A szóviccbajnok Amatour címmel és Superman árnyékával szervezett amatőr városi bicikliversenyt április 20-ára, szombatra, az utolsó Critical Mass elé a most startoló és zöld projektekben utazó Kindman Alapítvány. A délelőtt 9-től délután 4-ig tartó esemény az Európai Bizottság Fenntartható Városi Mobilitás kampányának része és a Magyar Kerékpárosklub szezonnyitó rendezvénye is egyúttal. Hogy ez nem hangzik túl izgalmasan? Akkor másképp is lehet mondani: fog- és fékcsikorgató gyorsulási verseny lesz a hétvégén, de nem az a benzingőzös fajta, hanem környezetbarát izomerőverseny. Gyorsulás biciklivel.
Persze van filozófia is, miszerint "az autó sok esetben előnyösebb, mint a kerékpár, például hosszú távon, esőben, hegyre fel, de a bringának nincs ellenfele a városban, mert nincs parkolás, nincs fizetés, nincs dugó, nincs benzin, csak haladás, élmény és szabadság. Célunk nem az autók likvidálása a városi környezetből, hanem az autó racionális használata, vagyis lehet, más közlekedési mód néha gyorsabb és kényelmesebb." De a lényeg mégis az, hogy le lehet előzni azt a másikat, aki ott feszít azon a hú de menő sárga biciklijén, azzal a vigyori képével.
Az Amatourt a Carl Lutz rakparton tartják a Jászai Mari térnél. 500 és 1000 méteren lehet indulni Gyerek, Váltó, Sprint és Keró kategóriákban. Hogy ezek pontosan mit is jelentenek, na azt itt lehet megtudni. A versenyre bárki jelentkezhet, aki 2013. április 19-ig regisztrál a www.kindman.org honlapon és vállalja, hogy a helyszínen megfizeti az 1000 forintos regisztrációs díjat (Családi váltó esetén 1000 Ft/ 2 fő. A nevezés 14 éves korig 500 Ft).
Szombaton délután vonul végig Budapest belvárosán az utolsó Critical Mass. Várható, hogy a frissen kitört tavaszban több tízezer kerékpáros vesz majd részt a rendezvényen.
A biciklis felvonulás 15.55-kor indul XIII. kerületből, a Szent István park alatti alsó rakpartról és kora este a klasszikus városligeti bringaemeléssel ér véget. A teljes táv 16 kilométer, amit pesti alsó rakpart - Petőfi híd - budai alsó rakpart - Halász utca - Fő utca - Alagút - Attila út - Lánchíd utca - Lánchíd - József Attila utca - Andrássy út - Olof Palme sétány – Városliget útvonalon lehet teljes hosszában vagy akár részenként abszolválni.
Az autóforgalom torlódása várható a körúton, a kiskörúton, a Bajcsy Zsilinszky úton és a Dózsa György úton, valamint hidakon.
A CM története 9 éve kezdődött. A szervezők szerint a felvonulások forradalmasították a város közlekedését, hiszen az eddigi 15 akción több százezer bringás vett részt.
A biciklis közlekedők száma ebben az időszakban megtízszereződött, az egy bringásra jutó baleseti kockázat tizedére esett, ami Európában egyedülálló ütem. Csak a Gellért téren már napi húszezer biciklista halad át egy-egy melegebb napon.
A városi biciklizés kinőtte magát a futárok szubkultúrájából, a kerékpár a főváros közlekedésének mindennapos és fontos elemévé vált. A szervezők ezért abban reménykednek, hogy már nincs szükség demonstratív felvonulásokra, a biciklizés terjedése önerősítő folyamattá vált.
Négy nőt támadtak meg tavaly augusztusban Makón, két sértett nyakából a nyakláncot tépték ki, míg két esetben a táskát rabolták el.
22 bűncselekmény – köztük rablások, betörések és lopások – miatt javasol vádemelést a Makói Rendőrkapitányság az ügyészségnek összesen hat gyanúsított ellen. Hárman már előzetes letartóztatásban vannak.
A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság szerint a makói nyomozók megállapították, hogy a bűncselekményekkel egy helyi fiatalkorú fiú gyanúsítható, akit három alkalommal társa is segített. Módszerük az volt, hogy kerékpárral a kiszemelt áldozatukhoz mentek, majd a hátul ülő fiatalkorú fiú letépte a nyakláncot, vagy kitépte a sértett kezéből a táskáját.
Az egyik megtámadott nő olyan szerencsétlenül esett el, hogy nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülései keletkeztek. Az előzetes letartóztatásba helyezett fiatalt és 27 éves makói társát a nyomozók további bűncselekményekkel, így kerékpárlopásokkal, betörésekkel, autófeltöréssel és más vagyoni elleni bűncselekményekkel is meggyanúsították.
A milánói dizájn héten mutatták be a helyi ipari formatervezők egyik új produktumát, a Cykno ebike-ot.
A 26 kilós szerkezet az első benyomások alapján inkább néz ki motornak, mint kerékpárnak. A vastag kerék, a nagy lámpa, és a vaskos váz azonban a tervezők szerint legfeljebb a magas minőségű, jól megcsinált termék hatása miatt fontos, valójában egy hosszabb utakra ajánlott, könnyen kezelhető, pedálrásegítő rendszerrel ellátott bicikliről van szó.
A dizájn a luxus termékekre specializálódott Luca Scopel munkája, a Cykno gyártója pedig Milánóban székel.
A cég által közzétett adatok szerint egy töltéssel 60 kilométeres távot is meg lehet tenni, és négy óra kell ahhoz, hogy normál konnektorról az akkumulátorok megint fullra feltöltődjenek.
