Félmilliót kap, aki augusztusban biciklizik

2013. július 5., 13:33 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A MOL Egymillió tekerés Magyarországon nevű bringaprogramja keresi azt a két belevaló bringást, akik nagyszerű fizetésért nem kevesebb, mint 1 millió pedáltekerésnyit kerekeznek majd augusztusban, Magyarország gyönyörű tájain. A két szerencsés kiválasztott feladata mindössze annyi, hogy az egy hónapos út élményeiről egy naponta frissülő videoblogban számoljon be. Aki már vett részt bármilyen biciklitúrán, sejtheti, hogy egy eseménydús és váratlan helyzetektől hemzsegő túrára számíthat.

iti1.jpg

A két újdonsült bringás nagykövet az élményeken kívül is jól jár: fejenként 500 000 forint költőpénzzel gazdálkodhatnak, ebből kell majd fedezniük a felmerülő költségeket (utazás, kaja, strand, buli stb.), a szállásra viszont nem lesz gondjuk – azt ugyanis már a szervezők állják.
A menő fizetésen kívül jár még a túra idejére egy laptop mobilnettel, 1-1 okostelefon mobilnettel, 1-1 GoPro kamera és bringás felszerelés (védőfelszerelés, bringás táska). És persze nem kevés népszerűség.

Jelentkezni párban vagy egyénileg lehet a MÓLÓ oldalán, egy rövid szöveges bemutatkozással és egy max. 1,5 perces videóval. Az anyagok elkészítésekor érdemes odatennie magát mindenkinek, mert nincs protekció, viszont a 10 legtöbb szavazatot kapó pályázó közül kerülnek ki a győztesek a MOL bringaprogram zsűrijének döntése alapján. Természetesen a többiek sem távoznak üres kézzel – ők értékes vigaszdíjakkal gazdagodnak.

Az egész augusztust körülölelő 1 millió pedáltekerésnyi túra során a páros egy előre meghatározott útvonalon fogja bejárni a Velencei-tó, a Balaton, a Fertő tó és a Dunakanyar környékét (de nem kell megijedni, az útvonal nem kötöttpályás, csak hozzávetőleges). Minden napra 30-50 km és rengeteg program jut, hiszen egy bringás túra nem csak a tekerésről szól, hanem a kultúráról, a kulináriáról és a buliról is. Ha már a bulinál tartunk, az Intim Torna Illegál (ők az idei MOL bringaprogram arcai, ha valaki még nem tudná) koncertjei és véletlenszerű megjelenései még tovább fogják színesíteni a programpalettát.

Aki kedvet kapott, vagy egyenesen úgy érzi, hogy az „Egymillió tekerés Magyarországon” nem indulhat el nélküle, az tudjon meg máris további részleteket és jelentkezzen július 21-ig a program oldalán.

A legrövidebb bicikliút az országban

2013. július 3., 12:10 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Nagy siker Békéscsabán: megépült a lehető legrövidebb kerékpárút.

A rekordot azért lesz nehéz más, közúti beruházások terén találékony önkormányzatoknak felülmúlni, mert a kikövezett útszakasz elejét és végét jelző tábla közé már így is alig lehet beférni egy felnőttbiciklivel.

tumblr mp5d099HH01r3mob7o1 400

Természetesen a környék nem csak ezzel a pár méteres szakasszal büszkélkedhet, hiszen nemrég adták át a Békéscsabát Békéssel összekötő kerékpárút utolsó szakaszát is. Az egykori kisvasút nyomvonalán haladó beruházás közel 127 millió forintból készült el, ebből csak hárommillió terhelte a békési költségvetést. A 7 kilométeres utat meg is áldották.

phoca thumb l img 4822
(Fotó: via tumblr, Békési Újság)

Az oktató telefonált, a tanulóvezető leszorította a bringást

2013. július 2., 10:37 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Egy szekszárdi kerékpáros hétfőn a youtube-on osztotta meg baleset közeli élményét, amelyet egy T-s autó okozott.

A bringás szerint „különösképpen szomorú”, hogy egy autósiskola gépkocsija szorította le, és a felvétel tanúsága szerint sem a tanulóvezető, sem az oktató nem vette észre, hogy a sávváltással majdnem balesetet okoztak. A videón az is látszik, hogy az oktató éppen a mobilján beszélt, ezért a kocsi jobboldalán zajló eseménysort nem látta. Az autó lassítás nélkül továbbhajtott.

Az eset Szekszárd belvárosában, a rendőrségtől mintegy 50-100 méterre történt május 30-án.

A biciklis szerint elsősorban a szerencse, másodsorban a néhány napja frissen beállított fékeknek köszönhetően sikerült ép bőrrel megúsznia a helyzetet, de a több éves gyakorlat is számított, hogy néhány centiméterre az autó oldalától meg tudta őrizni az egyensúlyát.

