A cannes-i Arany Pálma-győztes Élősködők a dél-koreai rendező, Bong Joon-ho (Snowpiercer – Túlélők viadala, Gazdatest, Okja) remekműve két családról, amelyek a dél-koreai társadalom két végletét testesítik meg. Kim Kitek (Szong Gangho) családja egy nyomorúságos félszuterénben lakik, állandó munkája egyik családtagnak sincs. Végül adódik egy lehetőség, hogy ilyen olyan trükkökkel és stiklikkel egy gazdag család szolgálatába szegődjenek sofőrnek, házvezetőnőnek, vagy éppen a problémás kisgyerek mellé művészetterapeutának.
Szerencsére a filmben szó sincs arról, hogy a szegények jók, a gazdagok meg gonoszak lennének. Mindkét családban van szeretet, mindkét szülőpár kapcsolata működik (valamennyire). Mindkét családban aggónak a szülők a gyerekeikért, és lehető legjobbat akarják nekik. De mindkét család zárt világban él, nem tud és nem is akar empátiát gyakorolni a világán kívül esőkkel szemben. Az Élősködők egyszerre thriller, társadalmi dráma, fekete komédia és horror, amit az akadémia annyira szeretett, hogy a legjobb nemzetközi film mellett idegen nyelvű filmektől szokatlan módon a legjobb film kategóriájában is jelölték. (Összesen hat Oscar-jelölése van.)
A nyertesek: Barbara Ling és Nancy Haigh.
2019 októberében a Vulture oldalán jelent meg egy cikk a dél-koreai rendezőről, aki ezt mondta, amikor az esélyeiről kérdezték:
"Az Oscar nem egy nemzetközi filmfesztivál. Túlságosan helyi."
Amikor a filmjével, az Élősködőkkel megnyerte a legjobb forgatókönyv díját, és a kezébe foghatta első Oscar-díját:
Stay for Bong Joon Ho's smile in the background 😭 https://t.co/vwYTjM4KoL #Oscars pic.twitter.com/xdqQYA3szp
— Variety (@Variety) February 10, 2020
Marshall Curry a film rendezője, aki az édesanyjának ajánlotta a díjat.
Gördülékenyen akart viccelődni, de azért látszott rajta, hogy meg van hatódva. A díjat azoknak a bennszülött gyerekeknek ajánlotta, akik szeretnének művészettel foglalkozni, meséket mondani, táncolni.
A gála előtt az esélylatolgató cikkekben arról lehetett olvasni, hogy az elmúlt évtizedek tapasztalata azt mutatja, hogy az Élősködőknek csak akkor van esélye a Legjobb film díjra, ha meg tudja nyerni a Legjobb eredeti forgatókönyvnek járó díjat, hiszen ebből lehet következtetni arra, hogy elég széles támogatottsága van az Akadémián belül. Ez sokáig egészen bizonytalannak tűnt, hiszen a kategória toronymagas esélyese Quentin Tarantino volt. Így viszont hirtelen sokkal jobbak az esélyei Élősködőknek a Legjobb film, de talán a Legjobb rendező kategóriában is.
A rendező Taika Waititi írta filmre Christine Leunens Cellába zárva című regényét.
Még a jelöltek felolvasása előtt majdnem kibontotta a borítékot, amit aztán a boríték kinyitásakor odavert a mikrofonhoz, úgyhogy hozott egy józan döntést, és inkább odaadta a papírt Keanu Reevesnek.
A rendező Bong Joon Ho és Han Jin Won a nyertesek.
A forgatókönyves kategória jelöltjeit nem egy montázsban, hanem sorban ismerjük meg.
Idina Menzel énekli az Into The Unknown című számot, és azt kell hogy mondjam, hogy egy hétfő hajnal fél 3 nem a legideálisabb időpont, hogy először halljam. Az előadásban az a menő, hogy a színpadon ott van egy csomó énekesnő, akik a világ különböző pontjain éneklik ezt a számot, magyar sajnos nincsen, de van thai, német, spanyol, lengyel, dán Idina Menzel-szinkron, akik mind egy-egy pici részletet énekelnek a dalból.
