több ezer zaklatott komment érkezett az utóbbi napokban arra az amatőr videóra, amit egy kerékpár-tulajdonos készített, miközben rajtakapta a leláncolt biciklijén ügyködő tolvajt.
A felvétel valahol Amerikában egy bevásárlóközpont bejáratánál készült: a kerékpáros bekapcsolt kamerával érkezett vissza biciklijéhez, és rögzítette a megzavart tolvajjal folytatott vitáját.
A tolvaj nem próbál elmenekülni, sőt a szóváltásban neki áll feljebb, és a végén még lökdösni is kezdi az egyre kétségbeesettebb biciklist. Növekvő kétségbeesésének az az oka, hogy hiába kiabál segítségért, sem a pláza biztonsági őrei, sem a megérkező rendőrök nem állnak mellé, ráadásul folyamatosan kigyúrt fickók köröznek körülöttük.
A Youtube-látogatókat nem zavarta, hogy a videó két éve készült, súlyos véleményeket fogalmaztak meg az Egyesült Államokbeli kriminológiai helyzetről. Ami érdekes, hogy posztok hangneme pont ugyanolyan, mintha Magyarországon, egy itteni esetről írták volna őket.
Olcsó és a feltaláló szerint strapabíró szerkezet lett a hullámpapír-bicikli. A teljes egészében környezetbarát anyagokból gyártott kerékpár állítólag 9 dollárba kerül, de az izraeli mérnök vélhetően kifelejtette a számításból az építésre fordított munkaórákat.
Izhar Gafni, a Negev-sivatagban található Bror Hayil kibuc lakója mérnökkollégái előtt akarta bizonyítani, hogy képes radikálisan szakítani a kerékpárgyártás eddigi szokásaival, és új alapokra helyezi a biciklizést.
Gafni egy papírkajak ötletéből indult ki, és hosszú kísérletezés után rájött, hogy milyen technikákkal lehet olyan elemeket hajtogatni, amelyek elég kemények ahhoz, hogy kerékpár-alkatrészként lehessen használni.
Izhar cardboard bike project from Giora Kariv on Vimeo.
Az izraeli mérnök saját bevallása szerint az első darabok meg csomagolóanyaghoz idomulva maguk is úgy néztek ki, mint egy csomag. Később azonban sikerült a klasszikus bicikliformát kialakítani.
Arról nincs adat, hogy a papírbicikli esetében milyen élettartammal lehet számolni.
Újra felbukkantak a városban a magyar kerékpáripar hajdani csúcstermékei, a Camping biciklik. A 30-40 éves gépek korukat megelőzve tudták azt, amit a mai manager-kerékpárok, nem sajnálták tőlük a nikkelt, és majdnem olyan jól lehetett velük egykerekezni, mint a későbbi BMX-ekkel. De, ahogy a videó mutatja, szimpla bringázásra is alkalmasak mind a mai napig.
Egy brit felmérés szerint az élvezet veszi rá leginkább az embereket arra, hogy kerékpárra üljenek. A közlekedési eszközök közötti választásnál nagy úr a takarékosság és az egészség szempontja is.
Egy kerékpárhasználatot ösztönző program támogatásául készített felmérést a brit YouGov. A kutatás során 2114 fős reprezentatív mintán mértek az általános véleményt, de külön kérdezték a biciklizést sportszerűen űző válaszadók 1176 fős csoportjának véleményét is. A kutatók azokat a felnőtt brit állampolgárokat kérdezték, akik legalább havi egyszer biciklire ülnek.
A sociomater.hu által közölt válaszok szerint mindkét csoport számára a legfontosabb érv a kerékpár mellett, hogy örömüket lelik a tekerésben. A sportolók között 82, a reprezentatív mintában résztvevők között 70 százalék a biciklizés az élvezeti értékét emelte ki első helyen. Szintén nyomos érv a kerékpározás mellett a mozgás, és így a kondíció megőrzése. Ez a sportolói csoport 78, a reprezentatív csoport 58 százaléka számára fontos.
A brit felmérés alátámasztotta azt az egyébként eddig sem ismeretlen tételt, hogy a biciklizés költséghatékony és környezetbarát közlekedési forma. A sportolók 39 százaléka, a reprezentatív csoport 25 százaléka spórol azzal, hogy kerékpárra ül autó vagy tömegközlekedési eszközök helyett. Előbbiek 21, utóbbiak 12 százaléka használja kifejezetten az autó helyettesítőjeként a biciklit. Emellett a sportolók 17 százaléka, a reprezentatív csoport 6 százaléka azt is jelezte, gyorsabban eljut a munkahelyére, mintha autóval menne.
A sportolók 29, a reprezentatív csoport 15 százaléka azért választja a biciklit, mert így nem szennyezi közlekedése során a környezetet.