Versenyre kel az ORFK és a Tarzan park

2013. július 1., 15:23 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Az újpesti hardcore kerékpárosok olvadoztak a gyönyörtől, amikor néhány napja megpillantották a kerületben frissen megnyitott Tarzan park bejáratánál a biciklitárolók erdejét. Megítélésük szerint a kerületi beruházásból épült játszópark leckét adott egész Budapestnek, hiszen szabványos és kényelmes bringatámaszokból ennyit egy helyen nem nagyon találni a fővárosban, ami még akkor is eredmény, ha a támaszok 90 százaléka egyelőre teljes mértékben kihasználatlan.

tárolók1

Jött azonban a hétfő, amikor az ORFK is bejelentette, hogy Teve utcai rendőrszékháznál adták át Budapest egyik legnagyobb kerékpártárolóját. A rendőrbringák tárolója ráadásul megfelel a „modern követelményeknek” is.

dsc 0008 2

A legnagyobb címéért folyó versenyben egyelőre a Tarzan park veri a Teve utcát, a 40 támaszos újpesti tárolóban ugyanis probléma nélkül elfér(ne) egy időben akár 80 kerékpár is, a rendőröknél viszont csak 60 férőhely van.

CsarnokCangaTároló1

Megvan az eheti tárolóverseny kiesője is, a VIII. kerület. A Rákóczi térnél a földből alig kiemelkedő vasbütyköket próbálnak eladni új kerékpártárolóként, bár itt nem hangsúlyozták külön a modern követelményeknek való megfelelést.

Kis TOURzás Zalakaros körül

2013. június 30., 16:32 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Egy hete rendezték a Tour de Zalakaros országúti maratont, ahol az indulók három táv közül választhattak. A kerékagy riportere nem tudott választani a 33 km-es családi túra, a 70 km-es teljesítménytúra, valamint a 118 km-es maraton közül, állóképességének mind megfelelt. Egy hét alatt a beszámoló is elkészült.

Franciakulcs: szereld magad 3 ezerért

2013. június 18., 17:15 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Közösségi bicikliszerelő műhely nyilt Pesten. Vannak szerszámok, segítők és közösségi tér is, ahol lehet dumálgatni a többi kerékpárossal, akiknek eddig még csak véletlen akadt a kezébe a csavarhúzó.

Az ötlet egyenesen Franciaországból érkezett Újlipótvárosba: évi 3 ezer forintos tagdíjért bármikor be lehet ugrani egy kis kerékpár-barkácsolásra.

A bicikli a megoldás a dugó ellen

2013. június 10., 12:07 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Az ország legnagyobb biciklis szervezete, Magyar Kerékpárosklub arra kéri a budapestieket, hogy ha tehetik, üljenek bringára, segítsék ezzel is a főváros közlekedését.

Az MKK honlapján megjelent közlemény szerint Budapest óriási közlekedési káosznak néz elébe, miután az évszázad árvize miatt rendkívüli útlezárásokat és tömegközlekedési korlátozásokat kellett elrendelni.

A kieső rakpartok és a nagy áteresztő képességű utakon bevezetett forgalomkorlátozások miatt sosem látott közlekedési nehézségek várhatók.

Kerékpárral viszont nem csak a dugókban való araszolást és a késéseket lehet megspórolni, hanem a megnövekedett kiadásokat és stresszt kerülhetik el a fővárosiak, és csökkentik a tömegközlekedési járatokon a tumultust.

„A nyári időben való kerékpározás nem jár semmilyen kényelmetlenséggel, viszont egyszerű, gyors és olcsó alternatívája a többi közlekedési módnak.” – bíztatja a budapestieket az MKK.

Elmosta az ár a Duna-menti bringás közlekedést

2013. június 7., 14:49 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Az amúgy is botrányos szakaszokkal tűzdelt budai oldalon mindenképpen. A Szent Gellért tértől az Döbrentei térig még istenes a helyzet, bár az Erzsébet híd lábánál már kicsit bugyog a víz. A katasztrófaturisták koncentrációja azonban a Lánchíd felé közeledve egyre csak nő, a villamospályánál összeszűkülő hírhedt nyaknál pedig már elviselhetetlen. A bajokat tetézi, hogy az aluljárót elöntötte a víz, én fél 2-kor még magasra emelt lábbal épp át tudtam siklani, de szerintem most már járhatatlan az út. A Batthyányi térhez közeledve a homokzsákok, kiskatonák és a szigetszerű csonkokon romantikázókat fényképező turisták okoznak tumultust. A teret elhagyva a Margit-hídig teljesen simán lehet haladni, de utána már nem érdemes a bringaúton küszködni. A HÉV-megálló egy fabódéval ugyanis pont kitelepült a bicikliútra, a Görzenál környékén pedig már vízbefulladt az útszakasz. Én az Árpád fejedelem útján jöttem az Árpád-hídig, de itt már a csúcsforgalom előtt is csúcsforgalom volt, úgyhogy gondolom, késő délután sem lesz ennél jobb. Biciklivel déli irányban még elég jó megoldásnak tűnik a Fő utcai buszsáv, de akármerre is megyünk, a dugók miatt vigyünk magunkkal egy jó maszkot!

Ha van valami új infód, ami segítheti a biciklitársakat, akkor azt írd meg kommentben!

Víz alatt nehéz kunsztokat csinálni

2013. június 5., 12:10 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Lehet egykerekezni is a biciklin több méterrel a vízfelszín alatt, de sajnos a kunsztok közel sem tűnnek olyan elengánsnak, mint szárazföldön. De hogy meglehet csinálni, arra itt a bizonyíték.