Eddig összesen 19 alkalommal adták át a Legjobb animációs filmnek járó díjat, és ebből 10 alkalommal a Pixar stúdió filmjét találta a legjobbnak az Akadémia.
Vagyis már december 9-tól, akkor töltötték fel ugyanis teljesen hivatalosan és legálisan a Sony Pictures Animation Youtube-csatornájára:
Az alkotók: Matthew A. Cherry és Karen Rupert Toliver.
Brad Pitt egy kaszkadőrt alakított a Volt egyszer egy... Hollywood című filmben, amiért megkapta a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat. A köszönőbeszédében külön tapsot kért a kaszkadőröknek és az ő koordinátorainak és ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy évek óta beszélnek arról, hogy ideje lenne egy új kategóriának az Oscaron és értékelni kellene a kaszkadőrök munkáját, akik különösen fontos, de sokszor láthatatlan munkát végeznek.
"45 másodperccel többet kaptam ezzel a 45 másoperces beszéddel, mint amennyit John Bolton kapott" - Brad Pitt az impeachmentben tanúskodni nem tudó volt nemzetbiztonsági tanácsadóra vonatkozó politikai utalással kezdte a beszédét.
Ezután Quentin Tarantinót, a film rendezőjét éltette, és elmondta, hogy bármikor szívesen koktélozik Leonardo DiCaprióval, akivel együtt játszott a filmben. Ezután felszólította a jelenlévőket, hogy mutassanak egy kis szeretet a kaszkadőrök felé. (Pitt egy kaszkadőrt játszik a filmben.) A díjat végül a gyerekeinek ajánlotta.
A Volt egyszer egy... Hollywoodért. Ez Brad Pitt első Oscarja színészként, producerként már nyert egyet a 12 év rabszolgaságért.
A jelölteket nem sorban, egyesével mutatják be egy filmrészlettel, hanem egy montázs készült az összes jelöltről, legalább is a legjobb férfi mellékszereplővel ez van most.
A Variety egyik munkatársa a Twitteren megosztotta, a szünetekben milyen kínálat várja a bárban a vendégeket. Az itallapon szerepel koktél, négyféle bor a híres rendező, Francis Ford Coppola pincészetéből, kétféle sör, illetve egy különleges Piper-Heidsieck pezsgő. És persze az apróbetűs részben mindenkit figyelmeztetnek arra, hogy csak mértékletesen fogyasszanak alkoholt.
There’s no food served at the #Oscars. But here’s the cocktail menu at the bar where you can get a drink between commercials. pic.twitter.com/bO5UaVt1hz
— Ramin Setoodeh (@RaminSetoodeh) February 10, 2020
Ami az ételeket illeti, az Akadémia kérésére idén Wolfgang Puck, a gála sztárséfje kizárólag növényi alapanyagokból készített menüt az Oscar-jelöltek ebédjére, és az esti rendezvény előtt is vegánfalatok várták a vendégeket a Dolby Színházban. A díjátadót követő kormányzói bál menüjét 70%-ban szintén a növényi összetevők határozzák meg, főételként azonban hús- vagy halételt és vegetáriánus opciót is kínálnak a meghívottaknak.
És azt emlegetik fel, hogy mekkora blama volt, hogy a Holdfény helyett a Kaliforniai álom címét mondták be a legjobb filmnél, és hát mekkora ciki volt. Aztán elkezdték szívatni Jeff Bezost, az Amazon tulajdonosát, az embert, aki "ha ír egy csekket, csődbe megy a bank", és azt az embert, aki "elvált, és még így is a világ leggazdagabb embere". Voltak még bomba poénok: Chris Rock megüzente Martin Scorsesének, hogy mennyire jó volt Az ír első évadja.
"Mekkorát változtak az Oscarok! 1929-ben nem voltak fekete jelöltek, idén pedig van egy!"