A kerékpározásnak, fenti pozitívumai mellett, további lélektani és egészségügyi hatása is van. A megkérdezett sportolók 19, a reprezentatív csoport 7 százaléka jelezte, fontos érv a kerékpározás mellett, hogy segít levezetni a napközben felgyülemlett stresszt.
Megelégelték, hogy itt-ott már Budapesten is felbukkant néhány magas bicikli: a Közlekedéstudományi Egyesület jópofa, de ön- és közveszélyes játéknak minősítette a szerkezeteket.
A társaság levelét közöljük:
„Egy új, Amerikából származó extrém kerékpár használata terjed Magyarországon, a tall bike, magyarul magas kerékpár. A kerékpár azért extrém, mert a nyereg magassága 2 méter körül van. Bíró Csaba a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) szóvivője szerint ezzel nincsen semmi baj mindaddig, amíg a sporteszközt nem használják a közutakon és a kerékpárutakon. Sajnos azonban nem így van.
A kerékpár felhasználói szerint az eszköz mindenben megfelel a magyar közlekedési előírásoknak. Az alábbi videón látható, hogy az eszközt a budapesti forgalomban is használják, ráadásul nagyon szabálytalanul. Az elején, a piros lámpához érkezést, és az indulást érdemes figyelni:
A Közlekedéstudományi Egyesület szakértői szerint a kerékpár kreativitásból ötös osztályzatot, a közlekedésbiztonság szempontjából pedig egyest érdemel.
Véleményünk szerint – mondta Bíró Csaba – ez a kerékpár nem csak a normál elindulásnál és megállásánál okoz nehézségeket. Egy esetleges vészfékezés esetén olyan hatalmas bukás történhet, ami a kerékpáros testi épségén túl a forgalom többi résztvevőjének a biztonságát is veszélyezteti, de más veszélyek is fenyegetik a magas kerékpárosokat. A kerékpár magas súlypontja miatt a kerékpáros könnyen áteshet a kerékpárutak mellett elhelyezett 1,2 m magas védőkorláton, a feje pedig beleütközhet a kerékpárutak feletti műtárgyakba.
A kerékpárutakat szabvány szerint úgy tervezik, hogy azokon maximum 2,25 m magasságú (biztonsági térrel együtt 2,5 m magas) kerékpáros tudjon biztonságosan közlekedni. Annak a biciklisnek a feje, aki kb. 2 m magasan ül, túlnyúlik a biztonsági zónán is. Könnyen belátható, hogy ebből előbb-utóbb akár halálos balesetek lehetnek, ezért a Közlekedéstudományi Egyesület azt javasolja, hogy a magas kerékpárokat ne használják közúti közlekedésre, bármilyen jópofa is.”
Terepjáróval ütöttek rajta P. Feri kollégán a vadőrök, miközben rutinszerű kerékpáros tréningjét végezte a Szentendre környéki erdőkben. A rajtaütés oka, hogy már fél nyolckor ott tekert az erdei aszfalt úton, pedig az erdő csak nyolckor nyit.
"Egy jó ideje már, hogy minden második reggel sportolok egyet. Ha szép, derült idő van inkább futok egy tízest, ha lóg az eső lába, akkor viszont előveszem a bringát és megyek egy Szentendre – Paprét – Pilisszentlászló – Dömör-kapu - Szentendre kört, ami még belefér a bűvös másfél órába meló előtt. Kemény tekeréssel, a rövid táv ellenére, a nagy szintkülönbség miatt ez nagyjából felér egy tíz kilométeres futással. Évek óta csinálom, és sosem gondoltam volna, hogy ezzel szabálytalanságot, mi több, lehet, hogy szabálysértést követek el.
Eddig ugyanis elkerültem az erdei törvény őreit, vagy ők ütemezték máshogy a járőr-túrát. Ezért nem tudhattam, hogy a Visegrádi-hegységben, az állandóan sorompóval elzárt Skanzen – Paprét szakaszon (meg nyilván máshol is, a Kis Rigó étterem után Szentlászlón már figyeltem, hogy tényleg elhúztam egy tájékoztató tábla mellett a lejtőn – de hát komolyabb tempónál nincs idő táblákat olvasgatni…) csak szigorúan reggel nyolc és este valahány – ebben még továbbra is bizonytalan vagyok - között lehet tekerni.
Nem szólt az a több száz futó, bringás, ne adj Isten autós sem, akikkel az elmúlt sok tucat edzőköröm során, reggelente találkoztam. Most azonban bekövetkezett.