Macskakőre rakták a biciklis nyomvonalat a Közgáznál

2013. június 3., 19:56 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A Közgáz diákjai képesek szembenézni a ténnyel, hogy a világ kegyetlen hely, vélekedhetett a fővárosi hivatalnok, amikor kijelölte az egyetem előtti kerékpáros nyomvonalat. Az egyetem előtti szakasz ugyanis a macskakőre került, arra a felületre, amelyen rázkódva a legelkötelezettebb városi biciklistának is megfordul a fejében, hogy talán mégis autóval kellene járnia. Olvasónk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a macskaköves szakasz mellett fut a sima kövezet, így ha akarták volna, akár ott is vezethették volna a nyomvonalat. Feltételezzük, hogy az a rész a járda, ezért dicséretes, hogy legalább már nem akarják a bicikliseket a járókelők közé vezetni.

Tovább

Orbán Viktor a Balatonra akar ruccanni kerékpárral

2013. május 31., 10:50 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A miniszterelnök a magyar sajtó előtt alig-alig mutatkozott kerékpárral. Nemrég ugyan szerepeltek egy képen, de nyeregben szinte soha.orban_gyor_alair.jpg

Pedig tavaly nyáron Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtó­főnöke azt állította, hogy Orbán kifejezetten kerékpártúrával töltötte szabadságát: a kormányfő, a felesége és az ötből három gyermekük Ausztriába, a Fertő-tó partjára utazott, ahol naponta 50 kilométert tekertek, megnézték Rusztot és más környékbeli városokat.

Orbánról egy képet találtunk, amikor párttársaival teker, és az akkor még ellenzékben lévő Fideszről azt hirdetik, hogy a párt nagy támogatója a kerékpározásnak. A politikai tekerés azonban Magyarországon eddig mindig megmaradt kampányjellegűnek, amint hatalomba kerültek, onnantól csak kocsiajtóban lehetett látni még a mégoly sportos politikusokat is.

orban deutsch bicikli kerekpart
Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

De lehet, hogy jövőre eljön az a pillanat, amikor megint megtörik a jég. Amúgy is választási év lesz, jön a kampány, és 2011-ben Németh Zsolt, a Balatoni Kerékpáros Turisztikai Egylet ügyvezetője azzal biztatta a szántódiakat: szerinte jó esély van rá, hogy újabb szakaszokat épüljenek, pótolva a bringaúthiányt. Németh Orbán Viktorra hivatkozott, amikor próbálta megokolni optimizmusát, a balatoni kerékpárút fejlesztéssel kapcsolatban nagy támogatóként mutatta be Orbánt. Németh elmondta, hogy a miniszterelnök határozott kívánsága volt a fejlesztés, mert „2014-ben kerékpárúton szeretne a fővárosból a tóhoz ruccanni”.

Elindult a New York-i közbicikli-program

2013. május 27., 20:22 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Kétszeri halasztás után hétfőn beindult New Yorkban a sokak által várt közösségikerékpár-közlekedés hatezer biciklivel és 330 állomással, írta az MTI.

Egyelőre csak Manhattanben és Brooklyn egyes részein működik a rendszer, de a tervek szerint Queensre is kiterjesztik, és idővel összesen 10 ezer bicikli várja 600 helyen a kölcsönzőket. Eddig 9 ezren váltottak éves bérletet, amelynek ára 95 dollár. Június 2-től lesz napi jegy is, az 10 dollárba kerül. A kölcsönzésből kizárták a 120 kilónál súlyosabbakat a biciklik épségének megőrzése végett.

Tovább

263 kilométer per óra kerékpáron

2013. május 25., 16:06 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Új rekordot állított fel a kerékpáros rakéta kategóriában François Gissy. A napokban elérte a 263 kilométer per órás sebességet egy használaton kívüli katonai leszállópályán Franciaországban.

628x412xrocket-bicycle.jpg.pagespeed.ic.nBhvHpfmum

Gissy kitartóan próbálkozott, amíg megdöntötte a több mint tíz éves rekordot.

A youtube-re feltett kísérletek alapján először "csak" 160-180-as tempót sikerült kihozni a hajtóműből. Végül egy, a biciklivel versenyre kelő Subarut is messze maga mögé utasítva majd 30 kilométer per órát rávert a 2002-ben beállított 236-os eddigi csúcsra.

Gissy kerékpárját egy svájci cég, az Exotic Thermo Engineering hajtóműve hajtja. A folyékony üzemanyagos rakéta magas koncentrátumú hidrogén peroxiddal működik.

Macskájával a vállán biciklisfutárkodik

2013. május 24., 11:33 Módosítva: 2014.06.30 16:08
1

Rudi Saldia macskája nemzetközi sztár lett gazdája go pro kamerás felvételeinek köszönhetően.

Saldia MJ-vel, a macskával együtt kerekezik Philadelphia utcáin, és kézbesíti a leveleket. A 25 éves biciklis postás több száz kilométert letekert, miközben MJ a válláról nézelődött. Gazdája szerint a macska nagyon érdeklődő, és szereti, ahogy a szőrét borzolja a menetszél.