Már a harmadik dalt énekelte a beköszönő részben, jelenleg éppen a Midsommar című (nemjelölt) horrorfilm jelmezében arról beszél, hogy minden queer, fekete, női rendezőt is ünnepeli kell ma este.
Monaé a Mr. Rogers' Neighborhood című gyerekműsor főcímzenéjével kezd, erről a sorozatról is szólt az egyik jelölt film, az A Beautiful Day In The Neighborhood, amiért Tom Hanks kaphat Oscart. Ezt a filmet Magyarországon nem mutatták be, pedig szuper.
A tavalyi gálához hasonlóan ezúttal sem lesz műsorvezetője a gálának. Ezek után egyre többet lehet arról olvasni, hogy az Akadémia ragaszkodhat ehhez a megoldáshoz és a jövőben állandóvá válik az új rendszer.
A díjátadók majdnem ugyanannyira szólnak arról, hogy ki mit viselt a vörösszőnyegen, mint arról, hogy ki kapott díjat. Vannak olyan ruhák, amikről évekkel később is beszélnek, és vannak, amelyek bárcsak a feledés homályába vesztek volna. De mi történik a méregdrága estélyikkel, ha a SZTÁR hazatér. Besuvasztja a szekrény aljába, és néha előveszi, ha nosztalgiázni támad kedve? Ennek járt utána az Associated Press, és a válasz röviden és tömören:
attól függ.
Vannak márkák, amik megtartják a ruhákat a saját archívumok számára, és később esetleg kölcsönadják azokat múzeumok számára vagy valamilyen különleges eseményen találkozhatunk velük. Ez történt például azzal a Christian Siriano-kreációval, amit Billy Porter viselt a 2019-es Oscar-gálán, és a legtöbb ruhának ez a sorsa.
Ha a sztároknak szerencséjük van, akkor meg is tarthatják a ruhát, de ez jóval kevesebbszer fordul elő, mint azt gondolnánk. Ha valaki díjat vihet haza, akkor a márkák persze engedékenyebbek, de ez sem garancia arra, hogy a híresség megkapja a kreációt. Jennifer Lopez mondjuk hazavihette azt a Versace-ruhát, amit 20 évvel ezelőtt viselt a Grammy-gálán, pedig nem is nyert abban az évben.
És persze az is előfordul, hogy a híresség nem kölcsönkapja a ruháit, hanem pénzt fizet értük, lásd Oprah Winfrey.
Erre a ruhára a sok egyforma fekete-fehér unalom mellett biztosan emlékezni fogunk:
Idén sem jelöltek egyetlen nőt sem a legjobb rendező kategóriában, pedig sokak, így Natalie Portman szerint is akadtak, akik megérdemelték volna. Ezeknek a nőknek a neveit hímeztette a ruhájára a színésznő:
Natalie Portman embroidered her Dior cape with all of the female directors who weren't nominated for #Oscars. Check out her explanation here. pic.twitter.com/kyyo2wVMZf
— Amy Kaufman (@AmyKinLA) February 10, 2020
A fehér az idei gála egyik slágerszíne, többek között Renée Zellweger, Salma Hayek, Billie Eilish és Antonio Banderas felesége érkezett fehérben. A fekete is nagyon megy: Penelopé Cruz, Margaret Qualley, Kelly Ripa, Zazie Beetz, Geena Davis jött feketében.
És erről eszünkbe jutott minden idők legsikerültebb Oscar-posztja az Indexen 2017-ből:
Az ír című Martin Scorsese-film két főszereplője együtt vonult a vörös szőnyegen, Robert De Niro 76, Al Pacino 79 éves, és élőben rendkívül snájdig úriembereknek tűntek, mint a filmben, aminek a nagy részében CGI segítségével évtizedekkel fiatalabbaknak varázsolták őket. Az ír 10 Oscar-jelölést kapott, mi itt írtunk róla.
Rovataink a Facebookon