A motor svéd gyártmány, és 250 vagy 500 Watt teljesítményű.
A balesetek számának csökkentése érdekében női kerékpár használatát ajánlja nemtől függetlenül az idősebb férfiak és nők számára egy svéd kutatócsoport.
A Svéd Nemzeti Út- és Közlekedéskutatási Intézet (VTI) tanulmánya szerint a 65 év felettieket érinti az olyan kerékpáros balesetek 40 százaléka, amelyekben a kerékpáros autóval való ütközés nélkül, saját hibájából sérül meg.
Az esetek jelentős részében akár csipőcsonttöréssel is végződhetnek a kis sebesség mellett, le- vagy felszállás közben bekövetkezett balestek.
A kutatók az általuk feltárt statisztikai adatokból jutottak arra következetésre, írja a The Local angol nyelvű svéd internetes újság, hogy az idősödő férfiaknak is érdemes a hagyományosan női kerékpárként számon tartott alsóvázas biciklire átülniük.
A tanulmány szerint Svédországban 2007 és 2011 között összesen 125 halálos, és 1275 súlyos sérüléssel járó - saját maguk okozta - balesetet szenvedtek el kerékpárosok. Ebből 119 le- vagy felszállás közben történt.
Anna Niska, az intézet kutatója szerint közlekedésbiztonsági kérdésről van szó, és nem szeretnének olyan színben feltűnni, mintha eltiltanák az időseket a kerékpározástól, hiszen az számukra a testmozgás és a közlekedés szempontjából is fontos lehet.
Életének 108. évében elhunyt Bula Mihály, aki családjának tudomása szerint az egyik legidősebb ember volt Magyarországon.
A magyarországi korrekorderek legszűkebb élmezőnyébe tartozó, vélhetően "dobogós" férfi csütörtök reggel hunyt el a Komárom-Esztergom megyei Tát idősotthonában, ahova 105 éves korában került be.
Egyik unokája, Eiterné Géczy Beatrix elmondta, Bula Mihály 105 éves koráig kerékpározott, és azért nem ment be korábban az idősek otthonába, mert - mint bizonygatta - amíg biciklizni tud, addig képes ellátni magát.
A matuzsálem 1905. december 1-jén született az ugyancsak Komárom-Esztergom megyei Bajnán. Felesége 1986-os halála óta élt egyedül. Két lányától három unokája, azoktól négy dédunokája született.
Asztalosként dolgozott, és egészen idős koráig aktív maradt. Az unoka elmondása szerint "józan, bölcs életet élt, sportolt, futballozott, edzősködött". A hosszú élet titkát a "tiszta élet, tiszta lélek" mottóban fogalmazta meg.
Mivel Magyarországon nincs hivatalos nyilvántartás a korrekorderekről, nem lehet tudni pontosan, hogy Bula Mihály hányadik volt a legöregebb magyarok sorában. Január 29-én a 109 éves győri Gallai Rezső személyében ünnepelték Magyarország legidősebb férfi állampolgárát. Magyarország legidősebb embereként 2012. április 27-én az akkor 110 éves törökbálinti Kudász Jánosné Guba Ilonát köszöntötte Kövér László, az államfői jogkört átmenetileg gyakorló házelnök. (MTI)
A HÉV-vonalak időleges lezárásai alatt forgalomba álló pótlóbuszokon is lehetőség lesz a kerékpárok szállítására március 24-től. A BKK pénteki közleménye szerint a kerékpározás támogatása érdekében szakít az eddigi tiltó hagyományokkal.
Eddig a héven megengedett kerékpár-szállítás lehetősége autóbuszos pótlás esetén nem volt megoldott, ezért a BKK kezdeményezte a szükséges hatósági előírások és szabályzatok módosítását, melynek eredményeként a most hétvégi, karbantartás miatti HÉV-pótlástól kezdődően a hév-pótló buszokon is lehet kerékpárt szállítani.
A BKK a tavaszi időszaktól, március 24-től biztosítja a hév-pótló autóbuszokon a kerékpárszállítás lehetőségét. A kerékpárok szállítása kizárólag a kerékpáros piktogrammal megjelölt járműveken engedélyezett.
Valamennyi engedélyezett autóbusztípuson – a kijelölt helyen – egyidejűleg legfeljebb két darab kerékpár szállítható. Amennyiben egy járművön egyidejűleg kerékpáros és kerekes székes vagy babakocsis utas is utazni kíván, és a számukra biztosított helyek darabszáma ezt nem teszi lehetővé, akkor a kerekesszékes és a babakocsis utas előnyt élvez a kerékpárossal szemben.
A HÉV-pótló buszokon a kerékpár-szállítás lehetőségének biztosítására Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012 nyarán tett ígéretet a kerékpáros civil szervezeteknek, a megvalósítás időigényét a szükséges hatósági engedélyek beszerzése indokolta. 2013 márciusában a BKK új Üzletszabályzatának tervezete már tartalmazza a kerékpárszállítással kapcsolatos módosított szabályokat is. Ezek között szerepel a többi között az, hogy kerékpárt szállítani a Szolgáltató járművein a menetrendben vagy hirdetményben meghirdetett járatokon, az arra kijelölt helyen és időben szabad. A járművezető megtilthatja a kerékpárral való felszállást zsúfoltság, vagy az utasok akadályoztatása esetén.
A kisméretű, legfeljebb 41 cm külső kerékátmérőjű kerékpár valamint a roller, továbbá méretkorlát nélkül az összecsukott kerékpár, kézipoggyászként díjtalanul szállítható valamennyi járművön, amennyiben az utasok ruházatát, a jármű berendezéseit nem rongálja meg, illetve nem szennyezi be.