Saldia videóját a youtube-on már több mint egy millióan megnézték.

Áldozat a biciklis sebesség oltárán

2013. május 21., 13:53 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Tekerés forgalommal szemben a legzsúfoltabb budapesti főutakon, átgázolás pirosban többsávos kereszteződéseken, ezek az attrakciók rendszeresen előfordulnak a kerékpáros futárok gyorsasági versenyén.

A futárok világszerte több mint tíz éve rendezik meg saját maguk számára az Alleycat versenyeket, ahol az egyetlen szabály az, hogy a város különböző részein kijelölt pontok érintésével a leghamarabb érjenek célba.

futar

A gyorsaságnak pedig ára van.

A magyar futárok nagy öregjei maguk is megerősítik a néző benyomását: ez a sport nagyon veszélyes, és nemcsak azért, mert „full illegál”, hanem azért, mert még a kissé lazább keretek között meghatározott „normális dolgok” közé sem sorolható be.

A magyarországi Alleycat kultúráról Féniász András készített videót. A több kerékpáros témájú filmmel rendelkező operatőr számos versenyen vett részt, és láthatóan keményen tartva a tempót dokumentálta az eseményeket. A több mint negyedórás videó a napokban került ki a youtube-ra.

Biciklis káoszt okozhatnak az új MÁV-kocsik

2013. május 17., 15:33 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Nyolc új nagykapacitású kerékpárszállító kocsit avatott fel a MÁV Start pénteken. A Déli pályaudvaron tartott eseményen bemutatták a nagy, és a közepes befogadóképességű kocsikat. Elmondták, eddig gond volt, hogy a kerékpárosok vagy a szállítókocsitól távol ültek, és így izgulhattak, hogy az utazás végén is meglesz-e a biciklijük. Vagy a kerékpárjuk mellett állva, a földön ülve kellett vonatozniuk.

A mostani fejlesztés eredménye, hogy a biciklitárolóba lehajtható ülések is kerültek, a vagon hátsó részében pedig hagyományos leülős részt alakítottak ki, így folyamatos megfigyelés alatt tarthatjuk a biciklinket.

BSZ 0972
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A nagyobb kocsiban 26 kampóra akaszthatók a kerékpárok, amely mellett a fal mellé is támasztható további nagyjából 25. A kisebb kocsiban16 kampó van, és 25-30 kerékpárt lehet összesen bezsúfolni.

A sajtótájékoztatón elmondták, hogy a vagonokat nem az ingázók számára fejlesztették ki, hanem olyanoknak, akik turisztikai célból szállítják biciklijüket. Ezekben a kocsikban ugyanis nagy csoportok kényelmesen utazhatnak nagy távolságokra is. Így akár iskolai kirándulások is igénybe vehetik azokat.

Éppen ezért két régióban állítják üzembe ezeket: a Balaton északi partjára és a Tisza-tóra utazhatunk majd velük.

Biciklis káoszt vizionálunk

Egy helyben talált biciklivel gyorstesztnek vetettük alá a vagont, és megállapítottuk, hogy a mennyezetre rögzített kampóból és a lábnál található hátsókerék stabilizálására való rögzítőből álló szerkezet praktikus és egyszerű. A nagyobb kocsiban a falon pontokból álló, rajzos használati utasítást is elhelyeztek, ami hasznos, mert kiderül, hogy a kampó magassága állítható. A kisebb kocsiban nem volt ilyen, amelynek következtében egy amatőr tesztelő hosszasan rángatta a kampót, míg végül megtalálta a magasságállító billentyűt.

A vagont vélhetően olyanok tervezték, akik inkább autóval szállítják a biciklijüket, így azt elfelejtették, hogy ha az ajtó elé is terveznek biciklitárolót, akkor azt az ajtót többet nem lehet kinyitni. Így a kocsikban már az utazás első pillanatában blokkolódik majd az egyik oldali ajtó, ideges ajtórángatást, biciklilökdöséssel tartva kondícióban az utazóközönséget. Teljes blokád nem lesz, mert az ülések felőli oldalon nyitható marad az ajtó, csak ezt nehéz lesz elmagyarázni a biciklijükkel felszállt, és bejutni kívánó utasoknak, akik már vissza dem fordulhatnak, mert mögöttük már áll az osztálytársuk, hátul meg a tornatanár.

BSZ 0980
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A további fejlesztéseket vélhetően nem csak ez a hiba motiválja majd, hanem a biciklis utazók számának dinamikus növekedése is. Megtudtuk, hogy évi 10 százalékkal nő a kerékpárral vonatozók száma. 2012-ben már 360 ezer kerékpáros utazója volt a MÁV-nak.

A szabadidős kerékpárosokat segíti a kerékpáros túrajegy is, amelyről elmondták: 420 forintért egy napig szállíthatjuk a biciklinket, ha van érvényes jegyünk, és a Balatonra, Fertő tóra vagy a Tisza-tóra, illetve azok körül utazunk.

Miért érdemes kézzel csinálni biciklit?