Valahol az erdő mélyén, az aszfaltozott erdészeti úton csikorgó fékkel, villogtatva megállt előttem egy szemből érkező terepjáró, a sofőr igyekezett úgy kivágni az ajtaját, hogy el se férjek mellette. Megálltam hát, ami hegynek fölfelé a saját értékrendem szerint komoly vétség és kíváncsian hallgattam, mit akarhat. Mutogatta az óráját, hogy még fél nyolc sincs, bringázni meg csak nyolctól lehet, megjegyzést tett az olvasási készségem fejletlenségére én pedig szabadkoztam, hogy nem ismertem a szabályt és, hogy később nem tudnék jönni, mert dolgozni kell, meg ilyenek. Rendes volt, végül elengedett – pedig meg is verhetett volna, ha-ha - így már csak a bicikli nyergében ülve fordult meg a fejemben a kérdés: mit tett volna, ha szabályszerűen akar eljárni? Leszállít a bringáról, hogy toljam? Utasít, hogy hagyjam el az erdő területét? Na igen, ha így teszek, visszafelé pont nyolcra értem volna ki a főútra, ahogyan előre is, így már vissza is kanyarodhattam volna szabályosan az erdőbe edzeni…
Mindegy, a lényeg, hogy a szabály az szabály. Pár kilométerrel feljebb, még bőven az erdőben elhúztam egy parkoló személykocsi mellett, gondolom az a két férfi jött vele, akik egy kicsit odébb kocogtak. Papréten gyakran, ugyanilyen „korán” reggel, több erdészeti kocsi is áll, néha járó motorral. A sorompó – igaz a Skanzen felőli részen, mint mindig, le volt eresztve, de fönt a szentlászlói országútnál, ahonnan kocsival és biciklivel is be lehet hajtani, már nem. A másik szakaszon, az étteremnél és a Dömör-kapunál is szabad volt a bejárás. Itt egyébként jött is szembe két civil autó, a katonai lőtéren pedig éleslövészetet tartottak a honvédek.
A szabály, az szabály, gondoltam, valószínűleg nem a személykocsik, az erdészeti Kamazok és Mrazok, nem a katonai terepjárók, az éles lövészetet tartó katonák, hanem a bringám váltója és a gumik surrogása zavarhatja meg reggel fél nyolc előtt három perccel az erdő csendjét, az állatok nyugalmát a nyár közepén, közel három órával azután, hogy felkelt a nap."
Még nagy a titkolózás, de napokon belül hivatalosan is bejelentik, hogy a fővárosban is létrehoz a rendőrség egy kerékpáros alakulatot.
A biciklisek a Készenléti Rendőrség keretein belül dolgoznak majd. Úgy tudjuk, mintegy ötvenen tartoznak a szerveződő egységhez, a pontos adatokat azonban a rendőrség egyelőre nem ad ki.
Annyi azonban biztos, hogy a képen látható kék-fehér gépeket használják majd Budapesten.
Kerékpáros egységek már eddig is működtek az ország különböző pontjain. Korábban már készítetünk körképet a vidéki egységekről.
2008-ban például Miskolcon már Police feliratú kerékpárral és klasszikus biciklis nadrágban rótták a város utcáit a biciklis járőrök. A legtöbb hazai kerékpáros rendőr azonban a vízparti üdülőövezetekben teljesített szolgálatot. Veszprém megyében, Balatonalmádiban, Füreden és Tapolcán voltak olyan tóparti kapitányságok, ahol 3-5 rendőrt rendszeresen mountain bike-ra ültettek. A Velencei-tónál akkoriban hat mountain bike-ból állt a hatósági biciklipark.
A jelentős sajtóérdeklődés által övezett esemény mutatja, lehet és érdemes gyurni a defekt gyors elintézésére is. Az amatőrök számára elsőre nem tűnik célszerű megoldásnak, hogy a teljes munkafolyamat a kormányon áthajolva zajlik, de az eredmény láttán biztosak lehetünk benne, hogy hosszas kísérletezés után alakult ki ez a koreográfia.
Rengeteg gumibelsőre, nem túl rozsdás bicikliláncra és küllőkre lesz szükség a programismertető szerint azon a csináld magad workshopon, ahol bringa-alkatrészek újrahasznosításával szex játékszerek készülnek.
Több európai nagyvárosban tett kitérő után megint Budapesten szervez programot a kerékpárok kreatív reciklálásával foglalkozó Bikesexual blog.
A tavaly indult workshop bekerült a július 1-8 között zajló Budapest Pride leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű fesztivál programjába.
A kézműves találkozó célja, hogy környezetbarát és olcsó módon dobja fel a résztvevők szexuális életét azzal, hogy megtanítja, hogyan lehet felcsatolható dildóhoz hámot készíteni, vagy esetleg nyakörvet, ostort elhasznált bringa alkatrészekből.
A fesztiválon belül is vélhetően szűkebb rétegérdeklődésére számottartó esemény potenciális érdeklődői körét érdekes módon tovább szűkíették a szervezők amikor a programnak vegetáriánus élt is adtak. A konzervatívabb vegák számára azonban van alternatív lehetőség: ékszerré, karkötővé is alakítják a biciklik részeit.
Rovataink a Facebookon