Egy utas egy kerékpárt 1 darab vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel szállíthat. Azon a kötöttpályás viszonylaton, amelynek járművein engedélyezett a kerékpárszállítás, és a vonal részben kerül pótlásra, továbbá a kerékpárszállítás a pótlóbuszon is engedélyezett, új menetjegyet nem kell váltania utasainknak. A kezelt menetjegy, illetve kerékpárbérlet a meghirdetett, részben pótolt vonal teljes hosszán érvényes a kerékpárszállítására. Azonban az új járműre történő átszálláskor a már kezelt menetjegy másik végét mindenképpen szükséges érvényesíteni!
Késik a kerettantervek akkreditációja, de ha lefogadják, heti egy órában kerékpározást is lehet majd oktatni az általános iskolákban. Az intézmények a szabadon tervezhető órakeret terhére vezethetik be a Bejárható Magyarország tanterv mellett megjelenő speciális – bringás, lovas, kajakos, vitorlás – tanterveket.
Eredetileg március elejére várták a szakemberek a kerettantervi rendelet módosítását, amely több új kerettantervet is választhatóvá tenne az iskolák számára. Az Index információi szerint csak az akkreditáció lassúsága az oka, hogy hivatalosan eddig még nem került pecsét a többi között a bringás tantervre sem.
Az Oktatási Hivatal honlapján megjelent írás szerint a mindennapos testnevelés bevezetése és a NAT-ban megfogalmazott fejlesztési irányok adnak lehetőséget az iskoláknak arra, hogy újabb hasznos tartalmakat vegyenek fel a tanórák közé.
A szabadon választható kerettantervek között a fő programot Bejárható Magyarország néven tervezik bevezetni. A túrázást, a természetben való mozgást népszerűsítő, országismeretet és a turizmus- és a gazdaság-fejlesztést kombináló tantervet úgy találták ki, hogy ne csak tanórai keretek között legyen felhasználható, hanem szakkörben, szabadidős tevékenységként is. A tanterv összeszedett tematikája alapján felépíthető egy egész éves komplett program.
A Bejárható Magyarország mellett jelenhet meg a kerékpáros ismeretek oktatása is, ami, ha elfogadják, ősztől BrigaAkadémia tantárgyként kerülhet a közoktatásba.
A heti egy kerékpáros óra a 3.-4. vagy az 5.-6. osztályos gyerekek órarendjét színesítheti majd.
A kétéves tanmenet része, hogy a diákok megalapozhassák KRESZ-ismereteiket, és fogalmuk legyen a kerékpárokkal kapcsolatos technikai kérdésekről. Nagyobb teret kap majd bringás ügyességi feladatok, forgalmi helyzetek, irányjelzés, kanyarodás témaköre, és a túraismeretek, térképolvasás, erdőben való viselkedés is külön terület lesz.
Jelenet Budapesten, az ELTE lágymányosi kampuszán. Két autós parkolt rá a Magyar Tudósok körútján lévő kerékpárútra, ahol egy fiatal nő közeledik feléjük biciklin.
Kerékpáros: Bicikliút. Rajta állnak a bicikliúton.
Autós1: Hol? És? Eltolod?
Kerékpáros: Nem az én kötelességem, elnézést.
(az autós visszasüllyed a beszélgetésbe egy másik sofőrrel, a csengetésre fordulnak vissza a kerékpároshoz)
Autós1: Na, mi van?
Kerékpáros: A bicikliúton áll a kocsival, legyen szíves arrébbparkolni.
Autós2: De hol van? Nincs parkolóhely.
Autós1: Told el a szekeret, mert megkergetlek.
Kerékpáros: Remek, még fenyegessen.
Autós1: Még itt fogok állni tíz percet, s aztán elmegyek, jó?
(a két autós karba font kézzel elállja az autók közötti átjárót is, és tüntetőleg egymás között beszélgetnek)
Autós1: Elveszem akkor tőle biciklit is, azt’ utána meg a kameráját … vele együtt. Bazdmeg.
A Bringaexpo kínálatában az országúti karboncsodák mellett van néhány városi használatra ajánlott összecsukható kerékpár is. A klasszikus Campingtól a hightech motoros bringáig több árfekvésből lehet választani. Teszteltük, hogy előképzettség nélkül mennyi idő alatt bírkózhat meg egy új tulajdonos az összecsukással.
A tavalyi szezon az egyik legkiábrándítóbb időszaka volt a Tour de France-nak. Doppingbotrányával bedőlt a kerékpárosok legnagyobb ikonja. Lance Armstrong hét győzelmének törlése óriási léket ejtett a verseny presztízsén, és a többi résztvevő tisztaságát illetően is egyre komolyabb a gyanú.
A verseny azonban nem áll le, a botrány után is lesz újabb futam, méghozzá a 100. jubileumi.
A nyár nagy eseményét beharangozó videóban mindent bedobtak, hogy a verseny visszanyúlhasson a küzdőszellem és kitartás régi nimbuszához.
A világutazók biciklijének elrablása az utóbbi időkben szokássá vált Szerbiában.
A Vajdaság Ma internetes újság szerint már nemcsak Belgrádban, hanem Újvidéken is űzik ezt az antisportot.
Belgrádban tűnt el nemrég Rio Asahi japán, majd Julian Sabau svájci világutazó biciklije.
Újvidéken a helyi iskolában tanító Kasza Csongor kerékpárját lopták el. A városban is használt biciklijével utazta be egész Európát. A lopás az iskola bejáratnál, tanítási idő alatt történt.