2013. május 16., 13:14 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Merényi Dániel riportja

Sokszor gondolkodtam azon, hogy miért is nem fogtam bele valami sokkal egyszerűbb vállalkozásba. Mondjuk lenne egy frankó kis diszkontom egy panelház alatt. Reggel szépen meglibbennének a fagyis zászlócskák, ahogy a lemezajtót szélesre tárom, esténként meggyújtanám a neonokat a portálom mögött, amit a kólától kaptam. Összeszedegetném a féldekások kupakjait. Novemberben a vödrös nápolyit, májusban a 12%-os almalét akcióznám be. A sudoku remittendát meg hazavinném a gyerekeknek. Okosodjanak. Jó lenne.

De nem. Nekem valami olyanba kellett fognom, aminek nem nagyon van múltja Magyarországon, jelenleg -rajtam kívül, meg három szerencsétlen ördögön kívül- nem csinálja senki. Ez a kisszériás, kézműves igénnyel, általam épített vázakra, válogatott, minőségi alkatrészekkel felszerelt kerékpárok készítése.
Tehát megveszem a csöveket és még egy félvödörnyi egyéb bigyót és abból vázakat és villákat készítek, majd hasonló eszementek, ékszerminőségű alkatrészeivel felszerelem azokat. Agyrém. Enyhítő körülmény, hogy nem vagyok ezzel egyedül a világon.

IMG 1065

Fotó: Páth Dani - Merényi Bicycles

Ahogy napról-napra egyre kevesebb kőolajat tudunk a finomítókba pumpálni, hogy abból egyre drágább üzemanyag lehessen, úgy jön vissza a kerékpár a közlekedésbe. Nem nagyon akarom most elemezni ezt a témát, sokan, sok helyen megtették már helyettem. A lényeg, hogy a kerékpár reneszánszát éli.
A városok közlekedésének képét és talán az emberek szabadidős tevékenységét is megváltoztatja a bringa, ugyanakkor magukat az embereket alig. Nem vagyunk egyformák. Vannak, akik minden tárgyukhoz racionálisan viszonyulnak. Szükségem van rá, megveszem. Használom amíg kell. Elromlik, megjavíttatom. Nem lehet megjavítani? Eldobom.

Tovább

Négy-öt méterrel a föld fölött ülve

2013. május 15., 17:02 Módosítva: 2014.06.29 11:02

Működött a waw-faktor, több ezren figyelték szájtátva Los Angeles egyik alternatív fesztiválján, amint egy emeletnyi magas kerékpár szeli át a várost. A hetekben tartott CicLAvia fesztivál fő látványosságát Richie Trimble szolgáltatta, amikor felmászott a 4,5 méter magasan található nyeregbe, és végig is tekert a géppel egészen a Venice Beachig, ahol egy lámpaoszlop segítségével fejezte be az utat.

Richie Trimble egy New York-i születésű videós, aki magát cinetográfusként szereti megnevezni. Most azonban nem csak filmezett, hanem maga játszotta a főszerepet, azaz fejkamerával örökítette meg a több kilométeres utat, és a Stoopidtall-nak elnevezett biciklit is maga építette, állítólag 12 munkaóra alatt.

STOOPIDTALL - CICLAVIA 2013 - LA BIKE CULT from Richie Trimble on Vimeo.

Produkciója persze nem volt úttörő jellegű, hiszen sokan próbáltak már a Stoopidtall-nál jóval magasabb kerékpárral is egyensúlyozni. Ez persze nem mindenkinek jött össze. 2008-ban Michael Moony térde több helyen is eltörött, amikor nyilvános bemutatóján összeomlott alatta a 12 méteres váz, és csak a biztonsági kötelek óvták meg az életét.

tall-bike-1

Természetesen azok a 2-3 méteres magas biciklik sem veszélytelenek, amelyekből egyre többet látni az utcai forgalomban.

Tavaly a kerékagy is hírt adott arról, hogy a Közlekedéstudományi Egyesület közleményben fejezte ki aggodalmát a hasonló szerkezetek magyarországi megjelenése miatt. Az intézet véleménye szerint a magas kerékpár nem csak a normál elindulásnál és megállásánál okoz nehézségeket, hanem egy esetleges vészfékezés esetén is. Vészhelyzetben olyan hatalmas bukás történhet, ami a kerékpáros testi épségén túl a forgalom többi résztvevőjének a biztonságát is veszélyezteti.

A magas kerékpárok egyébként több mint száz éves múltra tekinthetnek vissza. A meghosszabbított vázas bicikliket a főleg az Egyesült Államok városaiban, a gázlámpás közvilágítás bevezetése után használták olyan céljárműként, amely megkönnyítette a lámpagyújtók munkáját. Richie Trimble technikájához hasonlóan világítóoszloptól világítóoszlopig közlekedtek vele.

Bringautak mellett kakaóztak a kerékpárosok

2013. május 9., 11:10 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Kakaó, tej, tea, pogácsa, kakaós csiga. Ez volt a kínálat a BAM Bringás Reggelin a városban. A Magyar Kerékpárosklub szervezésében Budapesten és vidéki városokban összesen 26 helyszínen osztottak ingyenen reggelit a bringásoknak. A sátrakat a forgalmasabb kerékpáros útvonalak menetén telepítették ki, az osztogatásban pedig a klub aktivistái segédkeztek.

A reggelizés közben itt-ott a Kerékpáros Klubba is be lehetett lépni, vagy csak hangulatosan álldogálni a többi pogácsás kerékpáros társaságában. A Kálvin téren Hegedűs D. Géza, a Gellért téren pedig Scherer Péter színművész, Bam! nagykövet is bekapcsolódott a kajaosztásba.

Aki lemaradt, de kipróbálná a kerékpárút menti közös kajálást, az délután még megteheti: BME főépülete előtt a Műegyetem rakparton 17 órától lesz uzsonna a készlet erejéig.

A reggeli a Bringázz a munkába (Bam!) kampány egyik népszerűsítő programja. A BAM a Föld napján, április 22-én kezdődött. Eddig csaknem 2000 vállalat regisztrált. A cégek 7000 dolgozója eddig 750 ezer kilométert tekert kerékpárján, így 140 tonna szén-dioxid-kibocsátástól óvta meg a légkört. Ezek a félidős eredmények már majdnem elérik a tavaly őszi kampány végeredményét.

Orvosi eset a négypedálos szörnyeteg

2013. május 8., 14:54 Módosítva: 2014.06.30 16:08
1

Kézzel és lábbal, valamint kézzel-lábbal is tekerhető kerékpárt fejlesztett ki egy holland cég, a TSG Essempio. A terv lényege, hogy a bringán tetszés szerint lehet külön-külön vagy egyidejűleg gyakorlatoztatni az alsó- vagy a felsőtestet.

Az ötlettel egy nyugalmazott sebész, Lex van Stekelenburg állt elő, akinek nyugdíjas éveit előrehaladott hátfájása keserítette meg. Van Stekelenburg saját problémájára keresett megoldást, ekkor találta ki a négypedálos kerékpárt. Terveit felhasználva a TSG Essempio megalkotta a 4StrikeBike-ot.

dezeen 4StrikeBike-by-TSG-Essempio 4 490

A kormány helyén két erőteljes fogantyú található, amelyet egy, a váz mellett vezetett szíjáttétel-rendszer köt össze a kerékpár hagyományos meghajtásával. A kézi pedálon az általánostól eltérő módón a vázzal megegyezű irányban állnak a fogantyúk, hogy könnyebb legyen az erőkifejtés. Magára a kézipedálra szerelték fel a fékkarokat is.

dezeen 4StrikeBike-by-TSG-Essempio ss 1

Ha a kerékpáros úgy dönt, hogy eleget trenírozta fájós hátát, szimplán kormányként is használhatja a fogantyúkat. A kézi pedál egyik oldala megfordítható: a szimmetrikus helyzetbe hozott kapaszkodókkal pedig a 4StrikeBike már majdnem úgy néz ki, mint egy átlagos utcai kerékpár.

dezeen 4StrikeBike-by-TSG-Essempio 8 490

De csak majdnem: a 4StrikeBike dizájnja a külföldi szakoldalakon nem aratott nagy tetszést, az olvasók szerint legfrappánsabban a gépet a szörnyeteg szóval lehet leírni. Orvosilag viszont kétségtelenül hasznos lehet, hiszen a fejlesztő állítása szerint a hagyományos kerékpározás mintegy 50 izmot vesz igénybe, a négy pedál tekerése ezzel szemben 128-at.

Vakok is körbebiciklizték a Balatont

2013. május 5., 15:19 Módosítva: 2014.06.30 16:08
1

A látássérültek között is sokan kedvelik a kerékpározást. Számukra azonban egy kisebb úthoz is komoly szervezés kell, hát még egy hosszú túrához.

A Tandem-Szem Egyesület sportolói a napokban megrendezett McDonald’s BringaMánia Balatonköreit is teljesítették. Az öt kerékpáros egység egy része megkerülte az egész tavat, és egy nap alatt abszolválta a 206 kilométeres távot, másik része a 85 kilométeres kis körön indult.

Az egyesület Győrben alakult, és pillanatnyilag 25 tagja van. Mittnacht József elnök elmondta, hogy a tagok, akik között teljesen vak sportolók is vannak, tavaly vettek részt először a Balaton-kerülésen. De a társaság korántsem tapasztalatlan a hosszabb túrák terén. 2012-ben öt tandemszemes 16 nap alatt 2000 kilométert kerekezett a Londoni Paralimpiai Játékok nyitó ünnepségére.

Mittnacht elnök elmondta, hogy a biciklizéshez tandemeket használnak, amelyeken vagy egy lelkes támogató, vagy egy vezetni képes látássérült ül elől.

A balatoni túraszezont nyitó McDonald’s BringaMánia Balatonkör egyébként komoly tömeget vonzott a múlt hétvégén a tó partjára. Minden korábbinál többen, több mint 1700-an tekerték le a Balatonföldvárról induló távokat.

Frekventált bringás átkelőn osztják az 5000-es büntetést

2013. május 3., 13:27 Módosítva: 2014.06.30 16:08

A Duna mellett húzódó budai kerékpáros fő csapásvonalon kezdték büntetni a kerékpárosokat. Az ok: letiltották a kerekpározást a Tímár utca HÉV-megálló felüljáróján.