A rendőrség mellett, a közösségi oldalakon keresztül számos újvidéki kerékpáros is értesült az esetről. Néhányan szolidaritásból biciklire szállva megkezdték a város utcáinak vizsgálatát az eltűnt jármű nyomában, de nem jártak sikerrel. A megkárosított pénzjutalmat is felajánlott a megtalálónak.
Kasza Csongor reméli, hogy hamarosan elfogják a tolvajt, s a biciklit megtalálják, hiszen az iskola biztonsági kamerája is rögzítette az esetet. A kerékpár könnyel felismerhető, különleges modell.
Kalózzászlóval, megpakolt utánfutóval érkezett Szeged határába egy német világjáró biciklis.
A szegedma.hu tudósítása szerint a magát Mike Asterixnek nevező (eredetileg Michael Bensch) kerékpáros vándor négy éve indult Düsseldorfból, hogy 8900 métert kerekezzen bejárva Kelet-Európát. Ott alszik, ahol az este éri, ha kell, az árokparton ver sátrat, ha befogadják, akkor egy ház udvarában, amit kap, azt eszi, ha két szendvicset, akkor egyiket társának, a kutyájának adja.
A biciklis nem nagyon zavartatja magát a fogyasztói társadalom nyomásától, pénz, hitelkártya és mobiltelefon nélkül járja a világot. Állítólag egyszer csak kilépett a rendszerből, és a szabadság mellett döntött, ami többek között azt jelenti, hogy évek óta negyven kiló utánfutóján cipeli magával összes holmiját, a ruhákat, a matracot, a hálózsákot és horgászbotot.
Eddig hét országon (Hollandia, Belgium, Franciaország, Olaszország, egészen Szicíliáig, Bulgária, Románia) utazott át. Görögországban rabolták ki először, ellopták a biciklijét, de egy autójavításért újat kapott. Bukarestben a matracát lopták el, valamint a hálózsákját és a pótkerekét, de ettől függetlenül megkedvelte a románokat.
2013-ban még szeretne eljutni Izlandra is, hogy aztán kalandjait egy könyvbe foglalja össze.
Márciustól az országban elsőként Szegeden valósul meg a mindenki számára elérhető városi kölcsönbicikli-rendszer, írja a szegedcafe.hu.
A város 12 pontján 70-80 kerékpár áll majd a szegediek rendelkezésére, további 20-30 pedig a cégnél lesz arra az esetre, ha szervizelés miatt valamelyiket ki kellene vonni a forgalomból. Az árakat a tavalyi elképzelések óta nem változtatták meg, így az ingyenes regisztráció után 200 forintba kerül majd egy óra, 800 forintba pedig egy egész napos használat. A számlázás óra alapú, ám ha valaki egy nap 4-nél több alkalommal kölcsönöz bringát, akkor sem kell egy nap 800 forintnál többet fizetnie.
Biztonságiak az elkalandozók ellen
A könnyített vázas kerékpárok kerekei tömör gumiból lesznek. A lopások ellen GPS-szel szerelték fel a bringákat, így nyomon lehet követni, melyik jármű épp hol van. A használati zóna a a körtöltésen belül lesz. Kölcsönözni csak működő mobilszámmal lehet majd, így ha valaki esetleg a körtöltésen kívül kerekezik, a központból ötször hívják a megadott telefonszámot, hogy figyelmeztessék. Ha ennek ellenére sem venné fel a felhasználó a telefont, akkor az őrző-védő szolgálat a jeladó segítéségével megkeresi a kerékpárt.
Újabb, közel tíz kilométer hosszú kerékpáros főútvonal terveit véleményezhetik a civilek, miután a Transport of London a napokban fejezi be a brit főváros ötödik „bike highway”-jének konzultációját. A korábban elkészült utakon becsúszott néhány balesetveszélyes rész, ezért döntettek úgy, hogy a munkálatok megkezdése előtt kikérik a későbbi használók véleményét.
Január 11-én fejeződik be a londoni tömegközlekedési vállalat által szervezett konzultáció az ötödik Barclays Cycle Superhighway terveiről.
A Victoria állomás és a New Cross Gate közötti 9,3 kilométeres biciklisztrádát az idén fogják átadni, de a megépítésénél figyelembe veszik a konzultáció során felmerült észrevételeket is.
A kerékpáros főút több mint ötven útkereszteződésen halad át, és a Temzét is átszeli Vauxhall-hídon. A kerékpárosok biztonságát ezért számos közlekedéstechnikai megoldással próbálják növelni. A hídnál például előbb indulhatnak majd a biciklisek, mint az autósok, és több helyen megtiltják a veszélyt okozó kanyarodást teher- és személyautóknak. Átrendezik az utak sávrendszerét is, hogy több hely jusson a kerékpároknak és a buszoknak.
A kékkel felfestett kerékpáros sztráda másfél méter széles lesz.
A konzultációra azért van szükség, mert a korábbi négy highway tervezése nem mindenütt sikerült igazán jól. Számos kritika érte például a Kelet-Londonban 2011 nyarán átadott 2. szakaszt. Az egyik körforgalom átvezetésénél röviddel a megnyitás után két halálos gázolás történt, ezért jelentősen módosítani kellett a nyomvonalat.
A kritikák másik, nem alaptalan része, azt veti a kerékpáros infrastruktúra bővítését forszírozó főpolgármester és a tervezők szemére, hogy a superhighway hasznossága és népszerűsége ellenére meglehetősen fellengzős megnevezés, hiszen a felfestett nyomvonalak csak néhol szélesednek ki egy teljes autóssávnyira, a legtöbb helyen viszonylag szűkös, egy-másfél méteres közlekedési lehetőséget biztosítanak.