Ezen a gyalogos hídon lehetett átkelni a belváros és Óbuda között bringázóknak az Árpád fejedelem útja fölött. Eddig.

A felüljáróhoz tiltótáblák kerültek.

Az ittlakunk.hu óbudai oldalán az egyik olvasó levele alapján figyelt fel az új veszélyforrásra. "Megbüntettek 5 ezer forintra, úgy hogy még nem volt ilyesfajta kihágásom. Mentem Óbudára biciklivel a Margit híd felől és a Tímár utcai HÉV megálló feletti felüljáróra felhajtottam, majd amikor mentem le, két rendőr leintett, hogy ez most bünti lesz...még gyalogos sem volt a felüljárón, akit zavartam volna, vagy akadályoztam volna a közlekedésben!....mondta a rend éber őre, hogy nagyon rá vannak állva a bringásokra."

Tény, hogy száz méterre a felüljárótól néhány hónapja elkészült egy kerékpárút-átvezetés az Árpád fejedelem úton. Vélhetőleg ennek kéne kiváltania a gyalogos híd használatát, de biztos, hogy sokan rutinból a felüljárót fogják használni.

Házhoz mennek matricázni a kecskeméti rendőrök

2013. április 30., 16:39 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Két és fél éve működik a kerékpár regisztrációs rendszer Kecskeméten, de még mindig csak alig ezer bringát jegyeztek fel. A lopások száma továbbra is magas, úgyhogy a helyi rendőrségi erők kiszervezett akciókba és matricásába kezdtek.

Sorszámozza és felmatricázza a rendőrség a bringákat Kecskeméten, hogy elvegye a tolvajok kedvét a lopástól. A Bács-Kiskun megyei városban 2010 szeptembere óta működik a regisztrációs program, de matricákat csak egy hónappal ezelőtt kezdtek osztani a számba vett kerékpárokhoz. A matricákkal elsősorban a potenciális tolvajoknak üzennek.

A regisztráció alapvetően a rendőrkapitányság munkaidejében zajlik, ezért sokaknak nincs lehetőségük átesni rajta. Az elmúlt években összesen alig ezer bicajt listáztak, holott több ezren közlekednek így a környéken. A hatóság most már kiszervezett munkát is végez: a közeli településeken vagy nagyobb cégeknél akcióznak. Tót Szilvia rendőrőrnagy szerint így azoknak a vidékieknek is kedveznek, akik nem tudják a városba juttatni biciklijüket, de az igénylő cégek és azok dolgozói is jól járnak. Már általános iskolák is jelezték: igénylik a kiszervezett feliratkozást.

A kecskeméti rendőrség legutóbb a Fornetti bringás dolgozóit vette számba. A Baon cikke szerint a dolgozók családtagjaik kerékpárjaival is sorba állhattak. A várakozók között volt olyan is, aki már kapta vissza lopott bringáját a matricának köszönhetően.

A regisztrációhoz a bicikli típusát, alvázszámát, illetve a tulajdonos személyes adatait kell bediktálni. A kerékpárról fotók is készülnek. A matricákat a korábbi regisztráltak is megkapják, ha jelentkeznek érte. Tót Szilvia elmondta, a programra egyre nagyobb az igény a környéken. A kerékpárlopások egyébként is magas száma nem csökkent az elmúlt években, de ha egy adatbázisban szereplő biciklit vittek el, azt könnyebb volt megtalálni, ugyanis garantáltan fel volt jegyezve a vázszám és a típus, és „a rendőrség nem csak annyit tudott, hogy sárga biciklit kell keresni”.

Még több helyen biciklizhetünk forgalommal szemben

2013. április 29., 14:49 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Újabb tizenegy új egyirányú utcában tette lehetővé a kétirányú kerékpározást a főváros. A BKK közleménye szerint mostantól a következő, jórészt újpesti utcákban tekerhetünk szembe a forgalommal.

IV. Bőröndös utca (Szabolcsi Bence tér – Járműtelep utca között)
IV. Káposztásmegyeri út (Vadgesztenye utca – Vetés utca között)
IV. Tungsram utca (Eperjes utca – Erdősor út között)
IV. Langlet Waldemár utca
IV. Mády Lajos utca
IV. Lórántffy Zsuzsanna utca
IV. Munkásotthon utca (Mártírok útja – Aradi utca között)
IV. Kunhalom utca (Vadgesztenye utca – Fóti út között)
XI. Ménesi út (Szüret utca – Balogh lejtő között)
XIII. Babér utca (Madarász utca – Tomori utca között)
XXI. Martinász utca

A módosítás elsősorban a külső kerületeket érinti, mivel a főváros a Bubi közbringa rendszer teljes működési területén egységesen, egyszerre vezetjük be az egyirányú utcák kétirányú kerékpározhatóságát. Az erre vonatkozó tervezés és szakmai egyeztetés jelenleg zajlik.