A rendszer, amelyet Boris Johnson főpolgármester általában forradalmi újításként propagál, csillagszerű összeköttetést alakít majd ki a City és a külső városrészek között. 2015-re összesen 12 sztráda készül el.
A városháza a londoni biciklikölcsönző rendszerhez kapcsolva a kerékpáros főútvonalak beruházásra is szponzori szerződést kötött a Barclays Bankkal, amely összesen 25 millió fontot fizet a névhasználatért.
Levélcunamival próbálják befolyásolni az EU kerékpáros fejlesztésekkel kapcsolatos álláspontját. A Kerékpárosklub az egyik magyar képviselő, Bánki Erik bombázására bíztatja az elkötelezett bringásokat.
Hétfőn szavaz az unió illetékes bizottsága a közlekedési pénzekről. Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának kell eldöntetnie, hogy a rendelkezésre álló keretet hogyan osztják fel a különféle területek között.
Kerékpárosklub figyelemfelkeltő levél küldésére bíztatja a kerékpáros fejlesztések támogatóit. A szervezet a fideszes Bánki Eriket célozta meg, aki a bizottság tagjaként szavazatával beleszólhat a döntésekbe.
„Levelemmel azért keresem Önt, mert kiemelten fontosnak tartom a kerékpározás fejlesztését, és mert az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságában tagként Ön engem is képvisel.” – szól a Bánkinak 100 millió európai biciklis nevében elküldött üzenet.
A levél szerint azért van szükség az akcióra, mert bár tavaly decemberben még úgy tűnt, hogy „az Európai Parlament, meglátva a kerékpáros közlekedés össztársadalmi szinten is mérhető társadalmi és gazdasági előnyeit, kiáll amellett, hogy ez a közlekedési forma megkapja a szükséges stratégiai, infrastrukturális és egyéb támogatásokat. Ennek egyik fontos eleme lett volna az is, hogy az európai kerékpáros úthálózat, az EuroVelo, a Ten-T stratégiai hálózat részévé váljon. A korábbi ajánlások ellenére azonban az azóta készülő irányelvekből kimaradt a kerékpáros közlekedés.”
A Magyar Kerékpárosklub új elnökséget és új elnököt választott szombaton. Az ötfős elnökség új tagjai Kürti Gábor, László János, Halász Áron, Veszelovszki Zsolt és Szilasi László lettek. Az ötfős elnökség azonnal meg is választotta az új elnököt Szilasi Lászlót.
Szilasi László a Bringamédia Kft. ügyvezetője és a Bringaexpo, valamint több biciklis tömegsport esemény főszervezője. Az új elnök a tényleges irányítást január végétől veszi át, addig László János, jelenlegi leköszönő elnök viszi a folyó ügyeket. László János a jövőben kifejezetten a Kerékpárosklub szakmai érdekképviseleti munkájával kíván foglalkozni.
A rendkívüli közgyűlésre azért volt szükség, mert az elnökség két tagja, Braun Róbert és Erdős Zoltán lemondtak tisztségükről, és helyettük új tagokat kellett megválasztani. Viszont annak érdekében, hogy a jövő elnöksége még hatékonyabb és eredményesebb legyen, az elnökség úgy döntött, testületileg felajánlja lemondását. Ezáltal lehetővé tette a közgyűlésnek, legfőbb döntéshozatali szervének, hogy a teljes elnökséget újjáválassza.
Folyamatos veszekedésekről, majdhogynem tettlegességig fajuló vitákról számolt be levelében a kerékagy egyik olvasója. „9to5”-nek egyedi tervezésű, összehajtható kerékpárja van, amivel naponta ingázik a vonaton Cegléd és Budapest között. A vasutasok azonban nem nézik jó szemmel a kézipoggyászként kezelt biciklit.
„Otthonról az állomás 2,6 km, a Nyugatitól a munkahelyem 1,8 km. Ideális közlekedési eszköz az összecsukható kerékpár. Főleg, ha egyedi tervezésű, bordásszíj hajtású = nincs lánc, nincs kenőanyag (zsír, olaj), nincs kosz.” – írja 9to5 hozzátéve, hogy cserébe van viszont értetlenség a jegyvizsgálók részéről.
„A MÁV üzletszabályzata szerint az összecsukható kerékpár összecsukott állapotban kézipoggyásznak minősül, így a kézipoggyász és nem a kerékpár szállítására vonatkozó szabályozás érvényes rá. Így az olyan járatokon is szállítható (lenne), ahol amúgy a kerékpár szállítását tiltja a menetrendben a piktogram. Vagyis az InterCity járatokon is.
(A képeket az olvasó küldte kerékpárjáról)
Kivéve a jegyvizsgálók szerint.
Ezért hivatalos – írásos – állásfoglalást kértem a MÁV-Start ügyfélszolgálattól. Amit meg is kaptam, ki is nyomtattam, magamnál is hordok, és el is olvassák. Már aki erre hajlandó. És nem áll be a vagon ajtajába azzal, hogy a jegyvizsgáló csak a közreműködő utasokért van, akik betartják a szabályokat. Legalább is azokat a szabályokat, ami a jegyvizsgáló szerint létezik. Az ügyfélszolgálat által kiadott állásfoglalást meg „…vigye, és tegye a MÁV vezérigazgatójának az asztalára!”.
Ezt itt: Üzletszabályzatunk rendelkezése értelmében (9 CÍM 9.3 pont) az összecsukható kerékpár kézipoggyász körébe tartozó tárgy, melyet a kézipoggyászra vonatkozó általános szabályok megtartásával is csak a 2. kocsiosztályú személykocsiban szállítható.
A fent leírtak alapján kerékpárját viheti kézipoggyászként IC járatunkon is.
Szíves elnézését kérjük, amiért jegyvizsgáló munkatársunk kellemetlenséget okozott az Ön számára.”
Az olvasó szerint viszont a levél sem oldotta meg naponta ismétlődő problémáit. A kalauzokból akkora haragot vált ki az összehajtogatott bicikli, hogy „akár a tettlegesség határát súrolva” továbbra is akadályozzák a szállítását, pedig a levélírónak Start Klub VIP kártya is van.
Döbbenetes térélmény Nico Vink kerékpáros szabadtéri downhillezése, abban a formában, ahogy egy norvég cég megörökítette videón.
A felvétel különlegessége, hogy a kábelkamera 500 méteren keresztül kíséri a biciklist a pálya mentén, leginkább magasan felette.
A filmet az oslói székhelyű Antimedia készítette. Niels Windfeldt, Andreas Braaten cége főként trükkös sportvideók készítésére szakosodott.
László János 6 év után átadja a Kerékpárosklub vezetését. Vele egyidőben a szervezet elnöksége is testületileg lemondott. Az MKK december 8-án tartja rendkívüli közgyűlését.
A tisztújításra azért van szükség, mert egyszerre hárman is távoznak a szervezet vezetéséből, és annak érdekében, hogy a következő elnöksége hatékonyabb és eredményesebb munkát végezhessen, az elnökség testületileg felajánlotta lemondását.
László János videóüzenetében azzal indokolta döntését, hogy hat év után a szervezet számos eredményt mondhat ugyan magáénak, de sokan úgy tekintenek az MKK-ra, mint az ő személyes terepére. László szerint az kerékpárosbumm közepén egy új vezetőség megválasztása segíthet, hogy a Kerékpárosklub megszabaduljon ettől az előítélettől.
Az MKK közleményes szerint az elnökség két tagjának, Braun Róbertnek és Erdős Zoltánnak privát okokból kellett lemondani.
A Magyar Kerékpárosklub 6 éve alatt elérte, hogy országosan ismert szakmai szervezetté vált, és a kerékpárral közlekedők legnagyobb érdekvédelmi szervezete lett. László János megfogalmazása szerint most az a cél, hogy ehhez méltóan erős, független, nemzetközi szinten is meghatározó szervezetté váljon. Ehhez sok új tagra van szükség, akik nem csak a tagdíjjal, hanem személyes közreműködésükkel is segítik a munkát.
Az érzelmes és egyúttal morbid biciklisek állíthatnak emléket évekig használt, de az odaadó törődés ellenére leamortizálódott kerékpárjaiknak a Bicycle Taxidermy projekttel.
A Royal College of Art hallgatója egyik nehéz éjszakáján elhatározta, méltó tiszteletet ad a londoni utakon kimúlt régi gépének.
Erre a legjobb hely a nappali falán találta meg. A preparált szarvasok mellett.
A rendőrség országos központja sem garancia a lopások ellen. Egy, a Facebookon megjelent beírás szerint a napokban az ORFK Teve utcai székháza elől vittek el egy kerékpárt.
A Shimano márkájú bicikli a kerékpártárolóból tűnt el.
A szériagyártású elektromos kerékpárok kategóriájában több gyártó is akad a világon, amely azzal reklámozza magát, hogy biciklije képes a 100-as tempó áttörésére. Hiteles eredmények azonban nincsenek. Egy magyar cég lehet az első, amely megméretteti magát. Az áttörés egyelőre nem jött össze, de nem is kapcsoltak fel a legmagasabb sebességbe.
Új csúcs felállítására készül az ürömi székhelyű kerékpárgyártó, az M55 Bike. A luxus elektromos kerékpárokra specializálódott cég megpróbálkozik a 100 kilométer per órás hivatalos sebességrekord felállításával.
A világban a kerékpáreladások egyre nagyobb részét tesz ki az elektromos bicikli. A vásárlók negyede-ötöde már motoros biciklit vesz magának. A trendet néhány cég úgy igyekszik meglovagolni, hogy az e-bike-ok prémium kategóriáját építi. Közülük többen kiugró teljesítménymutatókkal dobtak piacra a motoros rásegítésű gépeket. Egy német cég tavaly jelentette be, hogy az általa fejlesztett bicikli képes tartósan 100 kilométeres sebességgel haladni.
A kategóriában azonban nincs hiteles világcsúcs, a gyorsasági csúcsot a németek sem jelentették be hivatalosan.
Ezt az űrt próbálja betölteni az M55.
Az első rekordkísérlet a Pannónia Ringen zajlott pénteken, nem a legideálisabb körülmények között. A M55 Terminus sorozat legújabb, de hangsúlyozottan felturbózás nélküli változatára Szőnyi Ferencet, a „Racemachine" néven ismert 20-szoros Ironman triatlonost ültették fel.
A konstruktőrök számításai szerint a pedálszenzoros bicikli az áttételek és a motor teljesítménye révén alkalmas arra, hogy elérje az óránkénti 95-100 kilométert. A pedelec rendszerű meghajtás egyébként kizárólag tekerésre aktiválja a motort, ezért a biciklit a kerékpáros fizikai erőkifejtése nélkül, motorként nem lehet használni.
Az erősen megizzasztott Szőnyinek végül „csak” a 76 km/h-s csúcsot sikerült felállítania. A tapasztalt kerékpáros a kísérlet után azt mondta, a kerékpár teljesítménye olyan nagy, hogy azt emberi erővel nem is lehet a teljesen kihasználni. Ez alatt azt értette, hogy az első kísérlet során nem tudta elérni azt a pontot, ahol a legnagyobb áttételű sebességfokozatot is használni tudta volna, ezért rásegítés is kisebb volt.