Tovább

Város Lekerekítve

2013. április 26., 14:43 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Budapesti bringásokról forgat dokumentumfilmet Kádár Viktor. "Egyéni történeteken keresztül mutatjuk be, hogy miért is jó bringázni és talán kedvet csinál azoknak is, akik valamilyen indokra hivatkozva eddig nemmel feleltek a bennük ébredő késztetésre.” – mondja Viktor. A filmből két részletet mutatott meg. Az első Tamásról, az ügyvédről szól, aki öltönyben és sportszerkóban is teker.

A másik részlet Borit mutatja be, aki főző- és ételszállító vállalkozást alapított a bringázásra.

Aki érdekesnek találja személyes bringára valtós sztoriját, vagy valamilyen szempontbol nem mindennapi bringásnak gondolja magát, az írja meg a film facebook oldalán keresztül a történetét Viktornak, és bekerülhet a filmbe. A premiert ősszel tartják a Toldi moziban.

Az Ikea kerékpárváltozata a Sandwichbike

2013. április 24., 17:09 Módosítva: 2014.06.30 16:08
1

Egy lapos kartondobozban, alkatrészekre szedve kínálják majd a holland gyártók legújabb fabiciklijüket, a Sandwichbike-ot.

A fából készült vázak elterjesztésével már régen kísérleteznek különféle cégek a világ mind részén. Hozzájuk képest a Sandwichbike koncepciójában csak annyi a plusz, mint az Ikeáéban a fabútorok között: a megrendelő saját kezűleg szerelheti össze.

szendv2

Az ötlet már hét éve megfogalmazódott a Bleijh ügynökség tervezőasztalán, a végterméket azonban csak most próbálják bevezetni a piacra. Ennek köszönhető, hogy az összeszerelhető kerékpárt a milánói dizájn héten is bemutatták.

Sandwich-Bike-3-thumb-417x291-57547

A váz két külön rétegeltlemez-lapból áll, amit a többi alkatrésszel együtt a bútoroknál megszokott egyencsavarok fognak össze. A kerékpár klasszikus egysebességes áttételű.

Sandwich-Bike-1-thumb-620x413-57543

A tervezők azt mondják, azért választották a fát alapanyagnak, mert az passzolt a legjobban az összerakós kerékpár alapgondolatához, és egyébként is barátságos anyag. Leszögezték viszont, hogy a biciklit nem fabringának nevezik, hanem szigorúan otthon összeszerelhető kerékpárnak.

Az árusítás csak 2013 második felében indul.

Legyen még Critical Mass!

2013. április 21., 20:47 Módosítva: 2014.06.30 16:08

Utoljára rendezték meg a világ egyik legnagyobb biciklis demonstrációját, a budapesti Critical Masst szombaton. A szervezők szerint ugyanis a felvonulással már elértek mindent, amit akartak. Kürti Gábor és Sinka Károly úgy tippelték, több bringás jött el, mint eddig bármikor, talán 100 ezren is lehettek. A felvonulók kérték, hogy legyen ilyen jövőre is, a rendezők sírtak a végső bicikliemelésnél.

Bőgött a CM-szervezője az utolsó bringaemelésnél

2013. április 20., 20:24 Módosítva: 2014.06.29 11:02

Szombaton délután átvonult a budapesti belvároson az utolsó Critical Mass.

Már az újpesti rakparti gyülekezőnél látszott, hogy nagyon sokan, több tízezren gyűltek össze, hogy végigtekerjék a 16 kilométeres távot, amely Petőfi híd - budai alsó rakpart - Halász utca - Fő utca - Alagút - Attila út - Lánchíd utca - Lánchíd - József Attila utca - Andrássy út - Olof Palme sétány útvonalon szokás szerint a Városligetben zárult.

18384745 7fa9875422430e5f6c2269535488e1ff xl
Katt az indafotós képekért!

Az óriási sor az elején a nagy tömeg miatt gyakran csak csordogált, de két órával az indulás után, 18 órakor a ligeti Nagyrét már így teljesen megtelt.

A szervezők megfogadták, hogy most nem lesz létszámbecslés, csak annyit állapítanak meg, hogy az áprilisi hőségben minden korábbinál több bringás jött le a bringás ünnepre.

DSC 1151
Fotó: Bődey János (Index)

Kürti Gábor, a CM egyik főszervezője a Kerékagynak végül mégis azt mondta, hogy ha korábban volt olyan vonulás, amelyikről akkor azt állították, hogy 80 ezren tekerték végig, akkor ezen biztos voltak 100 ezren. Az biztos, hogy a Petőfi csarnok melletti nagy réten és az Olof Pamle Ház melletti térségen nem fértek el a résztvevők. Kürti azt mondta, nem is nagyon látta az utolsó két emelést, mert végig bőgte az utolsó vonulás záróeseményét.

Critical Mass történelem képekben

3815977 d8943a3f72b87125c66292dacca0f999 xl

Megduplázódott a Duna

2013. április 20., 16:37 Módosítva: 2014.06.30 16:08

cm2_1366468601.jpg_480x640

Kirk kapitány már hangol

2013. április 20., 16:15 Módosítva: 2014.06.30 16:08

cm_1366467297.jpg_640x480

a tavaszi nyárra és a tízezernyi bringásra. Az első képünk az utolsó CM-ről.