A tervezők kielemezték a csúcskísérlet során begyűjtött adatokat, és változtattak a gép szoftware-n.
Az egyetlen alumíniumtömbből kialakított vázú, az utóbbi hónapokban jelentetős áttervezett, és több kilóval könnyített biciklivel a napokban folytatják a rekordkísérleteket, bár a 76,1 km/h magában is tisztes eredménynek számít. A sebességi csúcs mellett megpróbálják az egyetlen töltéssel megtett 150 kilométeres táv rekordját is felállítani.
Hatósági eljárás indul a Szimpla kert ellen "tiltott, közösség ellenes magatartás elkövetése miatt". A szórakozóhely azzal vétett a közösség ellen, hogy " a nevezett a szórakozóhely előtt engedély nélkül kihelyezett kerékpártároló létesítettek, parkolóhely céljából".
A Kazinczy utcai szórakozóhely előtt egy éve helyeztek el két, kerékpárvázakból összehegesztett tárolót. Vendely Barna, a Szimpla információs bár munkatársa elmondta, hogy a tárolók a szórakozóhely kapukijárata előtt állnak, és két parkolóhelyet foglalnak el. A parkolók véleménye szerint megkérdőjelezhető helyen állnak, mivel azok a hely kapukijárata előtt vannak, ahová nem szoktak parkolót létesíteni. A tűzvédelmi szabályok szerint amúgy is szabadon kellene hagyni egy parkolóhelynyi területet.
Az elnökválasztási kampány az Egyesült Államokban változatos hirdetési felületeken zajlott. A kerékpárküllőkre vetített politikai állásfoglalás egy kisebb kaliforniai kerékpárgyártó cég újítása, amellyel a demokraták oldalán szóltak bele a küzdelembe.
A city bike-okat készítő Misson Bycicle egy viszonylag új világításrendszerrel reklámozta Barack Obamát és természetesen saját termékeit. A kerékre szerelhető ledes fényforrást a szintén San Franciscio-i illetőségű Monkeyelectric dobta pár éve piacra.
A biciklis kampányfilmet Luis Peña randezte és fényképezte.
A Sandy 30 és 50 milliárd dollárnyi kárt okozott az Egyesült Államokban. New York egy részén még most sem sikerült visszaállítani az áramszolgáltatást, a metrók és buszok sem járnak minden vonalon, és hiány mutatkozik üzemanyagból is. A kritikus helyzet hozadéka ugyanakkor, hogy tömegek ülnek kerékpárra a megapoliszban.
A New York Times számos olyan biciklizőt szólaltatott meg, akik korábban csak rekreációs céllal kerékpároztak, és most a buszra várakozó hosszú sorok, a tömegközlekedés bizonytalansága miatt próbálkoztak az alternatív módszerrel. A interjúalanyok, akik közül a legfiatalabb 22, a legidősebb 46 éves volt, meglepetésüknek adtak hangot, mondván nem gondolták volna, hogy ilyen gyorsan és kényelmesen közlekedhetnek a városban kerékpárral.
Voltak, akik megjegyezték azt is, hogy később is bicikliznének. Igaz, a körülmények jelenleg különösen ideálisak, az autóforgalom ugyanis kicsi. Egy Brooklinból Manhattenbe kerekező viszont elmondta, az autósok közlekedései morálja romlott, áthajtanak a piroson, kevésbé figyelmesek, és ezért balesetveszélyesnek érzi a város egyes részeit.
Újabb lépést tett az elektronika és a kerékpár összeházasításban a Mitteldeutsche Fahrradwerke AG, más néven MIFA. A nagy német kerékpárgyártó X-PESA nevű gépe állítólag megszünteti a lánc áttételt.
Az Institut für Automatisierung und Informatik és a Harz Főiskola közreműködésével megalkotott új biciklin a pedál nincs direkt kapcsolatban a meghajtott kerékkel.
A kerékpáros egy generátort teker, a kereket pedig az általa megtermelt áram hajtja egy agyba épített elektromotor segítségével.
Az emberi áramtermelést természetesen akkumulátoros rásegítés is kiegészíti. A kerékpár elektronikus vezérlő egységét okostelefonnal lehet irányítni Bluetooth-on keresztül.
A gép használhatóságát és a valódi paramétereket még nem láthatta közönség, a prototípusról videót sem tettek közzé, így nem lehet tudni, hogy a generátor, a motor és az akkumulátor együtt mennyit nyom, és hogy a pedállal termelt energia valójában mire elég. Tény, hogy nem az X-PESA az első kísérlet a lánc elhagyására. Az Eurobike 2012-es kiállításon mutattak be két új kerékpárt, a Mando Footlose és a PG Bikes Blacktrail 2-t, amelyekkel más gyártók is elindultak az e-bike fejlesztések ezen irányába.
A MIFA mérnökei mindenesetre már most is büszkék, hogy a prototípussal sikerült meghaladni egy régi problémát, és belépni egy teljesen új fejlesztési területre.
A főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ vezetője együtt adta át a fővárosi kerékpárút-program utolsó darabját, a csepeli bicikliutat.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a kerékagynak elmondta, a biciklis programot illetően nincs nézeteltérés Tarlós Istvánnal. Ez azért eredmény, mert szerdán kiderült, hogy például a busztender eredményéért nem tud teljes szívéből lelkesedni. A főpolgármester egy tévéinterjúban meglehetősen savanyúan azt mondta: a BKK és a BKV közös busztenderét nem lehet nagy eredménynek betudni.Csepelen viszont nagy előrelépésről beszélt: „jóleső érzés, hogy ismét tettünk valamint a jövő nemzedékért. Meggyőződésem, hogy minden egyes megépített kerékpárút-kilométer megannyi újabb, kerékpáron közlekedőt is jelent”.
A csepeli viszonylatban érdekelt biciklisek tényleg örülhetnek, mert szinte napra pontosan egy évvel az eredetileg tervezett átadás időpontja után teljesen elkészült a Weiss Manfréd úti 2885 méter hosszú kerékpárút.
A több mint 200 milliós beruházás többek között azért késett, mert télen levonult a beruházó.
Vitézy Dávid szerint viszont az is jelentősen megnyújtotta az építkezést, hogy a kijelölt nyomvonalon a munkálatok során derült ki, hogy korábban szeméttel töltötték fel a területet, ezért ott földet kellett cserélni.
A város legveszélyesebb biciklis útját tervezik Zuglóban. A forgalmas téren úgy vezetnék keresztül az új bicikliutat, hogy az állandó konfliktus és balesetek forrása lesz. Az úton ugyanis át kell majd vágnia minden gyalogosnak, aki egyik tömegközlekedési eszköztől menne a másikig. A tervezett, de már érvényes engedélyekkel rendelkező út a 3-as villamos sínjeivel párhuzamosan futna a téren. Egyik oldalán helyezkedik el a metróba vezető aluljáró és a villamos, másik oldalán a HÉV, a buszok, továbbá a jegyárusító épület, és két áruház, a Sugár, meg az IKEA.
A helyszínen csúcsidőben állandó a gyalogosforgalom, egyszerre akár 50-100 ember is haladhat egyik vagy másik irányba. Az útvonal ráadásul nem is helyettesíthető. Így biztosnak látszik, hogy a bicikliúton folyamatosan tartózkodnak majd gyalogosok, ami konfliktusokhoz vezethet a biciklistákkal .
A téren álló elárusítóbódék tulajdonosai aláírásgyűjtést is kezdtek a bicikliút ellen, igaz, vélhetően nem közlekedésbiztonsági szempontok motiválták őket, hanem a tény, hogy a létesítmény megépítése egyúttal bodegáik lebontásához is vezet. Ezek helyére kerülne a bicikliút.
Nem tudni, ki felelős a tervekért
Zugló önkormányzata megerősítette értesüléseinket, hogy a 3-as villamossal párhuzamosan a téren kerékpárutat létesítenek. A projekt rendelkezik építéshatósági engedéllyel is, írta lapunknak Tóth Csaba, a Zuglói Vagyonkezelő Zrt. Ingatlangazdálkodási divízióvezetője. Az illetékes azt is elmondta, hogy a kerékpárút az Árkád 2 projekt keretében épül.
A tervezőkről érdeklődve megkerestük a sajtóosztályt, ahol azt a meglepő választ kaptuk, hogy a projekt teljes egészében az Árkád üzletház irányítása alatt áll, így minden ezzel kapcsolatos munkát ők végeznek. Furcsának találtuk, hogy eszerint tehát a közterületeken, ha egy cég vállalja a költségeket, azt építhet, amit csak akar. A sajtós szerint a kerület jelenlegi vezetése nem felelős a tervezett létesítményért. Úgy tudja, a korábbi garnitúra engedélyezte azt.
Információhiányra hivatkozott a Kerékpárosklub vezetője is. László János szerint az Örs vezér terét kettészelő bicikliútnál fontosabb dolgaik is vannak, de szakemberük egyeztet a BKK-val.
A tervezett kerékpárút vélhetően a Kerepesi út két oldalán futó bicikliutakat kötné össze. Most az Árkád üzletház oldalán a Fehérvári úton van kerékpárút. A túloldalt pedig az Örs vezér tere távolabbi felén, a Bánki Donát-Füredi utca vonalán található ilyen létesítmény. A kapcsolat létrehozható lenne az útpályán is: az ilyen megoldásokat támogatta eddig a Kerékpárosklub, és ennek szellemében épültek a közelmúlt biciklisávjai.
A tervezett bicikliút annyiban lesz jellemző Zuglóra, hogy a lapunk által összeállított bicikliút-halállista két veszélyes kereszteződése is ebben a kerületben található.
Bár Budapesten a közelmúlt kerékpáros-infrastruktúrafejlesztéseinél többnyire már figyelembe veszik a progresszív közlekedésszervezési elveket, és nem a járdára festett sárga csík jelenti a kivitelezést, továbbra is épülnek rossz megoldások. A gyalogos-kerékpáros konfliktust generálja például a Margit hídon épült bicikliút a Margit-szigeti elágazásnál. Itt a gyalogosoknak, ha át akarnak kelni a zebrán, keresztül kell menniük a kerékpárúton. Ha pedig négy-öt gyalogosnál többen várakoznak a zöldre, a tömeg hely hiányában már csak a kerékpárosok útján fér el.
A 2012-es Tour de France győztes országúti kerékpárját, a Pinarello Dogma 2-t új szerepkörben mutatja be Martyn Ashton új videója.
A lassan 40-hez közeledő brit triálos számára lehet, hogy már unalmasak az ugrásokra optimalizált kerékpárok, ezért vette kölcsön a Bradley Wiggins és Mark Cavendish versenyzők által használt karbonvázas versenybiciklit. A Road Bike Party címen összevágott videó bizonyítja, hogy a szarvkormány nem jelent akadályt a kunsztoknál.
Rovataink a Facebookon